Toon posts:

[Netwerk aanleggen] Wat vergeet ik?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een netwerkje aan te leggen tussen 2 computers. Ene pc draait Win2K en tweede pc draait Win98.

Ik denk dat ik alle stappen uitgevoerd heb, maar krijg het niet werkende. Wat vergeet ik hier?

Dit heb ik gedaan:

1. Netwerkkaarten op beide pc's goed geinstalleerd
2. UTP kabel ertussen
3. Alle relevante protocollen toegevoegd (TCP/IP, Cliënt voor MS-netwerken, Bestands- en printerdeling voor MS-netwerken)
4. PC met Windows 2000 IP-adres 192.168.1.1 en PC met Windows 98 IP-adres 192.168.1.2 gegeven (PC's zijn overigens niet aangesloten op het internet)
5. 255.255.255.0 opgegeven als subnetmasker voor beide pc's
6. Beide pc's een eigen naam + omschrijving gegeven
7. Allebei de pc's de werkgroepnaam 'NETWERK' gegeven

Alles bevestigd en herstart, maar ik krijg geen verbinding tussen de 2 computers. Wat ben ik hier vergeten?

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40
toch een crossed-utp hoop ik?

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Je bent vergeten te vermelden of je wel van de 1 naar de andere PC kunt pingen... ;)

BTW houd je wel rekening met de users en rechtensettings op je Windows2000 systeem?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 08:24
zonder hub/switch? dan moet de utp crossed zijn. anders patch. probeer nog eens met 192.168.0.x

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kwam idd ook direct bij mij op: cross.......

do or do not, there is no try

• Snol
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

dan moeten zijn lampjes uit blijven toch van zijn netwerkkaartjes, en pas aangaan bij een Cross cable ?

*

• Harkelaar
  • Niet online
Op zondag 21 juli 2002 18:42 schreef Snol het volgende:
dan moeten zijn lampjes uit blijven toch van zijn netwerkkaartjes, en pas aangaan bij een Cross cable ?
lijkt me ook.

do or do not, there is no try

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Hoeft niet. die link die gaat maar over een draadje. vraag is welke kabel hangt ertussen en kan je pingen zowel naar localhost als naar het andere ip ? zo nee kijk je drivers en kabel eens na. Lukt dat dan is fysiek alles in orde. Ik heb namelijk ook een NIC gehad die kon ik hellemaal instellen, alleen kon niet naar zichzelf pingen. DOA dus. Maak anders ook alvast op bijde pc's een share aan. En kijk ook ff of net send werkt.

• tweakduke
  • Laatst online: 01:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
jah als je een verbinding tussen 2 pc's zonder hub/switch heb je een cross-cable nodig.
Zonder dat heb je geen verbinding, dus geen lampjes, ping etc.

Tweakers Discord

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
En wie zegt, dat er lampjes op zijn NIC's zitten?

Laten we gewoon eerst zijn reactie afwachten en dan verder kijken... ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• Snol
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

Lol B-)

*

Verwijderd

Topicstarter
De lampjes branden niet, ik kan ook niet van de ene naar de andere pc's pingen. Ik heb bij de de winkel wel gevraagd naar een crosscable, maar of hij me die dan ook gegeven heeft? Wat is voor het oog het verschil tussen een gewone UTP en een cross UTP kabel?

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Op zondag 21 juli 2002 18:52 schreef RadioHoofd het volgende:
De lampjes branden niet, ik kan ook niet van de ene naar de andere pc's pingen. Ik heb bij de de winkel wel gevraagd naar een crosscable, maar of hij me die dan ook gegeven heeft? Wat is voor het oog het verschil tussen een gewone UTP en een cross UTP kabel?
Bij gewoon zijn de kabels een op een verbonden bij crossed zijn er twee verwisseld.

• DaRKie
  • Laatst online: 15:40
je kan de kleurtjes van de utp kabel nagaan
als de volgorde langs beide kanten hetzelfde is heb je een straight en anders heb je een crossed

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:41

Sharad R

lurking is an art

JE subnetmask klopt niet met je ip...

als subnetmast 255.255.255.0 is dan moet het derde getal van je ip 0 zijn...

The more I learn, the less I know, I just realised

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op zondag 21 juli 2002 19:07 schreef Sharad_R het volgende:
ga eens wat lezen:

[url="ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc950.txt"]ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc950.txt[/url]
[url="ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc917.txt"]ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc917.txt[/url]
[url="ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc1860.txt"]ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc1860.txt[/url]
[url="ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc1597.txt"]ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc1597.txt[/url]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

kerel, hier klopt geen ruk van.
als je subnetmask 255.255.255.0 is kan je (binnen 192.168.0.0/16) nog altijd 255 verschillinde subnets gebruiken, 192.168.0.0 tot en met 192.168.254.0

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 21:41

Sharad R

lurking is an art

Op zondag 21 juli 2002 19:28 schreef m-m het volgende:

[..]

kerel, hier klopt geen ruk van.
als je subnetmask 255.255.255.0 is kan je (binnen 192.168.0.0/16) nog altijd 255 verschillinde subnets gebruiken, 192.168.0.0 tot en met 192.168.254.0
* Sharad R voelt zich nu een behoorlijke n00b...

ja ok...was idd een stomme opmerking van me...

The more I learn, the less I know, I just realised

Verwijderd

1) probeer er eerst eens achter te komen of je wel echt een crossed kabel hebt..
2 ) zet je ipadressen is op: automatisch ip-adres verkrijgen
succes verder :D

• jadjong
  • Niet online
Op zondag 21 juli 2002 20:01 schreef charles_18 het volgende:
1) probeer er eerst eens achter te komen of je wel echt een crossed kabel hebt..
2 ) zet je ipadressen is op: automatisch ip-adres verkrijgen
succes verder :D
Van welke DHCP server komen die ip adressen vandaan?

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 20:04 schreef jadjong het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo handig als je geen DHCP server hebt lopen? Ga er voor het gemak even van uit dat de win2k pc een win2kpro bak is zonder dhcp.

Verwijderd

Hmm.

Check ook of ze allebei op 10 of 100 mbit staan.

Wilt ook nog wel s fout gaan.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zondag 21 juli 2002 20:06 schreef wessel99 het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo handig als je geen DHCP server hebt lopen? Ga er voor het gemak even van uit dat de win2k pc een win2kpro bak is zonder dhcp.
mja dan werkt t wel, dan krijg je van die lelijke random 169. IPadressen en das niet zo netjes

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 20:04 schreef jadjong het volgende:

[..]

Zodra windows geen dhcp server kan vinden brouwselt hij zelf een ip in de 169.168.xxx.xxx range met een 255.255.0.0 netmask.
Beide pc's krijgen dan een ip adres in de zelfde range en zullen dus toch met elkaar kunnen communiceren :)

/edit
opzich iets te laat :)

Verwijderd

probeer eerst de ledjes brandend te krijgen (kaart aandrukken, kabel aandrukken, cross controleren) en ga daarna verder klooien.

Verwijderd

Als er geen ledjes op de NICs branden, heb je geowon geen link. Er vanuit gaande dat de hardware OK is, zou het dus aan de kabel moeten liggen.

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt allemaal voor het meedenken! Als ik kijk naar de kabel dan zie ik aan beide uiteinden de kleuren v.l.n.r. bruin, groen, blauw en rood. Dit betekend dus dat ik geen crosscable heb toch? En dan is die gast in de winkel een net zo'n grote n00b als ik. Ik zorg eerst wel voor een fatsoenlijk kabel, of nog beter, ik zorg wel voor een hubje (kan ik mijn laptop er ook eens op aansluiten) en dan zal ik verder proberen. Bedankt voor al jullie hulp *D!

Als je verder kijkt naar mijn 'stappenplan' heb ik verder niets fout gedaan toch? Dat betekend dat als ik er een goede kabel tussen heb hangen er niets fout kan gaan. Of ben ik naast de kabel nog iets vergeten?

Verwijderd

Ik denk dat je in de war bent met A/B/C-klasse van IP's :P

in een subnet 255.255.255.0 is 192.168.0.0 t/m 192.168.254.255 gewoon geldig volgens de RFC wordt het afgeraden om 0 en 255 op het eind te gebruik ivm netwerkaanduiding en broadcastadres dus 192.168.0.1 t/m 192.168.254.254

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zondag 21 juli 2002 20:52 schreef Caesium het volgende:

[..]

Ik denk dat je in de war bent met A/B/C-klasse van IP's :P

in een subnet 255.255.255.0 is 192.168.0.0 t/m 192.168.254.255 gewoon geldig volgens de RFC wordt het afgeraden om 0 en 255 op het eind te gebruik ivm netwerkaanduiding en broadcastadres dus 192.168.0.1 t/m 192.168.254.254
dat zeg ik ja :P

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Crossed: 1 verwisselen met 3 en 2 met 6.

Of gewoon omruilen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik ga voor de HUB oplossing. Maakt het voor een thuisnetwerkje dat niet aan al te veel eisen hoeft te voldoen uit wat voor HUB je aanschaft of is een no-name goedkoop hubje van 100Mbit dan ook ruim voldoende?

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zondag 21 juli 2002 21:28 schreef RadioHoofd het volgende:
Ik denk dat ik ga voor de HUB oplossing. Maakt het voor een thuisnetwerkje dat niet aan al te veel eisen hoeft te voldoen uit wat voor HUB je aanschaft of is een no-name goedkoop hubje van 100Mbit dan ook ruim voldoende?
jahoor das prima :)

ik heb hier hetzelfde, maar dan zelfs 10mbit en ik klaag niet. Enige ergenis is als ik echt een film ga verplaatsen tussen 2 computers dat het even duurt. Maar daar heb je met 100mbit alweer een stuk minder last van :P

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 20:48 schreef RadioHoofd het volgende:
OK, bedankt allemaal voor het meedenken! Als ik kijk naar de kabel dan zie ik aan beide uiteinden de kleuren v.l.n.r. bruin, groen, blauw en rood. Dit betekend dus dat ik geen crosscable heb toch? En dan is die gast in de winkel een net zo'n grote n00b als ik.
Je zou versteld staan hoeveel pc winkels er zijn die niet eens van het bestaan van cross afweten. Ikzelf heb het ook al 2x meegemaakt in een winkel (kan ook zijn da ik naar de verkeerde winkels ga :P). En de eerste keer wist ikzelf ook niet presies wat ik moest hebben ... had dus de verkeerde kabel meegekregen. Heb het wel geen 2de keer voorgehad :7
Als je verder kijkt naar mijn 'stappenplan' heb ik verder niets fout gedaan toch? Dat betekend dat als ik er een goede kabel tussen heb hangen er niets fout kan gaan. Of ben ik naast de kabel nog iets vergeten?
Je stappen plan ziet er indd goed uit ma als er toch iets mis loopt dan horen we het wel he ;)

Verwijderd

Heb je op XP een account voor de andere pc aangemaakt?
Zie [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/6#6"]http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/6#6[/url]
of [url="http://www.tweakers.net/reviews/171/1"]http://www.tweakers.net/reviews/171/1[/url]

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 08:22 schreef DA het volgende:
Heb je op XP een account voor de andere pc aangemaakt?
Zie [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/6#6"]http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/6#6[/url]
of [url="http://www.tweakers.net/reviews/171/1"]http://www.tweakers.net/reviews/171/1[/url]
Thanks, maar dat is niet echt van toepassing nu, en ook in dit geval kan je vanaf de win2k machine altijd nog wel de 98 machine benaderen en kan je vanaf de win98 machine 2k wel in het netwerk zien hangen, alleen niet in de shares kijken.

Vanavond even een hubje kopen denk ik.

Vraagje: als je maar 2 pc's aan een hub hebt hangen kan je toch gewoon full-duplex netwerken? Alleen als je een derde PC aansluit en tegelijk data verzend wordt het netwerk vertraagd toch?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 22 juli 2002 15:38 schreef RadioHoofd het volgende:
Vraagje: als je maar 2 pc's aan een hub hebt hangen kan je toch gewoon full-duplex netwerken? Alleen als je een derde PC aansluit en tegelijk data verzend wordt het netwerk vertraagd toch?
Een hub kan geen full duplex, ook niet als er maar 2 pc's aangesloten zijn.

Een switch is niet zo veel duurder.
Zie [url="http://pricewatch.tweakers.net"]http://pricewatch.tweakers.net[/url]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

Als je niet precies weet wat voor kaarten je hebt, neem dan een dual-speed-hub of een switch, het is namelijk heel leuk om een 100 Mb hub te kopen, maar als een kaart die 100 Mb niet aankan, ben je aan het "net nie werken" ipv "netwerken" 8-)
Een hub is altijd half-duplex, en een 10 Mb hub is even snel als een 10 Mb coax !

scn

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 15:52 schreef Predator het volgende:

[..]

Een hub kan geen full duplex, ook niet als er maar 2 pc's aangesloten zijn.

Een switch is niet zo veel duurder.
Zie [url="http://pricewatch.tweakers.net"]http://pricewatch.tweakers.net[/url]
Een switch is toch wel een stuk duurder? Of heb jij het over switching hubs.

Als je een hub en een switch (beide 100Mbit) met elkaar vergelijkt, wat is dan ongeveer het snelheidsverlies van een hub t.o.v. een switch?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 16:07 schreef scn het volgende:
Als je niet precies weet wat voor kaarten je hebt, neem dan een dual-speed-hub of een switch, het is namelijk heel leuk om een 100 Mb hub te kopen, maar als een kaart die 100 Mb niet aankan, ben je aan het "net nie werken" ipv "netwerken" 8-)
Een hub is altijd half-duplex, en een 10 Mb hub is even snel als een 10 Mb coax !
In beide pc's zit een 10/100 Mbit netwerkkaart, dan hoef ik toch niet een dual-speed-hub te gebruiken?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Koop maar gewoon een dual speed. Voor hetzelfde geld gaat er ooit een 10 Mbit kaart in van een bezoeker als je een weekendje hard gaat LAN'nen. Prijsverschil is de moeite niet daarvoor.

Verwijderd

Topicstarter
Zal es even kijken wat ik kan vinden bij de computerzaak vanavond.

Maar over het snelheidsverschil tussen een hub en een switch? Heeft iemand hier iets over te vertellen? Er zal over een paar maanden een 3e computer aagesloten worden.

De ene computer gebruik ik dan als werkpc, een tweede als mp3/divx/dvd-speler en de derde ga ik inrichten met Windows 2000 server waar ik ook mijn worddocumenten enzo op ga bewaren, maar verder geen grote files van 700 MB.

Graag advies.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanavond een switch gekocht en aangesloten en alles werkt! In kan gewoon connecten van de 98 naar de 2000 machine en andersom. Op de 2000 machine heb ik de user 'guest' maar tijdelijk even geenabled zodat ik vanaf 98 zonder password enzo gewoon de shares kan bekijken.

Ik loop alleen tegen één probleempje aan. Als ik in Windows 2000 de netwerkomgeving open en de 98 machine wil benaderen duurt het minstens 20 seconden voordat ik de shares te zien krijg, terwijl ik de shares van de 2000 machine binnen een seconde te zien krijg als ik die via de netwerkomgeving vanuit Windows 98 benader.

Hoe kan het dat dit zo lang duurt?

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 20:44 schreef RadioHoofd het volgende:
Ik heb vanavond een switch gekocht en aangesloten en alles werkt! In kan gewoon connecten van de 98 naar de 2000 machine en andersom. Op de 2000 machine heb ik de user 'guest' maar tijdelijk even geenabled zodat ik vanaf 98 zonder password enzo gewoon de shares kan bekijken.

Ik loop alleen tegen één probleempje aan. Als ik in Windows 2000 de netwerkomgeving open en de 98 machine wil benaderen duurt het minstens 20 seconden voordat ik de shares te zien krijg, terwijl ik de shares van de 2000 machine binnen een seconde te zien krijg als ik die via de netwerkomgeving vanuit Windows 98 benader.

Hoe kan het dat dit zo lang duurt?
2000 is traag naar 98 toe :( en anders om niet :(

en fijn dat je een SWITCH heb :) switchies roelen als je er 3 of meer pctjes aan hangt beter dan hubjes iig :)

Verwijderd

Topicstarter
Zekers ja, was maar een klein prijsverschil dus waarom zou ik die switch niet gelijk nemen.

Vraag me alleen af maarom 2000 -> 98 zo traag gaat ja.

Verwijderd

Dat is een Windows 2000 probleem. Gewoon even SP2 installeren en dan gaat het wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik vanavond even proberen.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:05

CAP-Team

XBL: CAPTeam

ik heb thuis ook een server en een werkstation, en in het werkstation zit zo'n mooie combi UTP BNC netwerk kaart.. netwerk wou dus ook niet werken via crosscable.. bleek dus dat de netwerkkaart van de client nog op COAX (BNC) stond ingesteld |:( En dat gaat niet werken natuurlijk ;)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

Wat doen jullie allemaal moeilijk met subnetmask of weet ik veel allemaal. Gewoon automatisch laten staan.

* netbeui installeren (als je dat nog niet gedaan hebt)
* zelfde werkgroepnaam
* Inlognaam geven (en ook met die naam inloggen)
* crosslink kabel
* branden de lampjes op de netwerkkaart.

Lukt dit niet, dan:
* kabel niet goed
* netwerkkaarten niet goed

• ravenzod
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2023
Wat betreft 2000 naar 98 toe..

Komt door MMM factor(Microsoft Marketing Machine)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 12:12 schreef ravenzod het volgende:
Wat betreft 2000 naar 98 toe..

Komt door MMM factor(Microsoft Marketing Machine)
Huh?

• Iken374
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

Iken374

webhostingtalk.nl

Op zondag 21 juli 2002 20:48 schreef RadioHoofd het volgende:
OK, bedankt allemaal voor het meedenken! Als ik kijk naar de kabel dan zie ik aan beide uiteinden de kleuren v.l.n.r. bruin, groen, blauw en rood. Dit betekend dus dat ik geen crosscable heb toch? En dan is die gast in de winkel een net zo'n grote n00b als ik. Ik zorg eerst wel voor een fatsoenlijk kabel, of nog beter, ik zorg wel voor een hubje (kan ik mijn laptop er ook eens op aansluiten) en dan zal ik verder proberen. Bedankt voor al jullie hulp *D!

Zeker bij "MEMO" gekocht?
;(

HTTP://www.webhostingtalk.nl, Het discussieplatform voor en door webhosters.

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 20:09 schreef m-m het volgende:

[..]

mja dan werkt t wel, dan krijg je van die lelijke random 169. IPadressen en das niet zo netjes
Dat klopt, uiteindelijk kiest hij zelf wel een ip adres, het "probleem"/vervelende is alleen dat hij eerst een tijd gaat wachten op een dhcp-offer, tot de timeout. Verder gaat ie dan een ip adres kiezen, maar mocht dat al gekozen zijn (er is nog steeds geen dhcpserver)moet hij weer een ander adres kiezen (hoe lang dit precies duurt weet ik niet)
Pagina: 1