Failed dependencies: hoe correct updaten met rpm?

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik heb hier een linux PC die als experimenteerplatform dienst doet. Ooit eens ineengestoken door een kennis en gebaseerd op een afgeslankte versie van RedHat 7.1.

Nu wou ik een aantal zaken eens updaten, maar ik kom er niet uit. Voorbeeld. Ik wilde de oude glibc-2.2.2 updaten naar een recente 2.2.4 versie. Maar hoe doe ik dat? Ik heb volgende rpm packages gedownload:

glibc-2.2.4-24.i386.rpm
glibc-common-2.2.4-24.i386.rpm
glibc-devel-2.2.4-24.i386.rpm
glibc-profile-2.2.4-24.i386.rpm

Om te installeren probeer ik:

# rpm -U glibc-2.2.4-24.i386.rpm

Maar dat geeft:

error: failed dependencies:
glibc-common = 2.2.4-24 is needed by glibc-2.2.4-24
glibc-devel < 2.2.3 conflicts with glibc-2.2.4-24
glibc > 2.2.2 conflicts with glibc-common-2.2.2-10
glibc = 2.2.2 is needed by glibc-devel-2.2.2-10

Als ik de eerste regel goed interpreteer dan moet schijnbaar eerst glibc-common geïnstalleerd worden. Dus dat probeer ik:

# rpm -U glibc-common-2.2.4-24.i386.rpm

Met als gevolg:

error: failed dependencies:
glibc < 2.2.4 conflicts with glibc-common-2.2.4-24
glibc-common = 2.2.2-10 is needed by glibc-2.2.2-10

Nu kan hij niet updaten omdat glibc 2.2.4 niet aanwezig is. Is dat geen visieuze cirkel?

Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Het is waarschijnlijk iets stoms, maar ik raak er toch niet aan uit...

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

je moet 'rpm -i <package1> <package2>' etc. doen, dan gaat het ongetwijfeld wel goed :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 16:32 schreef mahi het volgende:
Ik heb hier een linux PC die als experimenteerplatform dienst doet. Ooit eens ineengestoken door een kennis en gebaseerd op een afgeslankte versie van RedHat 7.1.

Nu wou ik een aantal zaken eens updaten, maar ik kom er niet uit. Voorbeeld. Ik wilde de oude glibc-2.2.2 updaten naar een recente 2.2.4 versie. Maar hoe doe ik dat? Ik heb volgende rpm packages gedownload:

glibc-2.2.4-24.i386.rpm
glibc-common-2.2.4-24.i386.rpm
glibc-devel-2.2.4-24.i386.rpm
glibc-profile-2.2.4-24.i386.rpm

Om te installeren probeer ik:

Ik zou rpm -Uvh <package1> <package2> etc gebruiken.

Maar het is behoorlijk af te raden om glibc te updaten.
Al je software zal je daar opnieuw op moeten compileren. Of niet....maar dan werkt sommige software wel en sommige niet. Het is wat vervelend als bijv. login niet meer werkt.

Ik zou bij de glibc van de distro blijven. Wil je toch glibc updaten, update dan je hele distro naar RH 7.2 of 7.3

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik wist dus echt niet dat je meerdere packages tegelijk kon opgeven op de command-line :)

MarcelP: Maar ik moet glibc updaten omdat andere packages vragen voor glibc 2.2.4. Op de RedHat site vind je trouwens ook de packages van glibc 2.2.4 bij de updates voor RedHat 7.1. Dus ik vermoed dat het wel mag? Er staat nergens iets van mogelijke problemen, en ik denk niet dat RedHat updates beschikbaar stelt waarvan ze bijzetten dat het een aan te raden update is, als het problemen kan opleveren?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 18:27 schreef mahi het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik wist dus echt niet dat je meerdere packages tegelijk kon opgeven op de command-line :)

Maar ik moet glibc updaten omdat andere packages vragen voor glibc 2.2.4. Op de RedHat site vind je trouwens ook de packages van glibc 2.2.4 bij de updates voor RedHat 7.1.
Ah, dan mag je verwachten dat het wel ok is.
Ze zullen dat toch heus wel goed getest hebben.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zondag 21 juli 2002 16:33 schreef moto-moi het volgende:
je moet 'rpm -i <package1> <package2>' etc. doen, dan gaat het ongetwijfeld wel goed :)
rpm -Uvh ajb! :)
Dingen dubbel installeren is erg vies ;)
Op zondag 21 juli 2002 17:50 schreef MarcelP het volgende:
Maar het is behoorlijk af te raden om glibc te updaten.
Al je software zal je daar opnieuw op moeten compileren. Of niet....maar dan werkt sommige software wel en sommige niet. Het is wat vervelend als bijv. login niet meer werkt.

Ik zou bij de glibc van de distro blijven. Wil je toch glibc updaten, update dan je hele distro naar RH 7.2 of 7.3
Dat gaat prima volgens mij.
Heb er iig nog nooit problemen mee gehad (redhat 7.1 doos die al sinds redhat 7.1 uit is ervan voorzien is en toch redelijk up-to-date is :) ) en Gentoo doet precies hetzelfde zo nu en dan.
Kweet alleen niet of dat nou versie upgrades of config-veranderingen waren (als in geen versie nummer omhoog, hooguit een patchnummer)

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor jullie advies! De update is nu gelukt... en alles werkt nog :P

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Op zondag 21 juli 2002 16:32 schreef mahi het volgende:
rpm -Uvh <package1> <package2>
of
rpm -Fvh *.rpm
Pagina: 1