Toon posts:

systeemeisen voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Wat zijn de systeemeisen voor simele fotobewerking tot prof. fotobewerking?
Heb je juist veel geheugen nodig, of juist een vette procesor?
Of allebei.

Bedankt alvast

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik denk allebei, want dit is net zoiets als 'Fotosoepen'

Dat vraagt niet alleen een goede proc en goed geheugen maar ook een flink snelle & grote HD.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

welke software gebruik je dan?
verder is een dual systeempje altijd wel leuk

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er 60 gb 7200 touren in zitten.
En ik werkt met PhotoShop 7.
Op zondag 21 juli 2002 16:28 schreef Terw_Dan het volgende:
welke software gebruik je dan?
verder is een dual systeempje altijd wel leuk

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Ligt er aan hoe groot de foto's zijn en hoe intensief je bezig gaat. Met een PII400 en 256MB ram kun je al prima Photoshop draaien (als ik fotobewerken lees, lees ik Photoshop :P ). Natuurlijk gaat het een stuk lekkerder als je een snelle cpu hebt. Een beetje recente bak is al ruimschoots voldoende (of je moet hele speciale eisen hebben). Wat wel erg handig en bovenal comfortabel is, is een goede en niet te kleine monitor :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
60 gb is wel genoeg toch :?

Verwijderd

Topicstarter
hahahaha, ik heb toevallig een Pentium 2 400 mhz met 256 geheugen.
Heb een 17" monitor (1024x768)
Op zondag 21 juli 2002 16:33 schreef Abbadon het volgende:
Ligt er aan hoe groot de foto's zijn en hoe intensief je bezig gaat. Met een PII400 en 256MB ram kun je al prima Photoshop draaien (als ik fotobewerken lees, lees ik Photoshop :P ). Natuurlijk gaat het een stuk lekkerder als je een snelle cpu hebt. Een beetje recente bak is al ruimschoots voldoende (of je moet hele speciale eisen hebben). Wat wel erg handig en bovenal comfortabel is, is een goede en niet te kleine monitor :)

Verwijderd

Als je heel veel heel zware dingen bewerkte dan is het natuurlijk heel belangrijk om een shit-load of geheugen te hebben, files van 100'den MB's moeten er dus zeker in kunen en het programma dat je gebruikt ook.

dus
1 veel gehuegen
2 een heel snelle beeldkaart en CPU voor het renderen van al effectjes dat je gebruikt

je koopt gewoon een heel duur systeem ;)

Verwijderd

Topicstarter
hehehehe ben pas 17 hoor :)
Op zondag 21 juli 2002 16:34 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Als je heel veel heel zware dingen bewerkte dan is het natuurlijk heel belangrijk om een shit-load of geheugen te hebben, files van 100'den MB's moeten er dus zeker in kunen en het programma dat je gebruikt ook.

dus
1 veel gehuegen
2 een heel snelle beeldkaart en CPU voor het renderen van al effectjes dat je gebruikt

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Op zondag 21 juli 2002 16:34 schreef rvdlugt het volgende:
hahahaha, ik heb toevallig een Pentium 2 400 mhz met 256 geheugen.
Ik ben helderziend :P

Maar je moet naar je budget kijken wat je kwijt kunt. B.v. een snel mobo + Duron/XP/P4 + minimaal 256MB PC2100 (plus evt. een niewe PSU) en Photoshop vliegt er over zonder dat het je de klauwen vol geld kost.

Kijk wat rond voor een leuke combo zou ik zeggen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
okee bedankt voor de tip.
en 60 gb is wel genoeg he aan schijfruimte?
Op zondag 21 juli 2002 16:44 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Ik ben helderziend :P

Maar je moet naar je budget kijken wat je kwijt kunt. B.v. een snel mobo + Duron/XP/P4 + minimaal 256MB PC2100 (plus evt. een niewe PSU) en Photoshop vliegt er over zonder dat het je de klauwen vol geld kost.

Kijk wat rond voor een leuke combo zou ik zeggen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
1 veel gehuegen

De videokaart hoeft niet snel te zijn, maar moet wel een goede 2D kwaliteit leveren.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-08 01:26
Je hoeft niet een zo snelle CPU te hebben voor PS. maar geheugen? PS is een echte memory hogger :9
een ouwe TNT1 kaart is goed zat.

wat wel erg fijn is: een grote monitor :)

mijn specs: TB-800MHZ, GF2MX, 512MB SD-RAM, 21" IIYAMA mon.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Topicstarter
aha ik beschik over een GeForce 2.
Goed zat voor dit werk.
Op zondag 21 juli 2002 17:43 schreef Terryb47 het volgende:
Je hoeft niet een zo snelle CPU te hebben voor PS. maar geheugen? PS is een echte memory hogger :9
een ouwe TNT1 kaart is goed zat.

wat wel erg fijn is: een grote monitor :)

mijn specs: TB-800MHZ, GF2MX, 512MB SD-RAM, 21" IIYAMA mon.

• syllaz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 17:01
Vooral veel RAM is belangrijk als je lekker wilt photoshoppen. Als je veel lagen hebt op een hoge resolutie (+100 Mb files) dan merk je echt het verschil.
Ik heb er net 512 Mb bijgekocht en alles gaat tering veel sneller. Je HD hoeft dan niet zoveel meer als swap drive te fungeren ... dat maakt het grootste verschil ;)

Verwijderd

Topicstarter
hoeveel heb je er nu in totaal inzitten?
dus 256 mb is echt te weinig?
Op zondag 21 juli 2002 18:08 schreef syllaz het volgende:
Vooral veel RAM is belangrijk als je lekker wilt photoshoppen. Als je veel lagen hebt op een hoge resolutie (+100 Mb files) dan merk je echt het verschil.
Ik heb er net 512 Mb bijgekocht en alles gaat tering veel sneller. Je HD hoeft dan niet zoveel meer als swap drive te fungeren ... dat maakt het grootste verschil ;)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15
het hangt er helemaal vanaf hoe snel je wilt dat het verloopt. voeger soepte ik ook op mn P75,32mb intern,4200toeren schijf met jpg's van 100mb. dat ging prima alleen traag. ik heb nu een celeron 1200,256mb intern,7200toeren en ik kan er prima op filmbewerken en soepen. ik werk dan ook niet vaak met grote files, maar het gaat imho snel zat.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
aha, maar ik zie de kwaliteit verschil ook niet tussen een plaatje van 5 mb en 20 mb.
Op zondag 21 juli 2002 18:15 schreef Breepee het volgende:
het hangt er helemaal vanaf hoe snel je wilt dat het verloopt. voeger soepte ik ook op mn P75,32mb intern,4200toeren schijf met jpg's van 100mb. dat ging prima alleen traag. ik heb nu een celeron 1200,256mb intern,7200toeren en ik kan er prima op filmbewerken en soepen. ik werk dan ook niet vaak met grote files, maar het gaat imho snel zat.

Verwijderd

Als je je bezig houd met webplaatjes dan is een mager systeempje prima, de plaatjes die je maakt zijn nl niet groot.

Maar monitor, geheugen, processor en snelle schijf zijn de belangrijkste factoren.
Pagina: 1