Toon posts:

Soldeerbout kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Damn... zondag... winkels dicht en ik geloof dat ik mijn soldeerbout gemold heb. Gisteravond nadat ik gesoldeerd had heb ik die bout wat af laten koelen op het sponsje met water. Nu doet ie niets meer... kan het zijn dat het verwarmingselement daar zo'n opdonder van gehad heeft? En de grotere vraag... kan ik er nog iets aan doen? Nee zeker ben ik bang voor :'( . Ik zit vlakbij amsterdam en in het centrum zijn de winkels open, maar ik kan me niet herinneren dat er bij de kalverstraat en dergelijke een winkel zit die soldeerbouten e.d. verkoopt. Weet iemand misschien wel iets? Ook zit er in het handvat van de soldeerbout een soort puntje aan de buitenkant waar de aarde op aangesloten is, waar dient dat puntje voor? Dat ie geaard is snap ik, maar waarom dat puntje?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 11:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er zit meestal een zekering in, dat zou het kunnen zijn en verder: NOOIT, Nóóit maar dan nooit een solderbout met water af laten koelen -> metaal schrikt dan en zou zelfs kunnen breken oid.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 09:11

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Er is toch vast wel iemand in de buurt waarvan je een soldeerbout kunt lenen? Check de plaatselijke buurman even ;)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 14:51 schreef LauPro het volgende:
Er zit meestal een zekering in, dat zou het kunnen zijn en verder: NOOIT, Nóóit maar dan nooit een solderbout met water af laten koelen -> metaal schrikt dan en zou zelfs kunnen breken oid.
Helaas, geen zekering in het handvat teruggevonden... heb ook niet de indruk dat ie kort is gesloten, ben bang dat ik gewoon het verwarmingselement verkloot heb :'(

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Meet eens met een ohmmmeter de weerstand van het verwarmingselement. Is die oneindig groot dan is hij kapot. Heeft hij een relatief lage weerstand dan is hij nog goed, en zit de fout waarschijnlijk in het snoer.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ik geloof dat er nix aan te doen is...

verder nooit geforceerd af laten koelen: metaal krimpt/zet uit bij warmteverschillen...

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Naja, dan kan ik net zo goed een mooi soldeerstation uit de conrad bestellen...

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Volgens mij kan je dat beter bij de lokale boer halen, ivm prijsverschillen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Conrad is toch meestal goedkoper als lokale elektroboeren? Althans, dat is hier mijn ervaring

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 16:54 schreef Airbag het volgende:
Conrad is toch meestal goedkoper als lokale elektroboeren? Althans, dat is hier mijn ervaring
Meestal wel ja, mijn lokale elektroboer is dubbel zo duur als conrad !

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

Op zondag 21 juli 2002 18:47 schreef commodore het volgende:

[..]

Meestal wel ja, mijn lokale elektroboer is dubbel zo duur als conrad !
maar bij de elektroboer heb je geen verzend kosten ;)

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk wel even. Heb in de catalogus gekeken, morgen nog ff bij het winkelcentrum hier. Electronicazaak hier is dicht morgen...

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, als je kijkt bij de verschillende soldeerstations dan kom je ze tegen van verschillende wattages. Nu dacht ik dat een soldeerbout van 50 watt heter kon worden als 1 van 25 watt, maar als je dan kijkt bij de temperatuur van de bouten is dat vaak gelijk. Wat maakt het wattage verschil dan uit eigenlijk?
Pagina: 1