Tijdens weergave storing onderin scherm

Pagina: 1
Acties:

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Beetje rare topictitel maar kon het helaas weinig anders zeggen :)

Als mijn pa een video 8 filmpje afspeelt met de camera op de tv, dan geeft de tv een correct schermvullend beeld door, zoals dat ook door het zoekertje van de camera te zien is.

Echter, als ik dit filmpje mbv de camera via de pc afspeel en kies voor PAL, dan krijg ik onderin het beeldscherm op de monitor een soort storingsbalk te zien. Dit is ook te zien als je heel erg goed kijkt in het zoekertje van de camera, maar dit wordt niet op de tv weergegeven. Wel dus op de monitor van de pc.

Het punt is dus dat de monitor teveel van de schermgrootte van de camera laat zien, waardoor de rand onderin niet mooi is.

Waar kan dit aan liggen of is dit op te lossen?

Verwijderd

Niet gewoon je monitor scherm goed instellen?

• Sheik
Eh nee, want ook als ik het venster verklein, dan heb ik dat probleem.

Verwijderd

Dit ligt aan je afkijk (dus TV of PC monitor)

Op een TV (die in verhouding een lagere resolutie heeft dan je PC monitor) wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde overscan. Dit houdt in dat het ontvangen beeldsignaal iets groter is dan het weergegeven beeld, maar dat je maar een gedeelte daarvan wat nodig is is ziet.

Dit gebeurt hoofdzakelijk om 2 redenen. 1: je 38" inch TV is nooit precies 38" inch breed
en 2: dan "bloed" het beeld dus over je hele scherm. (kortom schermvullend op elke tv)

Op een PC monitor is de resolutie veel hoger, je tv kaart preciezer en zal je software alles weergeven wat ie heeft.
dus een met een hogere resolutie van een PC monitor kun je je voorstellen dat ipv overscan, juist UNDERscan onstaat en ja.. dan zie je dus alles.

Dit kan dus resulteren in: zet de media player beeldvullend, speel je filmpje en voila, je ziet alles inclusief info die je dus normaal niet ziet.

de oplossing?

Koop een monitorkaart met TV out en zorg dat je de over en underscan kunt bedienen. (tvkaarten met NVidia Detonator drivers werken ok as far as i know..)

Natuurlijk zijn er meer kaarten die dit kunnen...
Hope this helps :)

• Sheik
Op maandag 22 juli 2002 09:32 schreef RealMusic het volgende:
Dit ligt aan je afkijk (dus TV of PC monitor)

de oplossing?

Koop een monitorkaart met TV out en zorg dat je de over en underscan kunt bedienen. (tvkaarten met NVidia Detonator drivers werken ok as far as i know..)

Natuurlijk zijn er meer kaarten die dit kunnen...
Hope this helps :)
Bedankt voor de reacties. Volgens mij heb ik dat al eens geprobeerd en zag ik nog steeds die storende balk onderin. Maaruh, als ik dus zoiets ga outputten naar VHS in een 700nogwat resolutie, dan zou het beeldvullend moeten zijn?

Ik probeer je tip straks thuis eens :)

• Sheik
Kijk, zo ziet het er nou uit in media player (full screen)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/robinet/zucht.JPG

Wat is hier aan te doen? (die storende balk dus onderin het scherm)

Het gaat dus om een analoge (10 jaar oude) camera, waarvan ik de oude bandjes wil overzetten naar de pc om die vervolgens op videoband te krijgen.

plaatje is genomen met printscreen --> geen digi foto genomen dus ;)

Ik vroeg me net af, is dit wel eigenlijk te zien als ik de avi straks via de videoband op tv wil bekijken.........?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Weet je je zou het gewoon ff moeten proberen, anders kun je evntueel masken met virtualdub ofzo..

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 17:29 schreef Sheik het volgende:

Wat is hier aan te doen? (die storende balk dus onderin het scherm)

Het gaat dus om een analoge (10 jaar oude) camera, waarvan ik de oude bandjes wil overzetten naar de pc om die vervolgens op videoband te krijgen.

Ik vroeg me net af, is dit wel eigenlijk te zien als ik de avi straks via de videoband op tv wil bekijken.........?
Mijn vermoeden is dat die balk wegvalt op je TV (moet je wel de underscan aan zetten natuurlijk..)

Even voor de duidelijkheid:
Underscan/Overscan bedient alleen het uitgaande signaal van
je TV kaart..

Op het moment dat je het video signaal wat uit je tv kaart komt, hebt goedgekeurd, kun je je videorecorder op record zetten en dan opnemen.

Vergeet niet; het gaat erom dat je de underscan kunt bedienen op je TV out van je videokaart!

(underscan heeft niks te maken met het formaat van je avi;dwz als je je avi formaat niet wijzigt dan he...)

Wat uit je TV out van je videokaart komt, komt als zodanig op je videobandje...

kortom, checken die hap...

1: Capture de film die je wilt op HD
2: Buy a videokaartje met TV out en underscan control
3: stop een bandje in je video recorder
4: controleer je uitgaande TV out signaal van je videokaart (op een TV!)
5: record en play op je videorecorder in drukken...

Suc6

• Sheik
Ik ga het eens proberen, bedankt!!

Ik heb trouwens een Asus T8200 Deluxe, kweet niet of die underscan enzo heeft...effe kijken ;)
Pagina: 1