[Debian] raidcontroller werkt niet :'(

Pagina: 1
Acties:

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

Topicstarter
Ben bezig met het installeren van debian 2.2 r7
maar mijn raidcontroller word niet herkend.
Heb promise al geraadpleegd maar die hebben voor debian geen drivers.
Het gaat hier om een fasttrack tx2 raid controller.
Hieraan hangen mijn windows harde schijven die ik graag vanuit linux wil benaderen.
DE harde schijf waar linux opstaat werkt via de normale on-board ide controller.
Heb de search al gebruikt en verschillende sites bezocht voor eventuele drivers. zelfs de help help faq van debian
Kan iemand mij helpen??

Meneer 1000 has spoken......

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
'k heb ook problemen met de promise fastrack gehad... 'k geloof dat mirroring (raid-0 dacht ik) hellemaal neit goed werkt, amper aan de gang te krijgen...

iig, bij je ide drivers in je kernel kun je um aanzetten en kun je um mounten... je moet het dus even in de kernel vinden...

• dude123

dude123

Linux addict

Topicstarter
kun je me hierbij wat meer uitleg geven want ik snap niet helemaal wat je bedoelt
bij de installatie van linux kan ik een driver package selecteren waarbij block devices in raid 0 worden ondersteund.
maar waarmee kan ik hem dan mounten?
de gewone hd geeft hij aan als hda met 2 partities hda5 en hda6
nou weet ik dat de nummering verschillend is per pc maar waarmee worden de raid 0 hd's gemount?
sdb??

• dude123

dude123

Linux addict

Topicstarter
ik vind hier net op de site van promise open linux drivers zouden die niet werken of zijn dit specifiek drivers voor een linux versie??

Naja die werken dus ook niet, weet iemand nog een oplossing??
overigens raid 0 = striping
raid 1 = mirroring

• dude123

dude123

Linux addict

Topicstarter
is er echt niemand die mij kan helpen ???? :'(
ben gewoon ten einde raad.....

Verwijderd

Trash gewoon die knakecontroller, voor 200 euro heb je een prima 3ware ding, waarom moeilijk doen?

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 06:36

tricktrac

PPro smp

Beetje offtopic, maar waarom nog met 2.2 R7 werken, als 3.0 (woody) gereleased is.

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.

• dude123

dude123

Linux addict

Topicstarter
ja ok, maar heb hier nu 2.2 r7 liggen en als het even kan wil ik het daar mee aan het werken krijgen.
En die knakecontroller zoals jij het noemt word niet gtrashed omdat hij ten eerste goed funcitioneerd en als het even kan dat hij ook onder linux goed werkt.
En ten tweede omdat niet iedereen het geld heeft om maar ef een controllertje weg te gooien en een nieuwe te kopen.
En btw toen ik em kocht wastie behoorlijk duur

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 14:18 schreef dude123 het volgende:
ja ok, maar heb hier nu 2.2 r7 liggen en als het even kan wil ik het daar mee aan het werken krijgen.
En die knakecontroller zoals jij het noemt word niet gtrashed omdat hij ten eerste goed funcitioneerd en als het even kan dat hij ook onder linux goed werkt.
En ten tweede omdat niet iedereen het geld heeft om maar ef een controllertje weg te gooien en een nieuwe te kopen.
En btw toen ik em kocht wastie behoorlijk duur
Dan zul je een van de door Promise ondersteunde distro's moeten gaan gebruiken. sim-pel.

• tricktrac
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-06 06:36

tricktrac

PPro smp

FF google voorje gebruikt, kom ik hierbij uit --> [url="http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=9j1j98%242vfb%241%40news.cybercity.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dfasttrack%2Btx2%2Bdebian%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Den"]klik[/url]

Zou dus met een 2.4 kernel moeten werken.

Volgens mij begrijp ik je vraag niet, of begrijp jij niet wat je vraagt.

• dude123

dude123

Linux addict

Topicstarter
ja haha dies goed, heb suse 7.0 t/m 7.3 allemaal geprobeerd maar het enige dat daar uit kwam na de installatie bij het booten was een melding:
kernel panic at ....
en dan kon je alleen nog maar herstarten en weer dezelfde melding bekijken

• dude123

dude123

Linux addict

Topicstarter
kijk zoiets kom ik al verder mee en dat ga ik dus ook proberen en geen reply's van flikker die controller maar weg en dat soort dingen

Verwijderd

Het laatste deel van die draad ging over een eerdere uitgave van de ATARAID functionaliteit die vanaf Linux-2.4.10 standaard aanwezig is in de kernel. Voor de meeste Promise controllers werkt dat echter niet.

Heb je al eens gezocht hier op GoT ? In NOS zijn er al tientallen topics over die Promise zut.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op zondag 21 juli 2002 09:52 schreef dude123 het volgende:
kun je me hierbij wat meer uitleg geven want ik snap niet helemaal wat je bedoelt
bij de installatie van linux kan ik een driver package selecteren waarbij block devices in raid 0 worden ondersteund.
maar waarmee kan ik hem dan mounten?
de gewone hd geeft hij aan als hda met 2 partities hda5 en hda6
nou weet ik dat de nummering verschillend is per pc maar waarmee worden de raid 0 hd's gemount?
sdb??
Waarschijnlijk heb je de linux software-raid geprobeerd (de "MD*" drivers). Dat is andere raid dan die promise kaart. Je moet waarschijnlijk de driver genaamd ataraid hebben. Bij mijn debian 3.0 met 2.4 kernel zat die standaard al ingebakken.

Wat betreft de plek waar die dingen gemount worden: de "md" devices (linux software-raid) zijn /dev/mdX. Ik heb op dit moment 1 machine met een promise-controllertje en daarbij zitten de disks onder /dev/ataraid/*

Ik heb deze image gebruikt voor de installatie: [url="http://people.debian.org/~blade/boot-floppies/cvs/boot-bf2.4-with-basedebs.iso"]http://people.debian.org/~blade/boot-floppies/cvs/boot-bf2.4-with-basedebs.iso[/url]
Pagina: 1