[CM] Fan Mod Topic

Pagina: 1
Acties:

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik heb dit topic gemaakt omdat ik maandag mn fan's wil modden, en ik heb nog een aantal vragen, pics komen hier en er zijn vast nog wel meer mensen die dit willen doen en dan dus vragen hebben, die kunnen dan mooi hierzo!

- Ik wil mn mod met 4 ledjes doen, 1 ledje werkt perfect op 9V hij zit nu al 5 dagen vast aan een 9V batterij en hij doet het nog steeds, voor de zeker heid wil ik hem op 7V laten werken... dus ik zou graag 4 ledjes op 7V willen hebben terwijl de fan dus op 12V gaat dus ik moet een weerstandje hebben? (logisch en correct toch?)

R=U/I?

7/0.02=350

Dat is als de led dus 20mA trekt? maar is dat altijd zo? het zijn namelijk super felle rode led's (0.80) zijn ietsjes veller als die UV led's

Weet iemand of ik dus voor 4 ledjes op 12V een weerstandje moet hebben van 350 Ohm?

Goed dan probleem 2, als ik de fan naar 5V schakel gaan de leds uit toch? of branden ze dan zo super lame met een licht straal van 1mm :)

Het is voor mij de bedoeling dat dan de leds uitgaan (bij 5V) Ook logisch toch want hij is dan "gemaakt" voor 7V en op minder werkt hij niet?

Dit waren tot nu toe al mijn vragen, heeft iemand antwoorden of nuttige tips?

Verwijderd

hoe wil je die fan schakelen? Als je het met een dpdt schakelaar wil doen, kan je de ledjes daarop vast maken. Dat heb ik gedaan/ga ik doen, en het is niet zo moelijk.

ff voor de zekerheid, de ledje zijn dus 9 volt, maar je wil ze op 7 volt laten lopen?

• Perphide
Op zondag 21 juli 2002 08:35 schreef LaswA het volgende:
hoe wil je die fan schakelen? Als je het met een dpdt schakelaar wil doen, kan je de ledjes daarop vast maken. Dat heb ik gedaan/ga ik doen, en het is niet zo moelijk.

ff voor de zekerheid, de ledje zijn dus 9 volt, maar je wil ze op 7 volt laten lopen?
volgensmij zijn die ledjes 5V ofzo... want ik had laatst 10ledjes gehaald met bijbehorende weerstandjes voor op 12V toen gaf ze 690 ofzo... ff kijken op het printje...
edit:
(printje is weg..)

Verwijderd

code:
1
2
3
4
_____o_________________
          |  |  |  |
          x  x  x  x
______________|__|__|__|

o=weerstand
x=ledje

zo kun je die 10 ledjes schakelen, en als die ledjes 5v zijn, moet de weerstand R=U/I 7/.02= 350 Ohm zijn

• Perphide
Op zondag 21 juli 2002 08:42 schreef LaswA het volgende:
code:
1
2
3
4
_____o_________________
          |  |  |  |
          x  x  x  x
______________|__|__|__|

o=weerstand
x=ledje

zo kun je die 10 ledjes schakelen, en als die ledjes 5v zijn, moet de weerstand R=U/I 7/.02= 350 Ohm zijn
dat zei een vriend van mij dus ookal... ik naar de winkel heen en dat ff uitleggen hoe ik het wou hebben... ze hielden voet bij stuk en het moest 690 Ohm zijn... en overal moest een R voor! maarja... nu ik die zooi een beetje gebruik begin ik het weer terug te krijgen! (allemaal wel in de 2de klas geleerd)

Verwijderd

weet je zeker dat die ledjes 20mA zijn? Als die winkel ervanuit gaat dat ze 10mA zijn, zit daar het prob (denk ik)

Maar het kan wel zoals ik net heb laten zien, ik ben zelf ook bezig met ledjes, en zo zijn ze het makkelijkst te schakelen (en het werkt nog ook :+ )

• Perphide
Op zondag 21 juli 2002 08:50 schreef LaswA het volgende:
weet je zeker dat die ledjes 20mA zijn? Als die winkel ervanuit gaat dat ze 10mA zijn, zit daar het prob (denk ik)

Maar het kan wel zoals ik net heb laten zien, ik ben zelf ook bezig met ledjes, en zo zijn ze het makkelijkst te schakelen (en het werkt nog ook :+ )
Ok bedankt! ik ga maandag wel gewoon vragen hoeveel mA ze zijn en ga dan zelf wel ff uitrekenen hoeveel Ohm mn weerstandje moet zijn anders krijg ik er weer 1 van 43657438032 Ohm waardoor niets meer werkt...

• Perphide
Even een vraagje: Ik heb nog een oude 80mm standaard fan (zwart) hier kan ik ook wel ledjes in bouwen maar dat is denk ik niet echt een geweldig effect ofwel? iemand ideen of hier wel iets moois van te maken? soort verfje op de bladen ofzo?

Verwijderd

4 ledjes x 0.020 A x 5 V = 0,4 Watt

Dus je moet eigenlijk 1/2 Watt weerstand hebben i.p.v. de normale 1/4 Watt.

• Perphide
Op zondag 21 juli 2002 10:08 schreef Sjord het volgende:

euhm ik snap het niet :)

en 0.20mA weet ik niet zeker hoor...
en ik wil ze op 7 volt hebben werken

Verwijderd

als je een zwarte fan wil laten glimmen, moe je de bladen wit verven, dan zie je het wel goed.

Dat gedoe met die watt weerstanden snap ik nie, dus ik zou gewoon en 350 Ohm weerstand halen (als de ledjes 20mA zijn) of een 690 Ohm weerstand als ze 10mA zijn.

• Perphide
Op zondag 21 juli 2002 10:48 schreef LaswA het volgende:
als je een zwarte fan wil laten glimmen, moe je de bladen wit verven, dan zie je het wel goed.

Dat gedoe met die watt weerstanden snap ik nie, dus ik zou gewoon en 350 Ohm weerstand halen (als de ledjes 20mA zijn) of een 690 Ohm weerstand als ze 10mA zijn.
euhm bij 20mA 350
dan lijkt mij toch bij 10mA 700?

Verwijderd

ja, maar je had zelf gezegd dat die winkel 690 ohm aanraadde, maar 700 Ohm kan natulijk ook :D

• Perphide
Op zondag 21 juli 2002 10:50 schreef LaswA het volgende:
ja, maar je had zelf gezegd dat die winkel 690 ohm aanraadde, maar 700 Ohm kan natulijk ook :D
ok :)

Verwijderd

oftewel je wilt ledjes in je fan bouwen

er al aangedacht hoe deze erinkomen en hoe ze kontakt moeten maken als dat ding ronddraait?? :?

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 11:14 schreef PlaceR het volgende:
oftewel je wilt ledjes in je fan bouwen

er al aangedacht hoe deze erinkomen en hoe ze kontakt moeten maken als dat ding ronddraait?? :?
Die hang je normaal aan de behuizing van de fan hé |:(

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 10:08 schreef Sjord het volgende:

Weerstanden hebben niet alleen een weerstand (Ohm), maar ook een vermogen (Watt) en een tolerantie (%). Als je bijvoorbeeld 10 watt door een 1/4 watt weerstand stuurt, wordt hij lekker warm.

Vermogen (in Watt) is spanning (in Volt) maal stroom (in Ampere):
P = V x I

4 ledjes x 0.020 A x 7 V = 0,56 Watt

0.020 is 20 milliampere (toch? :))

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 08:27 schreef SilentSniper het volgende:
Goed dan probleem 2, als ik de fan naar 5V schakel gaan de leds uit toch? of branden ze dan zo super lame met een licht straal van 1mm :)
Waarschijnlijk wel, probeer het eens.
Het is voor mij de bedoeling dat dan de leds uitgaan (bij 5V)
Dat zal niet lukken, want als je ze echt uit wilt hebben moet je een schakeling bouwen ofzo, of de LEDs op een andere stroombron aansluiten, wat in jouw geval waarschijnlijk onmogelijk is.

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 08:14
[url="http://www.nairn.freeserve.co.uk/mod1.htm"]Dit[/url] is ook mooi :9

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 11:40 schreef StephanL het volgende:
idd :)

• Perphide
Op zondag 21 juli 2002 11:37 schreef Sjord het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel, probeer het eens.
[..]

Dat zal niet lukken, want als je ze echt uit wilt hebben moet je een schakeling bouwen ofzo, of de LEDs op een andere stroombron aansluiten, wat in jouw geval waarschijnlijk onmogelijk is.
Waarom zou dat onmogelijk voor mij zijn?

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 08:27 schreef SilentSniper het volgende:
Ik heb dit topic gemaakt omdat ik maandag mn fan's wil modden, en ik heb nog een aantal vragen, pics komen hier en er zijn vast nog wel meer mensen die dit willen doen en dan dus vragen hebben, die kunnen dan mooi hierzo!

- Ik wil mn mod met 4 ledjes doen, 1 ledje werkt perfect op 9V hij zit nu al 5 dagen vast aan een 9V batterij en hij doet het nog steeds, voor de zeker heid wil ik hem op 7V laten werken... dus ik zou graag 4 ledjes op 7V willen hebben terwijl de fan dus op 12V gaat dus ik moet een weerstandje hebben? (logisch en correct toch?)

R=U/I?

7/0.02=350

Dat is als de led dus 20mA trekt? maar is dat altijd zo? het zijn namelijk super felle rode led's (0.80) zijn ietsjes veller als die UV led's

Weet iemand of ik dus voor 4 ledjes op 12V een weerstandje moet hebben van 350 Ohm?

Het is voor mij de bedoeling dat dan de leds uitgaan (bij 5V) Ook logisch toch want hij is dan "gemaakt" voor 7V en op minder werkt hij niet?

Dit waren tot nu toe al mijn vragen, heeft iemand antwoorden of nuttige tips?
Heb net een fanmod gedaan met een enermax 80mm. Zitten 4 rode ledjes in, op 12 volt.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~houte277/tada_klaar.jpg

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 11:40 schreef StephanL het volgende:
ja en dit draait dus uit balans, m.a.w. lagers gaan snel slijten en daarna heb je alleen nog maar teringherrie

• Perphide
Op zondag 21 juli 2002 12:51 schreef Hermanator het volgende:

[..]

Heb net een fanmod gedaan met een enermax 80mm. Zitten 4 rode ledjes in, op 12 volt. Als je een upload link voor me hebt kan ik em uploaden.
hierzo toch: [url="http://www.theforumisdown.com/upload/upload.php"]http://www.theforumisdown.com/upload/upload.php[/url]

?

• Perphide
Heb je ook pics van hoe ie inelkaar zit? en closeup?

en is dat een clear fan of een zwarte???

Verwijderd

clear fan, kijk hier [topic=554136/1/25]

Verwijderd

wrm zou je een aparte spanningsbron moeten hebben voor de ledjes? Gebruik gewoon een dpdt switch
zoals hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_dual_led.jpg
Pagina: 1