Netwerk "GOED" opzetten.

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Topicstarter
Hallo, ik ben een n00b op het gebied van netwerken, maar nu ik verhuist ben, moet ik er toch aan geloven: een netwerk opbouwen. Hier onder staat een plaatje van mijn situatie.

Ik heb nu het netwerkje aan de praat alles 'ziet' elkaar, en alle pc's hebben contact via de Dell GX150 met het internet.
Op alle PC's staat óf W2KPro+SP2 óf XPPro. Tot zo ver begrijp ik alles.

Maar wat ik wel wil, maar niet voor elkaar krijg is dit :

ik wil al mijn MP-3/DivX/DVD's en e-mails op mijn computers oproepbaar maken van buitenaf via het internet en vooral via i-mode. Tevens wil ik mijn homepage(s) op mijn eigen server draaien ivm inzicht op aantallen bezoekers.

Voor veel van jullie een eitje waarschijnlijk, maar ik begrijp niet echt hoe ik van mijn netwerkje (met mijn Chello kabel aansluiting) een veilige i-net/i-mode server moet maken.

o ja, het plaatje zoals ik me het voorstel :

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.co.uk/bartbanaan/Netwerk.jpg

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

hmhm weet niet hoeveel workstations je daaro heb maar anders zou ik switch of 2 switches nemen ipv van die hubs als je van plan bent veel data verkeer te gaan genereren wel zo fijn :)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08 20:17

SilentSimon

Have you been hopped?

ff een zwaar offtopic vraagje:

met welk proggie hebbie dat zo mooi getekend?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

I-mode ken ik niet goed... Maar als je die homepage
- Of op de firewall draait, dan is ie direct online.
- Of ergens in het netwer draait, en het Grote Poortmapverhaal eens doorleest, dan lukt het ook.

Verder lijkt me I-Mode ook een client-server applicatie, dus dan moet je ook poortmappen waarschijnlijk. Lees de NT FAQ's ook maar eens, daar leer je een hoop van :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Mp3 streaming of FTP?
Email, POP3 boxen of client via remote connection?
Dvd, ik neem aan FTP.

Makkelijkse is om een 'server' in te richten en die aan de ADSL te knopen. Linux is een goed begin. Hang hier voor de buitenwereld ftp aan en voor de binnenkant een sambashare.

Advies: Kijk eens naar E-Smith ([url="http://www.e-smith.org"]http://www.e-smith.org[/url]). Dit is een tamelijk eenvoudige (gratis) server omgeving die alles kan wat je wilt.

Hey, it compiles . . . . Ship it !

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:55
heb het verhaal niet helemaal doorgelezen, ga zo stappen

maar wat die all-in-one betreft (hp officejet ofzo)

In netwerk gaat prima, alleen blijft dat beperkt tot printen. Het scanwerk enz moet dan op de server gebeuren (wil je dat? + risico dat server verneukt wordt)

scanners op netwerken is altijd problematisch.. check dat ff :)

je kan die officejet dan beter aan de meest gebruikte pc daarvoor hangen.
Als iemand anders dan wil scannen rennen ze maar daar naar toe en slaan ze scan op op server.

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 12:29

rik

Op zaterdag 20 juli 2002 23:46 schreef SilentSimon het volgende:
ff een zwaar offtopic vraagje:

met welk proggie hebbie dat zo mooi getekend?
Daar zat ik ook al naar te kijken, dus kom op hoe heet die prog :?

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 00:02 schreef rik het volgende:

[..]

Daar zat ik ook al naar te kijken, dus kom op hoe heet die prog :?
En het is......

Visio 2000 van MS

----

Linux wil ik niet gebruiken voor de server wil echt onder Windows draaien.
-----

Die all-in-one tip: Thankx, die Officjet T45 komt dus aan een van de werkstations.
-----

FTP? Welk programma? ik heb WS_FTP Pro, kan ik die gebruiken?
Poortmap verhaal: Thanx, ga ik lezen

----

edit:
die hubs zijn switching hubs

• hefaistos
  • Laatst online: 19-08 05:20

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Dear Mr. Banana

Ik denk dat het heel makkelijk is/zou zijn, om in ieder geval een soort van fileserver weg te gaan zetten. Dit is imo de veiligste oplossing. Dan kunnen tevens de rest van je werkstations met minder HD-ruimte werken (scheelt weer in stroomverbruik).

Voorts kan je ook denken om een ftp/webserver apart weg te zetten (misschien zelfs wel combineren met fileserven als je proc/mem 't aankan), zodat je niet alles overal "lokaal" moet doen. de ene site op de ene pc, en de ander op de andere werkt niet echt fijn, centreren is wel de hoofdgedachte.

Qua ftp-proggie om te SERVEN, WS-FTP is imo niet het ideale proggie hiervoor. Ik zou de search raadplegen om een goede (stabiele) en veilige client te zoeken.

Over je firewall, hoe heb je die ingericht? Wat voor proggies draaien d'r allemaal op?

Kijk, je firewall moet voor alles veilig zijn. Je zou kunnen overwegen om een client weg te zetten die niets anders doet dan verkeer routen en voor firewall spelen, ik heb zelf hele goede ervaringen met [url="http://www.floppyfw.nl"]FloppyT[/url], dit is zo'n linuxdistributie die op 1 flop draait. Als je dus exra power nodig hebt in een andere machine (webserver/fileserver/ftpserver) dan kan je eea overhevelen en toch geen concessie doen op je safety. Gaat er natuurlijk wel om dat alles nog te behappen blijft. Da's dus de reden dat ik FloppyT niet meer gebruik, ik snap linux niet, misschien komt dat ooit nog wel es :9

Anders zou je voor een Win2K oplossing kunnen opteren qua firewall, misschien een beetje overpower, maar als het qua power niet uitmaakt, Win2K alllll the way ;)

Zo krijg je dus een setup met:
  • * firewall * fileserver (hang hier gelijk je faxmachine aan) * webserver/ftpserver * 4 werkstations * laptop
waarbij je dan kan besparen op gigjes HD en mbtjes RAM doordat al je verplichte kost op 2 servers draaien en/of gehost staan :)

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 01:31 schreef hefaistos het volgende:
Dear Mr. Banana

....Een duidelijk verhaal...
* Die fileserver, ja dat is idd het idee, de door mij uitgekozen files oproepbaar maken vanaf het i-net en vanaf een i-mode telefoon.

* Idd ik wil een paar verschillende websites hosten vanaf één centrale machine. Geen verschillende websites op verschillende machines.

* De machine waarop het allemaal draait is een Dell GX150 PIII-600 / 256mB, dus die zal het toch makkelijk moeten trekken.

* FTP, ga ik opzoek naar een beter geschik proggie, en als firewall gebruik ik intern ZoneLabs en op de internetlijn de 'standaard' firewall van XP Pro (heb ik aangevinkt). Als ik ZoneLabs ook op de 'buitenlijn'zet, kunnen mijn workstations niet meer het i-net op (?)

Verwijderd

Ik heb je ook via ICQ al aangeraden om Windows 2000 Server te gaan gebruiken die is gemakkelijk te confugireren vanaf een andere pc, je kan dan gewoon op de server werken zonder dat je er achter hoeft te zitten (wel zo gemakkelijk) Verder kun je daar heel gemakkelijke een FTP server op zetten en apache (webserver) en alles zit er al in. Zoals Pop3 servers enzo zitten er ook al in. En het geheel is vrij gemakkelijk (vind ik) af te confugiren. Ik heb hier boeken (stuk of 3 van 10cm dik van microsoft zelf) over win2k dus als je een keer iets niet weet...
Verder de opties van hierboven zitten NIET in win2k pro...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:46

Predator

Suffers from split brain

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt (kwa beveiling).
Alleen gaat dat veel extra pc's kosten :)

Heb je al besloten of je linux of een Win2k neemt voor je router/server ?

Hoe wil je remote je mail lezen ?
Moet het webaccess zijn of gewoon dat je remote je mail met een mail prog kan ophalen ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 10:57 schreef Predator het volgende:
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt (kwa beveiling).
Alleen gaat dat veel extra pc's kosten :)

Heb je al besloten of je linux of een Win2k neemt voor je router/server ?

Hoe wil je remote je mail lezen ?
Moet het webaccess zijn of gewoon dat je remote je mail met een mail prog kan ophalen ?
Ik wil het specifiek onder Windows draaien, dus geen linux/unix based router/server.
Zoals T-Mug dat aangaf wordt het besturings programma
W2K server. Maar als ik dit programma draai, zitten de services als mail server en file-upload (FTP?) er toch al 'ingebakken'. Waar zijn die FTP en Apache dan voor nodig?

Mijn mail: het is eigenlijk de bedoeling dat ik een mailadres maak/krijg als bart@bananas.nl waarbij bananas.nl dus mijn eigen mail servertje is.
En dat ik deze mailtjes onderweg kan lezen (via smsm of i-mode of via in een i-net cafe).

En hoe koppel ik mijn IP-adres (213.046.bla.bla) aan bananas.nl?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 21 juli 2002 11:54 schreef Bart_Banaan het volgende:

[..]

Ik wil het specifiek onder Windows draaien, dus geen linux/unix based router/server.
Zoals T-Mug dat aangaf wordt het besturings programma
W2K server. Maar als ik dit programma draai, zitten de services als mail server en file-upload (FTP?) er toch al 'ingebakken'. Waar zijn die FTP en Apache dan voor nodig?
Win2k server heeft wel een FTP server maar geen mail server.
Die FTP server is ook nogal beperkt.
Een webserver heeft ie ook nl IIS.
Maar velen verkiezen apache ivm de hopen vulnerabilities die er al zijn voor IIS.

Daarom dus apache & andere ftp server.

Als mailserver kan je exchange of mdaemon gebruiken.
Mijn mail: het is eigenlijk de bedoeling dat ik een mailadres maak/krijg als bart@bananas.nl waarbij bananas.nl dus mijn eigen mail servertje is.
En dat ik deze mailtjes onderweg kan lezen (via smsm of i-mode of via in een i-net cafe).

En hoe koppel ik mijn IP-adres (213.046.bla.bla) aan bananas.nl?
Is dat een vast ip ?
Domein reggen bij een registrar.

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 13:15 schreef Predator het volgende:

[..]

Win2k server heeft wel een FTP server maar geen mail server.
Die FTP server is ook nogal beperkt.
Een webserver heeft ie ook nl IIS.
Maar velen verkiezen apache ivm de hopen vulnerabilities die er al zijn voor IIS.

Daarom dus apache & andere ftp server.

Als mailserver kan je exchange of mdaemon gebruiken.
[..]

Is dat een vast ip ?
Domein reggen bij een registrar.
Het eerste deel is duidelijk, en ik heb idd al veel gelezen over de kwetsbaarheid van IIS.

En mijn IP adres heb ik van Chello gekregen, en is een vast IP-adres. Dus gewoon bij een registar melden dat ik banaan.com wil hebben op IP adres 213.bla.bla.bla ?

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Op zondag 21 juli 2002 15:03 schreef Bart_Banaan het volgende:

[..]

Het eerste deel is duidelijk, en ik heb idd al veel gelezen over de kwetsbaarheid van IIS.

En mijn IP adres heb ik van Chello gekregen, en is een vast IP-adres. Dus gewoon bij een registar melden dat ik banaan.com wil hebben op IP adres 213.bla.bla.bla ?
Okay, mijns inziens is het onverstandig om een webserver cq ftpserver te hosten op je firewall-machine, immers, IIS is zo vulnerable als Edammer kaas, en FTP is ook niet onhackbaar :) Daarom zou ik als ik jou was (lees: als ik jouw hardware had :o) op je firewall-machine "alleen" je vuurmuur en wat ondersteunende proggies te runnen. Zo voorkom je dat iemand door je ftpserver te hacken, toegang krijgt tot je complete interne netwerk..

wel lachen trouwens, al die mods aangesloten op een netwerk.. schweet O+

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 21 juli 2002 15:03 schreef Bart_Banaan het volgende:

[..]

Yeps

Btw ik zou wel eens nagaan of je ISP niet bv een mailserver blokt.

Verwijderd

Hoeveel dataverkeer denk je te gaan gebruiken? Server draaien is ilegaal bij Chello, en als je veel data verbruikt wordt je zo afgesloten.

Het downloaden van je server zal ook erg traag zijn met die 16 Kb/sec upload.

Verwijderd

ja inderdaad je kan beter een profesionele verbinding nemen zoals sdsl want het internet zal dan wel heel traag zijn

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 01:50 schreef Bart_Banaan het volgende:

[..]

* FTP, ga ik opzoek naar een beter geschik proggie, en als firewall gebruik ik intern ZoneLabs en op de internetlijn de 'standaard' firewall van XP Pro (heb ik aangevinkt). Als ik ZoneLabs ook op de 'buitenlijn'zet, kunnen mijn workstations niet meer het i-net op (?)
zet je beveiliging voor je interne netwerk naar beneden. dan werkt internet wel op je workstations.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:55
Op maandag 22 juli 2002 12:31 schreef Jalla het volgende:
ja inderdaad je kan beter een profesionele verbinding nemen zoals sdsl want het internet zal dan wel heel traag zijn
Yeah right...

Nofi, maar 16k is genoeg om eens een keertje een bezoeker te ontvangen op je site.

Internetten zelf gaat prima, 1.5Mbit delen is wel te doen.

En mocht je echt snelheid willen hebben, dan ADSL, iets van cistron ofzo, 8Mbit down, 0.5 up.

SDSL is errg zinnig voor thuis (not) en besides, 't is fucking duur. Eigenlijk alleen voor zakelijk gebruik interessant (netwerken koppelen enz, dan is 1/1Mbit wel handig)

Verwijderd

Hij zegt dat ie de server ook voor MP3/DivX/DVD wil gaan gebruiken, dan is 16 Kb/sec erg weinig.

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

laten we het er op houden dat ie Xdsl gaat gebruiken.. wel zo handig, niewaar :)

Mr. B, had je nou al besloten wat voor services je allemaal op je firewall-pc wil draaien?

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 22:57 schreef hefaistos het volgende:
laten we het er op houden dat ie Xdsl gaat gebruiken.. wel zo handig, niewaar :)

Mr. B, had je nou al besloten wat voor services je allemaal op je firewall-pc wil draaien?
Zoals ik het me voorstel, zal mijn servertje de volgende functies moeten vervullen:Firewall, netwerk internet router, intranetserver, bestand/printserver en natuurlijk e-mail afhandeling.

Met hierbij de aantekening dat de e-mailservice beperkt kan blijven tot 'ophaal-service' Dus dat 'ie gewoon wat POP-mailboxen leegt op het internet en deze dan in de inboxen van mijn gebruikers beland.

En de FTP server moet zo geconfigureerd worden dat ik en enkele vrienden via internet bestanden kunnen raadplegen op de server.

Ik heb de laatste dagen me er wat in verdiept, en ik heb begrepen dat mijn keus om persé W2K server te gebruiken toch misschien niet de juiste is. Ik neig er nou toch na om me aan een linux server wagen, maar daar ben ik helemaal niet in thuis.. :)

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

* hefaistos zit ook bij dat clubje van linux-n00bs :)

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Nu heb ik bij het zoeken naar iets wat voldoet aan mijn verwachtingen dit apparaat opgedoken :
Afbeeldingslocatie: http://www.computers.toshiba.nl/Contents/Toshiba_nl/NL/REVIEW/images/TISB00000007ab.jpg

op deze site : [url="http://www.computers.toshiba.nl/cgi-bin/ToshibaCSG/reviews.jsp?REVIEW_ID=TISB00000007ab"] Toshiba Magna SG20[/url]

maar dat ding kost maar liefst ¤ 2.300,=, terwijl ik hardware genoeg heb!

Welke software zou ik nodig hebben om zelf dit te kunnen draaien?

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Mijn vorige reachtie was een beetje domme reply in mijn enthousiasme, want ik kan moeilijk verwachten dat jullie die hele toshiba page gaan doorlezen, daarom een kleine bloemlezing van wat dit ding doet :

8 poorts 10/100Mbits/s switch,Wan poort,Firewall, netwerk internetrouter, Intranet server, bestand/printer server,
en beperkt E-mail; gewoon een ophaal service die POP-mailboxen leegt

Maar nu kan ik nergens vinden welk besturings systeem en welke programma's op deze Toshiba staan, of welke programma's ik kan gebruiken om mijn Dell GX150 ook op deze manier te configureren.

Verwijderd

Ik geef je 90% kans dat er gewoon linux op staat...
Linux is als server erg goed ontwikkeld, stabiel, klein te krijgen en onderhoudsvrij...
Als jij een Linuxfreak in je kennissenkring hebt die 't ding 1 keer goed voor je opzet heb je er de komende jaren geen omkijken meer naar! :)

• FreakNL
  • Laatst online: 10:45

FreakNL

Well do ya punk?

Gebruik Mdaemon als mailserver. Kan je echt alles met instellen + er zit webmail bij...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op woensdag 24 juli 2002 22:51 schreef Bart_Banaan het volgende:
Maar nu kan ik nergens vinden welk besturings systeem en welke programma's op deze Toshiba staan, of welke programma's ik kan gebruiken om mijn Dell GX150 ook op deze manier te configureren.
Als het je gaat om een beetje betrouwbare en veilige config op je netwerk zou ik zeer zeker een dedicated router/firewall machine neerzetten, en afhankelijk van je VPN wensen even kijken of je PPTP incidenteel eens aanzet of een IPSec VPN server wil draaien (kun je dan met een beetje redelijke Linux-distro met Frees/wan doen, als je die als router/firewall gaat gebruiken).

Hier draait een P200 als router/firewall dedicated, daarachter staat een win2k server met AD, Mail (MDaemon Pro dus pop3/smtp/imap) en PPTP-VPN (poortmaps + ACL), win2k clients (3) en een web/FTP server in een DMZ (op een ander subnet overigens).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op dinsdag 23 juli 2002 18:05 schreef Bart_Banaan het volgende:

ik wil al mijn MP-3/DivX/DVD's en e-mails op mijn computers oproepbaar maken van buitenaf via het internet en vooral via i-mode. Tevens wil ik mijn homepage(s) op mijn eigen server draaien ivm inzicht op aantallen bezoekers.
mp3-divx ed. niet zo moeilijk
gewoon alle mappen sharen op de computers en
blokkeer windows sharing naar het i-net toe.
vervolgens map je die allemaal op de server en dan kun je met je ftp percies aangeven wie wat mag lezen

e-mail vanaf overal bereiken.
optie 1 : gebruik ik zelf ook. neem een email client die alle email in een los database bestand bijhoud. in mijn geval calypso. zet dat bestand op de server. en instaleer calypso op iedere pc. nadelen : kan langzaam zijn, en het werkt alleen als calypso aanwezig is..
optie 2 : instaleer een ms exchange achtig programma met web-interface. nadeel : kan een Biatch zijn om op te zetten..

i-mode is een heel ander verhaal
maar ik weet nog niet eens of dat met chello gaat
iig heeft dat niks met het besturings systeem te maken...
Met hierbij de aantekening dat de e-mailservice beperkt kan blijven tot 'ophaal-service' Dus dat 'ie gewoon wat POP-mailboxen leegt op het internet en deze dan in de inboxen van mijn gebruikers beland.
die volg ik niet helemaal
je wilt dus op de server meerdere pop3 accounts legen
en die vervolgens weer op de server in een pop3 account zette :?

waarom. dan kun je toch net zo goed de clienten zelf de pop3 boxen op inet laten leegtrekken :?
iig is er zo'n progje voor linux, maar lijkt me sterk dat ie er voor windows niet zou zijn....
(ah hebbes : [url="http://unixmail-w32.sourceforge.net/"]http://unixmail-w32.sourceforge.net/[/url])
En de FTP server moet zo geconfigureerd worden dat ik en enkele vrienden via internet bestanden kunnen raadplegen op de server.
das de definitie van een ftp server.......
gewoon wat accounts voor vrienden aanmaken, anoniem inloggen uitzetten. en gaan met die banaan :)
Ik heb de laatste dagen me er wat in verdiept, en ik heb begrepen dat mijn keus om persé W2K server te gebruiken toch misschien niet de juiste is. Ik neig er nou toch na om me aan een linux server wagen, maar daar ben ik helemaal niet in thuis.. :)
waarom ?
waar verwacht je problemen mee ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Op vrijdag 26 juli 2002 00:25 schreef heuveltje het volgende:

Een duidelijk verhaal

en toen:

waarom ?
waar verwacht je problemen mee ?
Nou ik heb weleens Linux op een PC geinstalleerd (Mandrake 7.nogwat) en daar kwam ik echt helemaal geen wijs uit.
Dus ik ben -onterecht waarschijnlijk- een beetje huiverig een server op te zetten met een besturings systeem waar ik de ballen van begrijp.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op vrijdag 26 juli 2002 00:52 schreef Bart_Banaan het volgende:

[..]

Nou ik heb weleens Linux op een PC geinstalleerd (Mandrake 7.nogwat) en daar kwam ik echt helemaal geen wijs uit.
Dus ik ben -onterecht waarschijnlijk- een beetje huiverig een server op te zetten met een besturings systeem waar ik de ballen van begrijp.
ik bedoelde waarom zou je linux nemen ?
daar kan het idd prima mee, maar het kan net zo goed met win2k.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Omdat ik van veel kanten hoor dat W2K-server 'zo lek als een mandje' is met name IIS. Omdat ik een veilige server wil hebben, die niet 1-2-3 misbruikt kan worden door ongenode gasten.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op vrijdag 26 juli 2002 01:13 schreef Bart_Banaan het volgende:
Omdat ik van veel kanten hoor dat W2K-server 'zo lek als een mandje' is met name IIS. Omdat ik een veilige server wil hebben, die niet 1-2-3 misbruikt kan worden door ongenode gasten.
zo lek als een mandje is ZWAAR overdreven. zoniet compleet van de pot gerukt :)
als je alleen de noodzakelijke dingen instaleert, alle niet boeiende poorten blokkeert is er eigenlijk niks aan de hand

alleen iis heeft idd wat grote gaten gehad
maar patchen zul je toch moeten. ook met linux..

overigens verplicht natuurlijk niemand je om ook daadwerkelijk iis te nemen........
apache draait ook prima op NT/2000

• digit7722
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11-2018

digit7722

Rule # 217

Beejte offtopic.

Zeg bananeman ik zag in je mooie overzichtje dat je een pda aan je server heb hangen.
uit het bliksemschichtje verneem ik dat dit wireless is ??
en zo ja hoe heb je dit gedaan met infrarood of bluetooth ?

ik wil zelf namelijk ook mijn palm aan mijn netwerk hangen door een bleutooth usb adapter achterin mijn server te prikken en een bluetooth secure-digital kaartje in mijn palmpje.

maar ik kan nergens info over die opstelling vinden.
als jij het zo al draaiend heb zou ik graag een beetje info van ja willen.
mvg

You can't free a fish from water.

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Topicstarter
Het is IR voor mijn Psion 5mx.
Sorry geen Bluetooth!

Verwijderd

Voor FTP server gewoon Serv-u nemen. Super makkelijk te configgen en het draait hier bij mij thuis als een tierelier.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:56

Pogostokje

* twiet *

zo lek als een mandje is ZWAAR overdreven. zoniet compleet van de pot gerukt :)
Ja, daar ben ik het wel mee eens.

topicstarter:
Je hoort veel slechte berichten over Win2K server, dat het lek zou zijn en dat IIS waardeloos is.
Maar dat komt omdat veel beheerders niet aan patchen doen. Linux gebruikers zijn over het algemeen wat meer thuis in hun systeen en erkennen ook het belang van een systeem up to date houden. Als je een Win2K server op diezelfde manier behandeld, dus gewoon netjes de patches en fixes installeert, dan is er niks aan de hand hoor.
Let op dat vooral Linux gebruikers zullen roepen dat Win2K niet goed is. :) Maar onderbouwing is er vaak niet.

Vergeet ook niet dat IIS het gebruik van ASP ondersteunt, dus als je dat wilt gebruiken dan zal je wel moeten. IIS ondersteunt trouwens wel PHP. ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ideetje,
Maak van je firewall ook meteen fileserver, dat trekt ie makkelijk, en opzich is het goed te scheiden.

Dan kun je de webserver op een andere machine draaien, dan heb je toch wat meer veiligheid.
Dan heb je weinig zooi op je firewall draaien (sharing is toch standaard onder win2k) en je webserver en ftp server kun je dan ergens anders draaien.
Eventueel met SMB (file share) links naar de fileserver

Verwijderd

Op vrijdag 26 juli 2002 12:44 schreef TheGhostInc het volgende:
Dan kun je de webserver op een andere machine draaien, dan heb je toch wat meer veiligheid.
Ik denk dat je fileserver beter beveiligd moet worden dan je i-netserver hoor.
Dan heb je weinig zooi op je firewall draaien (sharing is toch standaard onder win2k)
Kan je gewoon uitzetten hoor, geen probleem.
en je webserver en ftp server kun je dan ergens anders draaien.
Eventueel met SMB (file share) links naar de fileserver
Zo heb ik dat ook draaien, ja. Dan wordt iig alles backuped.
Pagina: 1