Omdat we nou geen electro (basis technieken geheten bij ons op school) meer hebben en het al meer als een halfjaar geleden is ben ik logica van de volts en amperes helemaal kwijt. Daarom hier maar een post 
Het zit zow: ik heb een brommer met het probleem dat de lampjes nogal gouw willen springen bij hoge snelheid. Na drie tellen logisch nagedacht te hebben kwam ik tot de conclusie (jawel!
) dat er misschien wel teveel volts opgewekt worden door m'n edele citta. En waarempel, na het aansluiten van een voltmetertje en een stukje vol gas te rijden, werd m'n bewering bevestigd. 19 volts kwamen er uit.
Nu de lampjes configuratie: Voor zit een door de (illegale
) fietsemaker ingedraaid 12V/15W lampje. Omdat hij geen achterlichtje meer had liggen had ik bij de echte brommerspeciaal zaak (...) even na gevraagt welke het moest zijn. Er moest een 6V/5W lampje in.
Misschien wordt het voltage zow gecompenseerd omdat het in een paralel schakeling zit? Zowals ik al zei ben ik de principes daarvan al helemaal kwijt...
Tijdens een zeer gare brainstorm sessie gisteravond met een paar vrienden kwam er eentje met het idee om er een vermogensweerstand in te zetten. Dat ging echt te ver voor mij!
Het zit zow: ik heb een brommer met het probleem dat de lampjes nogal gouw willen springen bij hoge snelheid. Na drie tellen logisch nagedacht te hebben kwam ik tot de conclusie (jawel!
Nu de lampjes configuratie: Voor zit een door de (illegale
Misschien wordt het voltage zow gecompenseerd omdat het in een paralel schakeling zit? Zowals ik al zei ben ik de principes daarvan al helemaal kwijt...
Tijdens een zeer gare brainstorm sessie gisteravond met een paar vrienden kwam er eentje met het idee om er een vermogensweerstand in te zetten. Dat ging echt te ver voor mij!