Toon posts:

Gewone natuurkundige vraag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat we nou geen electro (basis technieken geheten bij ons op school) meer hebben en het al meer als een halfjaar geleden is ben ik logica van de volts en amperes helemaal kwijt. Daarom hier maar een post :)
Het zit zow: ik heb een brommer met het probleem dat de lampjes nogal gouw willen springen bij hoge snelheid. Na drie tellen logisch nagedacht te hebben kwam ik tot de conclusie (jawel! :)) dat er misschien wel teveel volts opgewekt worden door m'n edele citta. En waarempel, na het aansluiten van een voltmetertje en een stukje vol gas te rijden, werd m'n bewering bevestigd. 19 volts kwamen er uit.
Nu de lampjes configuratie: Voor zit een door de (illegale >:)) fietsemaker ingedraaid 12V/15W lampje. Omdat hij geen achterlichtje meer had liggen had ik bij de echte brommerspeciaal zaak (...) even na gevraagt welke het moest zijn. Er moest een 6V/5W lampje in.
Misschien wordt het voltage zow gecompenseerd omdat het in een paralel schakeling zit? Zowals ik al zei ben ik de principes daarvan al helemaal kwijt...
Tijdens een zeer gare brainstorm sessie gisteravond met een paar vrienden kwam er eentje met het idee om er een vermogensweerstand in te zetten. Dat ging echt te ver voor mij! ;)

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Bij een par-schakeling is het voltage gelijk over de 2 lampjes, dus dat is het niet.
Probeer lampjes te vinden voor 24 Volt en je bent klaar lijkt me :)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
of er inderdaad een vermogensweerstand in serie voor hangen

Verwijderd

Of minder hard rijden :P

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

gooi er te gek gave koplampen op... of doe dat ding weg en koop een auto... (who cares dat je je rijbewijs nog niet hebt ;) )

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-12-2025

Vaughn