gecombineerde kabel voor tv en netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 14:42

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik ga straks een gloedjenieuw huis in en heb dus de mogelijkheid de boel van het begin af goed te bekabelen. Nu wil ik vanuit de meterkast naar alle kamers boven zowel tv als netwerk trekken. In de meterkast beneden komt de versterker voor tv en de internetaansluiting op een router/hub. Dan heb ik op alle kamers zowel tv als internet+netwerk. Echter ik heb per kamer 1 loze leiding lopen naar de meterkast. Zowel een netwerkkabel als een coax voor tv wordt wat krap. Daarom vroeg ik me af of hier geen gecombineerde kabels voor zijn. Dus beide functies in 1 kabel gestopt. Aan het eind even splitten en je hebt een digitaal huis? Of ben ik iets te optimistisch?

Roept u maar!

Look behind you! A three headed monkey!

• DaRKie
  • Laatst online: 15:40
zal wel gaan denk ek
maar dan heb je een multiplexor nodig
1 benede die alle signale tot 1 signaal voegt
en dan bij elke ander aparaat een andere om het signaal terug te splitten
kdenk dat het easier(vooral goedkoper denk ik:)) 2 aparte kabels te nemen

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Heren technici,

Is glasvezel een oplossing,
en zo ja: Hoe ?
(ik wil in de toekomst hetzelfde)

eagle

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13
gaat niet lukken denk ik

dit is hetzelfde als een electriciteitskabel gebruiken voor de tv. krijg je geen goed beeld. of je moet een coax netwerkje bouwen en dan aan een of ander 2 aderig coax kopen. maar dan kan je echt beter gewoon 2 losse kabels trekken.

wat je wel kunt doen! een 8 aderige utp-kabel trekken. 4 gebruiken voor je netwerk. 2 voor de telefoon. en dan heb je zelfs nog 2 over! TV lukt niet denk ik

• DaRKie
  • Laatst online: 15:40
Op zaterdag 20 juli 2002 22:21 schreef Brothar het volgende:
Heren technici,

Is glasvezel een oplossing,
en zo ja: Hoe ?
(ik wil in de toekomst hetzelfde)
ik d8 dat je met glasvezel slechts kleine hoeken mocht maken met de kabel
en in een huis maak je toch wel snel hoekskes van 90graden en dan zou het niet gaan
en dan voor elk aparaat nog is een kabelmodem... :)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Er zijn 2 oplossingen:
1) Een kabel die uit verschillende draden bestaat.
2) Glasvezel met baluns.

Maar waar je in ieder geval voor moet zorgen is dat er naar iedere kamer een pijp (of 2) ligt om de kabels doorheen te gooien. Dan kun je later altijd nog beslissen wat je er doorheen gaat gooien.

Links:
[url="http://www.hometeam.com/ehonline/products/prodwiring.shtml"]http://www.hometeam.com/ehonline/products/prodwiring.shtml[/url]
[url="http://www.leviton.com/sections/prodinfo/newprod/npleadin.htmhttp://www.bcodist.com/FAQs.htm"]http://www.leviton.com/sections/prodinfo/newprod/npleadin.htmhttp://www.bcodist.com/FAQs.htm[/url]
[url="http://groups.google.com/groups?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&safe=off&threadm=UpV86.36588%2468.4858698%40typhoon.tampabay.rr.com&rnum=24&prev=/groups%3Fq%3Donqtech%26num%3D50%26hl%3Dnl%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3Dutf-8%26safe%3Doff%26sa%3DN%26scoring%3Dd"]usenet[/url]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
TV (coax) en UTP krijg je prima door een buis, heb hier zelfs 2x UTP, 1x coax, en 1x tel.lijn door 1 buis getrapt (wel fucking zwaar, en bochten ook no-go)

UTP zou ik gewoon voor netwerk houden. Gewoon alles compleet (=8 aderig) afpatchen
Dan kun je 'm overal voor gebruiken. Telefoon analoog, isdn, lan enz.

Ook bij 100Mbit heb je dan nergens last van.
UTP kabel splitsen voor meerdere doeleinden kan en werkt wel, maar ik zou het niet doen. Vooral op 100Mbit wil dat nog wel eens gezeik opleveren.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Op zaterdag 20 juli 2002 22:31 schreef darkske het volgende:

[..]

ik d8 dat je met glasvezel slechts kleine hoeken mocht maken met de kabel
en in een huis maak je toch wel snel hoekskes van 90graden en dan zou het niet gaan
en dan voor elk aparaat nog is een kabelmodem... :)
ja, glas zou wel een optie zijn maar is nu voor dit soort toepassingen zo schofterig duur dat het eigenlijk niet te doen is.....voor je netwerk gaat het nog wel (reken nog maar op erg hoge bedragen in vergelijking met koper) maar het is nog te doen....voor je tv zie ik dat al helemaal niet zitten...je zult namelijk een filter moeten plaatsen die je tvsignaal terug zet naar een 'gewoon' signaal (of dat nu over scart of over een coax gaat is niet van belang) maar waar je zoiets haalt en wat dat kost kan ik je niet vertellen.....ook zit je met de hoeken....90 graden hoek is wel mogelijk, maar niet door je kabeltje even te buigen....verder heb je nog het gekloot met het aanzetten van stekkers......kan je niet zoals met koper er 'even' op zetten.....heb je speciaal gereedschap voor nodig (wederom schofterig duur) dus kortweg geen optie.....2 kabels trekken is dan wel het makkelijkst (tv/radio en cat5e) en dan ben je in klaar voor alles wat nu relevant is...radio/tv en 10/100/1000mbit netwerk

iRacing Profiel

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

What about WiFi :?
Overal bereik, zonder gezeik :)

Hoef je alleen nog maar TV-kabel te trekken...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zaterdag 20 juli 2002 22:48 schreef brammus het volgende:
What about WiFi :?
Overal bereik, zonder gezeik :)

Hoef je alleen nog maar TV-kabel te trekken...
je hebt ook draadloos tv hoor :P

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Nou, dan isset allemaal dus opgelost; gewoon beamen die handel :P

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
je kan ook naar 1 verdieping met 1 kabel en dan zo'n utp splitter erop monteren kan je dus door die leiding 1 kabel laten lopen voor 2 pc's

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-06 19:02

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Jemig, je koopt een huis voor een half miljoen, en dan heb je niet het geld over voor die kabels ?
Wat zou dat nou bij elkaar kosten ? 2.000 ?

Wat ik zou doen :
Gooi naar iedere kamer 2 pijpjes vanuit de meterkast/kelder.
En gooi er voor nu een gecombineerde netwerk/tv kabel doorheen. Dan hoef je in ieder geval nooit meer te gaan breken, en is voor nu in ieder geval de boel voor elkaar.

Kun je later altijd nog de boel gaan verbeteren als het tegen mocht vallen.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• MrScratch
  • Laatst online: 20-08 14:42

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ok mensen, bedankt voor de goede tips. Als ik de reacties zo lees is het dus mogelijk volgens DJSmiley om een coaxkabel en een utp naast elkaar door een buis te trekken. Dan heb ik alles wat ik nodig heb, de utp voor netwerk (en telefoon als ik acht-aderig neem) en de coax voor tv.

Ik lees echter ook dat er 1 kabel mogelijk is waarbij utp en coax wel gescheiden lopen, dus zeg maar twee kabels door 1 omhulsel. Dat was wat ik in mijn vraag bedoelde en indien ik dat inderdaad kan vinden lijkt dat me de beste optie.

Quote:

Jemig, je koopt een huis voor een half miljoen, en dan heb je niet het geld over voor die kabels ?
Wat zou dat nou bij elkaar kosten ? 2.000 ?

Tsja, toen ik het huis kocht (januari 2001) had ik nog geen zicht op hoe de kosten zouden gaan lopen, dus toen heb ik de hand op de knip gehouden en naar elke kamer 1 loze leiding laten zetten tegen 500 piek extra. Kabels trekken deed de bouwer toch alleen maar tv en telefoon. Dan beslis ik liever zelf. Nu ik in oktober erin mag heb ik zelf de mogelijkheid om de kabels die ik wil erdoorheen te trekken. Lijkt me prima, toch?

Peter Schram

Look behind you! A three headed monkey!

Pagina: 1