Op zaterdag 20 juli 2002 18:58 schreef Alter-egoist het volgende:
Hoi, ik zou graag willen beginnen met programmeren. Ik de 'Dummie' serie boeken gekocht over programmeren in C en ook 'absolute beginners guide to C'. Toch heb toch het gevoel dat dit niet het goede pad is om als beginner te starten.
Ik ken de boeken niet maar ze lijken me wel geschikt voor beginners. Dat wil zeggen voor beginners die C willen leren.
Het doel wat ik voor ogen heb is het programmeren van zowel electronica (dus data-verwerking en wetenschappelijke doeleinden)en applicaties op het web.
Dit zijn 2 HELE andere toepassingen. Waar je voor electronica aansturing vaak een low-level taal nodig hebt (C of C++) is het bij webapplicaties vaak veel prettiger om met een hogere taal te werken. Hierbij moet je denken aan PHP/Perl of VB (in ASP).
Ik las dat perl goed geschikt is voor beginners.
Waar

Dat vind ik dus absoluut niet zo, maar sommigen schijnen idd hun weg te kunnen vinden in Perl. Dit is vrij subjectief, maar de syntax van Perl wijkt erg af van traditionele talen en daarom vind ik het niet geschikt om te 'beginnen met programmeren'.
Maar aan de andere kant zag ik Fortran.
...hoe oud was die site?

Ik heb op het internet gekeken maar ik ben nog niet zover dat ik kan zeggen welke taal het meest geschikt is voor een beginner een als basis voor C en C++. Ik hoop dat iemand van jullie me het duidelijk kan maken.
Zoals wel vaker wordt gezegd 'the right tool for the right job'. Wil je met communicatie poorten gaan werken dan moet je haast wel in C of C++ gaan werken. Dit is een van de moeilijkere talen en zelfs met een goed boek zal je op weken moeten rekenen voordat je er wat mee kan doen wat jij wil.
Voor web applicaties zou ik voor PHP gaan, een simpele taal, het lijkt op C (sla 2 vliegen in 1 klap) en er is enorm veel informatie over te vinden.
Python e.d. zou ik laten liggen omdat je weinig support van andere mensen kan krijgen wanneer je er problemen mee hebt. Dat is met de bovenstaande talen niet het geval.