ISDN netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Mijn oom heeft voor zijn stichting
- 1 Compaq P166 workstation voor zichzelf (win98se)
- 1 custom-made Celeron 333 van zijn zoontje (win98se)
- 1 Compaq laptop (vrij nieuw, specs onbekend) (winxp)
- 5 Pentium 100 workstations (win95)

Het is de bedoeling dat er een ISDN aansluiting komt, en die moet te gebruiken zijn op alle pc's.

Nou leek mij de makkelijkste manier om in de P166 de ISDN kaart en een netwerkkaart te plaatsen.
Welke dan vervolgens naar een switch gaat.
De 5 Pentium workstations staan allemaal bij elkaar, dus het meest voor de hand liggende is om daar de switch te plaatsen.
Vanaf daar kan dan een kabeltje gelegd worden naar de Celeron 333.

Maar dan de laptop. Het zou helemaal mooi zijn als deze op meerdere plekken te gebruiken zou zijn, in de meeste gevallen is dat bij de Pentium pc's of bij de P166.

Wat zou ik nodig hebben voor een draadloze oplossing? Ik dacht zelf aan een wireless access point achter de switch en dan een PCMCIA kaart in de laptop.
Maar het mag dus allemaal niet te veel kosten, dus weet niet of dit een makkelijke oplossing is.

De P166 draait Windows 98 SE. De ISDN kaart die ik gebruik, werkt alleen onder NT4, Windows 95 en 98(SE).

Welk programma raden jullie aan om het ISDN signaal via de netwerkkaart weg te sturen, ik heb zelf ooit Sygate gebruikt maar dit was meer een kwestie van geluk om het werkend te krijgen.

Het liefst heb ik een programma dat ik in de systray kan zetten op die P166, en dat die andere pc's alleen met Internet Explorer ingesteld hoeven te worden.

Is dit ook allemaal mogelijk met een switch of hub? En is het dan ook mogelijk om met alle pc's te emailen, en bestanden uit te wisselen?
Ik heb niet zoveel ervaringen met switches of hubs.

En zijn er nog problemen waar ik tegenaan kan lopen?
Tips en suggesties welkom :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-08 00:10
Misschien is een Draytec wireless router iets voor je. Die heeft een WAN (voor adsl/kabel), ISDN voor backup of gewoon als inbel internet en draadloos wlan. Heeft ook meteen een switch voor 4 machines. Daar hang je dan weer een andere switch aan waar je de rest van de machines aan hang.

Dan heb je alles meteen opgelost. Geen computer die als router moet spelen. Hardware matige firewall. Isdn in te stellen wie wat mag enzo. Kan je ook nog ervoor zorgen dat de router dus als inbel gebruikt kan worden en dan doorswitcht naar de uitbel verbinding.

Je moet anders maar even kijken naar de 2200w+
[url="http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2200w"]http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2200w[/url]

edit:
Ohja, het is dan ook mogelijk om vanaf elk werkstation te faxen via een virtuele faxpoort.

System Specs - Homepage

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Zo'n router is idd handig, maar wel duur.
Ik ga hem wel proberen om te praten om een gewone ISDN Router te kopen, scheelt zoveel geklooi.

Als die laptop draadloos moet kunnen werken kan ik dan toch ook gewoon 2 PCMCIA kaarten kopen en een PCI adapter, die dan bij 1 van de andere pc's plaatsen en vanaf daar het signaal doorsturen naar de laptop?

Scheelt weer in kosten namelijk.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Grote probleem / ellende van isdn routers is imho het telkens inbellen.

Ik zou zelf gewoon een ISDN kaart in een PC zetten en die delen, via een proxy.

Als je een router er tussenhangt en de zooi deelt via NAT, dan heb je kans dat die router nonstop verbinding gaat maken en inbellen...

Al checked een pctje op lan maar ff iets, hop, inbellen.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Hmm dat is dan niet zo geweldig.
Maar het is wel een voordeel dat er niet altijd 1 specifieke pc aan hoeft te staan om te internetten.
En ik vind dat altijd zo'n :r geklooit met internetdeling onder Windows 98.

Dus ik zal ff kijken wat hij zelf wil.

edit: oja ik neem aan dat een ISDN router dus gewoon een modem is die het signaal doorstuurt via UTP/RJ-45 ?
En dat ik daar dus direct een switch achter kan hangen

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-08 00:10
Op zaterdag 20 juli 2002 20:49 schreef DJSmiley het volgende:
Grote probleem / ellende van isdn routers is imho het telkens inbellen.

Ik zou zelf gewoon een ISDN kaart in een PC zetten en die delen, via een proxy.

Als je een router er tussenhangt en de zooi deelt via NAT, dan heb je kans dat die router nonstop verbinding gaat maken en inbellen...

Al checked een pctje op lan maar ff iets, hop, inbellen.
Dat doet een PC ook hoor, als je die instel om te delen via een proxy. Ik heb een tijdje met een ISDN router gewerkt en het valt mee hoor. Je kan de wat betere helemaal instellen enzo. Hoeveel minuten online voordat de verbinding weer verbroken moet worden enzo. Nadeel van een PC is dat hij aan moet staan en de hele tijd stroom kost. Een router is veel kleiner en gebruikt maar een fractie van de stroom van een complete PC. En op jaarbasis is dat natuurlijk wel merkbaar.

System Specs - Homepage

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik vind het eigenlijk raar dat je zo veel computers achter een ISDN hangt.
Als al die pc's op het web gaan, wordt dat vreselik traag.
En het is duurder. Je kan beter een ADSL/Kabel verbinding hebben, dan kom je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Op zondag 21 juli 2002 08:39 schreef FireWurX het volgende:
En het is duurder. Je kan beter een ADSL/Kabel verbinding hebben, dan kom je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit.
Yeps, is idd een stuk verstandiger imho..

maar ja, wie zegt dat topicstarter op die lokatie die mogelijkheden heeft ????
Veel industrieterreinen : Geen kabel.

Dus kabel valt vaak af.

Dorp waar ik woon heeft wel kabel, maar geen ADSL (kut)
maw: Als je hier op een industrieterrein zit kun je breedband dus wel vergeten.

En als je een beetje boerengat hebt heb je helemaal nix behalve analoog/isdn

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 08:39 schreef FireWurX het volgende:
't is in Rochel (hoe schrijf je dat? :P). Geen @home beschikbaar, en geen ADSL.

En de verbinding zal niet intensief gebruikt worden, maar het is wel nodig om af en toe op elke pc iets op te kunnen zoeken, en om te kunnen emailen.

Het gaat met name om de verbinding voor de P166-MMX en de laptop, die zijn het belangrijkst.

---
Maar iig bedankt voor de tips :)

Pagina: 1