Spike
Volgens mij heb ik een redelijk ontwikkelde vorm van RSI in m`n rechterwijs vinger.
Zolang het alleen nog in je vinger zit is er nog weinig aan de hand.
Nu zit ik met m`n muis links maar dat is helemaal bagger.
Dat is helemaal niet bagger. Links en rechts afwisselen (thuis links/kantoor rechts) is juist goed!
Ik heb zo`n standaard optical muisje van logitech, wat voor andere muis raden jullie aan waar het een stuk minder mee zal zijn?
Met alleen een andere muis zal het echt niet minder worden.
Wolvie:
Pak gewoon een muis met een duimbutton...
Waardoor je het vervolgens in je duim krijgt.
B_O_S_S:
Ik heb een Cordless MouseMan Optical (hoort bij mijn Logitech Optical Desktop) en dat is een fijn muisje qua RSI-voorkomer. Je hand ligt er perfect op (moet je niet te grote of te kleine handen hebben, maar dat is met elke ergonomische muis zo) en rust er lekker op uit

Ja, als je die ene muis neemt zul je zeker geen RSI krijgen. Get real!

Elke muis is even erg.
Speedpete:
Ik verloor m'n klachten met een MS Trackball Explorer optical.
ONMOGELIJK dat jij met
ALLEEN een andere muis je klachten compleet verloor.
Jaap3:
ikzelf heb ook last van pijn enzo als ik te lang achter de pc blijf zitten... om dit te voorkomen gebruik ik de beeldscherm tachograaf... [url="http://www.beeldschermtachograaf.nl"]http://www.beeldschermtachgraaf.nl[/url] die geeft je micro pauses en laat je af en toe ofeningen doen om de bloed doorstroming te bevorderen... echt een aanrader!
Dit soort programma's zijn zeker goed! Bloeddoorstroming is inderdaad een hoofdoorzaak van RSI. Echter, het feit dat je dit soort programma's nodig hebt geeft al aan hoezeer je de klachten serieus neemt. Blijkbaar heb je zelf geen goede motivatie om zo nu en dan pauzes te nemen.
PromWarMachine
Je houding is vele malen belangrijker dan je muis als het om RSI gaat.
Precies!

Bij die stoel liepen de armleuning gelijk aan de hoogte van m'n bureau zoals het hoort. Ik zit nu op een stoel waarij de armleuningen zo'n 10 cm lager zitten, na een uur of 5 á 6 gaat dat gewoon pijn doen en moet ik een uur pauze nemen.
Je moet elk uur sowiezo 10 minuten pauze nemen, als jij 5 tot 6 uur achter elkaar achter je pc werkt is dat niet goed.
Het is dat ik maandag theorie-examen voor het autorijden doe en ik dus nog wel wat te leren heb, maar anders had ik toch een probleem gehad!
RSI kijkt niet op een dag meer of minder hoor. Maar vervang wel snel je bureaustoel!

fishbowl:
Deze voelt in het begin heel schuin aan. Als je hand onspant zie je eineglijk dat deze dezelfe houding aanneemt
Nee. Ook een mouseman wheel is nog steeds niet ergonomisch. Dat is geen enkele muis/trackball/whatever. Je pols draait namelijk nog steeds.
Er zit trouwens ook zo'n thumbutton op !

Sjonge.
Sebazztiaan:
De beste truc tegen RSI is gewoon twee muizen aansluiten op je PC die redelijk verschillen van vorm, bijv een trackball en een muis.
Als je om het halfuur wisselt van muis zul je heel snel gaan merken dat je bijna geen last meer hebt van RSI.
Met meerdere muizen werken is niet slecht, maar het is een fabeltje dat je hiermee RSI kan voorkomen. Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt

De R in RSI staat namelijk ook voor Repetive, dus constant herhalende Strain Injury. Als je die constante factor weghaalt dan zul je ook merken dat je overgevoeligheid in je arm, hand of vingers etc. snel gaat afnemen.
En zoals ik hierboven ook al zei, je pols/arm is gedraait bij het muizen. En RSI neemt niet af door alleen een andere muis te nemen. Sterker nog: indien je voorbij fase 1 bent gekomen zul je al een intensief trainings-programma moeten volgen om er vanaf te komen.
Skuzz:
hmm....dat lijkt me niet echt fijn in de hand liggen
pak dan een trackman marble ofzo, die heeft tenminste een fantsoendelijk vorm
Ook niet dus.
Dannyke
/me heb lekker een standaard vormpje
ik klik altijd met 2 vingers

muis leg altijd recht voor me enzo
en je kan ook wel de knoppen omkeren

rechts met links
en viesaversa
ontlast je je vinger iig wel een hoop
Ja, van de ene vinger naar de andere.
Razorfist:
Ik gebruik sinds een tijdje een Wacom tekentablet. Daarmee schijn je ook een kleinere kans op RSI te hebben. En bovendien vind ik het vele malen fijner werken

Ja, dit is ook zo. Het verschil tussen een muis en een pen is dat als je een pen vasthoud, je pols niet is gedraaid. Ga maar eens staan en laat je armen hangen. In een natuurlijke houding zullen je handen plat tegen je bovenbenen aankomen. Draai nu je handen een kwart zodat je knokkels vooruit wijzen. Zo zit je dus als je met een muis werkt.
Bij het gebruik van een pen blijf je een natuurlijke houding houden, en daarom is dit veel beter dan welke muis ter wereld dan ook.