Toon posts:

[rsi] welke muis

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik een redelijk ontwikkelde vorm van RSI in m`n rechterwijs vinger.

Heel die vinger is verkrampt en m`n knokkel doet best wel pijn.

Nu zit ik met m`n muis links maar dat is helemaal bagger.

Ik heb zo`n standaard optical muisje van logitech, wat voor andere muis raden jullie aan waar het een stuk minder mee zal zijn?

thanx

Verwijderd

Pak gewoon een muis met een duimbutton...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zo'n probleempje gaat niet over door alleen maar een andere muis te proberen maar misschien is [url="http://www.animax.no/"]dit[/url] iets voor jou. Ik heb zelf iets dergelijks en dat bevalt best goed.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik heb een Cordless MouseMan Optical (hoort bij mijn Logitech Optical Desktop) en dat is een fijn muisje qua RSI-voorkomer. Je hand ligt er perfect op (moet je niet te grote of te kleine handen hebben, maar dat is met elke ergonomische muis zo) en rust er lekker op uit :)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Ik verloor m'n klachten met een MS Trackball Explorer optical.

Overigens, met links leer je zo. Ik ben de andere kant op gegaan :)

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op zaterdag 20 juli 2002 18:15 schreef Spike het volgende:
Volgens mij heb ik een redelijk ontwikkelde vorm van RSI in m`n rechterwijs vinger.

Heel die vinger is verkrampt en m`n knokkel doet best wel pijn.
Volgens mij is het verstandiger om eerst contact op te nemen met je arts of Arbodienst om dit uit te laten zoeken.
Doormodderen terwijl je mogelijkerwijs RSI hebt valt niet echt aan te bevelen.
Wen er maar aan, want het kan je misschien nog redden.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 18:31 schreef FoolZero het volgende:

[..]

Volgens mij is het verstandiger om eerst contact op te nemen met je arts of Arbodienst om dit uit te laten zoeken.
Doormodderen terwijl je mogelijkerwijs RSI hebt valt niet echt aan te bevelen.
[..]

Wen er maar aan, want het kan je misschien nog redden.
Was toch al van plan om naar de dokter te gaan, meteen dit maar ff meenemen.

ik werk nu ruim 3 maanden op een kantoor heel de dag achter een pc, nog nooit eerder zolang achter een pc moeten zitten 5 dagen lang.

Dus dit is niet echt plezierig.

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 18:39 schreef Spike het volgende:

[..]

Was toch al van plan om naar de dokter te gaan, meteen dit maar ff meenemen.

ik werk nu ruim 3 maanden op een kantoor heel de dag achter een pc, nog nooit eerder zolang achter een pc moeten zitten 5 dagen lang.

Dus dit is niet echt plezierig.
ikzelf heb ook last van pijn enzo als ik te lang achter de pc blijf zitten... om dit te voorkomen gebruik ik de beeldscherm tachograaf... [url="http://www.beeldschermtachograaf.nl"]http://www.beeldschermtachgraaf.nl[/url] die geeft je micro pauses en laat je af en toe ofeningen doen om de bloed doorstroming te bevorderen... echt een aanrader!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Je houding is vele malen belangrijker dan je muis als het om RSI gaat.

Dit merk ik nu heel erg, omdat de rugleuning van m'n leren directeursbureaustoel het van de week begeven heeft :'(

Bij die stoel liepen de armleuning gelijk aan de hoogte van m'n bureau zoals het hoort. Ik zit nu op een stoel waarij de armleuningen zo'n 10 cm lager zitten, na een uur of 5 á 6 gaat dat gewoon pijn doen en moet ik een uur pauze nemen.

Het is dat ik maandag theorie-examen voor het autorijden doe en ik dus nog wel wat te leren heb, maar anders had ik toch een probleem gehad!

Tip: Ga even langs je huisarts!

Dividend for Starters

Verwijderd

Ik heb een mouseman wheel

Deze voelt in het begin heel schuin aan. Als je hand onspant zie je eineglijk dat deze dezelfe houding aanneemt (zonder muis dan). zelf vind ik hem heel fijn.

Er zit trouwens ook zo'n thumbutton op ! *D

Verwijderd

Houding is trouwens belangrijk .

Op werk hebben een heleboel pc's met errug vervelend slechte touchpads. ik heb mezelf aangeleerd met het toetsenbord te werken en dat gaat over het algemeen veel sneller dan met de muis zelfs.

het wordt lastig met spelletjes natuurlijk

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik heb sinds een maand of 3 een Logitech Trackman Portable links van mijn keyboard staan.
hier een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://felis7.zardoz.dyns.cx/datas/book/3d/logitech/08portable.jpg

ik heb em alleen in het zwart met een grijze bal erin en een grijze strip bovenop (waar compaq op staat want deze komt van een Compaq laptop).
je kan deze Trackball zowel links als rechts gebruiken en op een laptop en een gewone pc gebruiken (de clip, op pic onder de draad, kan je eraf halen en de draad naar de andere kan to richten. Zo ook de knop bovenop omdraaien.

er zitten 3 knoppen op. bovenop (de strip) voor linkseknop, een klein knopje boven de bal als middenknop en een streepje onder de bal als rechterknop.

het werkt echt heel fijn, ook met links omdat de meeste mensen met hun linker duim toch meer controle hebben dan met hun hele linker arm.
en omdat de trackball rechtop staat, wordt je arm meteen in de goede houding gehouden.

edit:

neem er wel een ps/2 verleng kabel bij want de draad die eraan zit is echt vreselijk kort

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Sebazztiaan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 14:35

Sebazztiaan

sebas!

De beste truc tegen RSI is gewoon twee muizen aansluiten op je PC die redelijk verschillen van vorm, bijv een trackball en een muis.

Als je om het halfuur wisselt van muis zul je heel snel gaan merken dat je bijna geen last meer hebt van RSI.

De R in RSI staat namelijk ook voor Repetive, dus constant herhalende Strain Injury. Als je die constante factor weghaalt dan zul je ook merken dat je overgevoeligheid in je arm, hand of vingers etc. snel gaat afnemen.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50
Op zondag 21 juli 2002 22:05 schreef FireWurX het volgende:
Ik heb sinds een maand of 3 een Logitech Trackman Portable links van mijn keyboard staan.
hier een plaatje:
[url="http://felis7.zardoz.dyns.cx/datas/book/3d/logitech/08portable.jpg"][afbeelding][/url]

ik heb em alleen in het zwart met een grijze bal erin en een grijze strip bovenop (waar compaq op staat want deze komt van een Compaq laptop).
je kan deze Trackball zowel links als rechts gebruiken en op een laptop en een gewone pc gebruiken (de clip, op pic onder de draad, kan je eraf halen en de draad naar de andere kan to richten. Zo ook de knop bovenop omdraaien.

er zitten 3 knoppen op. bovenop (de strip) voor linkseknop, een klein knopje boven de bal als middenknop en een streepje onder de bal als rechterknop.

het werkt echt heel fijn, ook met links omdat de meeste mensen met hun linker duim toch meer controle hebben dan met hun hele linker arm.
en omdat de trackball rechtop staat, wordt je arm meteen in de goede houding gehouden.

edit:

neem er wel een ps/2 verleng kabel bij want de draad die eraan zit is echt vreselijk kort
hmm....dat lijkt me niet echt fijn in de hand liggen
pak dan een trackman marble ofzo, die heeft tenminste een fantsoendelijk vorm

• Bramster
Op zondag 21 juli 2002 22:22 schreef Sebazztiaan het volgende:
De beste truc tegen RSI is gewoon twee muizen aansluiten op je PC die redelijk verschillen van vorm, bijv een trackball en een muis.

Als je om het halfuur wisselt van muis zul je heel snel gaan merken dat je bijna geen last meer hebt van RSI.

De R in RSI staat namelijk ook voor Repetive, dus constant herhalende Strain Injury. Als je die constante factor weghaalt dan zul je ook merken dat je overgevoeligheid in je arm, hand of vingers etc. snel gaat afnemen.
nooit bij stilgestaan, maar het klopt wel volgens mij, bij mij is het ook wat minder geworden sinds ik een boomslang heb gekocht voor het gamen
voor de rest gebruik ik een trackman marble

Verwijderd

/me heb lekker een standaard vormpje :)

ik klik altijd met 2 vingers >:) muis leg altijd recht voor me enzo

en je kan ook wel de knoppen omkeren :)
rechts met links
en viesaversa

ontlast je je vinger iig wel een hoop

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Op zondag 21 juli 2002 22:22 schreef Skuzz het volgende:

[..]

dt komt omdat op dat plaatje de laptop-clip eronder zit.
die kan je in een halve seconde eraf klikken.
dan staatie meteen wat rechter-op.
en de achterkant is bol zodat hij goed in je handpalm ligt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Op zondag 21 juli 2002 22:22 schreef Sebazztiaan het volgende:

ik heb hier dus ook zo'n opstelling.
met mijn eerder genoemde Logitech Trackman Portable en een Logitech Pilotmouse+ (zonder scroll).

ze zijn allebij helaas PS/2 maar ik heb dat opgelost met een PS/2 verlengkabel en een installatie van Logitech Mouseware.
nu kan ik gewoon muizen hotswappen (trackball los en muis inpluggen, en vice versa).

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik gebruik sinds een tijdje een Wacom tekentablet. Daarmee schijn je ook een kleinere kans op RSI te hebben. En bovendien vind ik het vele malen fijner werken ;)

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 18:17 schreef Wolvie het volgende:
Dit is een mooie voor unreal tournament

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Eerst naar een arts gaan,
dan je werkplek aanpassen (goede hoogte voor buro, stoel, beeldscherm, etc),
dan je houding aanpassen
en dan een trackball, waarbij je de bal met je duim beweegt voor rechts en een muis voor links. (een ps/2 en een usb)
Op die manier hoef je die wijsvinger nog maar weinig te gebruiken en kun je regelmatig afwisselen.
Succes ermee!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Geen last van RSI, muis wel meer met links dan met rechts tegenwoordig.
Waarom met links: vind ik lekkerder. Is niet preciezer of sneller, maar gewoon relaxed :)
Aangezien mn beeldscherm iets naar links van me staat, gebruik ik mn rechterhand dan om mn hoofd te steunen :)

• Dennis
  • Laatst online: 18:34
Spike
Zolang het alleen nog in je vinger zit is er nog weinig aan de hand.
Dat is helemaal niet bagger. Links en rechts afwisselen (thuis links/kantoor rechts) is juist goed!
Ik heb zo`n standaard optical muisje van logitech, wat voor andere muis raden jullie aan waar het een stuk minder mee zal zijn?
Met alleen een andere muis zal het echt niet minder worden.
Wolvie:
Waardoor je het vervolgens in je duim krijgt.
B_O_S_S:
Ik heb een Cordless MouseMan Optical (hoort bij mijn Logitech Optical Desktop) en dat is een fijn muisje qua RSI-voorkomer. Je hand ligt er perfect op (moet je niet te grote of te kleine handen hebben, maar dat is met elke ergonomische muis zo) en rust er lekker op uit :)
Ja, als je die ene muis neemt zul je zeker geen RSI krijgen. Get real! :O Elke muis is even erg.
Speedpete:
Ik verloor m'n klachten met een MS Trackball Explorer optical.
ONMOGELIJK dat jij met ALLEEN een andere muis je klachten compleet verloor.
Jaap3:
ikzelf heb ook last van pijn enzo als ik te lang achter de pc blijf zitten... om dit te voorkomen gebruik ik de beeldscherm tachograaf... [url="http://www.beeldschermtachograaf.nl"]http://www.beeldschermtachgraaf.nl[/url] die geeft je micro pauses en laat je af en toe ofeningen doen om de bloed doorstroming te bevorderen... echt een aanrader!
Dit soort programma's zijn zeker goed! Bloeddoorstroming is inderdaad een hoofdoorzaak van RSI. Echter, het feit dat je dit soort programma's nodig hebt geeft al aan hoezeer je de klachten serieus neemt. Blijkbaar heb je zelf geen goede motivatie om zo nu en dan pauzes te nemen.
PromWarMachine
Je houding is vele malen belangrijker dan je muis als het om RSI gaat.
Precies! :)
Bij die stoel liepen de armleuning gelijk aan de hoogte van m'n bureau zoals het hoort. Ik zit nu op een stoel waarij de armleuningen zo'n 10 cm lager zitten, na een uur of 5 á 6 gaat dat gewoon pijn doen en moet ik een uur pauze nemen.
Je moet elk uur sowiezo 10 minuten pauze nemen, als jij 5 tot 6 uur achter elkaar achter je pc werkt is dat niet goed.
Het is dat ik maandag theorie-examen voor het autorijden doe en ik dus nog wel wat te leren heb, maar anders had ik toch een probleem gehad!
RSI kijkt niet op een dag meer of minder hoor. Maar vervang wel snel je bureaustoel! :)
fishbowl:
Deze voelt in het begin heel schuin aan. Als je hand onspant zie je eineglijk dat deze dezelfe houding aanneemt
Nee. Ook een mouseman wheel is nog steeds niet ergonomisch. Dat is geen enkele muis/trackball/whatever. Je pols draait namelijk nog steeds.
Er zit trouwens ook zo'n thumbutton op ! *D
Sjonge.
Sebazztiaan:

Met meerdere muizen werken is niet slecht, maar het is een fabeltje dat je hiermee RSI kan voorkomen. Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt :?
En zoals ik hierboven ook al zei, je pols/arm is gedraait bij het muizen. En RSI neemt niet af door alleen een andere muis te nemen. Sterker nog: indien je voorbij fase 1 bent gekomen zul je al een intensief trainings-programma moeten volgen om er vanaf te komen.
Skuzz:
Ook niet dus.
Dannyke
/me heb lekker een standaard vormpje :)

ik klik altijd met 2 vingers >:) muis leg altijd recht voor me enzo

en je kan ook wel de knoppen omkeren :)
rechts met links
en viesaversa

ontlast je je vinger iig wel een hoop
Ja, van de ene vinger naar de andere.
Razorfist:
Ik gebruik sinds een tijdje een Wacom tekentablet. Daarmee schijn je ook een kleinere kans op RSI te hebben. En bovendien vind ik het vele malen fijner werken ;)
Ja, dit is ook zo. Het verschil tussen een muis en een pen is dat als je een pen vasthoud, je pols niet is gedraaid. Ga maar eens staan en laat je armen hangen. In een natuurlijke houding zullen je handen plat tegen je bovenbenen aankomen. Draai nu je handen een kwart zodat je knokkels vooruit wijzen. Zo zit je dus als je met een muis werkt.

Bij het gebruik van een pen blijf je een natuurlijke houding houden, en daarom is dit veel beter dan welke muis ter wereld dan ook. :)

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
2 korte adviezen:

- Ga niet met je andere muis muizen.
- Begin bij de basis. Zorg dat je goed zit (recht dus)

Verwijderd

3e advies ... RSI verhelp je niet met "andere muis" of "andere zithouding" ... dat verhelp je alleen door minder te muizen en minder te zitten...

take it from someone who has learned that the hard way

• Dennis
nlchandler
3e advies ... RSI verhelp je niet met "andere muis" of "andere zithouding" ... dat verhelp je alleen door minder te muizen en minder te zitten...

take it from someone who has learned that the hard way
Niet alleen. Een andere zithouding is zowiezo iets waar je aan zult moeten geloven.

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Afbeeldingslocatie: http://images-eu.amazon.com/images/P/B00004VVKU.02.LZZZZZZZ.jpg

Deze heb ik...(cordless desktop PRO) werkt lekker moet ik zeggen. ik heb minder last van mn nek (ik kreeg last van mn nek ipv pols/vingers).

ZORG DAT JE GOED VOOR JE PC ZIT!!!!

Ik (als programmeur zijnde) neem na een uur 10 minuten pauze!!!! Ook 's avonds doe ik dit als ik thuis zit! Is echt belangrijk.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Dennis
Roeligan:
[url="http://images-eu.amazon.com/images/P/B00004VVKU.02.LZZZZZZZ.jpg"][afbeelding][/url]

Deze heb ik... werkt lekker moet ik zeggen. ik heb minder last van mn nek (ik kreeg last van mn nek ipv pols/vingers).

ZORG DAT JE GOED VOOR JE PC ZIT!!!!

Ik (als programmeur zijnde) neem na een uur 10 minuten pauze!!!! Ook 's avonds doe ik dit als ik thuis zit! Is echt belangrijk.
Dit is een goed toetsenbord idd. Natuurlijke houding is redelijk bij deze. Overigens is nekklachten vaak een verkeerd gepositioneerde monitor.

Elk uur pauze is ook heel goed!

Verwijderd

trackball is nog altijd het beste tegen RSI
zelf heb ik de logitech trackman wheel en is echt iets zaligs
maar je moet er wel niet mee proberen gamen :)

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

Op maandag 22 juli 2002 15:37 schreef ddc het volgende:

[..]

Dit is een goed toetsenbord idd. Natuurlijke houding is redelijk bij deze. Overigens is nekklachten vaak een verkeerd gepositioneerde monitor.

Elk uur pauze is ook heel goed!
Idd zijn mijn monitoren hoog gepositioneerd. Ik vondt/vindt dit fijn werken. Echter stap ik er toch maar vanaf. Op mijn werkplek is dit al gebeurt, maar thuis moet ik nog ruimte creëren hiervoor.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Dennis
Scalle--:
Heb jij soms iets voor je ogen hangen dat je niet kunt lezen? Stop nou eens met mensen verkeerd voorlichten |:(

Verwijderd

Sowieso 10 minuten ECHTE pauze na elk uur. Opstaan, lopen, schouders / polsen vingers losmaken.
Ik zou sowieso snel je huisarts eens bezoeken.

• Sebazztiaan

Sebazztiaan

sebas!

Op maandag 22 juli 2002 15:21 schreef ddc het volgende:

knip...

Met meerdere muizen werken is niet slecht, maar het is een fabeltje dat je hiermee RSI kan voorkomen. Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt :?
Nou onzin..... ik probeer gewoon de gebruiker een degelijk advies te geven in deze situatie, nee je kan het niet voorkomen, maar je kan het op die manier wel uitstellen, je krijgt 100% zeker minder snel last van een RSI

• Dennis
Sebazztiaan:
Nou onzin..... ik probeer gewoon de gebruiker een degelijk advies te geven in deze situatie, nee je kan het niet voorkomen, maar je kan het op die manier wel uitstellen, je krijgt 100% zeker minder snel last van een RSI
Je moet het repetitive in RSI vooral zien als in 'constant verkeerde houding'. Bij voorbaat is elke houding waarbij je met een muis werkt al slecht zoals ik al had uitgelegd.

Het enige verschil tussen een muis en een trackball is dat je je arm stil houdt bij een trackball. Maar als je gaat kijken naar twee verschillende vormen apparaten, zul je nog steeds zien dat je vingers vaak gespreid zijn en dat je pols is gedraaid.

Een joystick of een gamepad heb je veel natuurlijker vast, een toetsenbord ligt tussen muis en gamepads in als het tenminste juist is afgesteld en ergonomisch is gevormd.

PS het is altijd goed als je mensen adviezen geeft, maar geef wel de juiste adviezen, of geef geen advies. Aan slechte adviezen heb je niks.

Heb je zelf trouwens ervaring met RSI :?

Verwijderd

Ik werk zelf continu achter een PC en heb geen last gekregen van RSI omdat:

Ik zorg dat me muismat een goeie, een waar me muis over glijdt en niet schuurt ( gebruik momenteel een fUNC )
Zorg voor een platte muismat. Dus geen dikke muismat wat je pols optild! ( everglides en normale stoffe muismatten dus )En een van de belangrijkste punten. Zorg dat je onderam in z'n geheel op de tafel steunt!

Vaak hang ik op verschillende manieren voor een PC, dus regelmatig je zit houding verwisselen. Gespannen voor een PC zitten werkt echt niet!

Loop vaak ff naar kantine glaasje water pakken.

En gebruik verschillende muizen, en neem absoluut geen draadloze. Als een muis moelijk beweegt, de knoppen lastig zijn en met draadloze muizen heb je last van vetraging waardoor je allemaal extra corrigerende bewegingen moet maken.

Muizen die ik momenteel gebruik zijn de Razer Boomslang en de MS IntelliMouse Explorer 3.0.
Zorg dat de muis aan de onderkant schoon is dat deze makkelijk blijft glijden.

Gebruik liever geen trackball, je verplaatst je RSI gewoon naar een andere spier of je stelt het uit. Maar in afwisseling gebruiken met een normale muis kan wel.

Ga geen gebroken toetsenborden kopen puur omdat je last hebt van RSI, het helpt namelijk niet. Collega van me werk kreeg hier juist meer last van. Gebruik een gewoon makkelijk typend toetsenbord.

• Sebazztiaan

Sebazztiaan

sebas!

Op dinsdag 23 juli 2002 07:57 schreef ddc het volgende:

[..]

Je moet het repetitive in RSI vooral zien als in 'constant verkeerde houding'. Bij voorbaat is elke houding waarbij je met een muis werkt al slecht zoals ik al had uitgelegd.

Het enige verschil tussen een muis en een trackball is dat je je arm stil houdt bij een trackball. Maar als je gaat kijken naar twee verschillende vormen apparaten, zul je nog steeds zien dat je vingers vaak gespreid zijn en dat je pols is gedraaid.

Een joystick of een gamepad heb je veel natuurlijker vast, een toetsenbord ligt tussen muis en gamepads in als het tenminste juist is afgesteld en ergonomisch is gevormd.

PS het is altijd goed als je mensen adviezen geeft, maar geef wel de juiste adviezen, of geef geen advies. Aan slechte adviezen heb je niks.

Heb je zelf trouwens ervaring met RSI :?
Ja ik heb zelf een vorm van RSI in mijn wijs- en middelvinger met een uitstraling naar mijn pols, en ik kan je vertellen dat ik op mindere dagen niet in staat ben om een kopje fatsoenlijk vast te houden. Dus ik weet wat RSI inhoud, en de muizen wisseltruc werkt bij mij altijd het beste. Met die wissel kan ik langer dan 30 minuten achter elkaar uithouden!! Voordat ik bijna huilend van de irritatie achter de computer wegga! :'(

Verwijderd

Om mijn RSI binnen de perken te houden heb ik:

- de logitech driver geinstalleerd en alle versnellingen van m'n muis op 100% gezet...
Ik muis dus nog maar op een oppervlakte van ongeveer 4 tot 9 vierkante centimeter (2x2 tot 3x3 cm) om m'n cursor over m'n 21" monitor te jagen. Nu ik zo weinig beweeg is alle pijn weg.

- Ik gebuik een ouwe logtiech mousman optical wheel...
3 knoppen: wijsvinger, ringvinger, duim
1 scrollwheel: middelvinger
En lekker groot! (waarom 'ie uit dehandel is genomen is me een raadsel, hij werkt zo lekker!)

Verder was het aanschaffen van een Professionele (met een HOOFDletter P) bureaustoel 2 hele sprongen in de goeie richting...

Sterkte!

Verwijderd

Als ik je iets mag adviseren en dat doe ik ook bij klanten met rsi (beginnende rsi) is een de nieuwste trackball van logitec i.c.m het ms natural pro toetsenbord.

Eventueel kun je dan voor spelletjes nog een andere usb muis gebruiken zoad je ook nog zou kunnen quaken enzo.

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 15:46 schreef Scalle-- het volgende:
zelf heb ik de logitech trackman wheel en is echt iets zaligs
maar je moet er wel niet mee proberen gamen :)
Dus niet he. Ooit van een RSI duim gehoord? Komt door die klote trackballen.

Het werd al eerder aangegeven, maar [url="http://www.animax.no/"]dit[/url] is er voor bedoeld om RSI tegen te gaan. Met deze muis gebruik je je spieren in je arm, niet in je pols.
3M heeft hem ook btw!

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

ik heb nu 4 jaar RSI. (polsen, armen, schouders en nek)
heb zowel een trackball als een tekenpad gebruikt maar niets schijnt op de lange duur te helpen.

et enige wat mischien wat helpt is een zo glad mogelijke muismat en muis, en niet constant met de muis bewegen, af en toe met armen langs de stoel of overelkaar (een stukje lezen ofzo)

de muismat wat naar het midden schijnt de klachten ook wat te verhelpen, waarschijnlijk om de natuurlijke houding

vreemd genoeg maakt et niet veel uit of ik wel of niet stress heb dus daar kan ik weinig over zeggen

verder helpt et nogal es als ik mn onderarmen train met halters (daar zit de meeste pijn) en vervolgens dit laat helen (ong. 2 dagen spierpijn, dus dit moet je wel plannen)
daarna kan ik wat langer doorgaan met de muis zonder pijn

spullen: log optical, typhoon 8d muis en lenco ergo keyb. stoel van f800 en goede 22" monitor op gezichtshoogte

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• Bramster
[qoute]
--------------------------------------------------------------------------------
Skuzz:
--------------------------------------------------------------------------------

Ook niet dus.
[/qoute]

dat was dus in vergelijking met die trackman portable
en als ik mijn trackbal gebruik dat is mijn pols echt niet gedraait hoor (of bedoel je met gedraait dat de hand horizontaal ligt?)

Verwijderd

toevallig gisteren met iemand van de arbo gesproken, en deze gaf het advies niet langer dan 2 uur achter je scherm te blijven zitten anders wordt de kans op RSI steeds groter. het beste is ieder uur een pauze nemen en als dat er niet inzit uiterlijk na 2 uur ff 10 a 15 minuten pauze houden.
verder schijnt afwiselen van muis (trackball en normale muis)en wiselen tussen links en rechts ook nogal te helpen.

• Dennis
JazzIT:
Om mijn RSI binnen de perken te houden heb ik:

- de logitech driver geinstalleerd en alle versnellingen van m'n muis op 100% gezet...
Ik muis dus nog maar op een oppervlakte van ongeveer 4 tot 9 vierkante centimeter (2x2 tot 3x3 cm) om m'n cursor over m'n 21" monitor te jagen. Nu ik zo weinig beweeg is alle pijn weg.
Als je bedenkt dat RSI komt door een gebrek aan beweging zul je misschien zelf ook inzien dat dit niet de meest slimme aanpak is. Je kunt beter op traag zetten en dan met je hele arm je muis meebewegen. Maar dit jezelf aanleren is heel moeilijk.
Verder was het aanschaffen van een Professionele (met een HOOFDletter P) bureaustoel 2 hele sprongen in de goeie richting...
Goedzo!

• Bramster
ik heb ook een profesionele stoel :P
mijn vader zat er vroeger achter toen hij nog architect was, het is een ding van staal en wat hout, superhard, maar zit gewoon supergoed :)

• Ettie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 16:17

Ettie

Als je een micropauze proggie installeert, kun je in die pauze4s mooi ff met een stressballetje de spieren je onderarm trainen.

Verder, als ik de Arbodienst mag geloven:
neem altijd een vrij 'platte' muis. Pas zodra je RSI-achtige klachten begint te ontwikkelen, dien je te gaan kijken naar muizen met een afwijkende vorm: hoger dan wel afwijkend formaat. 8-)

Uptime: weet ik veul. Toch al gauw weer een half uurtje / Systeempies

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op dinsdag 23 juli 2002 15:44 schreef Ettie het volgende:
Verder, als ik de Arbodienst mag geloven:
neem altijd een vrij 'platte' muis. Pas zodra je RSI-achtige klachten begint te ontwikkelen, dien je te gaan kijken naar muizen met een afwijkende vorm: hoger dan wel afwijkend formaat. 8-)
niet echt een logisch advies lijkt me, de rsi komt toch o.a. door het gebruik van slechte muizen?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op dinsdag 23 juli 2002 17:47 schreef aatos het volgende:

[..]

niet echt een logisch advies lijkt me, de rsi komt toch o.a. door het gebruik van slechte muizen?
Wel een logisch advies. Als je last heb van je muis kun je beginnen door eerst gewoon een andere muis te proberen. Iedere hand is anders en een muis die perfect bij jouw hand past is misschien funest voor iemand anders.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Op zaterdag 20 juli 2002 18:18 schreef /downtime/ het volgende:
Zo'n probleempje gaat niet over door alleen maar een andere muis te proberen maar misschien is [url="http://www.animax.no/"]dit[/url] iets voor jou. Ik heb zelf iets dergelijks en dat bevalt best goed.
Die muis was bij CID een jaartje geleden ofzo getest met andere muizen. Hij kwam niet als een van de beste uit de test :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op woensdag 24 juli 2002 16:15 schreef eMAeRCe het volgende:

Die muis was bij CID een jaartje geleden ofzo getest met andere muizen. Hij kwam niet als een van de beste uit de test :)
Is ie getest als "zomaar een muis" of hebben ze echt op RSI-aspecten gelet? Iemand die helemaal geen RSI-verschijnselen heeft zal dit type inderdaad niet zo interessant vinden.
Omdat je 'm vanuit de arm en niet vanuit de pols bestuurt duurt 't wel een tijdje om eraan te wennen en hij is ietsje minder nauwkeurig dan een normale muis omdat je vanuit je arm nou eenmaal niet zo precies kunt sturen als vanuit je pols.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Even een tip voor mensen die last hebben van 'klik-RSI' zoals ik het dan maar noem: http://www.mousetool.com/

Dit is een gratis programmatje waardoor je niet meer hoeft te klikken. Het is ff wennen (vooral het draggen), maar daarna werkt het best wel fijn.
Ik heb namelijk sinds ik stage loop als programmeur ineens toch ook wel veel last van pezen in m'n hand e.d. (best wel serieuze klachten eigenlijk) en ik moet zeggen dat dit een hoop scheelt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

/downtime/ schreef op 24 juli 2002 @ 16:24:
[...]

Is ie getest als "zomaar een muis" of hebben ze echt op RSI-aspecten gelet? Iemand die helemaal geen RSI-verschijnselen heeft zal dit type inderdaad niet zo interessant vinden.
Omdat je 'm vanuit de arm en niet vanuit de pols bestuurt duurt 't wel een tijdje om eraan te wennen en hij is ietsje minder nauwkeurig dan een normale muis omdat je vanuit je arm nou eenmaal niet zo precies kunt sturen als vanuit je pols.
das die ANIR muis.
is getest en schijnt nogal bagger werken te zijn.
komt omdat het hele gewocht van je arm op dat plankje+joystick rust en zo niet fijn wil glijden.

en dan ook nog de eerste muisknop met je duim, moet er niet aan denken.
liever een trackball.

Verwijderd

Ik heb zelf ook af en toe (wanneer ik bv veel uren maak) lichte pijn aan de buitenkant van m'n rechterpols. Ik werk met een standaard Logitech Wheelmouse.
Wanneer ik op dat moment m'n hand vertikaal draai (naar de positie dat je iemand een hand zou kunnen geven), is het helemaal weg.

Nu zag ik die ANIR-muis, wat me qua positie van de hand wel goed lijkt, maar qua werking niet zo.

Nu zat ik te denken: wanneer je nu een trackball zoals deze neemt:
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/128.gif

en je verhoogt hem aan de linkerkant, door bv iets aande linkeronderkant te maken, zodat hij schuin komt te staan zoals de ANIR:
Afbeeldingslocatie: http://www.animax.no/MouseClicksml.gif

Wanneer hij nu zover komt te staan, dat het balletje ongeveer rechtop komt te liggen, en je hand er bijna vertikaal tegenaan kan liggen (zodat hij in de goede positie komt zoals bij de ANIR-muis), zou dit dan een goede oplossing zijn?
Je moet dan misschien de trackball wel goed vastzetten om schuiven tegen te gaan, maar op zich leek het me een goede houding v/d pols op te leveren?

Misschien kan ddc (of een andere 'RSI-deskundige') hier wat over zeggen?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kick :Y) (ik zeg t maar ff omdat pascal S het 'vergeten' was :))

Ik heb al sinds een paar jaar last van mn linkerpols. T is niet echt pijn ofzo, maar als ik m beweeg voel ik wel dat het niet helemaal goed zit. Zou dit een vorm van RSI kunnen zijn ? T lijkt mij sterk aangezien ik met mn rechterhand 'muis'. Af en toe typ ik even met 2 handen (2 vingers :P) maar verder ook niet.
Hopelijk kan iemand hier even zinnig antwoord op geven :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

dat is de goede oplossing ja.
de pijn in je hand/pols/elleboog/schouder komt doordat je ellepijp en -dat andere bot in onderarm- elkaar gaan kruisen.
daardoor knijp je wat spieren, zenuwen en aders fijn zodat je er last van krijgt.
je handterug draaien is dan de goede oplossing.

je kan ok naar Forcys gaan en de Gyrotwister kopen voor 15 euro.
het is een apparaatje dat door een bepaalde hand/arm beweging de binnenste bal ervan in beweging houdt.
hoe sneller je het doet hoe meer tegendruk het apparaatje uitoefent op je hand en arm.

ik kan zeggen dat dit apparaatje werkt (heb er zelf 1, de pijn is een stuk minder als je hem om het uur a 2 uur gebruikt).

edit: ik las het net na. klinkt dit nu reclame-achtig? :+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FireWurX schreef op 24 september 2002 @ 23:06:
dat is de goede oplossing ja.
de pijn in je hand/pols/elleboog/schouder komt doordat je ellepijp en -dat andere bot in onderarm- elkaar gaan kruisen.
daardoor knijp je wat spieren, zenuwen en aders fijn zodat je er last van krijgt.
je handterug draaien is dan de goede oplossing.

je kan ok naar Forcys gaan en de Gyrotwister kopen voor 15 euro.
het is een apparaatje dat door een bepaalde hand/arm beweging de binnenste bal ervan in beweging houdt.
hoe sneller je het doet hoe meer tegendruk het apparaatje uitoefent op je hand en arm.

ik kan zeggen dat dit apparaatje werkt (heb er zelf 1, de pijn is een stuk minder als je hem om het uur a 2 uur gebruikt).

edit: ik las het net na. klinkt dit nu reclame-achtig? :+
Ja echt wel, jij moet gaan solliciteren bij Tell Sell :P

Nee, is goed advies :)

Verwijderd

Bedankt voor je tip FireWurX. Weet ik gelijk iets leuks om voor m'n verjaardag te vragen :) (ben binnenkort jarig).

Wat is jullie mening over de 'gekantelde trackball' © ?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 16:40:
Bedankt voor je tip FireWurX. Weet ik gelijk iets leuks om voor m'n verjaardag te vragen :) (ben binnenkort jarig).

das dus wel een goeie.
lees mijn post een stukje eerder :)

Verwijderd

Maybe geloof je het niet, maar ik ben rechts en mijn rsi is in linkerhand erger :P Dit komt door vele typen en ik typ veels te vlug + teveel :) In mijn rechtse hand heb ik eigenlijk helemaal niet meer zoveel last.

• Lex_van_H
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Lex_van_H

Moet ik nu wat bedenken?

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 16:40:

Dan ga je in de richting van de Fingerpointer mouse. Dat is een soort pistoolgreep met een mini-trackballetje bovenop. Gewoon los in de hand te houden.
Ik heb er een aangeschaft en het principe bevalt goed. Helaas is de technische uitvoering wat minder waardoor na een tijdje de nauwkeurigheid minder wordt. Zo'n ding met een optische trackbal lijkt me perfect, maar is er voor zover ik weet (nog) niet. Laat Logitech wat mij betreft maar aan de slag gaan....

Weet nog steeds niks.....

• Koetjeboe
  • Laatst online: 11-08 14:24

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

* Koetjeboe heeft ook een wacom + logitech dual optical.

Voordeel daarbij is dat ik links ben en met rechts 'muis', ik wissel dus af :Y)

Ohhi - Familie foto's delen via een europees prive sociaal netwerk

Verwijderd

Heb vanmiddag een trackball aangeschaft, o.b.v. de reviews van diverse trackballs bij The Adrenaline Vault (zie Conclusion v/d test v/d Logitech, en lees de review v/d Microsoft trackball)
Bleek toch de Microsoft Trackball Optical een stuk nauwkeuriger & handiger te zijn als de Logitech Trackman Optical (wat me wel verbaasde, eigenlijk).

Magoed, ben er nu een uurtje mee aan 't proberen, valt me niet tegen. Coordinatie v/d duim vergt nog wat oefening :)

Ligt ook een stuk beter in de hand dan mijn Logitech Cordless Wheel Mouse: hij is lekker groot, en je pols staat al iets schuiner dan bij een muis. Maar binnenkort zal ik 'm links ophogen zoals ik van plan was, zodat mijn hand haaks op het tafelblad komt te staan (zie mijn verhaaltje hierboven).
Ik zal m'n bevindingen posten 'in naam van de wetenschap' ;)
Pagina: 1