[jpg en gd] jpg royalities

Pagina: 1
Acties:

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:49
[url="http://www.tweakers.net/nieuws/22622"]http://www.tweakers.net/nieuws/22622[/url]

betekent dit ook dat jpg (net als gif) uit de gd-libraries verdwijnt?
dan blijft er niet veel meer van over (tja. png, maar dat is NOG niet echt standaard)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

PNG is zeer geschikt voor online toepassingen. Alleen de transparante PNG geeft in oude/slechte browsers nog wel eens problemen.

Ik ben wel blij met dit nieuws aangezien PNG zo een grotere kans tot slagen heeft :).

• pietje63
ja, maar ik heb bijvoorbeeld een fotoboek dat gebruik maakt van jpg (ook png/bmp/gif maar dat doet nu terzijde) maar als straks jpg verdwijnt uit GD dan zullen mensen dus geen jpg's meer kunnen uppen terwijl dat nog wel het meest gebruikte formaat is....

en veel meer van dit soort dingen :S

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

Punt 1: GoT is geen MSN :+.

Punt 2: Je kunt nog wel jpg's laten uppen alleen zal je ff een exe moeten aanroepen via PHP. Jammer dat er weinig servers zijn die dat kunnen/toelaten. Zo doe ik dat nu ook met gif en nog meer formaten :).

Verwijderd

Ik snap nog niet precies hoe het zit.
Actually, the so-called JPEG standard is not actually the standard in common use on the Internet. Instead, most JPEG files are apparently built around the JFIF standard, which was developed by the Independent JPEG Group and was placed into the public domain by C-Cube Microsystems, according to the JPEG home page, before C-Cube was acquired by LSI Logic.
JPEG.org
The best known standard from JPEG is IS 10918-1 (ITU-T T.81), which is the first of a multi-part set of standards for still image compression. A basic version of the many features of this standard, in association with a file format placed into the public domain by C-Cube Microsystems (JFIF) is what most people think of as JPEG!
Volgens mij is dit het formaat wat we allemaal gebruiken, van de Independent JPEG Group [url="http://www.ijg.org/"]http://www.ijg.org/[/url].

Zou je daar dan niet voor hoeven te betalen?

• pietje63
of is het net zo als bij mp3 dat er gewoon veel verschillende soorten zijn, van verschillende bedrijven die met elkaar compatible zijn, maar dat er ook zijn die dus niet gratis zijn

Verwijderd

ach in deze wereld draait het zowat alleen maar om geld dus strax moeten we ook gaan betalen als we een html document .html noemen :P

• pietje63
Op maandag 22 juli 2002 17:34 schreef xtentic het volgende:
ach in deze wereld draait het zowat alleen maar om geld dus strax moeten we ook gaan betalen als we een html document .html noemen :P
er is wel al een patent op de hyperlink (eeeh, hoe heette dat bedrijf ook al weer, zo'n engels media bedrijf) dus zo gek is dat nog niet

maar niet leuk/eerlijk
niet eerlijk want de gebruikers geven ergens de waarde aan, doordat jpg zoveel wordt gebruikt is dat patent zoveel waard
maar de gebruikers krijgen er niets voor terug (moeten er eerder voor betalen)

en hoeveel heeft een bedrijf als Forgent Networks de laatste jaren nou nog aan jpg gedaan?

(maar beetje off-topic/off forum..)

Verwijderd

Denk persoonlijk weinig, maar zal er echt rekening mee gehouden worden? komop iedereen gebruikt jpeg, en strax moet ieder programma der patent (of een licentie) voor aanvragen :? tis toch van de gekke!!!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ben ik dan de enige hier die royalties betaalt voor het gebruik van gif bestanden?? :+

• pietje63
Op maandag 22 juli 2002 17:45 schreef Orphix het volgende:
Ben ik dan de enige hier die royalties betaalt voor het gebruik van gif bestanden?? :+
dat hoeft ook niet
maar de programma's mogen niet zomaar gif mogelijkheden includen

vandaar ook dat dat uit de GD is verdwenen

Verwijderd

Op maandag 22 juli 2002 17:56 schreef pietje63 het volgende:

[..]

dat hoeft ook niet
maar de programma's mogen niet zomaar gif mogelijkheden includen

vandaar ook dat dat uit de GD is verdwenen
Ach, en zelfs dat geldt alleen als je onder de wetgeving van de verenigde staten valt. In Europa bestaat er geen patent op LZW compressie / JPEG compressie. Dus, wat dat betreft hoeven we hier ons weinig zorgen over te maken.

Verder is het natuurlijk wel heel erg slecht nieuws voor de open-source community, wat ook gebruikt maakt van JPEG compressie. Als hiervoor royalties betaald moeten worden dan zal iemand voor de kosten op moeten draaien. Hoe moet dat dan in open-source applicaties.

Leve PNG!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:21
GIF is gewoon (en min of meer legaal) weer in GD te patchen, hoor. Met JPEG zal wel 't zelfde te doen zijn.

PNG is voor gebruik in combinatie Internet Explorer nog geen volwaardig alternatief voor GIF of JPEG, omdat daarvoor nog steeds die brakke QuickTime plug-in opgestart moet worden.

Verwijderd

Overal zie ik toch dat wat iedereen als JPEG gebruikt de JFIF standaard is, en die is wel gratis.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik zou me niet al te veel zorgen maken omdat het betreffende patent waarschijnlijk ongeldig zal worden verklaard. Het JPEG committee is namelijk van mening dat er vroeger gepubliceerd werk is, wat een patent ongeldig maakt. Ze zijn bezig om een overzicht te maken van de bestaande werk. Als dit voldoende bewijs oplevert zal het patent ongeldig worden verklaard.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 14:19

Kama

Aritifical Intelligenticus

GIF Mag je best gebruiken, alleen de compressiemethode niet :-) Die is gepatenteerd... Aleen zonder compressie methode is GIF niet veel meer dan een 8-bit bitmap... :)

JPEG zoals we dat op internet kennen is niet de JPEG waar het om gaat in dat artikel. Het internetgebaseerde JPEG is een variant van JFIF. Dat in het artikel gaat over hardwarematige-JPEG-compressie (zoals Motion JPEG bij veel capture boards).

Bedrijf met het patent op hyperlinks is overigens British Telecom :-)

Niels

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
Op dinsdag 23 juli 2002 09:57 schreef Kama het volgende:
GIF Mag je best gebruiken, alleen de compressiemethode niet :-) Die is gepatenteerd... Aleen zonder compressie methode is GIF niet veel meer dan een 8-bit bitmap... :)
Voor zover ik het zie is het gebruiken van de compressie alleen maar gepatenteerd in America en Canada. Check maar eens op de download pagina van roxen (een webserver met zeer goede ingebouwde grafische manipulatiemogelijkheden): [url="http://download.roxen.com/2.2/"]http://download.roxen.com/2.2/[/url]
Pagina: 1