CPU haalt de 90 graden! Maar is dat zo?

Pagina: 1
Acties:

• bgever
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2021
Nopu, vandaag ben ik toch echtwel de topper. Ik heb m'n nieuwe sysje binnen, en heb hem net een paar keer aan gehad.

Opeens viel hij uit. Tja, ff in de bios kijken hoe warm de cpu is. Wow! 70 graden! Ff schrikken is dat. Ik het voltage hoger gezet, en hij kon zomaar 95 graden halen. Ik denk dat dit voor de meesten een beetje ongeloofwaardlijk klinkt, en voor mij ook.

Als ik de cpu er uit haal is hij gewoon vast te houden, niks warme cpu. Ook het koelblok (ijzeren geval) is gewoon vast te houden.

Hoe kan dit? Volgesmij wordt hij niet 'echt zo warm.

Dit zijn de specs:
Gigabyte GA-7VRXP en een 1800+ met een coolermaster Low noise (duurste die ze hadden)

Oja, ik heb ook ff gechecked of het aan de koeler lag, maar met een andere haalt ie nu de zelfde temps.

Bart

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33
Bij de processor wordt de core (dat kleine vierkantje in het midden) warm, niet de omhulsel zelf (althans, niet zo warm). Hoe heet is die??

• bgever
Het omhulsel wordt niet al te warm, hij is gewoon vast te houden...

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Brakke tempsensor?

Het uitvallen doet het moederbord zelf om je proc tegen oververhitting te beschermen. Maar als de waardes die hij van de tempsensor krijgt niet kloppen, tsja... :)

In je BIOS staat vast wel ergens een functie waarmee je deze bescherming kunt uitzetten.

Probeer voor de grap eens de ware stressed temperatuur te achterhalen met een aparte thermometer en vergelijk dit met wat bijvoorbeeld MBM aangeeft... :P

Suc6!

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

• Klasanova
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Klasanova

MAYDAY

zit je koeler wel goed op de processor?
als die goed zit,
kun je je koelblok aanraken zonder dat 't te warm is?

Gigabyte P35 ds3|C2D 6750|4Gb Kingston|Raptor 36Gb|Spinpoint 320Gb|Sparkle 8800GT 512Mb|2x 19" LG|Logitech S510 Desktopset|

• bgever
Op zaterdag 20 juli 2002 16:33 schreef Klasanova het volgende:
zit je koeler wel goed op de processor?
als die goed zit,
kun je je koelblok aanraken zonder dat 't te warm is?
dat is het hem nu juist. Ik kan hem gewoon vastpakken terwijl hij 15 sec daarvoor zogenaamd 95 graden zou moeten zijn geweest.

Dat er iets dus mis is met de temp meter had ik al door. Maar wat moet ik er aan doen? Hoe kan ik het verhelpen?

• Klasanova
  • Niet online

Klasanova

MAYDAY

als de sensor brak is is die brak
doe je denk ik nix aan
wat je kan doen is zelf een sensor in de buurt van de proc.
plakken maar dan krijg je niet echt een betrouwbare meting
nl. je meet de luchttemp rond de proc, niet de proc.
maar dan krijg je een iets realistischer beeld
van je temp denk ik
sowieso zou ik ff je temp waarschuwingen in de bios allemaal uitgooien
Op zaterdag 20 juli 2002 16:46 schreef gpvelzen het volgende:
je mobo laten omruilen, het is immers net nieuw
is ook een optie :D

Gigabyte P35 ds3|C2D 6750|4Gb Kingston|Raptor 36Gb|Spinpoint 320Gb|Sparkle 8800GT 512Mb|2x 19" LG|Logitech S510 Desktopset|

Verwijderd

je mobo laten omruilen, het is immers net nieuw

• bgever
Ok, dan doe ik dat maar. Als ik weer terug van vakantie ben stuur ik wel even het mobotje terug.

Thanks allemaal.

Oja. kun je ook zo'n temp metertje op je mobo installen, en dan de temp in de bios laten zien? Want ik wil natuurlijk wel zo'n handige uitval functie hebben. Dat schiet namelijk wat op.

Hoeveel kost zo'n meter en heeft die dan ook een uitval functie?

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Op zaterdag 20 juli 2002 16:48 schreef oikoyama het volgende:
Oja. kun je ook zo'n temp metertje op je mobo installen, en dan de temp in de bios laten zien? Want ik wil natuurlijk wel zo'n handige uitval functie hebben. Dat schiet namelijk wat op.

Hoeveel kost zo'n meter en heeft die dan ook een uitval functie?
Kijk bij de Halfords voor zo'n l3373 binnen/buitentemperatuurmeter voor in een auto... plak de sensor hiervan op je koelblok. :7

Wat bedoel je trouwens met "uitvalfunctie"?

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

• Klasanova
  • Niet online

Klasanova

MAYDAY

hoe duur ze zijn weet ik eigenlijk niet, dacht dat halfords ze iig had, bedoelt voor in de auto.
maar volgens mij zijn ze niet verkrijgbaar met uitvalfunctie.
-edit-
too slow
uitvalfunctie->waarschuwing in bios/mbm5 ofzo

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde combinatie (XP 1800+ en coolermaster lownoise). De mijne in stressed 63 graden, ook veel te warm dus. Maar lang niet zo als die van jou. Ook proc en heatsink zijn gewoon aan te raken, maar de core is de werkelijke temp.

Ik ga een andere cooler kopen (Alpa 8045 met papst denk ik), zou jij misschien ook wel moeten doen. Die coolermaster lownoise zuigt namelijk behoorlijk, in het begin is ie stil maar als de comp een tijdje aanstaat gaat ie naar 3500 toeren en lijkt het net een helicopter. Daarbij koelt die ook niet echt goed!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Op zaterdag 20 juli 2002 16:52 schreef Klasanova het volgende:
hoe duur ze zijn weet ik eigenlijk niet, dacht dat halfords ze iig had, bedoelt voor in de auto.
maar volgens mij zijn ze niet verkrijgbaar met uitvalfunctie.
-edit-
too slow
uitvalfunctie->waarschuwing in bios/mbm5 ofzo
Kijk je wel eens naar kopspijkers? :+ ;)

• ExcaliburDexter
  • Laatst online: 07-06-2025
bij 95 graden is je XP dood volgens AMD.

ik denk dat het een brakke temp sensor is

(btw zomaar een vraagje, je gebruikt toch wel koelpasta tussen je koelblok en core?)

• Klasanova
  • Niet online

Klasanova

MAYDAY

af en toe laatste tijd niet
uhm....hoezo?

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Op zaterdag 20 juli 2002 16:58 schreef Klasanova het volgende:
af en toe laatste tijd niet
uhm....hoezo?
Zomaar... :P

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 16:56 schreef ExcaliburDexter het volgende:

(btw zomaar een vraagje, je gebruikt toch wel koelpasta tussen je koelblok en core?)
idd, als er geen pasta tussen zit, of als het plakkertje er nog op zit, dan kan de core zijn warmte niet kwijt, waardoor het koelblok ook niet warm wordt. en zo dus niet de wartme van de core af kan voeren waardoor de core heeel heet wordt.

Dus als het koelblok helemaal niet warm wordt, dan zou ik daar ff naar kijken.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 20 juli 2002 16:41 schreef oikoyama het volgende:
dat is het hem nu juist. Ik kan hem gewoon vastpakken terwijl hij 15 sec daarvoor zogenaamd 95 graden zou moeten zijn geweest.
Fout. Denk even logisch na. Wat doet het koellichaam? De warmte van de CPU naar een groter oppervlak geleiden en die aan de stromende lucht overbrengen. Als het koelblok niet goed contact maakt met de CPU, denk je dan dat ie veel warmte zal geleiden en warm zal aanvoelen? Nee dus.

Het is juist heel logisch dat dat ding niet warm wordt terwijl de CPU dat wel wordt, en dan zal de koeler er misschien niet goed op zitten.

edit:
DaMike was me net voor

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• bgever
Tja, het kan idd wel zo zijn, dat ik niet genoeg er op heb zitten... Ik heb namelijk wat zitten te hobbyen met de koeler, hij wilde er niet op, en ik denk dus dat re niet genoeg pasta op zit.

Wat is goede pasta, en waar kan ik die kopen? Lieftst niet al te duur...

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 08:58

pietje63

RTFM

zijn het wel graden celcius?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• bgever
Ja, dat ik het zeker, zeker 95 graden. Ernaast staat namelijk de kelvin temp. En het lijkt me niet dat mijn cputje nu dik onder de 0 komt... :P

• The Bad Seed
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op zaterdag 20 juli 2002 17:26 schreef oikoyama het volgende:
Tja, het kan idd wel zo zijn, dat ik niet genoeg er op heb zitten... Ik heb namelijk wat zitten te hobbyen met de koeler, hij wilde er niet op, en ik denk dus dat re niet genoeg pasta op zit.

Wat is goede pasta, en waar kan ik die kopen? Lieftst niet al te duur...
Zelfs zonder pasta mag ie geen 95 graden worden.
Artic silver wordt veel gebruikt door tweakers, maar is behoorlijk duur. Je kan koelpasta halen in een computerwinkel.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• ExcaliburDexter
  • Laatst online: 07-06-2025
Op zaterdag 20 juli 2002 17:34 schreef Duracell het volgende:

[..]

Zelfs zonder pasta mag ie geen 95 graden worden.
Artic silver wordt veel gebruikt door tweakers, maar is behoorlijk duur. Je kan koelpasta halen in een computerwinkel.
zonder koelpasta kan i zeker 95 worden vooral als je een brakke heatsink hebt, heb ik zelf al een paar keer meegemaakt

[vakantiewerk in computerwinkel modus]
(hij:) meneer hij is kapot :? (ik:) heeft u koelpasta ertussen gedaan, (hij:) uh... watte..?, krijg ik nu nog garantie? (ik:) :D
[\vakantiewerk in computerwinkel modus]

• ShinDog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-12-2023
Op zaterdag 20 juli 2002 17:29 schreef pietje63 het volgende:
zijn het wel graden celcius?
Inderdaad pietje63, volgens mij staat hij op graden Fahrenheit (schrijf ik dat goed zo?).

Verwijderd

Gigabyte 7VRXP bord meet BEROERD! :)

trek er rustig 10 a 15 graden af :)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-08 11:52

Shunt

Boe

ok de vraag zit er pasta tussen :?
maakt de koeler wel contact met de core of tewijl heb je hem er goe op zitten
heb je pasta gebruikt die er los bij zat :?
of zat er zon stikker aan de onder kant van de koeler

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
uhh waarom verhoog je de Vcore als ie al 70!! graden word volgens het mobo.

Je kan nooit zeker weten met een nieuw mobo of ie goed meet of niet.

• bgever
Ik heb zeker pasta erop zitten. Zo'n sticker, zat al standaard op de coolermaster cooler.

Dus pasta zit er op...

Het is gewoon het mobo. Ik heb hem nu, aan staan. Beter, ik i-net er nu op. Het werkt super goed en snel..

Straks maar ff m'n GF4 teste...

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
er is voor de revisie 2 van het moederbord een nieuw bios gekomen, altans ook voor voorgaande revisies

te vinden natuurlijk @ de site van [url="http://www.gigabyte.com.tw"]Gigabyte[/url]

daar staat namelijk dat er iets is ofzow, een update voor temp nog wat

verder moet je wel 10000000000% zeker weten dat je de cooler wel goed geinstaleert hebt

direct

[url="http://www.gigabyte.com.tw/support/viakt333.htm#link7vrxp"]http://www.gigabyte.com.tw/support/viakt333.htm#link7vrxp[/url]
File Name BIOS Version
(Date)
Version Description
7vrxp_f8.zip F8
(Jul. 09, 2002) 1. Add LM90 shutdown temp. selection (only for PCB rev. 2.0)
2. Change " OnBoard Game Port" "200" "208" to "201" "209"
3. To avoid IRQ5 assigned to both MIDI and LPT
Op zaterdag 20 juli 2002 18:47 schreef oikoyama het volgende:
Ik heb zeker pasta erop zitten. Zo'n sticker, zat al standaard op de coolermaster cooler.

Dus pasta zit er op...

Het is gewoon het mobo. Ik heb hem nu, aan staan. Beter, ik i-net er nu op. Het werkt super goed en snel..

Straks maar ff m'n GF4 teste...
dat stickertje is geen pasta! dat stickertje geleid 5% ofzow, ik raad je aan er gewoon pasta tussen te doen

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Vorkie
  • Niet online
Op zaterdag 20 juli 2002 18:32 schreef Dannyke het volgende:
Gigabyte 7VRXP bord meet BEROERD! :)

trek er rustig 10 a 15 graden af :)
dat wil zeggen dat ik dus een CPU temp hebt van 29 graden :{

of 34 met 10 graden aftrek :{

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 18:55 schreef ThaNetRunner het volgende:

[..]

dat wil zeggen dat ik dus een CPU temp hebt van 29 graden :{

of 34 met 10 graden aftrek :{
dan meet joune wel goed zeker ? :)
Welke reviesie ? :)
/me heb een 1.0 ofzo aldus sisoft

• Vorkie
  • Niet online
Op zaterdag 20 juli 2002 19:48 schreef Dannyke het volgende:

[..]

dan meet joune wel goed zeker ? :)
Welke reviesie ? :)
/me heb een 1.0 ofzo aldus sisoft
sisoft zegt bij mij revisie 1.x

maar heb rev 1.1 ;)

edit
ben wel vergeetachtig hoor |:( ;)

Pagina: 1