Toon posts:

Hoe een hd op een raidbord aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
MIjn broertje heeft een msi raid mobo gekocht en in mekaar laten zetten..
Maar nu heeft de winkel hem geistaleerd op ide 3
Ik ben van mening dat hij op ide 1 moet.

Hij sluit op raid 3 niet meer automatisch af en je moet hem net als een AT kast uidrukken |:(

De winkel zegt dat dat is ter bescherming is van het sys... :z

Iemand een enig idee wie er gelijk heeft ik of de winkel...??

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 15:51

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik denk dat je je eerst even moet gaan verdiepen in RAID.
lees dit maar eens: [topic=310264]

Op de meeste onboard raid controllers is het meestal zo dat IDE1 en IDE2, plain ATA100 zijn, en dat IDE3 en IDE4 voor een RAID0/RAID1/RAID0+1 opstelling zijn op ATA133 of ATA100, afhangend van het soort RAID controller.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
***** kick kick******

Sorry,... heb de faq gelezen maar de bak waar het over hebben heeft maar een hd... :(

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 21:10

DarkSide

theres no place like ::1

Voor 1 HD maakt het niet uit of hij op RAID zit of niet.
Verder zijn er genoeg topics geweest waarom XP niet afsluit.
Zoek maar eens op ACPI, APM.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-03 17:04

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Die HD kun je gewoon op IDE3 laten zitten.
Maakt niets uit.
Voordeel hier van is dat je je CD-rom en brander beide apart op een IDE poort kan zetten.
IDE 1 en 2.
Dat is beter dan beide op zelfde.

Dat jij nu problemen hebt met afsluiten, is een software probleem.

Ik heb zo te weinig info om te zeggen wat er aan mankeert dus je moet wat meer info geven.
Zoals welke OS gebruik je?
Etc.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-03 13:50

scorpionv

This space for rent

Klok klepel.

Plaatsing van de HD boeit niet voor je shutdown opties. Dat heeft meer met ACPI/APM te maken. Ik denk dat de winkel de HD gewoon als single drive op je RAID aansluiting heeft gezet om een gewone aansluiting uit te sparen voor je CD-ROMs ed. Die werken namelijk niet op de RAID controller in het algemeen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:32
Nu al kicken :? Anyway, voor RAID vragen moet je in OM & I/O Controllers zijn, alleen komt het mij vreemd voor dat een disk aan een bepaalde IDE poort bepalend is voor het niet a là ATX afsluiten v.d. PC (dus automagisch uit na 'afsluiten'). Het lijkt wel dat ACPI niet goed werkt of zo. Check je BIOS eens op de instellingen.

edit:
ik ben niet de enige met dit idee zie ik :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Raid is optioneel.
Als je raid niet activeerd is het gewoon een ATA100 aansluiting neem ik aan.
Oftewel met 1 disk maakt het niks uit waar je het op aansluit.

• jeffreystegeman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11-2002
ide 1 + ide 2 is niet voor raid.

ide 3 + ide 4 is wel voor raid.

je zult dus, als je raid wilt gebruikten, je harddisks op ide 3 + 4 moeten aansluiten.

je kan ook 2 harddisken op ide 3 zetten. (of ide 4 uiteraard.)

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

Verwijderd

Topicstarter
beetje meer info dan:

De bak draait op win98se, heeft een maxtor 40 gh hd 7200 rpm,

256 ddr geheugen ....

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55
Op zaterdag 20 juli 2002 18:58 schreef gewoonabje het volgende:
beetje meer info dan:

De bak draait op win98se, heeft een maxtor 40 gh hd 7200 rpm,

256 ddr geheugen ....
kun je niet lezen? zoek eens op acpi/apm. dan MOET je er wel uitkomen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 20:58
ff een patch ophalen bij ome Bill. Gaat makkelijk met windowsupdate. Moet je ff kijken bij afsluitpatch voor win98SE. |:(

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Op zaterdag 20 juli 2002 23:50 schreef steven2 het volgende:
ff een patch ophalen bij ome Bill. Gaat makkelijk met windowsupdate. Moet je ff kijken bij afsluitpatch voor win98SE. |:(
Misschien een beetje minder |:( doen?

ACPI/APM icm Windows XP zorgt nogal eens voor wat problemen. Hier is het dus Windows 98 wat hetzelfde probleem oplevert. Dat heeft niks met afsluitpatches te maken, ik vermoed nl. dat de topicstarter de melding krijgt 'U kunt nu de computer uitzetten' en niet 'Windows is bezig met afsluiten'. Als je nl. op dat laatste eeuwenlang moet wachten KAN die patch een oplossing leveren, niet altijd.

In dit geval hangt het waarschijnlijk af van de ACPI-instellingen in de BIOS. Soms is het niet eenvoudig (of zelfs onmogelijk, bij bepaalde BIOSsen en OS'en), om dit op te lossen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 20:58
Ook al gekeken of je bij hardware wat gele uitroeptekens hebt bij sommige aparaten? Dit wil ook wel eens de boosdoener zijn. Kan je gelijk kijken, zoals Pinockio zei, of het stroombeheer goed staat, want als deze niet aanstaat, dan moet je een geel uitroepteken hierbij hebben staan over het algemeen.

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• syllaz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-03 10:26
Heb zelf een KG7 raid van abit .. en als je geen raid wilt gebruiken moet je gewoon IDE 1 en 2 gebruiken.
Heb 1x 40 gig op IDE master gezet en dvd/writer op IDE 2.
Als je bv een hd en dvd op IDE 1 zet dan vertraagt de boel alleen maar ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 23:50 schreef steven2 het volgende:
die patch heb ik er overheen gehaald maar dan doet hij het nog ..

ga me ff verdiepen in acpi/apm....

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen..

Ik heb de hd geformarteerd... van de zelfde sys als hierboven beschreven ..

Maar nu herkent de pc geen hd meer...

Wat is hier mis gegaan en waarom herkent de pc geen hd..

En wat kan ik er aan doen...???

Verwijderd

Topicstarter
echt niemand...??????

Ben ik weer aangewezen op een lange slopende weg..... :7

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:14
Zou jij stap voor stap eens willen beschrijven wat je gedaan hebt en wat nu feitelijk jouw probleem is?

Heb je met raid een array gemaakt? Heb je fdisk partities gemaakt en natuurlijk ook een active primary partitie gekozen? Heb je de harde schijven geformateerd? Heb jij windows osr versie geinstalleerd?

Dus wat heb je gedaan?

• Gaius
  • Niet online
Als er ook een netwerk-kaart inzit kun je het nog proberen via: msconfig (in uitvoeren) -> geavanceerd -> het vinkje bij "Snel afsluiten uitschakelen" resp. aan of uitvinken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de schijf geformateerd en een primaire dos partitie gekozen...

Maar het vreemde is dat ik met fdisk wel 3 partities heb en in de bios heb ik geen hd .....

Iemand enig idee hoe het kan...???

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 25 juli 2002 09:41 schreef gewoonabje het volgende:
Maar het vreemde is dat ik met fdisk wel 3 partities heb en in de bios heb ik geen hd .....
Over welke BIOS praat je?
Als de schijf op de RAID controller is aangesloten, dan zul je hem inderdaad niet in de BIOS van de moederbord zien. Daarentegen zul je hem wel min of meer in de BIOS van de RAID controller moeten zien; echter wordt de schijf niet altijd met de officiele benaming genoemd, maar met bijvoorbeeld "Array 0" ofzo :)

Verwijderd

Topicstarter
zelfs in de raid bios kan ik hem niet zien... ik wordt een gestoord van dat ding

Verwijderd

Topicstarter
dus met andere woorden ik kan geen enkele os instalerren

:(

• Brakius
Op donderdag 25 juli 2002 10:15 schreef gewoonabje het volgende:

Als jij de schijven kunt formateren, dan worden ze toch gezien?!

Ik snap jouw probleem niet echt...

Wat je moet doen, is het volgende:
1. pak de handleiding van de moederbord en lees eens hoe je een raid hd moet aansluiten
2. controleer de aansluiting van de harde schijven; de beide schijven moeten ingesteld zijn als master (controleer de jumper!); beide schijven moeten aangesloten zijn aan een ata66/100/133 ide-kabel (elke schijf een eigen kabell; aansluiten aan de uiteinde van deze kabel)
3. start de computer op en ga in de util van de raid (of wel raid bios); gooi alle arrays weg (dus verwijderen); maak 1 nieuwe raid-array (volg de stappen zoals ze beschreven staat in de handleiding)
4. Daarna of met WindowsXP de harde schijf indelen met schijfbeheer of met een opstartdiskette van WindowsME met behulp van fdisk de raid partioneren
5. Daarna de harde schijven formateren
6. Daarna eventueel een windows installeren op raid
7. Daarna eventueel de boot volgorde in de bios wijzigen zodat van de raid-hardeschijven geboot wordt (wanneer je geen single hd hebt waar een windows opstaat, kun je beste punt 7 eerst doen en daarna punt 6)

Als dit niet werkt, ga dan naar de winkel waar de computer gekocht is of zoek iemand die jou kan helpen.

• Brakius
Foutje... dubbele post...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 25 juli 2002 10:15 schreef gewoonabje het volgende:

Lekker erg kort samengevat ja.. :{

Wat voor meldingen zie je precies? Welke stappen heb je al gedaan? Wees wat duidelijker, uitgebreider en specifieker in al je uitingen, dan ben je al een heel eind verder :)

Terugkomend op het probleem: heb je de partitie eigenlijk wel geactiveerd?

• Gaius
  • Niet online
Als je een OS installeert, wordt er toch altijd al een partitie geactiveerd?

Voor winnt en win2k heb je geloof ik VOOR de installatie drivers nodig omdat windows anders je raid-controller niet kent en dus geen hdd vindt.
Voor dos en win98 geld dit dus weer niet. |:(
Voor XP geloof ik ook niet?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 25 juli 2002 12:05 schreef Brakius het volgende:

[..]

1. pak de handleiding van de moederbord en lees eens hoe je een raid hd moet aansluiten
2. controleer de aansluiting van de harde schijven; de beide schijven moeten ingesteld zijn als master (controleer de jumper!); beide schijven moeten aangesloten zijn aan een ata66/100/133 ide-kabel (elke schijf een eigen kabell; aansluiten aan de uiteinde van deze kabel)
3. start de computer op en ga in de util van de raid (of wel raid bios); gooi alle arrays weg (dus verwijderen); maak 1 nieuwe raid-array (volg de stappen zoals ze beschreven staat in de handleiding)
4. Daarna of met WindowsXP de harde schijf indelen met schijfbeheer of met een opstartdiskette van WindowsME met behulp van fdisk de raid partioneren
7. Daarna eventueel de boot volgorde in de bios wijzigen zodat van de raid-hardeschijven geboot wordt (wanneer je geen single hd hebt waar een windows opstaat, kun je beste punt 7 eerst doen en daarna punt 6)

Als dit niet werkt, ga dan naar de winkel waar de computer gekocht is of zoek iemand die jou kan helpen.
Oke nadat ik de had had geformateerd heb ik de partie geactiveerd als primair dos...

Na een reboot geeft de bios van de mobo geen hd en de bios van het raid geeft een foutmelding no array...

Jummpers staan goed en de kabel is ook goed... de kabel heb ik nog getest op mijn eigen pc....

hoop dat ik met deze info voldoende info heb gegeven

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 16:23
Zet die ene harde schijf gewoon op ide1 en niet op 3.
Je hebt met 1 schijf toch nix aan dat hele raid.
Zet dan in je bios de onboard raid (scsi) uit..
Raid wordt op sommige borden als scsi gezien dus.
Doe dan de hdd autodetect optie van je bios et voila, een harde schijf gevonden. (mits de jumpering master-slave etc. goed staat).

Daarna kun je met je OS cd booten en installeren maar.

Systeem Specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:32
Dit is zolangzamerhand een écht OM verhaal geworden, derhalve move PMG -> OM & I/O.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
een hd autodetect heb ik gedaan maar dan vindt ie ook niks
Het is echt een probleem kindje aan het worden....

Verwijderd

Topicstarter
mensen bedankt voor jullie tips..

IK HEB HEM EINDELIJK AAN DE PRAAT >:)

Het was gewoon een kwestie van de raid uitschakkellen van de raid zoals drunkdux zei....

|:(

Verwijderd

Brakius schreef op 25 juli 2002 @ 12:05:
[...]

Hoi, ik heb ongeveer hetzelfde probleem.
moederbord GA-8IEXP dus onboard PDC20276 RAID controller chip unterstützt RAID 0,1
Nu heb ik twee harde schijven beide maxtor 1van 40 Gig en 1 van 60 Gig.
Deze allebei aangesloten op ide 3,4 en vervolgens opgestart raid bios herkent ze meteen dus ik gebruik even de auto setup en creeer zo een array (spelling ??)
Dan rebooten met win2kcd erin en op F6 voor raidconfiguratie.............
windows vraagt om een diskette ................................ik heb alleen een cd erbij gekregen !!! In het boekje (over de raidcontroller staat dat je op de O moet drukken om een other device te kunnen aangeven maar helaas hij wil alleen maar een diskette.
Dus ik denk mij heeft ie niet en zet op mijn andere comp de driver op diskette.
Rebooten en weer F6 en de diskette aanwijzen en dat pikt hij dus reboot hij na het aangeven van die driver. Nu loopt hij twee minuten door het beginproces van windows setup waarna ik de melding krijg dat windows geen schijven ziet.
Beide schijven staan op master en in de bootsequence heb ik al raid en scsi geprobeerd helaas dit werrkt ook niet.
Misschien iemand met hetzelfde moederbord ?
pls help want na een hoop topics gelezen te hebben en de handleiding van voor naar achter en van achter weer naar voor gelezen te hebben ben ik in iedergeval tot de conclusie gekomen dat de handleiding brak is.
Bij voorbaat dank
Greetzzz

Verwijderd

Topicstarter
Sluit je sys hd eens aan op ide 1 mischien dat helpt........

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2002 @ 11:19:
Sluit je sys hd eens aan op ide 1 mischien dat helpt........
Ga ik vanavond proberen.
Maar dan kan ik toch niet raid o gebruiken ?
Toch zal ik het vanavond proberen.
Alletwee de harde schijven zijn leeg.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je wel de juiste drivers genomen? (2K drivers) En bij mijn Promise FT100 moest ik de drivers twéé keer laden eer ik verder kon (een voor elk IDE aansluiting).. Raar, maar waar. Het kan ook afhankelijk zijn van overige hardware specs. Maar probeer het eens, zou ik zeggen :)

Verwijderd

ik heb het nu nogmaals geprobeerd ik ben inmiddels thuis en zit achter de cd die ik erbij heb gekregen.Alleen staan hier meerdere promise dirs op. Onder other staat een dir promise met daarin de mappen ata100, ATA133 en een map IdeRaid.Dan heb ik nog op de root van de cd een dir chipset met daaronder een map Promise en daaronder NT351.
Kan ik ervan uitgaan als de raidbios de twee schijven netjes herkent dat de kabels en de master slave optie goedstaat ?

Verwijderd

btw op IDE1 heb ik een cdwriter 16*10*40 merk ?? en IDE2 een cdromspeler beide ook op master staan en de raid schijven netjes de idekabels die erbijzaten (gele) een kabel per schijf en de laatste prik optie van de kabel gebruikt.
Pagina: 1