Toon posts:

Brander laat systeem crashen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vorig jaar heb ik voor op mijn werk 4 systemen gekocht als vervanging van wat de oudere systemen. Alle systemen hebben 2 overeenkomstige onderdelen en dat is het moederbord; namenlijk een AOpen AK-73 ViaKT133a AMD FSB 266, en de kast; namenlijk een AOpen HQ45A-Blue ATX miditower 250 watt.

De rest is in alle systemen iets anders. Maar nu het enorm vervelende probleem.

Op alle systemen is het O-N-M-O-G-E-L-I-J-K om te branden, teminste, op een normale manier. Na of tijdens het branden reboot het systeem gewoon. Soms lukt het net 1 CD te branden maar vaak zelfs dat niet. Is het gelukt dan reboot het systeem alsnog maar dan soms tientallen minuten later. Alle systemen draaien ongelooflijk stabiel, ze crashen nooit. Behalve dan bij het branden.

Omdat ik eerst het vermoeden had dat het probleem te maken had met de LiteON brander heb ik een nieuwe gekocht, een AOpen brander. Maar het probleem is er nog steeds.

Wat ik allemaal al heb getest is het volgende:
- Temperatuur processor in de gaten houden (blijft keurig rond de 40c)
- Langzamer branden, maar ook bij 4x speed gaat het nog mis
- Onderdelen uit de PC halen (ik dacht misschien dat de voeding niet genoeg kon leveren)
- Onderdelen eruit halen in verband met misschien conflicten
- Ander brandsoftware
- Geheugen bijplaatsen
- Geheugen vervangen
- Ander soort cd-r's
- Andere brander

Omdat het probleem zich op alle systemen voordoet en met dezelfde brander niet in een compleet ander systeem (bij mij thuis in me systeem kan ik er wel gewoon mee branden zonder problemen), heb ik het vermoeden dat het te maken heeft met het moederbord.

De volgende informatie krijg ik uit het error report van Windows XP:
BCCode : 1000007e BCP1 : C0000005 BCP2 : 804EDB3D BCP3 : F9E5DB90
BCP4 : F9E5D890 OSVer : 5_1_2800 SP : 0_0 Product : 256_1
En verwijst XP naar de volgende files:
E:\WINDOWS\Minidump\Mini072002-02.dmp
E:\DOCUME~1\LOCALS~1\Temp\WER1.tmp.dir00\sysdata.xml
Op de site van Microsoft geven ze aan dat dit een "Error Caused by a Device Driver" is maar dat er geen bekende oplossing voor is.

Na letterlijk tientallen CD's te hebben verbokt en na heel erg veel frustratisch en nog meer tijdverspilling ben ik inmiddels ten einde raad. Wie weet een mogelijke oplossing?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46

-ET-

Phone Home

de standaard dingen als Via 4-in-1 drivers geinstalleerd???

Brander in DMA of in PIO ??

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 14:25 schreef -ET- het volgende:
de standaard dingen als Via 4-in-1 drivers geinstalleerd???

Brander in DMA of in PIO ??
4 in 1 drivers zijn toch alleen nodig voor Windows 98 ed? Ik dacht dat XP zelf al die drivers had?

Misschien niet zo slim van me maar wat is (het verschil tussen) DMA en PIO ?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zaterdag 20 juli 2002 14:37 schreef DeLaNo het volgende:

[..]

4 in 1 drivers zijn toch alleen nodig voor Windows 98 ed? Ik dacht dat XP zelf al die drivers had?

Jep, XP heeft ze, als enige, ingebouwd zitten.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:16

LopeZ

Too much is never enough

Titelchanged

• -ET-

-ET-

Phone Home

Op zaterdag 20 juli 2002 14:37 schreef DeLaNo het volgende:

[..]

De 4-in-1 in XP zijn al weer verouderd we zitten nu op versie 4.40.

Verschil tussen DMA en PIO. DMA is sneller en stabieler. Komt omdat met DMA je CPU niet belast word en met PIO wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 15:16 schreef -ET- het volgende:

[..]

De 4-in-1 in XP zijn al weer verouderd we zitten nu op versie 4.40.

Verschil tussen DMA en PIO. DMA is sneller en stabieler. Komt omdat met DMA je CPU niet belast word en met PIO wel.
Dus ik zou kunnen proberen nieuwe 4 in 1 drivers te downloaden? En waar kan ik dat zien of instellen dat met DMA/PIO ?

• -ET-

-ET-

Phone Home

in XP??

RMK deze computer en dan properties -> hardware -> device manager ->IDE ATA/ATAPI controllers -> Primary IDE -> advanced settings

Daar zie je staan DMA mode of PIO mode

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 15:55 schreef -ET- het volgende:
in XP??

RMK deze computer en dan properties -> hardware -> device manager ->IDE ATA/ATAPI controllers -> Primary IDE -> advanced settings

Daar zie je staan DMA mode of PIO mode
Afbeeldingslocatie: http://www.shockmedia.nl/got/brander.jpg

Wat/welke moet ik dan veranderen?

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:21
ligt eraan waar je brander aan hangt. Waarschijnlijk de 2de IDE controller.
device 0 is primary device en 1 secundairy. Heb je dit wel goed op dbrander ingesteld.

Heb je trouwens geen ander device (HD) samen aan dezelfde kabel als de brander hangen, probeer het dan eens met de brander alleen en zet deze dan op primary device. probeer dan eens op PIO mode en een keer op DMA te branden en of deze nog crashed dan

Verwijderd

Topicstarter
Dat heeft inderdaad geholpen! Als ik hem op PIO mode zet dan restart XP niet meer. :)

Bedankt allen! :)

Hij kan overgens wel veel minder snel branden en veel minder snel data ophalen vanaf een CD in de brander, is dat normaal?

En wat wil dat zeggen dat hij niet (goed) kan branden met DMA mode? Waar heeft dat mee te maken?

• -ET-

-ET-

Phone Home

Op zaterdag 20 juli 2002 20:31 schreef DeLaNo het volgende:
Dat heeft inderdaad geholpen! Als ik hem op PIO mode zet dan restart XP niet meer. :)

Bedankt allen! :)

Hij kan overgens wel veel minder snel branden en veel minder snel data ophalen vanaf een CD in de brander, is dat normaal?

En wat wil dat zeggen dat hij niet (goed) kan branden met DMA mode? Waar heeft dat mee te maken?
beetje laat maar oke, Als hij in PIO staat is hij inderdaad trager dat klopt. Kan zijn dat je brander geen DMA ondersteund. Zou ik wel raar vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 22:04 schreef -ET- het volgende:

[..]

beetje laat maar oke, Als hij in PIO staat is hij inderdaad trager dat klopt. Kan zijn dat je brander geen DMA ondersteund. Zou ik wel raar vinden.
Bedankt voor je reactie, maar dit lijkt me niet. De brander werkt namenlijk wel gewoon goed op andere systemen met DMA ondersteuning aan. Kan het zijn dat het moederbord (zie specs boven) een bug heeft waardoor dit niet kan?

Verwijderd

De chipset die op je moederbord zit kende ooit dit probleem (Niet denken ik heb geen problemen met mijn sound! Het probleem kan zich ook voor doen zonder de SB Live kaart in je mobo):

Category:
Sound

Question:
I am having trouble with a system using a VIA chipset including a 686b southbridge and a Creative Sound Blaster Live card.

Answer:
When the 686b southbridge was first released, motherboard manufacturers and VIA discovered a problem when trying to transfer files between the primary and the secondary IDE channels on motherboards using ultra-DMA, when a Sound Blaster Live was plugged in and drivers activated. This issue was caused because too much noise is transferred across the PCI bus by the Sound Blaster Live driver set. In an attempt to fix this issue, some motherboard manufacturers modified their BIOS. In some instances, these modifications to the BIOS caused a data corruption error even when not using a Sound Blaster Live. VIA released a patch which resolves this issue, which is incoroporated in the 4in1 drivers from the 4.31 version onwards. Motherboard manufacturers were advised to change the modifications made to thier BIOS to elimate the data corruption issue. If you are experiencing data corruption or lock up when transferring files between two IDE drives: 1) Make sure you have the latest BIOS from your motherboard manufacturer. 2) Make sure you have the latest 4in1 drivers 3) Make sure when you set up your system that you install the 4in1 drivers both before and after you install the SBL to make sure that the drivers see your SBL and install the correct patch. The patch will only install if the SBL is installed.

De bron: [url="http://www.viaarena.com/?PageID=3&faq=all"]http://www.viaarena.com/?PageID=3&faq=all[/url]

Misschien dat dit je verder helpt. 't is het enige wat ik kan bedenken.

Edit: Je kan dit probleem onderkennen door grote bestanden, als test, heen en weer te copieren tussen de HD's/CD-ROM/Brander op IDEkanaal 0 en 1. Als je systeem gaat hangen heb je last van de 686B bug! Bij jou lijkt het daar dus op volgens mij. De oplossing staat in boven vermeld verhaal van VIA.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 juli 2002 22:40 schreef klausewitz een zeer interessant verhaal:

................

Edit: Je kan dit probleem onderkennen door grote bestanden, als test, heen en weer te copieren tussen de HD's/CD-ROM/Brander op IDEkanaal 0 en 1. Als je systeem gaat hangen heb je last van de 686B bug! Bij jou lijkt het daar dus op volgens mij. De oplossing staat in boven vermeld verhaal van VIA.
Interessant! Ik kan het nu niet uittesten want heb thuis een andere PC, en heb er niet een mee genomen naar huis om er mee te spelen/testen vandaag. Maar dat is morgen vroeg het eerste wat ik ga doen! Thanks!

• -ET-

-ET-

Phone Home

lijkt me idd de oplossing, laat even wete of het succesvol is

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 23 juli 2002 13:08 schreef -ET- het volgende:
lijkt me idd de oplossing, laat even wete of het succesvol is
Ik neem vanavond even een systeem mee naar huis, ik heb vandaag tot mijn eigen grote ergenis geen tijd waarschijnlijk om zoiets simpels te testen. |:( Maar ik laat absoluut wat van me horen zodra ik meer weet.

Bedankt Alvast!

• frim
  • Niet online
Ik zou zowiezo de BIOS updaten, zelfs als je dit probleem niet lijkt te hebben.. misschien dat ze wat anders hebben veranderd waardoor het wel werkt, en het niet hebben vermeld. Nooit iets negatiefs aan een BIOS upgrade dus gewoon proberen zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad het beschreven probleem, als ik een grote file van cd-rom naar hd copy dan heb ik exact hetzelfde probleem. Ik ga dus zodirect even aan de gang met boven genoemde oplossingen en dan hopen dat het probleem opgelost is. :) :)

Verwijderd

Topicstarter
Huu.... Is het normaal dat je moet betalen voor een bios upgrade ?? Ik heb een Awards bios en als ik op de website kom, staat er dat ik er voor moet betalen.... :? ???

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:21
Je moet je bios ook halen op de website van de moederbord fabrikant. Daar is ie gratis.

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost !!!

Dank allen. De nieuwe 4in1 drivers hebben het probleem opgelost. Ik heb de bios update expres nog niet gedaan omdat het toch allemaal wat vaag was voor me. Maar na installatie van de nieuwe 4in1 drivers is het probleem toch opgelost. :7

• yellow_feet
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-12-2025

yellow_feet

Opperwijsneus

omdat de titel van dit topic wel matcht met mijn probleem zal ik hier mijn probleem neerzetten.

ik vraag me al sinds ik een brander heb waarom mijn computer zo vaak vast loopt als ie klaar is met fikken.
het vreemde is dat de dvd-drive niet meer open gaat (met het knopje dan) waaruit ik opmaak dat ie nog aan het branden is of denkt dat ie dat is. Windows gaat heel schokkerig lopen (de positie van m'n muis veranderd niet meer vloeiend, maar wordt opeens één keer in de vijf seconden naar een andere plaats geteleporteerd) en toch als ik de pc reset doet de dvd (veelal dvd) het wel.
sterker nog, ik heb omdat ik dacht dat het aan m'n brander lag nog een tweede burner erbij gekocht in de hoop dat ie dan op hield met z'n gezeik maar het zat er niet in.

Software:
Alcohol 120
Nero 6.6 (al vanaf 5)
ik heb van zowel nero als alcohol al verschillende nieuwe revisies uitgeprobeerd maar het mocht niet baten. Overigens heb ik van geavanceerde instellingen compleet geen verstand, maar het lijkt me dat de software standaard ook wel goed moet staan.

Hardware:
Philips PBDV1640P
NEC ND3520
Epox 8rda3+
512mb geheugen

het opvallende is ook dat ze beiden eigenlijk nooit moeite hebben met rewritables (zowel -rw als +rw) maar als het op gewone (voornamelijk) dvdtjes aankomt gaat ie flippen.. ik heb al meerdere merken gebruikt die allemaal moeilijk deden (Memorex, Arita, Fuji, Samsung)

ik wordt er een beetje hopeloos van, ik dacht dat ik in ieder geval wel van een brandproces zonder crash uit mocht gaan...

(overigens maakt het niet uit of ik een dvdtje in x-iso formaat brand (xbox) of gewoon een videodvdtje brouw..data deed ie volgens mij wel zonder moeite)

any help is welcome :)

• yellow_feet
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-12-2025

yellow_feet

Opperwijsneus

*kick, anyone?
Pagina: 1