Flash ipv HTML voor winkel-website wel handig?

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik ga een website maken voor een nieuwe winkel. Nu wil ik die graag in Flash maken, maar aangezien de site natuurlijk voor iedereen toegankelijk moet zijn vraag ik me af of dat wel verstandig is.

Is het percentage mensen met geinstalleerde flashplugin te klein of moet ik gewoon een "oude" flash gebruiken.

Ik leg de grens tussen de 80 en 90 %. Zijn er minder mensen die de site kunnen "zien" maak ik een extra HTML site, of laat ik het hele flash gebeuren vallen.

Wat te doen?

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

je kunt gewoon Flash gebruiken hoor.
De penetratie van de Flashplugin is dusdanig hoog dat 'iedereen' het heeft.
Wel zou ik indien de te gebruiken techniek dat toelaat nog voor flash 5 gaan..

Heb je je wel afgevraagd wat de toegevoegde waarde is van Flash voor deze opdracht?
Dit om te voorkomen dat je een moeilijk beheerbare site creërt die misschien wel voornamelijk gaat bestaan uit intro's, vliegende logo's en geanimeerde menu's...

www.jurgroessen.nl

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Flash hebben op zich aardig wat mensen. Ik zou me niet zo zeer op het percentage gebruikers richten, maar eerder op de vraag of het doelmatig en nuttig is om Flash te gebruiken. Je moet de site tenslotte wel kunnen beheren, en de klant komt niet voor de leuke animaties maar om een product aan te schaffen :).

Verwijderd

Het is een stuk moeilijker om een database enabled (dus o.a. bij een webwinkel) site te ontwerpen in Flash, dan met HTML icm een server taal zoals PHP, ASP en Coldfusion. Maar het is wel mogelijk in Flash.

Misschien een goed idee om Flash en een serverside taal te combineren?

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 12:55
Tsja een Flash winkelwebsite is best wel lastig te maken... Zeker als je dus ook een dbase koppeling wilt hebben en niet gelijk naar Flash 6/MX wilt grijpen...

Het kan natuurlijk wel in combinatie met iets serverside: PHP / ASP / Java enzo... Een voorbeeld: [url="http://www.mycom.nl"]www.mycom.nl[/url].

Zou er wel drie keer over nadenken want dit gaat veel tijd kosten. Waarom moet het in Flash bijvoorbeeld? En kunnen niet gewoon sommige delen in Flash, maar het echte bestel/dbase gedeelte niet?

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Hoe kunnen jullie uit text opmaken dat het een webwinkel moet gaan worden met een online aanschafmogelijkheid :?

En als dat zo dan denk ik niet dat de topicstarter daar voldoende technische kennis voor heeft.
No offence maar je afvragen of Flash wel of niet kan geeft al een beetje aan dat je je niet professioneel in de webwereld begeeft.

Met flash MX is een store al eenvoudiger te realiseren dan met Flash5 maar ook met 5 kan het...

Toch zou ik je ook dan adviseren om HTML based aan de slag te gaan; veel lichter en je hoeft niet eerst een hele SWF te downloaden die je misschien maar voor een deel gebruikt.

www.jurgroessen.nl

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ik meen dat je zelfs in flash4 genoeg opties hebt voor een basic webshop; een db-connectie kan je met loadvariables maken.
in zekere zin kan je dan juist het laden prettiger maken (laden van content in de background)

een probleem zal mogelijk wel zijn het makkelijk inladen van afbeeldingen, als je dit eenvoudig wilt beheren, moet je daar waarschijnlijk wel een oplossing voor bedenken, flash zelf kan enkel .swf als movies inladen; het is eventueel mogelijk om op basis van afbeeldingen een swf te genereren (ming, of openSWF)

wat echter wel een belangrijke reden is om je twijfels te hebben of flash werkelijk een toegevoegde waarde heeft, is de bruikbaarheid, gebruikers hebben veel aan juist standaard herkenbare elementen, selectmenuutjes en form elementen.
juist flash-mogelijkheden als animatie, transformaties en ingewikkelde graphics, hebben in het geval van een webshop juist een grote afleidende waarde;
en kunnen alszodanig juist bij aankopen in de weg zitten.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-09 13:43
ik zou een combinatie gebruiken van flash en html, mocht flash op de 1 of andere manier niet werken dan is er altijd nog een html versie te zien van bijvoorbeeld het menu oid

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:36
flash... :r

't ziet er leuk uit, maar ik vind een lekker statische HTML pagina toch echt fijner voor een webwinkel...

Je zou ook een combinatie van flash en HTML / PHP kunnen nemen...

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:09
Tja, een dilemma
Flash ziet er strak en gelikt uit, maar is een stuk moeilijker te combineren met een serverside taal...
Dit is uiteraard mogelijk, maar je dient dan wel rekening te houden met de beperkingen van Flash, waaronder het feit dat het bijna niet mogelijk is om tables te tekenen in Flash...
Ik ben er zelf mee bezig om mbv Flash en ASP een volledige Flash ecommerce site te bouwen...Het probleem wat ik ben tegen gekomen is dat er TE weinig op Internet over te vinden is, wel over gastenboeken, maar verder niet...
Als je niet veel verstand hebt van Flash kan ik je maar een advies geven : Doe het niet !
Maak dan gebruik van delen Flash en delen HTML...
Suc6 in elk geval...

Everytime I suffer I become a better man because of it

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:59

crisp

Devver

Pixelated

Het lijkt mij in elk geval niet handig. Flash is een hulpmiddel om websites interactief te maken, maar in mijn ogen geen middel om complete e-commerce sites in te bouwen. Dat zou net zoiets zijn als een compleet operating system maken in Visual Basic.
Buiten dat het omslachtig is (server-side scripting is gewoon meer bedoelt voor dit soort toepassingen), zet je al je vertrouwen in op de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van 1 product in plaats van de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van een wereldwijde standaard (namelijk HTML).

Intentionally left blank

• cornelixnootje1
Dank jullie allen voor de bergen met info, maar het webstore idee was niet het uitgangspunt.

De bedoeling is een mooie, blitse site voor een winkel die (spel)computergames gaat verkopen te maken.

Ik ben geen held binnen de webwereld, en waag mij dan ook zeker niet aan datebased spul, maar een week uittrekken met een berg tutorials om een gave flashsite te bouwen staat me wel aan. :)

De site hoeft enkel te bestaan uit een beetje info qua openingstijden en wat fotootjes ofzo. Met flash wordt het geheel iets interessanter misschien.

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:11
Op zondag 21 juli 2002 00:29 schreef Niek1616 het volgende:
Ik ben geen held binnen de webwereld, en waag mij dan ook zeker niet aan datebased spul, maar een week uittrekken met een berg tutorials om een gave flashsite te bouwen staat me wel aan. :)

De site hoeft enkel te bestaan uit een beetje info qua openingstijden en wat fotootjes ofzo. Met flash wordt het geheel iets interessanter misschien.
Dan zou ik gewoon een HTML pagina maken. Gewoon een mooie site maken met Photoshop (geen standaard flares ofzo :P). Das veel mooier dan na een weekje klussen een pagina in Flash maken.

Helemaal voor jou doelgroep, je hoeft helemaal geen indruk te maken met je flash/html skills.

Verwijderd

De bedoeling is een mooie, blitse site voor een winkel die (spel)computergames gaat verkopen te maken.
Op zondag 21 juli 2002 00:32 schreef Kris het volgende:

[..]

Dan zou ik gewoon een HTML pagina maken. Gewoon een mooie site maken met Photoshop (geen standaard flares ofzo :P). Das veel mooier dan na een weekje klussen een pagina in Flash maken.

Helemaal voor jou doelgroep, je hoeft helemaal geen indruk te maken met je flash/html skills.
|:( nee hoor, hoe denk je dat de xbox-site, de gamecube-site eruit zien en getarget zijn?.... nee de doelgoep om spelcomputers aan te verkopen heeft zeker niks met geile flash-animaties... en by the way,..html skills zijn altijd nodig.

• cornelixnootje1
ik volg het niet meer zkywalker...

Verwijderd

just do it ;)

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 00:50 schreef zkywalker het volgende:
just do it ;)
Don't even think about it... Als je al handleidingen moet gaan napluizen over hoe het een en ander zou moeten worden aangepakt ipv ervaring gebruiken zou ik het risico op evt. bugs, exploits en rare fratsen in een webshop niet eens nemen.

Je haalt je een hoop narigheid op je schouders als je het toch wilt doorzetten. Niet alleen kost de uitwerking in Flash veel meer tijd, ook zit je te kijken met onderhoud van je content, weergeven van afbeeldingen in flash en de grote afhankelijkheid van processorkracht door Flash.

Ik zou je aanraden Flash eventjes te vergeten :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:59

crisp

Devver

Pixelated

Op zondag 21 juli 2002 00:50 schreef zkywalker het volgende:

[..]

just do it ;)
Ja, ik gebruik meestal ook een hamer om een plankje door te zagen :+

Intentionally left blank

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Om nog wat extra anti flash argumenten aan te dragen:

het is rete irritant dat je in flash niet gebruik kan maken van je standaardbrowser functionaliteit zoals back, forward, muiswiel, bookmarken e.d. Tegenwoordig kan het wel met Flash MX maar dan moet de programmeur dat er wel specifiek ingebouwd hebben.

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:11
Op zondag 21 juli 2002 00:42 schreef zkywalker het volgende:

[..]

[..]

|:( nee hoor, hoe denk je dat de xbox-site, de gamecube-site eruit zien en getarget zijn?.... nee de doelgoep om spelcomputers aan te verkopen heeft zeker niks met geile flash-animaties... en by the way,..html skills zijn altijd nodig.
Haha.. grapjas, en jij denkt dat je die na een weekje flashen al kan maken ??

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Iemand enig idee hoe Flash omgaat met SSL? Iets dat je ongetwijfeld gaat gebruiken voor een online webshop? Even uitgaande van dat je bijvoorbeeld je info via XML binnenhaalt?

Ik ben geen Flash kenner, dus misschien is het wel een domme opmerking... Maar vroeg het me gewoon ff af... :P De client moet dit namelijk wel ondersteunen en gebruiken en volgens mij wordt in die situatie de Flash-movie de client.. of gebruikt ie gewoon de mogelijkheden van de browser? Stuurt ie de request via de browser?

Kon er op Inet niks over vinden iig..

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op zondag 21 juli 2002 11:05 schreef Bosmonster het volgende:
Iemand enig idee hoe Flash omgaat met SSL? Iets dat je ongetwijfeld gaat gebruiken voor een online webshop? Even uitgaande van dat je bijvoorbeeld je info via XML binnenhaalt?
Flash werkt gewoon over standaard https. Het is net zo veilig of onveilig als wanneer je een gewone e-commerce site zou bouwen, in de zin dat Flash geen extra securitylaag toevoegt.

"You're only as good, as what you did last week."

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:35

Creesch

bla bla!

uhm volgens mij word er niet gelezen hiero...het gaat zover ik kan zien niet om een online store maar gewoon een site voor een gameshop met foto's en openingstijden...

daar is flash opzich wel geschikt voor ,maar...dan moet je het al kunnen en niet denken dat je 't in een weekje kan leren...

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 21:54 schreef craze_ het volgende:
daar is flash opzich wel geschikt voor...
Wel geschikt voor, niet bedoeld voor..

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Ow ja.. website voor een winkel.. niet webshop...

Ok.. Flash geen probleem ;)

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Op zondag 21 juli 2002 11:05 schreef Bosmonster het volgende:

Ik ben geen Flash kenner, dus misschien is het wel een domme opmerking... Maar vroeg het me gewoon ff af... :P De client moet dit namelijk wel ondersteunen en gebruiken en volgens mij wordt in die situatie de Flash-movie de client.. of gebruikt ie gewoon de mogelijkheden van de browser? Stuurt ie de request via de browser?

Kon er op Inet niks over vinden iig..
via xml kan je flash overal aan koppelen, en dat gaat perfect in flash 5, nix geen mx voor nodig :D In actionscript maak je gewoon een xml object aan, en die ga je een file voeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
var dinges = new XML();
dinges.onload = handlerFunction() {
  // this == xmlObject
} // methode koppelen om xml uit te lezen

dinges.load("bestand.asp.php.jsp?param="+waarde)

// dinges.send( ...
// dinges.sendAndLoad( ...

Ik heb er geweldige ruzie mee gehad ooit, maar wat er uiteindelijk mee gemaakt is was dan ook zo vet :D dan denk je echt "zonde dat de gebruiker hier nooit wat van merkt"

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:35

Creesch

bla bla!

Op zondag 21 juli 2002 21:56 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Wel geschikt voor, niet bedoeld voor..
tuurlijk wel :(

as een je een site bezoekt van een winkel laten we zeggen in a'dam en het is van een winkel die games verkoopt is het juist wel mooi als je effecten terug vind van games (net zoals gedaan is op maxpayne.com bijv)

Flash is juist voor sites van zulke winkels geschikt.
Als je nou een site zou maken voor een winkel die naaigaren verkoopt ;) dan is een statische html site weer beter.

je moet het gewoon per situatie bekijken en bedenken wat het imago is van het bedrijf waar je iets voor maakt

Verwijderd

Waar je voor op moet passen, zeker als je net begint met het ontwikkelen van websites, is dat het niet te kitscherig wordt. Als je net begint met flashen wil je vaak flitsende dingen en coole muziekjes, die voor de gebruiker vaak helemaal niet functioneel zijn. Daar bereik je dan mee , tenzij je het goed doet, dat gebruikers nooit meer terugkomen, of zelfs niet eens de moeite nemen om überhaupt het laden van die flitsende intro af te wachten.

Een gamer (jouw doelgroep) is daarnaast nogal verwend en zal niet snel tevreden zijn met onprofessionele dingen. Probeer, als je daar geen ervaring mee hebt (ik ken uiteraard jouw skills niet), niet meteen een superflitsende coole flashsite te maken, want de kans is groot dat dat mislukt en er weer een -mijn eerste flash site- bij is in de wondere wereld van het internet.

Verder is een statische website veel eenvoudiger te onderhouden dan een flash site. Sow, make your choice.. :) succes
Pagina: 1