• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31
Nou, ik ben met mijn vriendin op vakantie geweest (naar Italië, Toscane en vervolgens 4 dagen Rome) en we hadden dus onze digitale camera mee (Olympus C3000Z). Die werkt met een 128MB SmartMedia kaartje. Omdat we het met 128MB waarschijnlijk niet zouden redden heb een oude laptop van m'n vader meegenomen (Toshiba Satellite 110CT) en van mijn werk een PCMCIA-SmartMedia-reader geleend.

De eerste 128MB gingen goed, alle foto's zijn er goed opgekomen ... kaartje weer leeggemaakt en weer 128MB volgeschoten. Alle foto's leken goed. Voor de tweede keer weer in de laptop gestopt, en toen ging er ergens iets mis: Toen het kaartje erin werd gestopt zag ie 'm al niet meteen als een harde-schijf (wat ie eerst wel deed). Na een reboot deed ie het dan toch. Nou, alle bestanden weer overgezet en kaartje weer geprobeerd te legen ... dat legen wilde dus niet ;(. Tja ... nou, toen de foto's van het tweede kaartje bekeken en nu blijkt dat er dus een heleboel foto's onleesbaar zijn geworden :'(. Een aantal opent ie wel maar die zien er raar uit (5 à 10% van de foto is goed, daaronder een groot grijs vlak met een blauw puntjes-raster :?). Daarnaast zijn een aantal foto's helemaal niet te openen. Dit alles was nog steeds op de laptop (die rete-traag is, dus ik kon ook niet alle foto's langsgaan). Een aantal foto's was trouwens wèl gewoon goed.

Het kaartje weer in de camera gestopt: "Format CARD" .... euhh .... tja, okey "format" dan maar .... "piep - piep - piep" ... "CARD - Error".

Pakken we de handleiding erbij: "bla bla bla ... schoonmaken ... bla bla bla ... formatteren ... bla bla bla ... lukt dit alles niet dan is de kaart onbruikbaar geworden ....

WHAA - SHIT!! ... kaart kapot, en die dingen zijn al niet goedkoop :(. Formatteren lukt op geen enkele manier meer, niet in de camera en niet op de laptop :(.

Okey ... daar komen we wel overheen, dan kopen we wel een nieuwe kaart, dachten we. Nou, dat bleek nog niet zo'n makkelijke opgave in Italië, maar uiteindelijk vonden we een foto-winkeltje dat SM-kaartjes verkocht. Weliswaar maar tot 64MB, maar okey ... dat moest voor 3 dagen Rome toch wel genoeg zijn want in die Laptop stoppen we hem maar niet meer. Okey, we konden weer foto's maken en hebben die 64MB ook helemaal volgeschoten.

Gisteren weer thuisgekomen en vandaag de laptop maar eens in het netwerk gehangen om de bestanden eraf te halen:

Uiteraard is de eerste 128MB helemaal goed, no problem ... maar nu hierthuis op m'n PC (met WinXP Pro) kan ik van de tweede 128MB (de kaart die kapot ging) alle miniaturen ineens wel bekijken (op 4 of 5 van de 170 na). Van alle foto's die ik op de laptop (Win98SE) er niet voor kreeg kan ik de miniaturen gewoon zien, openen wil alleen niet :(. De bestandsgrootte van alle foto's klopt wel ongeveer, het is dus geen lege data ... ik kan dus alle miniaturen zien, maar kan de foto's niet in het groot openen. Dat vind ik raar omdat ik dacht dat Windows bij de miniatuur-weergave de foto gewoon opent en 'm in het klein weergeeft ... is dat dan toch niet zo? Gaan WindowsXP en '98 hier dan ook anders mee om omdat het op de PC wel wil maar op de laptop niet.

IS HIER NOG IETS AAN TE DOEN :? :'( ;( ... als ik ze naar een foto-winkel breng, krijgen zij ze dan wel tevoorschijn (met weet-ik-veel-wat-voor zware software ofzo??).

't Lijkt me duidelijk dat we hier dus zwaar van balen. Om maar even een voorbeeld te noemen: Alle foto's die we in Florence hebben gemaakt zijn dus op 2 na mislukt :( en foto's van Siena in het donker zijn ook mislukt, en dat waren foto's die perfect waren gelukt.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Probeer eens een datarecovery programmaatje over die 128 MB SM te halen, grote kans dat je ze dan weer allemaal terug krijgt.

Zo'n programma als GetDataBack

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Als ik het zo even snel doorleest denk ik al snel dat er iets mis is gegaan met het "schrijven naar de kaart door de camera" of lezen vanuit de kaart door de PCMIA-adapter.

Als je zegt dat de meeste dingen wel leesbaar is thuis, zal ik eerder denken dat je laptop die PCMCIA-adapter niet aardig vond en tijdens het lezen even wat fouten had gemaakt (je had WEL eerst unmount/eject gedaan voordat je andere kaart erin stopte toch?)

Als dat zo is, dan kan je waarschijnlijk idd een hoop terug krijgen met recoveryprogramma's.

En in toekomst, test die dingen voordat je weggaat en neem voor zekerheid ook je normale kabel+software mee. Heb je nu niet veel aan, maar voor anderen (including myself) is dit een goede waarschuwing :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• MaDLiVe
  • Laatst online: 02-02 16:18

MaDLiVe

.-Observer-.

Even offtopic, ik heb gisteren een 128MB Smartmedia card binnen gehad. Nou voelen die dingen al niet superstevig aan maar ik merk als ik hem uit mijn camera haal is dat hij langs de kanten schuurt, zelfde geld voor als ik hem uit mijn multireader haal. Ik vraag me af of mensen op deze manier ervaring hebben met SmartMedia. Anders moet ik toch eens op CF overstappen ook al is dat een stuk groter kwa formaat.

Cam: Fuji s602z
Reader: Multireader van Safeway

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zaterdag 20 juli 2002 15:52 schreef MaDLiVe het volgende:
Even offtopic, ik heb gisteren een 128MB Smartmedia card binnen gehad. Nou voelen die dingen al niet superstevig aan maar ik merk als ik hem uit mijn camera haal is dat hij langs de kanten schuurt, zelfde geld voor als ik hem uit mijn multireader haal. Ik vraag me af of mensen op deze manier ervaring hebben met SmartMedia. Anders moet ik toch eens op CF overstappen ook al is dat een stuk groter kwa formaat.

Cam: Fuji s602z
Reader: Multireader van Safeway
Was die 602 nou datgenen met zowel SMM als CF-supoort? (dacht dat het de 69-series was)

Maar anyway, het hoort niet dat die kaarten zo schuurt, maar als alleen het plastic gedeelte beetje klemt dan maakt het minder uit, als de contacten maar goed lopen.

Maar ik ben zelf sowieso een fan van CF (hoewel dat ietsie trager schijnt te zijn tov SMM), dus voor de prijs kan je beter CF gebruiken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Thumbnails worden in JPEG bestanden volgens mij apart opgeslagen. Het is dus normaal dat de thumbnails wel kunnen werken maar de plaatjes niet.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zaterdag 20 juli 2002 16:50 schreef dev het volgende:
Thumbnails worden in JPEG bestanden volgens mij apart opgeslagen. Het is dus normaal dat de thumbnails wel kunnen werken maar de plaatjes niet.
Thumbnails worden gegenereerd door de desbetreffende prog bij het eerste keer laden, als ie dus wel thumbnails op z'n thuiscomputer kan zien, dan worden de plaatjes dus wel redelijk goed ingelezen.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-02 21:20
Op zaterdag 20 juli 2002 16:58 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Thumbnails worden gegenereerd door de desbetreffende prog bij het eerste keer laden, als ie dus wel thumbnails op z'n thuiscomputer kan zien, dan worden de plaatjes dus wel redelijk goed ingelezen.
Misschien dat de thumbnails gemaakt zijn door de laptop OP de SM-kaart en dat het bestand met de thumbnails meegekopieerd is naar de harde schijf. Dit bestand zou dan goed gekopieerd moeten zijn, maar de rest alleen niet...

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:35
Op zaterdag 20 juli 2002 13:42 schreef ThaWout het volgende:
IS HIER NOG IETS AAN TE DOEN :? :'( ;( ... als ik ze naar een foto-winkel breng, krijgen zij ze dan wel tevoorschijn (met weet-ik-veel-wat-voor zware software ofzo??).
Erg balen voor jullie...

Of het jou helpt weet ik niet, maar ik kan met :[url="http://home.arcor.de/christian_grau/dir/index.html"]Data Image Recovery[/url] in ieder geval op compactflash gedelete foto's mee terughalen, je zou het proggie eens proberen (is freeware).

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 16:58 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

De camara zelf genereerd toch een thumbnail in het JPEG bestand? (EXIF thumbnail)

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 21 juli 2002 00:34 schreef dev het volgende:

[..]

De camara zelf genereerd toch een thumbnail in het JPEG bestand? (EXIF thumbnail)
:? :?

EXIF is een stukkie data met gegevens over de foto, instellingen en zo er wordt geen thumbnail van gemaakt.

Hoe het met olympuscamera's werkt weet ik niet, maar het is wel mogelijk dat die wel stukkie thumbnail maakt, maar dat lijkt me sterk...

• Wouter!
Op zaterdag 20 juli 2002 15:23 schreef athlonkmf het volgende:
Als ik het zo even snel doorleest denk ik al snel dat er iets mis is gegaan met het "schrijven naar de kaart door de camera" of lezen vanuit de kaart door de PCMIA-adapter.
Bij het schrijven waarschijnlijk niet omdat we even tevoren alle foto's nog op de camera hadden bekeken. Bij het lezen door de PCMCIA-adapter is er iets misgegaan.
Als je zegt dat de meeste dingen wel leesbaar is thuis, zal ik eerder denken dat je laptop die PCMCIA-adapter niet aardig vond en tijdens het lezen even wat fouten had gemaakt (je had WEL eerst unmount/eject gedaan voordat je andere kaart erin stopte toch?)
Bij de eerste 128MB ging het wel goed ... dus wat er misging :? ... ja, wel eerst eruit gehaald!
Als dat zo is, dan kan je waarschijnlijk idd een hoop terug krijgen met recoveryprogramma's.
Hmmz, tot dusver niet gelukt
En in toekomst, test die dingen voordat je weggaat en neem voor zekerheid ook je normale kabel+software mee. Heb je nu niet veel aan, maar voor anderen (including myself) is dit een goede waarschuwing :)
Oude laptop ==> geen USB ==> geen RS232 kabel bij de camera ==> dus geen andere mogelijkheid dan deze PCMCIA adapter.

• Wouter!
Op zaterdag 20 juli 2002 20:12 schreef stefimke het volgende:

[..]

Erg balen voor jullie...

Of het jou helpt weet ik niet, maar ik kan met :[url="http://home.arcor.de/christian_grau/dir/index.html"]Data Image Recovery[/url] in ieder geval op compactflash gedelete foto's mee terughalen, je zou het proggie eens proberen (is freeware).
De kaart wordt door één of andere oorzaak niet iedere keer als fysiek station gezien (tja, de kaart is inmiddels nogal gaar geworden :() en kan 'm dus niet recoveren, maar ik probeer het straks nog eens via de PCMCIA-adapter in de laptop.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op zondag 21 juli 2002 00:34 schreef dev het volgende:

[..]

Niet in de EXIF. Op m'n Canon PS A40 maakt de camera zelf de thumbnails die hij inn een speciale directory opslaat.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Wouter!
Op zondag 21 juli 2002 13:49 schreef Ralph Smeets het volgende:

[..]

Niet in de EXIF. Op m'n Canon PS A40 maakt de camera zelf de thumbnails die hij inn een speciale directory opslaat.
Er zit inderdaad ook wel een bestandje bij Thumbs.db, maar volgens mij verschijnt ie pas als ik in WindowsXP een miniatuur-weergave heb gezien. Die staat niet op de camera zelf. Bovendien zie ik bij WinMe en Win98SE niet alle miniaturen.

En dan is er nog wat: In Windows98SE kan ik een heleboel foto's dan nog wel openen, maar die zien er verkeerd uit (5 à 10% foto en de rest grijs met een blauw puntjes raster). Die foto's kan ik dan verder NIET meer in WindowsXP openen (en dus wel in 98SE). WindowsXP zegt dan dat ie de foto niet kan opbouwen.

Ik zal straks even wat van mijn @Home-serverruimte deleten zodat ik er zo'n verkeerde foto op kan zetten, misschien dat hier iemand er iets mee kan. De bestandsgrootte klopt namelijk wel gewoon, maar 't lijkt alsof er een soort inhoudsopgave voor het plaatje in het bestand mist (laat ik het maar even zo noemen) ... de PC weet niet wat ie met de data moet ofzo ...

Verwijderd

Mijn camera (Canon S20) heeft wel degelijk een soort thumbnail in het JPEG bestand zitten.

Ook al verwijder ik ongeveer de complete inhoud van het bestand zodat de foto helemaal weg is (zie links), zit er nog steeds een thumbnail in (wat dit progje dus 'Exif Thumbnail' noemt). Dit progje heeft die thumbnail nooit eerder aangemaakt, want die ziet dit bestand voor t eerst.

Afbeeldingslocatie: http://pics.shellz.nl/Thumbnail.jpg

• Wouter!
Op zondag 21 juli 2002 15:09 schreef dev het volgende:
Mijn camera (Canon S20) heeft wel degelijk een soort thumbnail in het JPEG bestand zitten.

Ook al verwijder ik ongeveer de complete inhoud van het bestand zodat de foto helemaal weg is (zie links), zit er nog steeds een thumbnail in (wat dit progje dus 'Exif Thumbnail' noemt). Dit progje heeft die thumbnail nooit eerder aangemaakt, want die ziet dit bestand voor t eerst.

[url="http://pics.shellz.nl/Thumbnail.jpg"][afbeelding][/url]
En wat voor progje is dat?

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 21:55 schreef ThaWout het volgende:

[..]

En wat voor progje is dat?
Exifer

• Wouter!
Okey, ik heb effe zo'n mislukte foto ge-upload. Ik krijg hier dus wel een miniatuur van te zien, maar de foto kan niet opgebouwd worden.

Btw. Het is de Dom van Siena (Toscane, Italië) in het donker.

[url="http://members.home.nl/wbeekhuizen/GoT/P7130149.JPG"]KLIK![/url]

En het plaatje ingevoegd:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wbeekhuizen/GoT/P7130149.JPG

En ik zie nu ineens dat internet-explorer 'm nog wel een stukje tevoorschijn krijgt ... hmmz vaag :?. In Photoshop of wel ander programma doet ie namelijk helemaal niks :(.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Op dinsdag 23 juli 2002 10:24 schreef ThaWout het volgende:
Okey, ik heb effe zo'n mislukte foto ge-upload. Ik krijg hier dus wel een miniatuur van te zien, maar de foto kan niet opgebouwd worden.

[url="http://members.home.nl/wbeekhuizen/GoT/P7130149.JPG"]KLIK![/url]

En het plaatje ingevoegd:
[url="http://members.home.nl/wbeekhuizen/GoT/P7130149.JPG"][afbeelding][/url]

En ik zie nu ineens dat internet-explorer 'm nog wel een stukje tevoorschijn krijgt ... hmmz vaag :?. In Photoshop of wel ander programma doet ie namelijk helemaal niks :(.
link werkt niet...

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Nou wel.. ik was te snel.. ;)

• Wouter!
Op dinsdag 23 juli 2002 10:28 schreef henkleerssen het volgende:

[..]

link werkt niet...
Had ik zelf al gezien. De @Home server accepteerde niet dat ik er .jpg neer had gezet i.p.v. .JPG (tja, hoofdletters ...). Inmiddels werkt ie wel :)

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-01 15:43
Een digicam slaat normaliter 2 versies op.
Het origineel en een thumbnail. Deze komen beide terecht in het .JPG bestand. Het weergeven van de thumbnails gaat daarom ook een stuk sneller. Er is ook een speciaal programmaatje beschikbaar om deze thumbs er uit te halen, zodat je bestanden kleiner worden.

Er zit dus wel degelijk een thumb in!

• kmf
  • Niet online

kmf

dat is duidelijk een lees/schrijffout probleem... het is waarschijnlijk gebeurt bij het digicam schrijven als je zegt dat alle readers eenzelfde fout weergeven.

Als je zegt dat dat verschillende readers verschillende resultaten geeft, dan is het waarschijnlijk een fout bij het uitlezen.

Als je met een andere card wel normaal kan fotograveren, dan is je cam niet stuk, maar alleen je kaart (gelukkig)

Oh, en verschillende software geeft ook verschillende resultaten. Foutcorrecties en zo... :Z

• Wouter!
En wat voor resolutie hebben die thumbs normaalgesproken? Als ik er namelijk even vanuit ga dat mijn camera thumbs gebruikt als ik de foto's bekijk op de camera, dan zou ik nog best tevreden zijn met afdrukken van deze thumbs (ik kan namelijk nog eens 3x op de foto inzoomen (op de camera), en kan zo zien dat er nog wel redelijke foto's van te maken moeten zijn ... gok/denk/hoop ik).

Iemand een idee hoe ik deze thumbs uit het bestand kan krijgen?

• Wouter!
^^ Trapje :Y) ^^

Verwijderd

Om de pijn iets te verzachten, heb ik even wat plaatjes van Florence naar je at'huis' adres gestuurd.

• Wouter!
Dank je ;(, ik ben nu niet thuis dus dan zie ik het vanavond wel.

Maar ik heb nog steeds die vraag over die thumbnails: Kan ik alleen die thumbnails op de één of andere manier uit het .jpeg bestand krijgen :?

Verwijderd

Dat kan wel, maar de resolutie is echt enorm laag (iets van 160x120 pixels).

• Wouter!
Op donderdag 25 juli 2002 14:56 schreef dev het volgende:
Dat kan wel, maar de resolutie is echt enorm laag (iets van 160x120 pixels).
Weet ik, maar dat neem ik dan maar eventjes voor lief. Overigens heb ik het idee dat de Olympus thumbnails op een iets hogere resolutie wegschrijft omdat ik namelijk op de camera zelf kan inzoomen (3x) op de foto's die ik gemaakt heb (dan ga ik er tenminste even vanuit dat de camera in de "play"-stand thumbnails van de .jpeg bestanden gebruikt.

Met welk programma kan ik die thumbs eruit halen :? Freeware natuurlijk (geen warez dus).

Verwijderd

Op donderdag 25 juli 2002 16:19 schreef ThaWout het volgende:

[..]

Weet ik, maar dat neem ik dan maar eventjes voor lief. Overigens heb ik het idee dat de Olympus thumbnails op een iets hogere resolutie wegschrijft omdat ik namelijk op de camera zelf kan inzoomen (3x) op de foto's die ik gemaakt heb (dan ga ik er tenminste even vanuit dat de camera in de "play"-stand thumbnails van de .jpeg bestanden gebruikt.

Met welk programma kan ik die thumbs eruit halen :? Freeware natuurlijk (geen warez dus).
[url="http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/"]http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/[/url]

• Wouter!
Op donderdag 25 juli 2002 18:30 schreef dev het volgende:

[..]

[url="http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/"]http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/[/url]
Hmmz ... tja, en hoe kan ik daar dan nu die thumbnail uithalen om die dan als .jpeg op te slaan?

Ik krijg nu dus inderdaad van de mislukte foto's wel alle EXIF-info te zien.

• Wouter!
^^ KICK ^^ ;(
Pagina: 1