[Sub] Goedkopere oplossing van zelfbouw?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Ik wil dus een nieuwe subwoofer zodat de dvd's die ik kijk wat meer 'power' krijgen ;)

Ik zat te denken aan zelfbouw maar dat blijkt ook een dure oplossing te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Visaton W 300 8 Ohm             ¤ 67
Bass-Point Subwoofermoduul 100/180 Watt    ¤283
bassreflex-pijp              +/-  ¤  5
Boxvoeten of spikes          +/-  ¤ 15
Schroeven en lijm              +/-  ¤ 15
Hout 22mm MDF                +/-  ¤ 10
                          __________+
Totaal:                      ¤ 395

De subwoofermoduul springt er duidelijk tussenuit, is er een goedkopere subwoofermoduul met dezelfde specificaties?
Of is het voor mij goedkoper om een febricage-sub te kopen? (JBL, Monitor Audio, ect.)

Mijn budget is ongeveer ¤ 200 (ben maar een arm studentje hoor) desnoods kan mijn pa wel ¤ 100 voorschieten dus zit ik op een maximum bedrag van ¤ 300.

De prijzen heb ik uit de Speaker&Co prijslijst

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
voor die ¤200 kan je precies uit de koopjeskelder van correct een harman kardon actieve sub aanschaffen. het is een ding wat bij een h/k set hoorde, omgebouwd door correct. het is even knutselen thuis, maar je hebt zeker een beter resultaat dan die kleine subjes van sony, panasonic etc.

enige specs:

Subwoofer Amplifier Power @ 4 ohms (20 - 120Hz, <0.09%THD) 95 watts
Subwoofer Amplifier High-Current Capability +/- 60 amps

Subwoofer/Amplifier
Driver Dual 8"
Frequency Response +/-3dB 32Hz - 150Hz
Sensitivity 2.83VRMS @ 1m 87dB
Impedance 4 ohms nominal
Dimensions (H x W x D) 15-3/4 x 18 x 15-5/8"/400 x 457 x 397mm
Weight 56lbs/25.5kg

ik heb er zelf ook een, en ik vind het een perfecte aanvulling voor zowel muziek (trance, techno) als films.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Een Hypex HS80 (70 watt @8 ohm) doet ongeveer euro 179
Een Detonation DT150 (150 watt continue) kost 226 euro
Alles bij [url="http://www.remo.nl"]www.remo.nl[/url] (maar kijk ook even bij [url="http://www.speakerenco.nl"]www.speakerenco.nl[/url] en zo)

In Duitsland vind je waarschijnlijk lagere prijzen (Monacor of Mivoc bv)
Wat Duitse links
[url="http://www.hifisound.de/"]http://www.hifisound.de/[/url]
[url="http://www.albanidis-audio.de/index.html"]http://www.albanidis-audio.de/index.html[/url]
[url="http://www.boxenselbstbau.de/index.html"]http://www.boxenselbstbau.de/index.html[/url]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Mad_Demon
Op zaterdag 20 juli 2002 13:33 schreef aatos het volgende:
voor die ¤200 kan je precies uit de koopjeskelder van correct een harman kardon actieve sub aanschaffen. het is een ding wat bij een h/k set hoorde, omgebouwd door correct. het is even knutselen thuis, maar je hebt zeker een beter resultaat dan die kleine subjes van sony, panasonic etc.

enige specs:

Subwoofer Amplifier Power @ 4 ohms (20 - 120Hz, <0.09%THD) 95 watts
Subwoofer Amplifier High-Current Capability +/- 60 amps

Subwoofer/Amplifier
Driver Dual 8"
Frequency Response +/-3dB 32Hz - 150Hz
Sensitivity 2.83VRMS @ 1m 87dB
Impedance 4 ohms nominal
Dimensions (H x W x D) 15-3/4 x 18 x 15-5/8"/400 x 457 x 397mm
Weight 56lbs/25.5kg

ik heb er zelf ook een, en ik vind het een perfecte aanvulling voor zowel muziek (trance, techno) als films.
Heb je hier een linkje bij? Aan de specs te zien is het een aardig dingetje.

• aatos
het ding komt dus uit een hk systeem, bestaande uit het volgende:

-versterkergedeelte ingebouwd in de actieve subwoofer
-5 satelieten
-control center met dolby processor, cdspele en tuner. een speciale kabel verbind dit gedeelte met het versterkergedeelte.

dit versterkergedeelte is waarom het gaat. wij willen de actieve subwoofer standalone gebruiken. daarom heeft correct het ding vanbinnen zo omgesoldeerd dat het ding met een speciaal verloopkabeltje gewoon een lineingang heeft. geen faseverschuiving en crossover knopjes, alleen een vulumelevelregeling zit er op.

helaas zijn de modkunsten van correct niet zo perfect, want ik ben niet tevreden over de lineingang. hij gaat gewoon niet hard genoeg (ook al staat de levelknop vol open). daarom gebruik ik de high-level uitgang van mn versterker, potmetertje en weerstandje ertussen, en dat aan de ingang die correct heeft gemaakt. nu kan ik het level zo hard instellen als ik wil.

al met al 10 minuten solderen, en je hebt een geweldige sub voor het geld.

het ding is echt bruut, laat een verdieping hoger de plafondplaten nog trillen. maar niet boemerig, gewoon strak (echt héél laag gaat ie niet, maar het laag wat er uitkomt komt er ook met een goed vermogen uit).

hij weegt ook 25 kilo, kijk naar wat je normaal koopt voor ¤200, dan heb je zo'n ding wat ongeveer 10 kilo weegt. zegt ook wel wat lijkt me.

ik heb wel een pdf'je van het systeem, kan ik wel ff mailen/icq'en als je wil

• aatos
trouwens, in verband met het ontbreken van een crossoverregeling, ik heb het ding gewoon in het midden tussen mn speakers staan, zodat het wat minder erg is dat ie zo hoog afgefilterd is. geen probleem dus. toch vraag ik me af wat het kost om zelf een actief tegelbaar crossoverfilter te bouwen.

iemand ideeen?

• Mad_Demon
mail het pdf'je maar naar: [hier stond een adres] :)

• aatos
hmm, ik zag dat ie een halve mn is, toch maar niet geprobeerd te mailen, maar ff ergens webspace aangevraagd:

[url="http://members.lycos.nl/aatos/FESTIVAL60om.pdf"]http://members.lycos.nl/aatos/FESTIVAL60om.pdf[/url]

• Mad_Demon
Wat voor systeem is het? Bandpass, bass-reflex ,ect. ?

BTW, Iemand anders nog ideeën?

Verwijderd

me is nieuw moest effe wat testen :?

• aatos
Op zaterdag 20 juli 2002 22:01 schreef Mad_Demon het volgende:
Wat voor systeem is het? Bandpass, bass-reflex ,ect. ?

BTW, Iemand anders nog ideeën?
ff gemeten:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/aatos/festival80.JPG

• Mad_Demon
Ik ben overtuigd (denk ik, als iemand hier nog op of aanmerkingen op heeft, ik wil namelijk niet een kat in de zak kopen, zeker niet voor deze prijs ;) )

Ik had nog 2 vraagjes, zijn dit nieuwe subs die omgebouwd worden? En zit er een 'raampje' voor (zo'n ding met luidspreker doek zodat je de drivers niet ziet)?

Ik weet dat ik dit ook kan mailen maar misschien heeft iemand anders hier ook nog profijt van :Y)

Verwijderd

De oplossing voor jou:

koop de hobby hifi nr 5/2002.
Daarin staat een zelfbouwsub (inkl. tekening) voor ¤ 200,-.

onderdelen:
Woofer Raveland SQX-3500 ¤ 49
Versterker Mivoc AM120 ¤ 129
MDF ¤ 10
Overig ¤ 10
Hobby Hifi ¤ 5,20

Totaal ¤ 203,20

En nu niet iedereen met kotssmiley's ouwehoeren omdat je raveland ziet staan, want kijk even naar de spec's:

afmetingen : 340*340*324 mm
inhoud kast: 19 liter
kantelfreq.: 65-150 Hz
Min.freq. : 28 Hz (achtentwintig!)
-3 dB punt : 37 Hz

en let wel, we praten nog steeds over 200 EURO !! :9~

• aatos
Op zondag 21 juli 2002 10:01 schreef Mad_Demon het volgende:
Ik ben overtuigd (denk ik, als iemand hier nog op of aanmerkingen op heeft, ik wil namelijk niet een kat in de zak kopen, zeker niet voor deze prijs ;) )

Ik had nog 2 vraagjes, zijn dit nieuwe subs die omgebouwd worden? En zit er een 'raampje' voor (zo'n ding met luidspreker doek zodat je de drivers niet ziet)?

Ik weet dat ik dit ook kan mailen maar misschien heeft iemand anders hier ook nog profijt van :Y)
ze zijn nieuw, echter omdat correct het ziet als spullen waar veel korting op zit en waar ze vanaf moeten, doen ze er niet echt voorzichtig mee (sommige hebben wat krasjes op de zijkant)

er zit een raam voor, een rooster van metaal, licht doorschijnend, in een frame van plastic. an het frame zitten 4 pootjes, en het probleem is dat deze makkelijk afbreken als je het frame niet voorzichtig eraf haalt (schuin). ik heb dan ook lang moeten zoeken naar een frame met 4 pootjes. maar ach, met 3 doet ie het ook wel, en anders verzin je er wat op.

ik denk dat ze ze nog wel hebben bij correct, ze zeiden dat ze er megaveel hadden, en echt hard lopen ze niet (de meeste mensen worden afgeschrikt door het omsoldeerverhaal)

luisteren zal een probleem zijn, ze sluiten dat soort zooi niet zo graag aan. maar je kan wel even bij mij komen luisteren (ik woon in rotterdam)

• aatos
Op zondag 21 juli 2002 13:42 schreef Boozer het volgende:
De oplossing voor jou:

onderdelen:
MDF ¤ 10
Overig ¤ 10
Hobby Hifi ¤ 5,20

Totaal ¤ 203,20

En nu niet iedereen met kotssmiley's ouwehoeren omdat je raveland ziet staan, want kijk even naar de spec's:

heel leuk, maar heb je het ding al vergeleken met die h/k? vast niet, want daar hoef je maar 3 seconden naar te kijken om te zien dat een raveland woofertje van 50 euro dat ding er niet uit gaat spelen.

• aatos
edit: dit ging mis

• Mad_Demon
Wat is de url van die winkel? Of adres/telefoonnummer, ik woon in Haarlem, zullen ze dat ding opsturen of moet ik m gaan halen?

• aatos
Op zondag 21 juli 2002 20:57 schreef Mad_Demon het volgende:
Wat is de url van die winkel? Of adres/telefoonnummer, ik woon in Haarlem, zullen ze dat ding opsturen of moet ik m gaan halen?
010-4618500
Correct Business Electronics
Ceintuurbaan 111 125 3051KA ROTTERDAM

het is de koopjeskelder, thuisbezorgen weet ik niet, maar ik zou in ieder geval even gaan kijken, en liefst zelf gaan halen omdat het geen nieuw-in-doos ding is, sommige hebben wat krasjes etc, van sommigen zijn dus de pootjes van het rooster afgebroken.

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 13:42 schreef Boozer het volgende:
De oplossing voor jou:

onderdelen:
MDF ¤ 10
Overig ¤ 10
Hobby Hifi ¤ 5,20

Totaal ¤ 203,20

Klopt, ik heb het artikel gelezen en kon ook niets anders concluderen dan dat het een superding is. Door de grote productie bij raveland kunnen ze de woofer zeer goedkoop produceren met als bijkomend voordeel dat de kwaliteit erg constant is. Ik zou dit ontwerp dus ook in overweging nemen, let wel de kosten komen iets hoger uit omdat Mivoc bij mijn weten niet te koop is in NL.

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 15:32 schreef aatos het volgende:

[..]

heel leuk, maar heb je het ding al vergeleken met die h/k? vast niet, want daar hoef je maar 3 seconden naar te kijken om te zien dat een raveland woofertje van 50 euro dat ding er niet uit gaat spelen.
Ik kan precies hetzelfde zeggen heb je die HK al vergeleken met het HH-ontwerp??? Nee??? Doe dan even rustig.......
Je beticht Boozer van datgene wat jij ook doet. |:(

• aatos
Op zondag 21 juli 2002 22:17 schreef Mako het volgende:

[..]

Ik kan precies hetzelfde zeggen heb je die HK al vergeleken met het HH-ontwerp??? Nee??? Doe dan even rustig.......
Je beticht Boozer van datgene wat jij ook doet. |:(
vergelijking:

inhoud:
h/k 50 liter
hh 19 liter

de hh is een slag kleiner dus.

versterker:
h/k 95 watt @ 4 ohm, 20-120 Hz, <0.09%THD
hh Mivoc AM120, 120 watt @ ???

h/k -3db bij 32 Hz
hh -3db bij 37 Hz

de productsite van mivoc is nogal vaag, gecombineerd met de merken raveland en ravemaster, nog zo'n geweldig merk.

op de site zijn bijna geen technische gegevens te vinden van de subwoofermodule, alleen de vage aanduiding 120 watt rms/250 watt max.

je kan die module ingebouwd met een of andere speaker al kopen voor ¤129,- [url="http://www.mivoc.com/htmlfiles/Msw650.htm"]http://www.mivoc.com/htmlfiles/Msw650.htm[/url]

kijk, ik zeg niet dat het klotespul is, alleen het staat wel op een site met merken waarvan ik weet dat ze o.a. klotespul leveren en het wordt ook nog verkocht voor een prijs kenmerkend voor klotespul :P
en dan geven ze zo weinig mogelijk informatie over het product. toch bedenkelijk.

die H/K staat op een prijsvergelijkingssite voor $1,200, daar krijg je natuurlijk ook nog 5 satelieten bij en een cd-speler/tuner, maar toch zit er veel meer geld dan ¤129,- in die subwoofermodule.

ik denk dat ik die h/k toch wel beter durf te noemen...

ohja, die hh vermeld een 'minimum frequentie' van 28 Hz. Als ze hiermee bedoelen de laagste frequentie die het ding nog een beetje hoorbaar kan maken: ik heb wel es getest met een frequentiegenerator, en ik hoor bij die hk bij 23 Hz nog duidelijk een luide toon. daaronder niet veel meer, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk >:)

Verwijderd

Ben je verliefd op die HK ofzo :)

ghehe anyway.. koop ergens een 2e hands poweramp ofzo, en bouw die sub gewoon zelf, dat werkt ook wel..

• aatos
Op zondag 21 juli 2002 23:31 schreef cmdr_sm het volgende:

ghehe anyway.. koop ergens een 2e hands poweramp ofzo, en bouw die sub gewoon zelf, dat werkt ook wel..
nee, maar het is gewoon voor ¤200 een veel beter ding dan die raveland/mivoc.

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 23:59 schreef aatos het volgende:

[..]

nee, maar het is gewoon voor ¤200 een veel beter ding dan die raveland/mivoc.
Dus je hebt ze alletwee gehoord in dezelfde ruimte ?.....

Kheb zelf [url="http://www.mivoc.com/htmlfiles/Msw1000.htm"]een mivoc sub[/url] waarover ik heel erg tevreden ben. En als ik dan naar zo'n H/K sub luister die uit zo'n cinema pakket komt..tsja.. dan gaat mijn voorkeur toch altijd uit naar een deticated sub , en niet 1tje die een deel uitmaakt(e) van zo'n systeem. Mijn mivoc is natuurlijk geen super apparaat en heeft soms last van poort resonantie, maar verder komt er echt een hele stakke bass uit, ik em absoluut niet geschikt voor audio(daar issie veelste traag voor) maar voor het LFE kanaal voldoet is nog prima..

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zaterdag 20 juli 2002 12:54 schreef Mad_Demon het volgende:
Ik wil dus een nieuwe subwoofer zodat de dvd's die ik kijk wat meer 'power' krijgen ;)

Ik zat te denken aan zelfbouw maar dat blijkt ook een dure oplossing te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Visaton W 300 8 Ohm             &curren; 67
Bass-Point Subwoofermoduul 100/180 Watt    &curren;283
bassreflex-pijp              +/-  &curren;  5
Boxvoeten of spikes          +/-  &curren; 15
Schroeven en lijm              +/-  &curren; 15
Hout 22mm MDF                +/-  &curren; 10
                          __________+
Totaal:                      &curren; 395

De subwoofermoduul springt er duidelijk tussenuit, is er een goedkopere subwoofermoduul met dezelfde specificaties?
Of is het voor mij goedkoper om een febricage-sub te kopen? (JBL, Monitor Audio, ect.)

Mijn budget is ongeveer ¤ 200 (ben maar een arm studentje hoor) desnoods kan mijn pa wel ¤ 100 voorschieten dus zit ik op een maximum bedrag van ¤ 300.

De prijzen heb ik uit de Speaker&Co prijslijst
Ik denk dat dat best een fijn subje kan worden hoor ;)

Iig voor de prijs lijkt het me helemaal niet verkeerd. Denk niet dat je een kant en klare sub koopt die het beter zal doen. Mits je goede bouwplannen hebt en hanteert. Bespaar NIET op de subwoofermodule, de meeste mensen onderschatten dit onderdeel, terwijl een goede versterker + filter voor een sub ontzettend belangrijk zijn. In tegenstelling tot een gewone Hifi versterker waar vermogens niet zo heel erg belangrijk zijn, geld dit in veel minder mate voor een sub amp. Het is fijn om een amp te hebben die behoorlijk wat vermogen kan leveren, helemaal als je een sub hebt die behoorlijk laag gaat.
Als je nu het geld niet hebt, zou ik gewoon nog even doorsparen, want zelfbouw is leuk om te doen, en je hebt uiteindelijk nog meer plezier van je subje voor relatief een stuk minder geld.

Ik heb zelf de HS200 van Hypex, en dit is een erg prettige versteker, genoeg vermogen, en vooral het filter is bijzonder goed te noemen. Hij is helaas niet echt goedkoop, maar dan heb je wel wat.

[url="http://www.hypex.nl/products/HS200/HS200.pdf"]http://www.hypex.nl/products/HS200/HS200.pdf[/url]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• aatos
Op maandag 22 juli 2002 09:27 schreef Pauluz het volgende:

[..]

Dus je hebt ze alletwee gehoord in dezelfde ruimte ?.....

Kheb zelf [url="http://www.mivoc.com/htmlfiles/Msw1000.htm"]een mivoc sub[/url] waarover ik heel erg tevreden ben. En als ik dan naar zo'n H/K sub luister die uit zo'n cinema pakket komt..tsja.. dan gaat mijn voorkeur toch altijd uit naar een deticated sub , en niet 1tje die een deel uitmaakt(e) van zo'n systeem. Mijn mivoc is natuurlijk geen super apparaat en heeft soms last van poort resonantie, maar verder komt er echt een hele stakke bass uit, ik em absoluut niet geschikt voor audio(daar issie veelste traag voor) maar voor het LFE kanaal voldoet is nog prima..
nee, ik heb ze niet alletwee geluisterd in dezelfde ruimte. en dat hoeft ook helemaal niet om toch al wat dingen te vergelijken.

de h/k sub is dedicated, alleen heeft daarnaast als extra de versterker voor de andere kanalen. dat is ook een aparte module.

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 23:31 schreef cmdr_sm het volgende:

of gewoon een volledige 2e hands sub

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 21:09

mymind*

A Beautiful Mind

Heeft iemand die hobby Hifi subwoofer gebouwd? Ik wil wel eens weten hoe dat ding presteerd.
Ik heb nu een hele grote kist staan (woofer had het nodig) ik wil wel een kleinere omdat dat gemakkelijker plaatsen is.

Nog ff iets, die hobbyhifi is dat een nederlands blad of een duits? ik kon alleen een duitse site vinden en daarop stond dat er van 2002 nog geen blad was.

Verwijderd

Hij is niet van Hobby Hifi, maar van Klang und Ton:

[url="http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_ct.htm#ct196"]http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_ct.htm#ct196[/url]

Verwijderd

woeps, is toch een andere, als ik de specs van Boozer bekijk. Maar is in elk geval ook een goedkoop zelfbouwding.

• Mad_Demon
Aangezien m'n centerspeaker een Monitor Audio Baby Center is zat ik ook naar de Sub uit die serie te kijken, de ASW100. Ik kan alleen nergens een prijs vinden :?

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 14:59
Die kleine sub heeft een laag redement (< 80dB/1W/1m). Dat is het grote nadeel. Dat staat ook in het artikel. Wat ik eruit begreep als ik de grafiekjes bekijk is dat de versterker al in zijn low-pass filter duikt (als je de low-pass op 40 Hz zet, dan nl. 28 Hz -3dB) voordat de woofer 'gas begint te geven'.
Voor HT is het waarschijnlijk geen groot feest dus.
Ik heb die CT196 gebouwd. Is tevens Raveland/Mivoc (AXX1212 + AM120). Het is allemaal solide spul. Eigenlijk het enige waar mensen over zeuren is de schuimspul ophanging van die woofer. K&T en HH vinden die dingeneen erg goede prijs/kwaliteit-verhouding hebben.
Dit is wel een grotere SW, van MDF meteen niet te tillen.... Wel blaast ie heel diep door (-3dB op 30 Hz).
Een kleiner goedkoopje (dan CT196) is de Mivoc MLAW2564 met dezelfde versterker. Dan heb je maar 30 liter nodig voor +- 30 Hz met een BR-config.....

Zin.

Pagina: 1