Op zaterdag 20 juli 2002 13:18 schreef Imperial-S1 het volgende:
zou die IBM ook goed gaan met de HD en geheugen enzo? ik hoorde nl. van iemand dat dat niet zo goed samen ging nl.
Nee hoor, technisch werkt het allemaal best, maar de betrouwbaarheid van de harddisks van IBM is redelijk twijfelachtig de laatste 1.5 jaar, na het uitvallen van zeer veel DTLA-45GB modellen.
Seagate maakt zeer goede SCSI schijven, maar blijft met IDE schijven toch wat achter bij andere merken.
Blijven nog twee grote merken over: Maxtor en Western Digital. Die twee ontlopen elkaar niet heel erg veel. Maar de WD's met 8MB cache zijn qua snelheid de beste schijven die je kan hebben. Wat uitval beftreft lijken WD en Maxtor elkaar weinig te ontlopen, allebei laag.
En over zo'n prijsverschil: hoeveel is dat nu echt als je het uitspreid over 3-5 jaar? Doe mij dan maar een schijf die elke dag sneller is; voor een paar tientjes meer heb je daar jaren plezier van.
Als je een RAID-moederbord koopt, is het wellicht verstandig om twee schijven van de zelfde grootte te kopen, dan kun je die lekker in Raid-0 zetten voor nog meer snelheidswinst, of Raid-1 voor extra betrouwbaarheid. Ik heb zelf twee WD-800BB's in Raid-0 hangen en dat werkt perfect. Als je Raid-0 gebruikt evt. een andere schijf als back-up eraan, dat scheelt branden. Gewoon een 20GB 5400rpm'metje is al goed genoeg daarvoor.
Meer over Raid-arrays kun je [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/310264"]hier[/url] lezen als je wilt.