Toon posts:

[redhat 7.1] partitioneren en die 1024 clusters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn al reteveel topics over de installatie en partitionering van Linux. Toch doe ik er nog maar eentje bij.
Ik werk nu op win2k en heb de volgende partities:

- win2k 10GB
- data 10GB
- hier wilde ik linux eigenlijk zetten 10GB
- nog meer data 10 GB

Ik wil de redhat 7.1 distr installeren en heb geprobeerd te partitioneren met disk druid. Ik loop nu echter tegen het probleem aan dat mijn root (of was het de boot) partitie niet binnen de eerste 1024 clusters valt

Ik wil echter sowieso die data van de huidige D schijf niet kwijt (verplaatsen kan wel) en eigenlijk wil ik win2k ook niet opnieuw installeren.
Linux is voorlopig maar voor d'r bij om het te leren. Hoe kan ik het beste partitioneren?

edit:
woeps, typfoutje in de titel

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 20 juli 2002 11:32 schreef mentos het volgende:
- win2k 10GB
- data 10GB
- hier wilde ik linux eigenlijk zetten 10GB
- nog meer data 10 GB

Ik wil de redhat 7.1 distr installeren en heb geprobeerd te partitioneren met disk druid. Ik loop nu echter tegen het probleem aan dat mijn root (of was het de boot) partitie niet binnen de eerste 1024 clusters valt
Het gaat om /boot
Maar die 1024 cylinders grens was met nieuwere LILO versies afaik geen probleem meer. Ik weet alleen niet of de LILO die bij Red hat zit nieuw genoeg is.
Kijk anders eens in je BIOS, of je HDs op LBA mode staan, zo nee, dan kun je proberen ze op LBA te zetten, dat kan helpen.
edit:
woeps, typfoutje in de titel
Aangepast.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 07:52

woutur

Klauwtjes uit!

Ook bij nieuwere versies van Lilo (zoals bij 7.1) blijf je gezeik houden. Mijn advies is te kijken of je op een of andere manier GRUB kan installeren. Die doet het allemaal wel perfect.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op zaterdag 20 juli 2002 14:20 schreef woutur het volgende:
Ook bij nieuwere versies van Lilo (zoals bij 7.1) blijf je gezeik houden. Mijn advies is te kijken of je op een of andere manier GRUB kan installeren. Die doet het allemaal wel perfect.
Dat is bullshit ;)

in je /etc/lilo.conf de regel linear weghalen en daarvoor zet je lba32 neer. lilo intypen en je bent weer klaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is bullshit ;)

in je /etc/lilo.conf de regel linear weghalen en daarvoor zet je lba32 neer. lilo intypen en je bent weer klaar :)
Wow, kun je dat even wat verder uitleggen. Waar vind ik die file? Je ziet het ik ben een hele nieuwe newbie op Linux gebied. En hoe verander ik dat trouwens want ik boot vanaf CD (heb een copy van een gekochte redhat).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit net nog wat verder te zoeken naar informatie en volgens mij is het toch gewoon het beste om een /boot aan te maken in de eerste sector van de harddisk.

Kan ik mijn huidige c partitie (waarop win2k staat) niet 32 mb naar achteren plaatsen zodat er een /boot voor kan?
Weet iemand of dit met partition magic misschien mogelijk is?

btw: ik lees net iets over FIPS, waarmee dat moet kunnen niet?

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
lilo.conf kun je vinden in de map /etc. Je kunt het programma met een simpele editor wel lezen en bewerken.

bijvoorbeeld:

nano -w /etc/lilo.conf

of met MC (maar denk niet dat je daar de bschikking over hebt.

Lba32 geeft aan dat je een grotere schijf gebruikt dan zus en zo MB. Als je Linear gebruikt is dat voor oudere SCSI-schijven (verder geen ervaring mee). Het enige wat ik weet is dat je met lba32 aangeeft dat je lilo ook verder kan lezen dan 1024 cylinders. Tot hoever deze nu gaat weet ik niet. Ik heb in ieder geval op al mijn 5 schijven geen moeite met lba32.

Je kunt lba32 ook gebruiken op kleinere schijven om een (mooier) opstartmenu te krijgen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
Ik doe altijd standaard een 8MB /boot en de rest gewoon /, heeft me nog nooit in de steek gelaten, met geen enkele lilo.
Zag ik laatst dat het me van pas kwam: ikke SCSI controller zonder BIOS plaatsen, oud 100MB IDE lel met /boot installeren om van te booten. Servertje werkt perfect met een SCSI kaart zonder BIOS :D

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 07:52

woutur

Klauwtjes uit!

Op zaterdag 20 juli 2002 16:55 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

Dat is bullshit ;)

Voor mij is dat dan weer bullshit. Ik heb alle opties geprobeerd maar nooit het werkend toen gekregen (ook lineair en lba32 daarvoor plaatsen). Enige oplossing voor mij was daadwerkelijk de partitie voor de 1024e cylinder zetten.

Tot ik grub ging gebruiken :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels met Partition magic mijn C schijf wat verkleind en een /boot van 32MB vóór die partitie geplaatst. Dat werkte, want toen kon ik Linux gewoon installeren. Alleen na de installatie kwam ie opeens met een error dat sector 16836183 te groot is voor linear mode en dat ik lba32 moet proberen.

Ik kan nu dus alleen in linux booten met een bootdisk. Ik kan trouwens in mijn bios nergens iets over LBA vinden.

Hmm, ik kan trouwens Partition Magic ook niet meer starten zie ik net: Disk Geometry Error(s) were detected on this drive

Verwijderd

heb je een kleine kernel
Op zondag 21 juli 2002 20:13 schreef _JGC_ het volgende:
Ik doe altijd standaard een 8MB /boot en de rest gewoon /, heeft me nog nooit in de steek gelaten, met geen enkele lilo.
Zag ik laatst dat het me van pas kwam: ikke SCSI controller zonder BIOS plaatsen, oud 100MB IDE lel met /boot installeren om van te booten. Servertje werkt perfect met een SCSI kaart zonder BIOS :D
Pagina: 1