DMX gebeuren

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
Goed, ik kwam laatst een MIDI naar DMX converter in de elektuur tegen. Ook een een LPT naar DMX converter. Een maand later ander DMX ding. Wat ik uit beide artikelen begreep is dat deze DMX standaard gebruikt wordt om licht mee aan te sturen (of niet?)

Ik zou wel eens willen weten hoe dat in zijn werkt gaat, en hoe die standaard is opgebouwd, zodat is DMX als communicatie middel (eventueel icm relaiskaart of triacks) kan gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee? En lampen (of iets dergelijks) die je met DMX aanstuurd, waar kun je die krijgen?

if broken it is, fix it you should

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Misschien als je eens rond gaat neuzen op [url="http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=DMX+lights+explain"]Google[/url]?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Lampen op dmx zijn overal te krijgen. De meeste scans zijn dmx en ook grote rookmachines bijvoorbeeld. Alle lampen krijgen 1 of meerdere kanalen.
Bijvoorbeeld een scan : 1 kanaal voor de lamp, een kanaal voor de kleuren, een kanaal voor de gobo's, een kanaal voor omhoog/omlaag en een kanaal voor links/rechts.

Per kanaal kan het geregeld worden via een mengtafel of computer. Vaak is voor scans een mengcomputer nodig en zeker het makelijkst.

Parren (spots) kunnen aangestuurd worden met een box die op dmx loopt en alleen dimt/aan/uit

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• elgringo
Op zaterdag 20 juli 2002 11:48 schreef Koenzie het volgende:
...
Das duidelijk.

Ik heb nu het volgende gevonden:
-DMX/MIDI interface: EUR 42,85
Van MIDI naar DMX, simpel met software (van internet)

-8-kanaaals DMX-demultiplexer: EUR 27,1 + 12,5 (print + eprom)
Om 8 DMX kanalen naar 8 0-10V kanalen te krijgen

-relais uitbreiding voor hierboven: EUR 19,-
Nu kun je 8 relais aanstuyrn mbv DMX.

-DMX-dimmer: Eur 84,65
Dit het de mooiste: heeft DMX en analoog ingang (voor 0-10v), bevat 4 220V uitgangen die je mbv DMX kunt dimmer (3 hiervan zijn zichtbaar).

Die DMX demultiplexer heeft dus 8 0-10v uitgangen. Ik denk zelf dat het het goedkoopst is deze mbv triacks (eventueel relais) een 220V lamp aan te sturen. Dat doet die DMX dimmer ook maar ik denk dat zelf maken goedkoper is.

Dan de volgende vraag, misschien te technisch, ik heb dus een dimmer die mbv een variabele weerstand de waarde regelt. Kan ik ook mbv die 0-10V uitgang een varaibele weerstand regelen? Indien dit niet mogelijk is kan ik altijd die DMX-dimmer gebruiken.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
als je t makkelijk doet dan bouw je gewoon die dimmer uit de electuur, die heeft een en ander aan ontstoorcircuits enzo, bovendien is dit ding getest enzo

voorderest, zoek eens op DMX bij google.com

kijk ook eens in het

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/368914/1?limit=50"]how to become a LJ[/url] topic

• elgringo
Op zaterdag 20 juli 2002 13:03 schreef MR_WAZOO het volgende:
als je t makkelijk doet dan bouw je gewoon die dimmer uit de electuur, die heeft een en ander aan ontstoorcircuits enzo, bovendien is dit ding getest enzo

voorderest, zoek eens op DMX bij google.com

kijk ook eens in het

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/368914/1?limit=50"]how to become a LJ[/url] topic
maar die van de elektuur is 85 euro..... :(

• NightOwlNL
Op zaterdag 20 juli 2002 17:38 schreef elgringo het volgende:

[..]

maar die van de elektuur is 85 euro..... :(
dat is nog redelijk goedkoop voor een dimmer.....

maare waarom wil je eigenlijk met dmx aan de gang, tis namelijk niet t makkelijkste protocol

• elgringo
Op zaterdag 20 juli 2002 17:44 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]

dat is nog redelijk goedkoop voor een dimmer.....

maare waarom wil je eigenlijk met dmx aan de gang, tis namelijk niet t makkelijkste protocol
omdat je 512 kanalen hebt met elk 256 waarden. Dan kan je donders veel aansturen (en niet alleen licht)

• NightOwlNL
Op zondag 21 juli 2002 17:29 schreef elgringo het volgende:

[..]

omdat je 512 kanalen hebt met elk 256 waarden. Dan kan je donders veel aansturen (en niet alleen licht)
das waar, maar wat wil je dan in vredesnaam aansturen?

• elgringo
MR_WAZOO schreef op 21 juli 2002 @ 19:13:
[...]

das waar, maar wat wil je dan in vredesnaam aansturen?
webcam, deuren, realis, servo's stappen motoren.... :9 :9~

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

lampje heeft-m gesloten

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.