[Wireless] Hoe voorkom je dat buurman inlogt?

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:37

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Ik heb me eventjes helemaal scheel gezocht in de search & FAQ's.

Maar hoe kan ik nu voorkomen dat mijn buurman (fictief) inlogt op mijn AccessPoint. Ik heb een 3Com WAP 2000 als AccessPoint, maar ik kan niet blokken op MAC adres.

Volgens mij is het leed echt binnen no-time geschied (Is dat goed nederlands?)

20*350ZO45°

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 17:33
Wachtwoord?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 10:42 schreef Marcj het volgende:
Wachtwoord?
Nee, dat gaat niet lukken, ik kan wel gebruik maken van encryptie technieken, alleen dat is volgens mij alleen maar voor het onderscheppen van data, ik wil graag weten hoe ik alleen MIJN PCMCIA-kaart op de AP als "trusted" kan laten zien.

20*350ZO45°

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29

Pogostokje

* twiet *

Zet WEP aan. Dat is encryptie. Als een PC die encryptie sleutel niet heeft kan hij het ontvangen dataverkeer niet ontcijferen en ook niet zelf 'meedoen'.

Helaas gaat WEP een klein beetje ten koste van de doorvoersnelheid en, zeker als je maar 40/64 bits encryptie neemt is het door een wat slimmer iemand uiteindelijk natuurlijk wel te kraken. Ik meen dat 100MB encrypted data ontvangen genoeg is om in theorie een 64 bits encryptie key te vinden.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 17:33
Op zaterdag 20 juli 2002 10:44 schreef Richard het volgende:

[..]

Nee, dat gaat niet lukken, ik kan wel gebruik maken van encryptie technieken, alleen dat is volgens mij alleen maar voor het onderscheppen van data, ik wil graag weten hoe ik alleen MIJN PCMCIA-kaart op de AP als "trusted" kan laten zien.
Je kunt toch ook instellen dat je een wachtwoord moet invoeren als je wilt verbinden? Anders krijg je toch helemaal geen contact (ja, de data wordt encrypt met dat wachtwoord, maar zonder dat wachtwoord kun je er ook niets mee, ook niet aanmelden)
toch :?

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 10:46 schreef Pogostokje het volgende:
Zet WEP aan. Dat is encryptie. Als een PC die encryptie sleutel niet heeft kan hij het ontvangen dataverkeer niet ontcijferen en ook niet zelf 'meedoen'.

Helaas gaat WEP een klein beetje ten koste van de doorvoersnelheid en, zeker als je maar 40/64 bits encryptie neemt is het door een wat slimmer iemand uiteindelijk natuurlijk wel te kraken. Ik meen dat 100MB encrypted data ontvangen genoeg is om in theorie een 64 bits encryptie key te vinden.
Ik kan tot 128 bits encryptie, maar als ik dan een PCMCIA-kaartje in mijn laptop douw, en ik wil inloggen op mijn AP, welke ik op 128 encryptie heb gezet, gaat mijn netwerkkaart dan melding geven dat ik een encryptionkey moet ingeven o.i.d.

20*350ZO45°

Verwijderd

nee je laptop nic gaat niet vragen om de key.
omdat hij die al heeft. die kun je namelijk opgeven
in de settings van je nic.
en die moet overeen komen met die van het ap.

waar je dat moet opgeven? op de zelfde plaats als het netwerk wachtwoord. het is een beetje vaag omdat niet alle kaartjes werken met de zelfde manage software of agent.

dus lees je handleiding er even op na. :P

maar goed als je buurman wil inloggen kan dat nog steeds.
1 hij woond naast je dus heeft genoeg tijd om met een ipdump het netwerk verkeer te loggen en na 200MB voor 46bit encripty of 1gb voor 128bit encripty kan hij jou sleutel eenvoudig kraaken met airsnort of webcrack het is gewoon een kwestie van tijd en data verkeer..

hoe krijg je je data dan wel secure?
VPN....tussen jouw laptop en het ap.
Beschouw het wlan als een onderdeel van het internet
en behandel het ook zo.

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 11:01 schreef MM_Zork het volgende:
nee je laptop nic gaat niet vragen om de key.
omdat hij die al heeft. die kun je namelijk opgeven
in de settings van je nic.
en die moet overeen komen met die van het ap.

waar je dat moet opgeven? op de zelfde plaats als het netwerk wachtwoord. het is een beetje vaag omdat niet alle kaartjes werken met de zelfde manage software of agent.

dus lees je handleiding er even op na. :P

maar goed als je buurman wil inloggen kan dat nog steeds.
1 hij woond naast je dus heeft genoeg tijd om met een ipdump het netwerk verkeer te loggen en na 200MB voor 46bit encripty of 1gb voor 128bit encripty kan hij jou sleutel eenvoudig kraaken met airsnort of webcrack het is gewoon een kwestie van tijd en data verkeer..

hoe krijg je je data dan wel secure?
VPN....tussen jouw laptop en het ap.
Beschouw het wlan als een onderdeel van het internet
en behandel het ook zo.
Ik heb eventjes in de instellingen van de NIC gekeken, en die heeft inderdaad een tab-bladje "encryption", hier kan ik dezelfde gegevens invoeren als op de AP, dus die "Encryption-keys" moeten gewoon aan elkaar gelijk zijn.

De laatste zin die je vertelde (vet gedrukt) vind ik een zeer mooie uitdrukking, waar menig newbie WLAN-er een hoop van kan leren.

Nog een vraagje:

Deelt de AP zelf IP adressen uit, of pakt hij deze van de "normale" DHCP af en "loodst" hij deze door naar de NIC's?

20*350ZO45°

Verwijderd

heeft iemand een howto'tje over vpn, met name dan voor een wlan, de howto's die tegenkwam op mijn zoektocht waren allemaal over client<->gateway<->internet<->gateway<->client

terwijl je hier client<->internet<->client nodig hebt.
(tgaat hier over windows pcs(met PGPnet) en een linux "internet gateway" (freeswan) die aan AP hangt
Pagina: 1