MySQL MyODBC Hoe stel ik een data source in

Pagina: 1
Acties:

• Sjakskus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-09 07:45
Beste tweakers

Ik heb het volgende probleem

Ik heb MySQL voor iwndows op mijn XP computer geinstalleerd
Ik heb ook MyODBC geinstalleerd

een testdatabase aangemaakt in MySQL
dit heb ik gedaan met mysql.exe en dan gewoon create table etc etc

maar nu wil ik een data source instellen bij ODBC zodat ik die Mysql tabellen in bv access wil kunnen openen

Hier zit het probleem want op de een of andere manier staan er geen datasources en als ik er een wil toevoegen kan ik die ook nergens vinden.

Nou moet ik wel toegeven dat ik op dit gebied wel een absolute newbie ben. Ik heb ook al hier zitten zoeken , maar ik kan niks vinden wat voor mij werkt

weet een van jullie wat ik misschien verkeerd doe?
Alvast TNX

Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02-2025
Ga naar: config scherm -> administrative tools -> odbc.

Tabje system DSN -> Add/New -> Kies de MySQL ODBC driver.

Vanaf nu krijg je opties te zien die je moet invullen voor de verbinding naar de MySql DB.

• Sjakskus
oke dat klopt dat lukt bij gebruikers dsn en systeem dsn maar niet met bestands dsn en dat is mijn probleem (denk ik) want als ik ik vanuit access een koppeling wil maken naar de mysql database kom ik in het scherm data sources en die is nu leeg.

• joshonig
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
je hebt bij dat scherm in access een tweede tab (machine data sources) en daar moeten hij bij staan

• zneek
Op zaterdag 20 juli 2002 22:58 schreef joshonig het volgende:
je hebt bij dat scherm in access een tweede tab (machine data sources) en daar moeten hij bij staan
Dat klopt, ik heb het eff gesjekked. Je kiest in Access: bestand -> externe gegevens ophalen. In de dropdown bestandstype kies je Odbc database. In het volgende scherm kies je het tabblad Computergegevensbron (NL Access :) ), et voila, je net aangemaakt MySql dsn.

• Sjakskus
maar het punt is dat ie daar niet bij staat dus

dat is het probleem
ik kan die dsn niet aanamken
of ik weet niet hoe

volgens mij moet je zo'n data source zien dan of aanmaken maar dat lukt dus niet......

• zneek
Op zaterdag 20 juli 2002 11:17 schreef zneek het volgende:
Ga naar: config scherm -> administrative tools -> odbc.

Tabje system DSN -> Add/New -> Kies de MySQL ODBC driver.

Vanaf nu krijg je opties te zien die je moet invullen voor de verbinding naar de MySql DB.
Heb je dat geprobeerd?

• Sjakskus
Ja dat heb ik gedaan

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Op zaterdag 20 juli 2002 11:39 schreef Sjakskus het volgende:
oke dat klopt dat lukt bij gebruikers dsn en systeem dsn maar niet met bestands dsn en dat is mijn probleem (denk ik) want als ik ik vanuit access een koppeling wil maken naar de mysql database kom ik in het scherm data sources en die is nu leeg.
Je moet géén bestands-DSN gebruiken. Ofwel moet je systeem DSN gebruiken als iedereen op je PC toegang mag hebben, of anders gebruikers-DSN als alleen jij toegang mag hebben.

Vervolgens klik je op toevoegen, dan selecteer je uit de lijst "MySQL" en klikt op Voltooien. Je geeft een Windows-DSN naam op, bvb mijndatabase. Als MySQL host geef je localhost in. Verder nog de databasename en de username en password.
Omdat je met Access gaat werken valt het aan te raden om "Returning matching rows" en "Change BIGINT columns to INT" aan te vinken.

Zo, je DSN is nu aangemaakt. Nu in Access Nieuwe tabel aanmaken > Tabel koppelen. Dan bij bestandstype ODBC selecteren en dan krijg je een venster. Daarin selecteer je het tabblad Computergegevensbron en ziedaar je DSN staan.

• zneek
Op maandag 22 juli 2002 14:43 schreef Sjakskus het volgende:
Ja dat heb ik gedaan
En als je kijkt in configscherm, administrative tools -> odbc dan staat ie ertussen?

Dan kun je um ook in Access selecteren.
Pagina: 1