Toon posts:

[RH7.3] Geen ifconfig meer aan installatie Ximian

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb op mijn machine toch iets vreemds: RedHat 7.3 geinstallaard, met Gnome als desktop. Als ik een konsole opende kon ik gewoon ifconfig doen (uiteraard).

Nu heb ik Ximian geinstalleerd, en als ik dan een ifconfig doe, wordt het commando niet herkend. Ook na een su werkt het niet.

Ga ik naar tty1, en doe ik hetzelfde, dan werkt het wel gewoon. ik snap er niets van. Wie herkent dit, en weet hoe ik dit op kan lossen.

Ik heb probleem op twee verschillende machines, die ik wel op dzelfde manier heb ingericht.

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 09:32 schreef abreemjathuis het volgende:
ik heb op mijn machine toch iets vreemds: RedHat 7.3 geinstallaard, met Gnome als desktop. Als ik een konsole opende kon ik gewoon ifconfig doen (uiteraard).

Nu heb ik Ximian geinstalleerd, en als ik dan een ifconfig doe, wordt het commando niet herkend. Ook na een su werkt het niet.
ifconfig staat er dus nog wel op, volgens mij staat soms gewoon /sbin/ niet in je path. Als je gewoon /sbin/ifconfig intypt, werkt het dan wel? Zo ja, kwestie van je path aanpassen. Zo nee, vreemd ;)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk, /sbin/ifconfig werkt wel gewoon. Waarom dat ineens verdwenen is na de installatie van Ximian, daar snap ik geen kokosnoot van :?

ps, waar pas ik dat aan?

Verwijderd

Kan zijn dat die install om de een of andere vage reden je bashrc of bash_profile ofzo heeft aangepast (ervan uitgaande dat je bash gebruikt). Als je /sbin gewoon weer toevoegt aan je path, bijv. in ~/.bash_profile zou het weer moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het aangepast in /etc/skel/.bash_profile, dan heeft elke nieuwe gebruiker op het systeem meteen de juiste padvariabele, toch?

Als je het alleen in /home/username/bash_profile aanpast heeft zeker alleen de gebruiker "username" er een padvariabele bij, neem ik aan.

(je ziet het al, moet nog een beetje wennen aan Linux)

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 10:07 schreef abreemjathuis het volgende:
Ik heb het aangepast in /etc/skel/.bash_profile, dan heeft elke nieuwe gebruiker op het systeem meteen de juiste padvariabele, toch?

Als je het alleen in /home/username/bash_profile aanpast heeft zeker alleen de gebruiker "username" er een padvariabele bij, neem ik aan.

(je ziet het al, moet nog een beetje wennen aan Linux)
Geeft niet, (goed) met linux omgaan leer je alleen door het veel te gebruiken en dan dit soort probleempjes tegen te komen en op te lossen. Wat betreft /etc/skel/.bash_profile en /home/username/bash_profile heb je volkomen gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Top, bedankt,

Weer wat geleerd.

Verwijderd

code:
1
 su -
Pagina: 1