[flash] heeft het nog toekomst?

Pagina: 1
Acties:

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 14:09
het volgende heb ik op een site gevonden van een naar mijn mening niet al te best webdesign bedrijf.
Flash gaat ten onder aan zijn eigen succes; door dat iedereen het kan gebruiken zie je steeds minder creativiteit op het web.

-> Er is een hype onstaan om met Flash zoveel mogelijk beweging op een website te toveren. Deze hype kende avascript een jaar of vijf geleden ook met de "Wat is uw naam" Popups. Net als Javascript zal Flash relatief in de toekomst relatief nuttig gebruikt worden, dus "ten dienste van...."
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Denk alleen al aan de vele games (al dan niet online) die er mee gemaakt worden.

Daar naast zie je steeds meer 3d (mede dankzij Plasma van Discreet) op internet sites. (ook Flash)

En bovendien zien Flash sites er vaak aantrekkelijker uit als plat html.
(mits gemaakt door een goede designer)

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:20

Arjan A

Cenosillicafoob

Ach, net als onkruid zal flash nooit meer vergaan.
Ik heb me altijd afgevraagd wat het nou toevoegt aan een site. Gelukkig zit er altijd een "skip intro" bij :)
Voor games is het anders, maar dan heb je het wel over specifiek gebruik van flash.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• HunterPro
  • Niet online
Op zaterdag 20 juli 2002 00:18 schreef Arjan A het volgende:
Ach, net als onkruid zal flash nooit meer vergaan.
Ik heb me altijd afgevraagd wat het nou toevoegt aan een site. Gelukkig zit er altijd een "skip intro" bij :)
Voor games is het anders, maar dan heb je het wel over specifiek gebruik van flash.
dan moet je eens [url="http://www.cosh.net"]http://www.cosh.net[/url] checken :P (check de 'skip intro' :P)

ontopic:

flash is en blijft een prachtig tooltje om dingen te bereiken die met (D)HTML nét niet lekker gaan. Flash gaat niet ten onder. Wel gaan sites en sitedesigners die flash op een CU2-manier gebruiken (flash letterlijk interpreteren als 'alles moet óf knipperen, óf draaien, óf iets anders schandalig ergerlijks') ten onder. Iedereen tegenwoordig die een paars groene site ziet knipperen heeft al snel de neiging richting het X'je te muizen.

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Ik hoop dat Flash wat minder voor wervende intro's gebruikt gaat worden. Maar over het algemeen stoor ik me niet zo aan intro's.

en ik ben, zoals velen onder ons, van mening dat flash mooier is dan 'prompt()', en dus langer stand zal houden

Daarbij komt dat Flash ook heel vaak heel nuttig & mooi tegelijk gebruikt wordt (zie [url="http://www.macromedia.com"]www.macromedia.com[/url] - dat vindt ik best mooi)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik denk ook dat Flash zeker nog een tijd gebruikt kan gaan worden. Flash biedt een grafisch ontwerper meer mogelijkheden om dingen te ontwerpen dan met HTML alleen.

Daarnaast heeft Flash MX al redelijke importmogelijkheden van data, waardoor er een redelijke scheiding van lagen (presentation, businesslogic en database logic) al mogelijk is.

Tuurlijk zal er een hele hoop 'crap' zijn, wat alleen meelift vanwege de hype. Echter, de goeden zullen zich nog wel onderscheiden van de slechten

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Suepahfly
Bovendien kun je er mooi geanimeerde buttons mee maken.

Moet je natuurlijk wel duidelijke iconen o.i.d van maken
en niet alleen wild tollenden gevalletjes

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Flash heeft naar mijn mening zeker toekomst, als aanvulling binnen een html pagina, net zoals plaatjes goede aanvullingen zijn binnen een html pagina.

Ik hoop dat ik niet meer veel sites zie, die compleet in flash gemaakt worden, want die verneuken gewoon het hele internet concept:Back button werkt niet meer, tekst selecteren gaat niet, plaatjes opslaan gaat niet, wordt niet geïndexeerd door zoekmachines, je kan niet linken naar een bepaald stuk tekst maar alleen het begin van het flash filmpje, totaal ontoegankelijk voor visueel gehandicapten.......... en nog een aantal dingen, die ik vergeten ben......

Hmmmmm, nou is het toch een anti flash post geworden >:)

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Verwijderd

beter misschien "HTML, heeft het nog toekomt"....

sorry maarre Flash slaat vlgns mij toch echt een brug naar het "nieuwe internet/level2 internet",
dwz meer multimediale-achtige toepassingen, web-tv, crossbrowser solutions.
In enkel een paar jaar heeft Macromedia dit tot een standaard verheven, iets wat andere plug-ins nooit hebben kunnen bereiken. Dat het nu erg veel als flashy-tool gebruikt word door wat mindere "flash-goden", allah dat zal altijd zo blijven.
Flash IS een webstandaard geworden en met de huidige generatie HTML/browser-wars zal dat alleen maar toenemen. Niet als tool voor grote portals met superveel dynamische content bijvoorbeeld, maar wel voor de film/muziek/games/entertainment-industrie op het web.
Op zaterdag 20 juli 2002 00:30 schreef nulkelvin het volgende:
Ik hoop dat ik niet meer veel sites zie, die compleet in flash gemaakt worden, want die verneuken gewoon het hele internet concept:Back button werkt niet meer,
maak je toch in flash een button?
tekst selecteren gaat niet,
oh jazeker gaat dat wel
plaatjes opslaan gaat niet,
gaat ook vrij makkelijk als je dat wil..
wordt niet geïndexeerd door zoekmachines,
waar haal je dat vandaan?
je kan niet linken naar een bepaald stuk tekst maar alleen het begin van het flash filmpje,
|:( weet je dat zeker?
totaal ontoegankelijk voor visueel gehandicapten..........
dat ligt helemaal eraan hoe je een site opzet..

• HunterPro
  • Niet online
Op zaterdag 20 juli 2002 00:30 schreef nulkelvin het volgende:
Flash heeft naar mijn mening zeker toekomst, als aanvulling binnen een html pagina, net zoals plaatjes goede aanvullingen zijn binnen een html pagina.
eens :)
Ik hoop dat ik niet meer veel sites zie, die compleet in flash gemaakt worden, want die verneuken gewoon het hele internet concept:Back button werkt niet meer,
onzin, met de juiste code werkt ie prima :)
tekst selecteren gaat niet
onzin, als het als tekst er in staat (en niet als symbol of movie clip) kan je 't gewoon selecteren.
plaatjes opslaan gaat niet
da's het enige nadeel, maar daarvoor rip ik de SWF en import ik 'm gewoon in Flash :) en anders is PRINT SCREEN je vriendje :+
wordt niet geïndexeerd door zoekmachines
hiervoor heb je META tags en de mogelijkheid (wat flash zelf al automatisch doet) om de 'text in movie' in de HTML source te laten includen (dus wordt dat wel goed geindexeerd).
je kan niet linken naar een bepaald stuk tekst maar alleen het begin van het flash filmpje
Met Actionscript kan je ook HTTP-variabelen uitlezen en zo dus ook 'anchors' aanmaken (moet de designer dit natuurlijk wel even doen ;))
totaal ontoegankelijk voor visueel gehandicapten..........
da's waar, maar meestal zijn flashy dingen zowiezo niet voor blinden en slechtzienden bedoeld :P
en nog een aantal dingen, die ik vergeten ben......
Tja :P
Hmmmmm, nou is het toch een anti flash post geworden >:)
ach, ik haal 'm wel weer onderuit hoor :+ :*
[edit]
zkywalker: GMTA ;)

• TheDjasp
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

Net als Javascript zal Flash relatief in de toekomst relatief nuttig gebruikt worden, dus "ten dienste van...."
Als dat bedrijf dit beschouwt als de ondergang van Flash, dan is het inderdaad niet zo'n heel snugger bedrijf. Want juist deze opmerking behelst de enorme potentie die Flash nu heeft, en welke in de toekomst nog veel meer omvatten.

De fout die namelijk vaak gemaakt wordt dat Flash wordt beschouwd als doel. Flash is geen doel, Flash is een instrument, Flash is een gereedschap. En zoals een hamer in de handen van een slechte timmerman nooit een goed product zal opleveren zal Flash in slechte handen nooit een goed product opleveren, zoals Zkywalker hierboven al opmerkt.

Met het verschijnen van elke nieuwe Flash versie worden de mogelijkheden steeds uitgebreider en met name steeds doordachter, wat met name te maken heeft met de steeds groeiende multimediale ondersteuning alsmede met de steeds beter wordende scripting mogelijkheden. En met die mogelijkheden tot je beschikking zijn verbluffende resultaten behaalbaar.

De nadelen die hierboven worden aangehaald, en ook treffend zijn weerlegd zijn nadelen die ontstaan door slecht gebruik van Flash, maar die zijn Flash niet aan te rekenen, net zomin dat je het de hamer kan kwalijk nemen dat de timmerman een lelijke tafel in elkaar gehamerd heeft.

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• HunterPro
  • Niet online
Op zaterdag 20 juli 2002 00:52 schreef TheDjasp het volgende:

[..]

Als dat bedrijf dit beschouwt als de ondergang van Flash, dan is het inderdaad niet zo'n heel snugger bedrijf. Want juist deze opmerking behelst de enorme potentie die Flash nu heeft, en welke in de toekomst nog veel meer omvatten.

De fout die namelijk vaak gemaakt wordt dat Flash wordt beschouwd als doel. Flash is geen doel, Flash is een instrument, Flash is een gereedschap. En zoals een hamer in de handen van een slechte timmerman nooit een goed product zal opleveren zal Flash in slechte handen nooit een goed product opleveren, zoals Zkywalker hierboven al opmerkt.

Met het verschijnen van elke nieuwe Flash versie worden de mogelijkheden steeds uitgebreider en met name steeds doordachter, wat met name te maken heeft met de steeds groeiende multimediale ondersteuning alsmede met de steeds beter wordende scripting mogelijkheden. En met die mogelijkheden tot je beschikking zijn verbluffende resultaten behaalbaar.

De nadelen die hierboven worden aangehaald, en ook treffend zijn weerlegd zijn nadelen die ontstaan door slecht gebruik van Flash, maar die zijn Flash niet aan te rekenen, net zomin dat je het de hamer kan kwalijk nemen dat de timmerman een lelijke tafel in elkaar gehamerd heeft.
nette post voor het uur van de dag nacht, restecp :)

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm.. Niemand heeft het hier nog over SVG gehad.

Zou SVG de 'ondergang' van Flash betekenen? Je kan er veel compacter bewegende elementen e.d. mee op een pagina zetten, het wordt (is) al een standaard.

Ik weet er zelf niet veel van dus barst maar los met discussiëren.

Expanding the inexpandable

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

zonder al teveel te verzanden in 'did-i-read-this-topic-before'-mijmeringen;

gezien dit onderwerp is dit van belang:

de nieuwe xhtml working draft biedt een combinatie van svg en html, dus basic html en vectoren kunnen onderling gemixed worden.
[url="http://www.w3.org/TR/2002/WD-XHTMLplusMathMLplusSVG-20020430/"]http://www.w3.org/TR/2002/WD-XHTMLplusMathMLplusSVG-20020430/[/url]

als dat het geval is, zal het nut van flash minder worden, de flash editor zal dan een (waarschijnlijk goede en veel benutte) extended editor worden die direct met dreamweaver verweven is.
(al blijf je ongetwijfeld types hebben die 100 Kb aan vectordata handmatig in notepad gaan intiepen)
de plugin zal hooguit als renderengine binnen browsers nut kunnen hebben, al zal dat voornamelijk eerder mogelijk explorer zijn (mozilla kent al een svg-inline implementatie) en valt nog te bezien of ms niet liever hiervoor zijn eigen directX technieken gebruikt (maar die zijn weer meer game- en 3d based)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• HunterPro
  • Niet online
Op zaterdag 20 juli 2002 01:02 schreef RM-rf het volgende:
zonder al teveel te verzanden in 'did-i-read-this-topic-before'-mijmeringen;

gezien dit onderwerp is dit van belang:

de nieuwe xhtml working draft biedt een combinatie van svg en html, dus basic html en vectoren kunnen onderling gemixed worden.
[url="http://www.w3.org/TR/2002/WD-XHTMLplusMathMLplusSVG-20020430/"]http://www.w3.org/TR/2002/WD-XHTMLplusMathMLplusSVG-20020430/[/url]

als dat het geval is, zal het nut van flash minder worden, de flash editor zal dan een (waarschijnlijk goede en veel benutte) extended editor worden die direct met dreamweaver verweven is.
(al blijf je ongetwijfeld types hebben die 100 Kb aan vectordata handmatig in notepad gaan intiepen)
de plugin zal hooguit als renderengine binnen browsers nut kunnen hebben, al zal dat voornamelijk eerder mogelijk explorer zijn (mozilla kent al een svg-inline implementatie) en valt nog te bezien of ms niet liever hiervoor zijn eigen directX technieken gebruikt (maar die zijn weer meer game- en 3d based)
Ik vraag me af of je met DHTML en SVG gelijke prestaties haalt als met een geoptimaliseerd SWF bestand. Bevat SVG van zichzelf al mogelijkheden tot animatie, of dient dit altijd vanuit bijvoorbeeld Javascript gedreven te worden? Dat is dan natuurlijk wel een belangrijk punt. SVG heb ik zelf nog nooit mee gewerkt, maar ik moet wel zeggen, als ik overal er over lees begint het wel steeds interessanter te klinken :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op zaterdag 20 juli 2002 01:06 schreef |HunterPro| het volgende:
Bevat SVG van zichzelf al mogelijkheden tot animatie, of dient dit altijd vanuit bijvoorbeeld Javascript gedreven te worden?
Using SVG's animation elements. SVG document fragments can describe time-based modifications to the document's elements. Using the various animation elements, you can define motion paths, fade-in or fade-out effects, and objects that grow, shrink, spin or change color.
*Using the SVG DOM. The SVG DOM conforms to key aspects of the "Document Object Model (DOM) Level 1" [DOM1] and "Document Object Model (DOM) Level 2" [DOM2] specifications. Every attribute and style sheet setting is accessible to scripting, and SVG offers a set of additional DOM interfaces to support efficient animation via scripting. As a result, virtually any kind of animation can be achieved. The timer facilities in scripting languages such as ECMAScript can be used to start up and control the animations. (See example below.)
*SVG has been designed to allow future versions of SMIL [SMIL1] to use animated or static SVG content as media components.
*In the future, it is expected that future versions of SMIL will be modularized and that components of it could be used in conjunction with SVG and other XML grammars to achieve animation effects.
[url="http://www.w3.org/TR/SVG/animate.html"]http://www.w3.org/TR/SVG/animate.html[/url]
eigenlijk valt dit wel onder SMIL, maar de vier animatie elementen (animate, set, animateMotion, animateColor) zijn ook binnen de SVG-DTD gedefinieerd.

overigens een grappige relevante link:
[url="http://actionscript-toolbox.com/svgnotes.php"]http://actionscript-toolbox.com/svgnotes.php[/url]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 18:29
Het is heel simpel: vergelijk het met animated GIF's. Een aantal jaar heel populair totdat men erachter kwam dat het in de meeste gevallen nauwelijks iets toevoegde en afbreuk deed aan het geheel. Animated GIF's worden nog steeds gebruikt, maar hebben vaker dan vroeger een toegevoegde waarde. Met Flash zal het net zo gaan. Wat een jaar geleden als hip werd beschouwd, wordt nu gezien als gewoon. En dat betekent dat de toegevoegde waarde van de nieuwigheid niet meer opgaat en men zich er steeds sneller aan zal ergeren als het verder niks of te weinig toevoegt. Ergo: Flash zal gaandeweg minder gebruikt worden, maar wel effectiever en nuttiger.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
Zelf ben ik zeker geen fan van Flash, dat komt doordat ik op mijn (linux)bak geen Flash heb geinstalleerd bij mozilla, waardoor ik soms gewoon hele webpagina's niet kan bezoeken.

Verder is html al zo veranderd dan 'dat het bedoelt is', waardoor het er steeds slordiger uit gaat zien, zowel de opbouw(source) en pagina zelf. Html 'zoals het bedoelt is', is met een zwarte tekst en af en toe een plaatje als verduidelijking. Flash bestanden zijn ook relatief groot in tegenstelling tot html, terwijl ze er vaak weinig aan de pagina toevoegen(zoals letters die bewegen... wauw! :z ).

Verder kunnen er wel mooie dingen worden gemaakt met Flash, maar dat zijn meestal niet de pagina's met informatieve informatie, dat zijn toch meestal de pagina's met simpele, duidelijke, kleine opbouw.

Verwijderd

De websites die ik bezoek hebben eigenlijk nooit flash. Ik kom flash altijd tegen in die onwijs irritante banners. Daarom heb ik de flash plugin er ook gewoon uitgehaald.

Flash is wel grappig maar liever niet voor mij. Het wordt (bijna) altijd fout gebruikt. Intro's zijn kansloos, zeer simpele knoppen kan ook met gif, geluid hoef ik al helemaal niet.

Flash is wel leuk voor:
- spellen
- cartoons

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 09:40 schreef sharky_k_
Flash is wel leuk voor:
- spellen
- cartoons
phew.... >:)
Flash heeft echt wel de toekomst. Zeker met de dingen die nu in flashMX zitten. Ja, flash is voor simpele dingen voor iedereen vrij toegangkelijk. MAar er komt toch wel meer kijken dan het beheersen van een bepaald programma. ontwerp/strutctuur/etc.

nee, volgens mij komt dat wel goed :7

Verwijderd

Ik hoop dat het niet veel toekomst heeft, ik ben echter bang van wel. Voor mij moeten sites, hoewel goed gedesigned wel een pro is, vooral functioneel zijn. Ik vind het zwaar irritant als er op een site ook maar iets knipperd of beweegt, of wanneer buttons allerlei rare dingen gaan doen al je er over hovered oid. Statisch vind ik voor professionele sites nou eenmaal een stuk handiger, alleen velen delen die mening niet. :{

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ook absoluut niet mee eens. Tragisch commentaar ook van ze. Wanneer je creativiteit gaat afmeten aan de populariteit van een programma dan zit er toch iets scheef in je denkvermogen heb ik het idee.

En daarmee schoffel ik ze in 1 keer onderuit.

Kortom, het zijn net kwasten, sommige krijgen een muur er nog niet egaal mee geverft, een ander maakt de mooiste dingen.

Waarschijnlijk gaat de kennis bij desbetreffend webdesignbedrijf niet veel verder dan wat motiontweens. En dan zou ik me ook zo indekken. Tragisch.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

BDisOKE
// FLASHfreak

erg mooi spul op je site ;)
hebben ze bij lOlli nog steeds die flash-candybars?

• Suepahfly
Nog ff een qoute van dat zelfde bedrijf:
Een skip Intro-knop is beter als een Start Intro-knop
|:(

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Op zaterdag 20 juli 2002 18:39 schreef DarkX het volgende:
Ik hoop dat het niet veel toekomst heeft, ik ben echter bang van wel. Voor mij moeten sites, hoewel goed gedesigned wel een pro is, vooral functioneel zijn. Ik vind het zwaar irritant als er op een site ook maar iets knipperd of beweegt, of wanneer buttons allerlei rare dingen gaan doen al je er over hovered oid. Statisch vind ik voor professionele sites nou eenmaal een stuk handiger, alleen velen delen die mening niet. :{
Ik vind het er toch wel gaaf uitzien als op sites dingen op je reageren, met name die bewegende buttons. Een button die zich omdraait om een andere achterkant te tonen als je er overheen gaat vind ik bijvoorbeeld best wel leuk.

Al dat vuurwerk op sites vind ik in het algemeen gewoon leuk en mooi, maar een site moet wel duidelijk blijven. Als ik alles kan vinden en de site niet helemaal Flash is, maar gewoon Flash-spul in een HTML-site, kan een site heel mooi en duidelijk zijn.

Neemt niet weg dat de site die ik ooit nog van mijn eigen port-folio en zo ga maken gewoon twee versies krijgt: één zuiver HTML en één met Flashy eye-candy, want mensen zonder breedband hebben toch een te lange download-tijd met Flash.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 19:25 schreef Oogst het volgende:

[..]

Ik vind het er toch wel gaaf uitzien als op sites dingen op je reageren, met name die bewegende buttons. Een button die zich omdraait om een andere achterkant te tonen als je er overheen gaat vind ik bijvoorbeeld best wel leuk.

Al dat vuurwerk op sites vind ik in het algemeen gewoon leuk en mooi, maar een site moet wel duidelijk blijven. Als ik alles kan vinden en de site niet helemaal Flash is, maar gewoon Flash-spul in een HTML-site, kan een site heel mooi en duidelijk zijn.

Neemt niet weg dat de site die ik ooit nog van mijn eigen port-folio en zo ga maken gewoon twee versies krijgt: één zuiver HTML en één met Flashy eye-candy, want mensen zonder breedband hebben toch een te lange download-tijd met Flash.
Tja, ik deel die mening gewoon niet. Kijk, een mooie dynamische bewegende site kan ik esthetisch gezien wel waarderen, vind dat er ook wel ooit vet uitzien. Maar hou dat op sites waar dat leuk is, de fun-sites zegmaar, of bepaalde reclame sites misschien. Op een site waar ik serieus info wil vinden wil ik die kunnen zoeken en lezen zonder dat er vanalles beweegt.

//edit//

Dat het nutteloos is is trouwens sowieso niet waar, het is een erg leuk proggel, waar hele koele dingen mee kunnen. Het moet alleen niet te pas en te onpas gebruikt worden. Wat ik zeg: informatieve sites moeten practisch zijn, zonder ranzige effectjes. Ik zou tweakers.net niet graag in flash zien bijv :r

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11-2025
uit eigen ondervinding:
vroeger: 1,5 jaar geleden toen ik mijn eerste stapjes op internet zette vond ik flashstuff echt wel de max. ik ging zelfs speciaal op zoek naar flash sites gewoon omdat ik het mooi vond en niet voor enige info -als die al te vinden zou geweest zijn-. na een tijdje zelfs zelf begonnen met animaties te maken en hoe meer er bewoog, hoe fantastischer ik het vond.
nu: zoals HunterPro het al zei, als ik tegenwoordig een site tegenkom met al te veel toeters en bellen tegenkom -> X.
ik denk gewoon dat eens je het internet begint te apreciëren / gebruiken als informatiebron je al dat flashgedoe al snel beu bent. in vele gevallen vind ik het gewoon storend.
pas op ik ben niet tegen flash, maar denk dat webdesigners er wat zuiniger met moeten zijn zodat de informatie op een site terug de hoofdzaak wordt en niet het design van de site.
imho :)

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 18:56 schreef zkywalker het volgende:
BDisOKE
// FLASHfreak

erg mooi spul op je site ;)
hebben ze bij lOlli nog steeds die flash-candybars?
/me werkte bij Lollibomb en die flashcandybars zijn VIESSSSSS net als die aanmaaklimoflashpoeder

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 18:39 schreef DarkX het volgende:
ik ben het helemaal met je eens.

• Suepahfly
Op zaterdag 20 juli 2002 21:21 schreef sharky_k_ het volgende:

[..]

Ik ook wel, maar Flash geeft ook statisch mooie resultaten mits goed gemaakt.
Je kunt met vector grapics nou eenmaal zeer mooie designs maken die ook nog een op elke resolutie werken.
Zonder dat je op verschillende resoluties ontwerpt.

Verwijderd

op [url="http://www.coolhomepages.com"]www.coolhomepages.com[/url] staat al maanden een poll (pop-up) "what's the future of flash?". Ik heb al een paar keer gezocht naar het resultaat van de poll maar kom die niet tegen. Ben best nieuwschierig, al zal het resultaat niet onderbouwd zijn.

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op zondag 21 juli 2002 08:49 schreef Suepahfly het volgende:

[..]

Ik ook wel, maar Flash geeft ook statisch mooie resultaten mits goed gemaakt.
Je kunt met vector grapics nou eenmaal zeer mooie designs maken die ook nog een op elke resolutie werken.
Zonder dat je op verschillende resoluties ontwerpt.
Imho juist niet. Als je Flash design op iedere resolutie werkt bedoel je waarschijnlij dat deze zonder kwaliteitsverlies (vector) uitgerekt wordt. Op hogere resoluties (en grotere beeldschermen dus) is je design dus veel groter en lomper dan je eigenlijk bedoeld had. Vandaar dat deze optie ook zeer zelden gebruikt wordt in praktijk.

Maak je hem 'statisch' in html dan ziet ie er tenminste op iedere resolutie/beeldformaat exact hetzelfde uit, met dezelfde afmetingen, precies zoals je hem in eerste instantie bedoeld had. En op deze manier wordt Flash ook meestal toegepast. Dus daar vervalt je 'Flash-voordeel' ;)

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Op zaterdag 20 juli 2002 21:21 schreef sharky_k_ het volgende:

[..]

Ik niet. Soms zijn bewegende dingen en geluid namelijk wel degelijk functioneel. Neem de sites van films bijvoorbeeld. Een beetje info ofzo is daar gewoon niet genoeg.. je wilt de sfeer van de film proeven, met achtergrondmuziek etc. Een beetje als een interactieve trailer. Zo zijn er tig multimedia toepassingen te bedenken op internet waar Flash wel in z'n rechtstaat.

Wat wel jammer is is dat mensen die niks anders kunnen maar vanalles in Flash gaan zitten maken. Neem de webshop uit de andere topic als voorbeeld ;) Maar als je Flash op een specifieke manier toepast en de mogelijkheden van Flash in de toekomst ook verbeteren zul je steeds meer designs zien als die bijvoorbeeld 2Advanced maakt. Hoewel hier ook veel over op te merken valt, zie ik hier wel in hoe ver je kunt gaan met goed Flash gebruik. En hoe het internet er in de toekomst waarschijnlijk meer uit gaat zien: als interactief multimedium.

En of je dat nu in HTML/CSS/JS in elkaar programmeert of in Flash: qua tijd zal het niet veel uitmaken.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 22:34
Ik moet zeggen dat ik Flash wel cool vind. vooral een paar jaar terug, maar inderdaad: je ziet tegenwoordig het net bezaaid met "useless" flash sites. en vaak ook nog van profesionals :\ vooral van die funky splash-window/intros: totaal overbodig.

1 van de andere nadelen van flash: laadtijd. ok, ik heb DSL, veel mensen hebben een of ander vorm van kabel, maar vergeet niet dat veel mensen nog met hun trouwe 56k of zelfs 33k6 aan t surfen zijn. waar ik een pesthekel aan heb zijn webwinkels in flash. een winkel moet funktioneel zijn, niet fancy looking.

maarja aan de andere kant is bijvoorbeeld een jukebox met flash erg cool, BGM-files kan je heel klein houden. met Flash kan je je site veel levendiger maken. het ligt er gewoon aan wat voor site je maakt. ik vind die designer sites prachtig!

Flash dood? denkt het niet.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 17:06 schreef Terryb47 het volgende:
1 van de andere nadelen van flash: laadtijd. ok, ik heb DSL, veel mensen hebben een of ander vorm van kabel, maar vergeet niet dat veel mensen nog met hun trouwe 56k of zelfs 33k6 aan t surfen zijn.
Jaa, maar dat is dan waarschijnlijk ook niet de doelgroep.
Het is juist met flash goed mogelijk om snel ladende/streaming dingen te maken. ;)

Maarja, als dat de doelgroep niet is van de website......
Dan zal hij idd. waarschijnlijk "broadband" zijn, en dus niet voor 56K /33K6 :7

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik vind Flash vooral erg leuk voor sites die zelf over multimedia gaan. Een portfolio-site van een computer-artist kan zelf ook schitterend zijn, los van zijn art, als hij Flash goed gebruikt. Maar op een site over cavia's wil ik tekst, foto's en tabellen, geen Flash.

Ik vraag me nu eigenlijk af, al die mensen hier die behoorlijk negatief zijn over Flash, zoals piston en sharky_k_, wat vinden die van de [url="http://www.2advanced.com/"]2Advanced[/url]-website? Die vind ik werkelijk schitterend.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Suepahfly
Op zondag 21 juli 2002 17:55 schreef BDisOKE het volgende:

[..]

Jaa, maar dat is dan waarschijnlijk ook niet de doelgroep.
Het is juist met flash goed mogelijk om snel ladende/streaming dingen te maken. ;)

Maarja, als dat de doelgroep niet is van de website......
Dan zal hij idd. waarschijnlijk "broadband" zijn, en dus niet voor 56K /33K6 :7
Ik ben zelf bezig met een Flash site in 3d (zodra ik 3dstudio een beetje onder de knie krijg dan)
Geheel gericht op kabelaars en dsl'ers.
Ik maak me dan ook niet al te druk over laadt tijden.

Er komt ook een html versie voor modemers maar die krijgen waarschijnlijk alleen audio streams en acces op de mp3 'backup' ;) server.

Verwijderd

Op dinsdag 23 juli 2002 15:08 schreef Oogst het volgende:
Ik vraag me nu eigenlijk af, al die mensen hier die behoorlijk negatief zijn over Flash, zoals piston en sharky_k_, wat vinden die van de [url="http://www.2advanced.com/"]2Advanced[/url]-website? Die vind ik werkelijk schitterend.
mooie website. erg mooie effecten. Ik hoef gelukkig die website niet elke dag te bezoeken anders zou ik gek worden van de laad tijd, navigatie, onleesbaarheid, te veel informatie op een scherm etc... maar mooi gedaan hoor. Ik zeg niet dat je geen mooie dingen kan maken met Flash. Ik vind het gewoon bijna altijd fout gebruikt worden en voor informatie vind ik het ook niet prettig.
Ik zou er niet aan moeten denken dat tweakers.net er zo uit zou zien bijvoorbeeld.

Verwijderd

Tja, toch maar ook maar eens kort door de bocht mijn mening spuien over Flash.
Flash is voor bewegende beelden en spelletjes.
Tekst en plaatjes is voor HTML.
DHTML is om HTML net wat meer 'flashy' te maken. Ik vind dan ook dat je daar mee moet oppassen, omdat DHTML nooit het leesgemak van de site negatief zou moeten beinvloeden.

Dat is denk ik de kern van het probleem met Flash:
Het is niet bedoeld voor tekst en het internet is juist hoofdzakelijk bedoeld voor tekst. De rest is toch min of meer bijzaak (het kan wel een leuke bijzaak zijn hoor). Flash dus ook.

Verwijderd

Op woensdag 24 juli 2002 01:18 schreef Martijn22 het volgende:
Dat is denk ik de kern van het probleem met Flash:
Het is niet bedoeld voor tekst en het internet is juist hoofdzakelijk bedoeld voor tekst. ...
wat een onzin,.. waar haal je dit vandaan?
internet hoofdzakelijk voor tekst?
ahum oh ja daarom staan in alle design-boeken en web-journalistiek-guides dat je de teksten zo kort mogelijk moet houden omdat niemand ellenlange teksten op internet leest!
En Flash kan prima omgaan met tekst, mits crispy gebruikt :)

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Ik wil wel graag even reageren, aangezien ik diegene ben die dat stukje geschreven heeft. Ik zie dat mijn verhaaltje een beetje fout geïnterpreteerd wordt. :)

Allereerst is het niet zo dat ik het idee heb dat Flash ten onder aan zijn eigen succes. Ik denk alleen wel dat de mensen die snel Flash hebben geleerd en het te pas en te onpas gebruiken, terwijl het in die gevallen eerder storend is dan nuttig, hier niet lang mee door zullen gaan. Een tijd geleden zag je op heel veel hobbysites Flashanimaties die eerder irritant dan prettig waren. Dit zie je nu veel minder (gelukkig) en daar doelde ik op.
Op zaterdag 20 juli 2002 00:16 schreef Suepahfly het volgende:
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Denk alleen al aan de vele games (al dan niet online) die er mee gemaakt worden.

Daar naast zie je steeds meer 3d (mede dankzij Plasma van Discreet) op internet sites. (ook Flash)

En bovendien zien Flash sites er vaak aantrekkelijker uit als plat html.
(mits gemaakt door een goede designer)
Wat jij noemt is precies wat ik bedoel met "nuttig" en jij ondersteunt daarmee mijn verhaal :) Flash gebruiken voor games, grappige filmpjes, draaiende 3D-modellen van producten, productpresentaties etc. etc. is heel nuttig :) Met HTML lukt je deze dingen niet. Dit bedoelde ik dus met "nuttig" gebruik van Flash.

Mijn idee is dus niet dat het ten onder gaat, maar dat het relatief nuttiger gebruikt gaat worden, zoals in bovenstaande voorbeelden.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Op dinsdag 23 juli 2002 23:42 schreef sharky_k_ het volgende:

[..]

mooie website. erg mooie effecten. Ik hoef gelukkig die website niet elke dag te bezoeken anders zou ik gek worden van de laad tijd, navigatie, onleesbaarheid, te veel informatie op een scherm etc... maar mooi gedaan hoor. Ik zeg niet dat je geen mooie dingen kan maken met Flash. Ik vind het gewoon bijna altijd fout gebruikt worden en voor informatie vind ik het ook niet prettig.
Ik zou er niet aan moeten denken dat tweakers.net er zo uit zou zien bijvoorbeeld.
2Advanced is niet de geniaalste site die er is, maar dit vind ik wel wat erg negatief :D 2Advanced is niet zwaar (ik heb isdn, en het duurt niet superlang oid) de navigatie is uitstekend, en onleesbaar is het ook niet echt, al hadden de fonts iets scherper gemogen. Het enige wat ik op 2Advanced aan te merken zou hebben is dat sommige navigatie delen aan de kleine kant zijn. Maar dit is terecht een alom geprezen site om het flashgebruik.
Natuurlijk moet tweakers.net niet deze opzet gebruiken, maar dat is om heel andere redenen. Je maakt niet een site om een bepaalde techniek heen, je gebruikt een bepaalde techniek die het beste van toepassing is op de beoogde site.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Vroeger kwam ik nog echt op sites als 2advanced, en vond ik dat echt het einde.

Tegenwoordig kom ik steeds minder van dat soort sites tegen.
Helaas.....
Veel mensenmisbruiken flash ook, idvv knipperende dingen enzo, en 'he kijk wat ik met flash kan'!! :(

Verwijderd

Nou ja goed dan, internet was vroeger vooral bedoeld voor tekst (er schijnen zelfs nu nog steeds browsers te bestaan die alleen tekst kunnen weergeven)
Maar je hebt gelijk hoor, met Flash zul je ongetwijfeld heel goed tekst kunnen weergeven. Ik denk ook wel beter dan met HTML. Alleen, ik weet het niet hoor, om nou je gehele site in Flash uit te voeren....

• BitBit3r
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-03-2025

BitBit3r

Lid

Op woensdag 24 juli 2002 15:46 schreef Martijn22 het volgende:
Nou ja goed dan, internet was vroeger vooral bedoeld voor tekst (er schijnen zelfs nu nog steeds browsers te bestaan die alleen tekst kunnen weergeven)
Tuurlijk zijn er nog text only browsers. Lynx in Linux als 1 van de bekendste.. Maarja, die gebruikt toch ook niemand (misschien 0,1 %)

Wat er ook gebeuren moogh...

Pagina: 1