verschil opleiding elektrotechniek / electronica ?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21716

Topicstarter
Naar aanleiding van een eerder topic van me heb ik wat info aangevraagd bij dirksen en de LOI. Nu hebben ze daar 2 opleidingen die voor mij van interesse kunnen zijn:
basisdiploma elektrotechniek en basisdiploma elektronica.
Nu is voor mij de basisdiploma elektronica van toepassing, maar wat houdt dan de opleiding elektrotechniek in en wat is het voor werk? Meer 'industrieel' werk soms?
Laat ik het anders zeggen: elektronica is "fijn" werk en elektrotechniek is het groffere werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:16

Felyrion

goodgoan!

electronica is idd het "fijnere" werk. Chips, printjes etc. vaak ook met lagere spanningen, zoals 12v.
elektrotechniek is meer het grove werk, een huis bedraden enzo, dus meer het 220v werk (ook wel anders natuurlijk)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-02 18:16

Shift

[] Dual crazy []

Met die cursussen kan je bijna niets leren, ik heb zelf elekrotechniek en electronica gedaan, allen wel via een school dus, daar leer je het meest namelijk. Als je serieus wilt leren kan je beter een opleidingcentrum vinden waar je echt les krijgt van een docent,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Zooooo, jij durft het wel te vertellen, had je er ervaring mee?
Ik heb zelf bij Dirksen Opleidingen de schriftelijke cursus Basiselectronicus gedaan, in 9 maanden, en ik kan je wel vertellen dat je dan meer leert dan op bv een LTS in 4 jaar.
De opleidingen van Dirksen staan bij het bedrijfsleven hoog aangeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
ik zit nu ook in het 4de jaar elektro technieken,
zoals je zegtnhet is meer het grovere werkt, bedrading in huis enz...
maar we hebben ook wel leren printplaatjes maken enz...
=> ik denk gewoon dat je voor elektronica slimmer moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 16:21

M14

Opleiding MBO Elektrotechniek op het ROC houd het volgende in:

Eerste paar jaar gezamelijk opleiding (voor iedereen het zelfde). Dan keuze make tussen 'Energietechniek', en 'Informatietechniek'

Energietechniek houd hetvolgende in: Installatie's aanleggen(oa buizen buigen, kabels trekke enz. Kl*te werk vind ik, maar jah), automatisering (schakelkasten, PLC, ed)

Informatietechniek houd het volgende in: Printplaten, chips ed (rekenen, ontwerpen, solderen enz enz). Ook communicatie ed. Alles waar printplaten in zitten zo-ongeveer (nee, met MBO niveau zul je geen mobo oid ontwerpen denk k/weet ik zeker ;) )

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 21:35 schreef M14 het volgende:
Opleiding MBO Elektrotechniek op het ROC houd het volgende in:

Eerste paar jaar gezamelijk opleiding (voor iedereen het zelfde). Dan keuze make tussen 'Energietechniek', en 'Informatietechniek'

Energietechniek houd hetvolgende in: Installatie's aanleggen(oa buizen buigen, kabels trekke enz. Kl*te werk vind ik, maar jah), automatisering (schakelkasten, PLC, ed)

Informatietechniek houd het volgende in: Printplaten, chips ed (rekenen, ontwerpen, solderen enz enz). Ook communicatie ed. Alles waar printplaten in zitten zo-ongeveer (nee, met MBO niveau zul je geen mobo oid ontwerpen denk k/weet ik zeker ;) )
Informatietechniek is dus wat ik zou willen, hoewel dat andere mij ook interessant lijkt. En wat die opleidingen betreft denk ik zelf dat zowel dirksen als de LOI een degelijk product leveren, dirksen heeft mijn voorkeur op dit moment, heb de spullen van LOI wel aangevraagd en binnen maar nog niet doorgenomen... (denk ook niet dat het slim is als ik nu OOK nog eens dit erbij ga doen, maar wilde me orienteren en toch het verschil even weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 16:21

M14

Op vrijdag 19 juli 2002 21:59 schreef LinuxAap het volgende:

[..]

Informatietechniek is dus wat ik zou willen, hoewel dat andere mij ook interessant lijkt. En wat die opleidingen betreft denk ik zelf dat zowel dirksen als de LOI een degelijk product leveren, dirksen heeft mijn voorkeur op dit moment, heb de spullen van LOI wel aangevraagd en binnen maar nog niet doorgenomen... (denk ook niet dat het slim is als ik nu OOK nog eens dit erbij ga doen, maar wilde me orienteren en toch het verschil even weten)
Je zou het eventueel ook beide kunnen doen. Eerst informatietechniek afmaken, en daarna nog energietechniek (of andersom natuurlijk :) )

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 00:06 schreef M14 het volgende:

[..]

Je zou het eventueel ook beide kunnen doen. Eerst informatietechniek afmaken, en daarna nog energietechniek (of andersom natuurlijk :) )
mja... ;)

Weet iemand overigens het verschil tussen een BC547B en een BC548B?

En daarbij hoort de vraag: Gaat mijn schakeling de mist in als ik daar de BC548B voor gebruik ipv de BC547B? Het gaat in deze schakeling om een knipper led waarbij, voor zover ik de schakeling begrijp, de ene transistor het ledje eerst laat knipperen en vervolgens de andere transistor... shit dat ik geen scanner heb... dan kan ik de tekening posten... moet ik gauw oplossen ;) Ik denk dat het op zich niet veel uit zou moeten maken in dit geval zolang ik maar 2 dezelfde transistoren gebruik... hoewel.. ook leuk om te zien wat die BC547B in combinatie met die BC548B doet natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BC548 heeft een Uce max van 30V
BC547 heeft een Uce max van 45V
Uce max = maximale collector-emitter spanning, dus de maximale spanning die over de tor mag staan.
Met een Ub van 12V kun je dus wel een BC 548 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 00:19 schreef exter het volgende:
BC548 heeft een Uce max van 30V
BC547 heeft een Uce max van 45V
Uce max = maximale collector-emitter spanning, dus de maximale spanning die over de tor mag staan.
Met een Ub van 12V kun je dus wel een BC 548 gebruiken.
Oke. Tnx. Ga zo weer verder sleutelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een vraagje:

Ik heb een schema waarbij ik een fototransistor nodig heb, het gaat hier om een lichtafhankelijke schakelaar. De transistor in het schema is de BPW42. Nu heb ik hier een BPW41N, das een fotodiode met 2 pootjes ipv 3 zoals de transistor. Kan ik de transistor vervangen door de diode? Je zou zeggen probeer het eens, maar ik ben nog niet zo ver. Ik was alvast wat onderdelen aan het checken voor een aantal schema's waar ik vandaag niet aan toekom, maar morgen wel... maar dan zijn de winkels dicht natuurlijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou heb ik geen ervaring met fototorren, maar die dingen die ik tegekom hebben 2 aansluitingen, de basis is bedoeld voor het opvallend licht.
Hieronder een paar voorbeelden van optocomponenten.
De BPW34 bv is een fotodiode, 2 aansluitingen, en de BPW103 is en fototransistor, eveneens 2 aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/fotodiode.jpg

Ik zou het gewoon maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 13:32 schreef exter het volgende:
Nou heb ik geen ervaring met fototorren, maar die dingen die ik tegekom hebben 2 aansluitingen, de basis is bedoeld voor het opvallend licht.
Hieronder een paar voorbeelden van optocomponenten.
De BPW34 bv is een fotodiode, 2 aansluitingen, en de BPW103 is en fototransistor, eveneens 2 aansluitingen.

[url="http://members.home.nl/horseflower/fotodiode.jpg"][afbeelding][/url]

Ik zou het gewoon maar eens proberen.
Ga ik doen. Heb geen andere keus. De electronicawinkel had die andere ook niet liggen kwam ik net achter. Ff proberen dus inderdaad.
Pagina: 1