collissions linux en windows xp

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

Topicstarter
ik zit met het volgende:
Ik heb hier een linux servertje (slackware 8),een windows xp pro pc en een windows 98se pc staan, met daartussen een 10 Mb netwerkje (hub, geen switch).

Als ik nu via windows file shares kopieer tussen xp en 98, zie ik het collission-lampje op mijn hub totaal niets doen. Goeie zaak dus.
Als ik echter een file copy tussen die linux bak en bv. de xp pc doe (via bv. winscp of samba), dan begint dat collission-lampje als een gek te branden. Constant collissions dus gedurende de file transfer.
Nu heb ik al gecheckt of mijn nic op linux een mtu van 1500 heeft en via een registry key ervoor gezorgd dat xp dit ook heeft. MTU is dus hetzelfde.

Welke instellingen kan ik nog meer checken/kunnen oorzaak zijn van deze collissions?

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 20:34

LegacyCode

De crack van de division

Staat je NIC soms op full-duplex in linux ???

legacycode.net

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Als het goed is niet.
De netwerkdrivers worden default geladen (/sbin/modprobe rtl8139) en nic zou het dan zelf uit moeten zoeken.
Als ik met rtl8139-diag kijk, dan meld hij ook dat die kaart op half-duplex staat.

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
iemand misschien nog een ander idee ?

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
Kijk eens met mii-tool of mii-diag of die ook zegt dat je netwerkkaart op half duplex staat.

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
hmmm, kreeg in eerste instantie een 'auto negotiate failure' op eth0.
Nadat ik eenmaal mii-tool met '-F 10baseT-HD' had gestart krijg ik nu wel antwoord als ik mii-tool start zonder opties.
Output nu:

eth0: 10 Mbit. half duplex, link ok
eth1: 10 Mbit, full duplex, link ok

eth0 is nic van interne netwerk.
eth1 is nic verbonden aan kabelmodem.

Heb nu effe vlug een copy test gedaan via SAMBA maar blijf constant collissions krijgen.

Toch vreemd dat eth0 in eerste instantie geen antwoord gaf :?
Is hier iets uit af te leiden?

BTW: leuk tooltje, ken ik nog niet (weer wat geleerd) :)

• BitProcessor
Op zondag 21 juli 2002 16:17 schreef grep het volgende:
hmmm, kreeg in eerste instantie een 'auto negotiate failure' op eth0.
Nadat ik eenmaal mii-tool met '-F 10baseT-HD' had gestart krijg ik nu wel antwoord als ik mii-tool start zonder opties.

Toch vreemd dat eth0 in eerste instantie geen antwoord gaf :?
Is hier iets uit af te leiden?
Ik denk niet dat je daaruit iets kan afleiden hoor. In de man-pages staat hetvolgende :
This utility checks or sets the status of a network inter-
face's Media Independent Interface (MII) unit. Most fast
ethernet adapters use an MII to autonegotiate link speed
and duplex setting.
Maw, als de betreffende adapter geen fast-ethernet adapter is, heb je kans dat je geen mii hebt en dan kan het tooltje daar ook niet mee communiceren.

Anyway, je hebt je nic dus geforceerd op 10mbit HD en nog altijd blijf je collisions krijgen, dit is dus niet meer normaal. Kan je niet ergens een ander (gelijkaardig) kaartje halen om eens te testen of het niet aan de kaart zelf ligt ?

[offtopic]
BTW, het tooltje heb ik toevallig leren kennen door mijn stage, had iets nodig waarmee je kan zien of de "link ok" was :)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:27
Ik heb _altijd_ al collisions gehad op mn 100MBps 3com hub (en vroeger op mn 10MBps hub). Ik dacht dat dit normaal was ? (snelheden tot 8.5 Mbyte/s)

• BitProcessor
Op zondag 21 juli 2002 16:33 schreef sverzijl het volgende:
Ik heb _altijd_ al collisions gehad op mn 100MBps 3com hub (en vroeger op mn 10MBps hub). Ik dacht dat dit normaal was ? (snelheden tot 8.5 Mbyte/s)
Collisions zijn normaal als je een hub gebruikt in een netwerk waar wel degelijk wat verkeer is.

Maar als je collision lampje bijna continue gaat branden tijdens de communicatie tussen slechts 2 machines, dan gaat er iets mis...

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:27
Op zondag 21 juli 2002 16:36 schreef G8KeePeR het volgende:

[..]

Collisions zijn normaal als je een hub gebruikt in een netwerk waar wel degelijk wat verkeer is.

Maar als je collision lampje bijna continue gaat branden tijdens de communicatie tussen slechts 2 machines, dan gaat er iets mis...
Ook dit heb ik altijd, ook als er maar 2 machines bezig zijn (XP <-> Win2k server en Win2k pro <-> Win2k server over TCP/IP). ALtijd gedacht dat dit gewoon de ACKs waren die voor dit soort collisions zorgden.

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 16:29 schreef G8KeePeR het volgende:

Maw, als de betreffende adapter geen fast-ethernet adapter is, heb je kans dat je geen mii hebt en dan kan het tooltje daar ook niet mee communiceren.
Maar het rare is dat de 2 nic's van hetzelfde merk en type zijn . Komen samen uit zo'n begnners netwerkpakket van sitecom (I know, I know :) ).
Waarom geeft de ene wel antwoord en de ander niet? Zal wel iets te maken hebben met het apparaat aan de andere kant van de lijn (resp. het hubje en het kabelmodem).

Zit echter nog steeds met die collisions.
Heb net een file van ongeveer 29 MB gekopieerd en daarna de collission statistieken met ifconfig bekeken: 16962 collissions!

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 16:36 schreef G8KeePeR het volgende:

[..]

Plus het feit dat een copy via shares tussen m'n xp pc en de 98 pc zo goed als geen collissions geeft, doet bij mij vermoeden dat het een TCP/IP configuratie "afwijking" (tov de win pc's) is op de linux pc .

• BitProcessor
Op zondag 21 juli 2002 16:40 schreef grep het volgende:

[..]

Maar het rare is dat de 2 nic's van hetzelfde merk en type zijn . Komen samen uit zo'n begnners netwerkpakket van sitecom (I know, I know :) ).
Waarom geeft de ene wel antwoord en de ander niet? Zal wel iets te maken hebben met het apparaat aan de andere kant van de lijn (resp. het hubje en het kabelmodem).
Hmm, als het beide dezelfde kaartjes zijn is het heel raar.
mii-tool kan normaal ook werken met kaartjes waar geen kabel ingeplugd zit, of die geen verbinding hebben met een ander apparaat. Trek voor de lol maar eens de kabel uit van je eth1-adapter en start mii-tool eth1 op, dan zal hij normaalgezien mooi zeggen : 'no link'. De tool werkt dus, en geeft de goede output. Natuurlijk krijg je dan geen autonegotiate-snelheid te zien :z

Ik zou, zoals hierboven vermeld eens proberen met een ander kaartje. Is dat het probleem, dan weet je de oplossing. Zoniet, zal je nog effe voort moeten zoeken :(

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op zondag 21 juli 2002 16:43 schreef grep het volgende:

[..]

Plus het feit dat een copy via shares tussen m'n xp pc en de 98 pc zo goed als geen collissions geeft, doet bij mij vermoeden dat het een TCP/IP configuratie "afwijking" (tov de win pc's) is op de linux pc .
mij is zon afwijking niet bekend (gebruik dagelijks linux server icm windows clients)

stop die linux bak eens met zijn stekker in een andere port op je hub, kijken of dat iets uitmaakt

A wise man's life is based around fuck you

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Wat ik eigenlijk net bedenk (en dus nog niet gemeld had):

Als we op die 2 pc's zitten te internetten, dan gaat het verkeer uiteraard over diezelfde hub, kabel en nic. Ik heb nu eens expres op het lampje zitten letten, maar ook hier vinden eigenlijk geen collissions plaats.

Het treedt dus alleen maar op als er flink "gepompt" moet worden. Misschien dat dit ergens op duidt?

• BitProcessor
Man,man, nu weet ik toch effe geen uitleg te verzinnen.

Misschien het CSMA/CD mechanisme van het kaartje dat z'n beste tijd heeft gehad :?

Verwijderd

Het is een stuk vreemder dat je geen collisions hebt als je van windows naar windows kopieert dan dat je ze wel hebt als je vanaf de linuxdoos kopieert. Als je een hub hebt en geen switch, is je netwerk per definitie half duplex. En bij half duplex netwerken heb je per definitie collisons. Collisions zijn niet slecht, maar maken gewoon deel uit van het CSMA/CD protocol. Hou er rekening mee dat hubjes niet zo heel erg slim zijn en de collision ledjes die er op zitten niet betrouwbaar zijn.

Kijk dus naar wat je voor snelheden haalt met het kopieeren van files en niet naar collisions.

• grep

grep

meer begrep...

Topicstarter
Op zondag 21 juli 2002 20:28 schreef Grasvezel het volgende:
Het is een stuk vreemder dat je geen collisions hebt als je van windows naar windows kopieert dan dat je ze wel hebt als je vanaf de linuxdoos kopieert. Als je een hub hebt en geen switch, is je netwerk per definitie half duplex. En bij half duplex netwerken heb je per definitie collisons. Collisions zijn niet slecht, maar maken gewoon deel uit van het CSMA/CD protocol. Hou er rekening mee dat hubjes niet zo heel erg slim zijn en de collision ledjes die er op zitten niet betrouwbaar zijn.

Kijk dus naar wat je voor snelheden haalt met het kopieeren van files en niet naar collisions.
Met het copieren van een file van de linux bak naar de pc haal ik zo tussen de 800 en 1000 Kb/s. Is dat redelijk voor een 10 Mbit ethernet verbinding?
De snelheid tussen 2 windows pc's zou ik zo even niet weten, maar ga ik uitzoeken.

Overigens lijkt het mij, buiten het feit of het collission ledje betrouwbaar is of niet, dat de statistieken die ik bij ifconfig kreeg toch niet goed.

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53

duronbug

Step on it.....!

Snelheid is wel OK. Heb hier een tijdje geleden ook 10mbit gehad en ook met gigantisch knipperen van die collisions leds. Bij was het dat de ene wel op full duplex stond en de ander niet.
Pagina: 1