Simpele?? versterker maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20025

Topicstarter
Hallo,

ik was van plan om een versterker te maken van zo'n 2 keer 20 watt, nu heb ik even rondgekeken wel wat gevonden op circuits online, maar ik snap die schema's voor geen meter, ik ben eigenlijk opzoek naar een duidelijk schema die ook voor een leek (solderen kan ik wel) te begrijpen is. Conrad heeft wel een bouwpakket maar is mij eigenlijk te prijzig!

Is er iemand die misschien zo'n schema heeft of mij verder zou kunnen helpen?
- Versterker moet kunnen werken op accu van 12 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56511

Zou ik ook wel eens willen doen.. Hier op het forum moeten zeker mensen zijn die weten hoe je aan zo iets begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 22:47
M`n schoonvader is een aantal jaar geleden ook eens bezig geweest met een zelfbouw versterker. Dat was toen op zich niet zo`n pretje geloof ik. Het bouwen ging wel, het is alleen heel erg prijzig dat wel. Alleen jammer dat er na een maand knutselen nog geen geluid uit het ding kwam (terwijl alles volgens het schema klopte). Gelukkig kon een professionele technicus er naar kijken (een kennis dus dat scheelde ook weer wat geld). Toen kregen we hem wel aan de praat. Alleen jammer dat de oude philips amp die hij had zijn 4 keer zo dure zelfbouw amp er dik uitspeelde...life can be bitch }:0
Dus denk even heel goed na of je er echt veel zin in hebt... voor hetzelfde geld kun je heel mooi kant en klaar spul kopen.

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deze leek mij wel wat:
Afbeeldingslocatie: http://www.aaroncake.net/circuits/amp20w.gif

Maar snap de betekenissen nog niet helemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De opzet is heel simpel, want ik wel dat ding meetrekken op vakantie, accu eraan en afspelen, maar werkt zoiets goed met aansluiten op md/cd speler? Of geven die alsnog te weinig af om te versterken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

C = Condensator.
Gnd = Ground.
R = Spoel.
U = Transistor.

Nu de waardes nog en je kunt het maken. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 19 juli 2002 19:37 schreef Cannondale het volgende:
voor hetzelfde geld kun je heel mooi kant en klaar spul kopen.
Er is een groot verschil tussen zelfbouw, en zelfbouw paketten. Zelfbouw paketten zijn wezenloos duur, dus je kunt het beste zelf onderdelen kopen om een versterker te bouwen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jep ground is dus gewoon -12 volt neem ik aan?
Line in ground stuur je dus als het ware naar beneden, die pakt ie op in het schema via die pijltjes naar beneden met die streepjes toch?
Waardes heb ik natuurlijk ook wel :)
R1 1 39K 1/4 Watt Resistor
C1,C2 2 10uf 25V Electrolytic Capacitor
C3 1 100uf 25V Electrolytic Capacitor
C4 1 47uf 25V Electrolytic Capacitor
C5 1 0.1uf 25V Ceramic Capacitor
C6 1 2200uf 25V Electrolytic Capacitor
U1 1 TDA1554 Two Channel Audio Amp Chip
MISC 1 Heatsink For U1, Binding Posts (For Output), RCA Jacks (For Input), Wire, Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Gaan we zo beginnen ;) Gebruiken we een supa dupa LM741 als voorversterker met een paar eindtorren erachter :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee nee laten we het maar makkelijk houden ;)
Moet wel ff zeker weten dat dit me gaat lukken voordat ik die spullen haal natuurlijk

Maar ground is gewoon de -12 volt toch? Ik vind het namelijk vaag dat die ground naar beneden gaat en dus ook -12 volt door stuur naar de line in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Ik zat ff te googelen om te zien wat voor transistor Vinex gebruikte.
Ik zag ineens een plaatje dat mij wel erg bekend voorkwam. :P

[url="http://www.aaroncake.net/circuits/amp20w.htm"]http://www.aaroncake.net/circuits/amp20w.htm[/url]

Edit:

Waarom vind ik die vetgedrukte woorden nu zo lachwekkend. :?
4. Printed circuit board is preferred, but universal solder or perf board will do. Keep lead length short.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben idd zo vrij geweest om hem van die site te halen..

Maar nog ff paar vraagjes:
- Ground is dus de min 12 volt? Zo niet waar moet die anders aan?
- Op die tda 1554 IC zitten nog weer aansluitingen voor plus en min ofzo, want in dat schema staat op de ic weer driehoekjes getekend met plus en min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

Die driehoekjes zijn de interne schakelingen in de IC

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 13:08
(jarig!)
Hmm.. Als je echt gewoon iets simpels wilt maken, kijk dan eens naar een TDA1516Q of een TDA1518Q (versterker-ic's van philips).

Dat is gewoon een kwestie van wat condensatoren erbij prikken, en het werkt al..

Schema's zijn wel te vinden op de semiconductor websites van philips.

(Oh, en als je meer power wilt, is het ook nog mogelijk door bijv, een TDA1560 te gebruiken).

De bovengenoemde dingen worden veel toegepast in auto-radio's, dus misschien is het iets voor je..

Die dingen werken trouwens gewoon op +12V en ground (dus 0V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Laatst online: 13:51

Harrie

NederVlaming

Op vrijdag 19 juli 2002 19:48 schreef Exirion het volgende:
Gaan we zo beginnen ;) Gebruiken we een supa dupa LM741 als voorversterker met een paar eindtorren erachter :P
Idd, dat zou een simpele versterker zijn zoals hij wilt, en het rendement is ook nog wel oke, als je het volume hoog zet...

ik heb nog ergens een schemaatje..

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/N/c.t.philippi/schakeling.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52550

Jochie toch, als je in de tijd dat je aan het prutsen bent met electronica (terwijl je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent) kan je beter gaan werken (je hebt vast al een baantje) en met het geld dat je verdiend en het geld dat je niet uitgeeft aan losse onderdelen kan je een uitstekende versterker kopen -> geen gepruts en geen geldverspilling.

Het enige motief voor een zelfbouwversterker is interesse in de electronica, aangezien geld het enige motief is zou ik er niet aan beginnen als ik jou was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

(jarig!)
Daarom kan hij beter even met iets simpels en kleins beginnen; dan maakt het ook niet uit als het niet klinkt/werkt/gesloopt is... ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Op vrijdag 19 juli 2002 20:26 schreef Jazeker het volgende:
Het enige motief voor een zelfbouwversterker is interesse in de electronica, aangezien geld het enige motief is zou ik er niet aan beginnen als ik jou was!
Hallo. :?
Toen ik zendertjes ging maken wist ik er ook niets van.
Door veel te prutsen leerde ik het.
En zal ik jou eens iets vertellen, een zelfgemaakt iets klinkt altijd beter, ongeacht de kwaliteit.

Al komt er bijna geen geluit uit, je krijgt wel een kick als je iets maakt dat werkt, zonder dat er ook maar een prefab-onderdeel in zit.

Daarom vind ik jouw opmerking een beetje jammer, het doel van dit form is dat mensen zelf dingen maken.
Jij boort nu iemand de grond in omdat hij iets wil maken en niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

Zekerz, Duimpjes omhoog !

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
(jarig!)
Op vrijdag 19 juli 2002 20:26 schreef Jazeker het volgende:
en met het geld dat je verdiend en het geld dat je niet uitgeeft aan losse onderdelen kan je een uitstekende versterker kopen -> geen gepruts en geen geldverspilling.
En dan wil ik hier ook nog even op ingaan.. Hij wil speciaal een versterkertje voor 12V hebben.. De mogelijkheden die je dan nog hebt zijn de autoversterkers..
Nou zijn die simpele dingen vaak niet echt duur, maar de reeds opgenoemde mogelijkheden kosten nog steeds minder..
(voor 20¤ bouw je al zoiets).

[Edit]
philippi14: Dat schema is best leuk, maar als de topicstarter echt 2x20W wil halen, zal hij dat schema toch 4x moeten maken, waarbij 2x met een geinverteerde ingang.
20W bij 12V haal je echt alleen maar bij gebrugde versterkers :)
Dan is een IC-oplossing toch makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52550

Op vrijdag 19 juli 2002 20:30 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

Hallo. :?
Toen ik zendertjes ging maken wist ik er ook niets van.
Door veel te prutsen leerde ik het.
En zal ik jou eens iets vertellen, een zelfgemaakt iets klinkt altijd beter, ongeacht de kwaliteit.

Al komt er bijna geen geluit uit, je krijgt wel een kick als je iets maakt dat werkt, zonder dat er ook maar een prefab-onderdeel in zit.

Daarom vind ik jouw opmerking een beetje jammer, het doel van dit form is dat mensen zelf dingen maken.
Jij boort nu iemand de grond in omdat hij iets wil maken en niet kopen.
Deze jongen wil niet graag zelf iets doen, hij wil goedkoop een versterker regelen.
en als je niet weet hoe dat moet ben je inclusief denk & ontwerptijd goedkoper uit als je gewoon bij de kijkshop voor E 24.99 een versterkertje haalt die 5 keer sterker is... (en het gegarandeerd doet!)

Het initiatief van het zelf versterker bouwen wil ik absoluut niet de grond in boren, de topicstarter heeft naar mijn idee alleen niet echt goed nagedacht.

Ik schat dat je (als je geen expert bent) je op z'n allerminst 10 uur bezig bent (als het niet het dubbele is).
aangezien je toch wel 5 euro per uur moet kunnen verdienen komt dat op 10 x E 5 = 50 Euro... kan je toch voor de helft klaar zijn...

Ik hoop dat je mijn eerste post niet als een
"in de grondboorpoging" ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 17:59
Op vrijdag 19 juli 2002 20:04 schreef Vinex het volgende:
- Ground is dus de min 12 volt? Zo niet waar moet die anders aan?
Ground dat lijkt mij toch de aarde te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou een vriend van me die weet er wat meer vanaf, maar aangezien we op korte termijn nog ff wat voor elkaar moeten hebben is zo'n ding voor 25 euro van de kijkshop ook wel wat.. Kwaliteit is vrees ik nihil, dus daarom was ik eigenlijk van plan om voor minder zelf wat te proberen..

Maar kan je op zo'n ding van de kijkshop rechtstreeks md en cd op aansluiten?
Hiero: [url="http://www.kijkshop.nl/online/Shop/product_details.asp?catalog%5Fname=MainCatalog&category%5Fname=Versterkers&product%5Fid=87550&variant%5Fid=&category%5Fpath%5Fsegment=Car+audio&productlist%5Fpath%5Fsegment=Versterkers"]http://www.kijkshop.nl/online/Shop/product_details.asp?catalog%5Fname=MainCatalog&category%5Fname=Versterkers&product%5Fid=87550&variant%5Fid=&category%5Fpath%5Fsegment=Car+audio&productlist%5Fpath%5Fsegment=Versterkers[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Op vrijdag 19 juli 2002 22:36 schreef Vinex het volgende:
[url="http://www.kijkshop.nl/online/Shop/product_details.asp?catalog%5Fname=MainCatalog&category%5Fname=Versterkers&product%5Fid=87550&variant%5Fid=&category%5Fpath%5Fsegment=Car+audio&productlist%5Fpath%5Fsegment=Versterkers"]http://www.kijkshop.nl/online/Shop/product_details.asp?catalog%5Fname=MainCatalog&category%5Fname=Versterkers&product%5Fid=87550&variant%5Fid=&category%5Fpath%5Fsegment=Car+audio&productlist%5Fpath%5Fsegment=Versterkers[/url]
Die heb ik ooit gehad voordat ik overging op mijn MOSFET-versterkertje. :)
Zodra die versterker aanging kon ik mijn toerenteller wel weggooien omdat ik aan het geluid genoeg had.

Echt, dat ding is zo storingsgevoelig als de nete.
Deze zou ik dus nevernooit kopen, al is het nog zo goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:46
Exirion heeft gelijk: Ga eens kijken naar een geïntegreerd versterker ic'tje uit de TDA of LM serie (tda is van sgs thompson en philips, LM is national semiconductor).

Er zijn er enkele die op 14 volt werken (da's accuspanning) en die specifiek bedoeld zijn voor gebruik in autoradios ed.

Deze ic's werken echt ideaal, er zijn maar een paar externe componenten nodig en een voeding is ook niet nodig, omdat je met een accu werkt.

Voor philips ic's kan je hier kijken:

[url="http://www.semiconductors.philips.com/catalog/219/282/41685/34068/31627/index.html#31627"]linkje[/url]

De tda 1553q van philips lijkt me geknipt voor wat je wilt, een 2x22 car audio amplifier, leverbaar door conrad.
[url="http://www.semiconductors.philips.com/acrobat/datasheets/TDA1553Q_CNV_2.pdf"]datasheet[/url]
(uiteraard in PDF formaat)

De devices van sgs-thompson:
[url="http://eu.st.com/stonline/products/selector/38.htm"]linkje[/url]

de tda 7374 is hier een mooie kandidaat
Leverbaar via [url="http://www.dil.nl"]www.dil.nl[/url] (en ook [url="http://www.display.nl"]www.display.nl[/url])

datasheet:
[url="http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/1549.pdf"]linkje[/url]

Zoek er wel eentje uit, die te leveren is, bij de standaard winkels. Denk hierbij aan [url="http://www.dil.nl"]www.dil.nl[/url] en [url="http://www.conrad.nl"]www.conrad.nl[/url], of uiteraard je locale electronicawinkel.

Wanneer je besloten hebt wat je wilt, laat dat dan hier wetem. dan kunne nwe je een beetje op weg helpen met het opbouwen van het printje :)

Je kan voor een eurootje of 20-50 klaar zijn (meeste kosten zitten in de afwerking, kastje ed. als je het luxe wilt aanpakken. Aan electronica ben je een eurootje of 15-20 kwijt)

* Raymond vindt dit grappig, aangezien hij een maandje terug op basis van een tda 2040 een ampje heeft gemaakt: supereasy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 23:32
Ik heb een bouwpakketje van de conrad (10 watt).

Ik ben bezig met een versterker zodat ik m'n mp3 speler etc. erop aan kan sluiten, helaas heb ik maar 7.2 volt accu's(rc auto), en heb er een 4 Ohm box voor gekocht.

Nu wil ik een iets beter geluid en iets meer vermogen, 10 watt versterker is ruim voldoende maar dat wordt nu dus niet gehaald, kan ik hier een ander type versterkertje voor bouwen of iets aanpassen. Of wil dat gewoon niet met slechts 7.2 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
(jarig!)
Op zaterdag 20 juli 2002 00:20 schreef arnem_ het volgende:
Nu wil ik een iets beter geluid en iets meer vermogen, 10 watt versterker is ruim voldoende maar dat wordt nu dus niet gehaald, kan ik hier een ander type versterkertje voor bouwen of iets aanpassen. Of wil dat gewoon niet met slechts 7.2 volt?
Mjah, of er standaard producten voor zijn weet ik eigenlijk niet, maar in principe moet het wel mogelijk zijn..

De TDA1560 die ik eerder noemde perst uit 12V ook 40W (nouja, da's piekvermogen bij 10% tdh, maargoed).
Er wordt dan gebruik gemaakt van een klasse-H schakeling, waarbij een paar grotere buffer-elco's tijdelijk in serie worden gezet met de voedingsspanning, om zo een hogere spanning te krijgen, en dus meer vermogen te kunnen leveren..

Misschien kun je daar nog iets op terug vinden.. (bij de meeste datasheets staan ook de minimale spanningen waarbij zo'n ding nog werkt).
Pagina: 1