[MOBO]ECS K7S5A doorgefikt...

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hmm,ik heb zojuist bij een vriend van mij z'n kapotte computer opengeslootp en nu blijkt dat van zijn moederbord (ECS K7S5A) één van de grote powerconverter chips (die driepotige dingen bij de processorsocket) opgeblazen te zijn. Er zit een klein gaatje in :).

Maar nu de vraag, hoe kan dat? Hij heeft er een Athlon Thunderbird 1.4Ghz in gehad, en heeft dat ding niet overgeclocked gehad.

Aan de andere powerconverter chips is te zien dat ze ook heet geweest zijn, de metalen delen zijn aardig blauw uitgeslagen. Het moederbord is net iets meer dan een jaar oud :'(.

Enig idee of dit een ontwerpfout van het moederbord is? Hebben meer mensen dit gehad?

De processor is overigens nog prima. Ik had toevallig net eenzelfde moederbordje liggen, de processor overgezet en het werkt allemaal weer prima.

De voeding is een 300W Enermax.

Macbook Pro

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Er zat heel veel stof in de koeler van de CPU. Kan het zijn dat die koeler daardoor te veel stroom heeft getrokken waardoor er in het regelcircuit iets kapot is gegaan?

Ik zal vanavond even een foto'tje maken...

Macbook Pro

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 13:56

bloasfist

Slot-A Crew

Op vrijdag 19 juli 2002 17:31 schreef RetepV het volgende:
Er zat heel veel stof in de koeler van de CPU. Kan het zijn dat die koeler daardoor te veel stroom heeft getrokken waardoor er in het regelcircuit iets kapot is gegaan?

Ik zal vanavond even een foto'tje maken...
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Als de koeler moeite heeft om te draaien door vuil e.d. gaat ie gewoon langzamer draaien. Hij trekt dan geen extra stoom.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

volgens mij is dit gewoon ff pech gehad hebben.

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 13:47
Op vrijdag 19 juli 2002 18:00 schreef Dannyke het volgende:
volgens mij is dit gewoon ff pech gehad hebben.
zie het positief : hij heeft mazzel dat zijn processor enzo niet meegebakken zijn :-)

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Zonder gein ,het ontzettende hoge stroomverbruik van de athlon heeft de mosfets om zeep geholpen .
Dit is al vaker voorgekomen ,op Ocworkbench forum zou je hier meer over kunnen vinden...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hey, tnx voor de replies :). Beetje laat, maar ik heb in de tussentijd mijn been gebroken, vandaar :).

Macbook Pro

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-06 16:18

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

ow beterschap

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
RetepV schreef op 18 september 2002 @ 16:19:
Hey, tnx voor de replies :). Beetje laat, maar ik heb in de tussentijd mijn been gebroken, vandaar :).
Gaat lekker dan,
ondertussen nog meer problemen erbij gekregen ?

Beterschap !!!

Verwijderd

He retepv skateboarden is gevaarlijk he :p greetings van Sk8tur van www.sk8world.nl

• Killemall
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 21:40

Killemall

Can you say Moooh !!??

Dit vind ik toch net iets te toevallig. M'n K7S5A is zondag kapot gegaan.

Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~m.vanengelen1/ecs-kapot.jpg

Heb zonet een vriend van mij gesproken. Heeft 1 jaar geleden tegelijk met mij ook eenzelfde bordje gekocht. Blijkt ook een van de transistors (de 6e) doorgebrandt te zijn. Ik heb inmiddels al een nieuw bordje meegekregen van COM4 in Ehv. M'n garantie liep tot de 23ste van deze maand .. :/

Verwijderd

Jahh dat had ik ook met msi k7t turbo ik ruikte iets uit me blowhole en op eens boem en ik keek ook in me bios opeens was me voltage jah!!! 2.10 echt raar hij is nu op gestuurt naar msi het is precies het zelfde

Verwijderd

behalve die condesator niet kaputt alles die zwarte blokje

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
wat verw8 je? ecs is een ultra goedkoop bord. krijg je ook ulta goedkope kwaliteit...

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Wat is dat nou voor zoute opmerking,die bordjes zijn een van de beste die er te krijgen zijn wat betreft stabiel zijn en zonder gezeik alles kunnen draaien.
Maar goed er is ooit een thread geweest over thunderbirds en die mobo's ,MSI doet niet voor jan lul een dikke heatsink nu op de mosfeds..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

sharkzor schreef op 19 september 2002 @ 08:52:
wat verw8 je? ecs is een ultra goedkoop bord. krijg je ook ulta goedkope kwaliteit...
wel goedkoop maar niet in principe slecht gaan geloof ik ook de bordjes van ASUS produceren of een ander groot merk enige verschil behalve die 2 als ie uitkomt is de naam die erop staat en de ene heeft een ami en da andere een award BIOS.

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hmm, ik heb nog eens goed gekeken, en de kapjes van alle grote condensatoren bij mijn board staan bol, dus die zijn allemaal in ieder geval te heet geweest. Ik zag bij een andere transistor/spanningsregelaar ook iets wat verdacht veel op een barstje leek. Ik denk dat het ook veilig is te stellen dat alle transistoren kapot zijn, niet alleen die ene.

Ik wilde een foto'tje maken, maar ik krijg in dit kunstlicht geen fatsoenlijke foto voor elkaar. Misschien morgen.

Kijk hier voor mijn gebroken been :): http://home.wanadoo.nl/p.vroomen/fracturefotos.html

Het gaat inmiddels wat beter, maar ik mag er de eerstkomende drie weken nog niet op lopen :).

Macbook Pro

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
RetepV schreef op 19 september 2002 @ 21:47:
Hmm, ik heb nog eens goed gekeken, en de kapjes van alle grote condensatoren bij mijn board staan bol, dus die zijn allemaal in ieder geval te heet geweest. Ik zag bij een andere transistor/spanningsregelaar ook iets wat verdacht veel op een barstje leek. Ik denk dat het ook veilig is te stellen dat alle transistoren kapot zijn, niet alleen die ene.

Ik wilde een foto'tje maken, maar ik krijg in dit kunstlicht geen fatsoenlijke foto voor elkaar. Misschien morgen.

Kijk hier voor mijn gebroken been :): http://home.wanadoo.nl/p.vroomen/fracturefotos.html

Het gaat inmiddels wat beter, maar ik mag er de eerstkomende drie weken nog niet op lopen :).
Damn, ik kan niet echt tegen fotos van kapotte ledematen :P

Maargoed... ik heb dit bordje ook en hoop niet dat hij het over een klein jaartje het gaat begeven. Ik betaal niet veel voor het bordje maar ik koop hem niet om over een jaar weer een nieuwe te moeten kopen.

Verwijderd

mmm hehehe mijn moederbord(ook k7s5a) is (paar weken geleden) ook op dat zelfde punt doorgebrand met een AMD 1400mhz TB...toeval?

Verwijderd

fuck a duck ik heb ook dat mobo, zijn er nog meer gevallen van bekend???

xrikus, hoe langhad jij em al?

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 21:50
Één troost, als je een Abit had gekocht dan weet je zeker dat ie naar een jaar lekke condensatoren heeft (en daarna dus doorfikt)

Ach ja, nog een mobo op de blacklist.
Abit, MSI, Epox en nu dus ook ECS....
(nu maar hopen dat de door mij inelkaar gezette systeempies met andere ecs bordjes niet ook doorfikken)

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 22:59:
mmm hehehe mijn moederbord(ook k7s5a) is (paar weken geleden) ook op dat zelfde punt doorgebrand met een AMD 1400mhz TB...toeval?
Nee geen toeval ,je had de mosfeds moeten koelen met wat koelblokjes...
Maar goed wie ken dat nu weten ,ik heb 5 bordjes gehad (5a) deden het allemaal perfect ,als ik ze maar deed koelen met die heethoofd erop. Thunderbird :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2002 @ 23:02:
fuck a duck ik heb ook dat mobo, zijn er nog meer gevallen van bekend???

xrikus, hoe langhad jij em al?
Ik had hem ongeveer 7 a 8 maanden :| ...

Verwijderd

Ecs maakt wel goede moederborden , maar dit lijkt geen incident meer , gelukkig zelf een Soltek moederbord (sl75drv5) en tot nu toe geen probs..

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2002 10:23 . Reden: TyPo ]

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:41

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb ook de K7S5A...een dikke maand nu of sow....en daarop een xp2100+....nu maar hopen dat daar nix mis mee gaat :|

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Ik heb nog een K7S5A met een Duron 700 erop en op dit moment heeft die vriend waarvan het moederbord doorgefikt is een ander K7S5A moederbord van mij in de leen met zijn TB 1.4GHz erop. Als ik het zo hoor moet ik dat moederbord snel even terugvragen en er wat koeldingen op plakken...

Met die Duron 700 zal 'ie niet zo snel doorfikken, denk ik. Hoewel... Dat is nog een Spitfire core (= hoog stroomverbruik)...

Ik vraag me af of het de condensatoren zijn die uitdrogen, waarna de transistoren doorfikken, of dat het de transistoren zijn die doorfikken, waarna de condensatoren kapot gaan... Iemand enig idee?

In ieder geval ga ik proberen dit boardje te repareren. Eerst eens zien of ik die transistoren ergens kan krijgen :). Er zullen wel Europese equivalenten zijn. En ze hoeven geen SMD te zijn, ik denk zelfs dat gewone transistoren makkelijker zijn omdat daar een gat in zit om een koellichaam aan vast te schroeven.

Macbook Pro

Pagina: 1