Toon posts:

RAID Asus A7V333 Prestaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
AAaaaaaarghh!!! |:( Kan iemand mij helpen? Ik heb het volgende probleem. Ik heb een Asus A7V333 met RAID, waarbij ik de RAID-controller gebruik voor 2 80gb 7200 schijven omdat ik deze pc wil gebruiken voor videobewerking. Verdere specs van de pc: Athlon XP 2000, 512 DDR, 20gb 7200 (om van te booten) geforce2 mx 400. De presaties van dit systeem zijn echt bagger. Ik kan niet eens videocapturen zonder dat ie om de zoveel frames een frame dropt, waardoor de hele film niet meer loopt. De oorzaak is duidelijk de RAID-controller en dat bleek ook uit een test van Sisoft Sandra 2002 (11055, tegen gemiddeld 25000 voor een ata100 30gb schijf)

Wat kan ik hier aan doen?? Ik heb al vanalles geprobeerd, bios update, nieuwe drivers etc. Uit de vele topics op tweakers blijkt idd dat de prestaties van de RAID op dit bord bagger zijn, maar hoe krik je ze op?

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:14
De volgende moet je doen:
1. Disable USB2.0 via een jumper op jouw moederbord (raadpleeg effe je handleiding).
2. Zet in de bios PCI 2.1 Latency Complaint op enable.
3. Zet in de bios de PCI Latency op 128 i.p.v. 32.
4. Installeer via raid patch ([url="http://www.viaarena.com"]www.viaarena.com[/url]).
5. Installeer pci-latency patch([url="http://www.networking.tzo.com/net/software/"]http://www.networking.tzo.com/net/software/[/url]).

Test het niet alleen met Sandra, maar ook met bijvoorbeeld Atto.

Succes en post jouw verbetering effe hier!

En nog wat: ik had een verrotte Maxtor hd in mijn raid waardoor mijn raid performance zeer slecht waren. Na het vervangen van de hd is mijn performance sterk verbeterd.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor je snelle reactie. Het klonk erg hoopvol. Ik heb alles gedaan in de volgorde zoals je zei, maar helaas. Prestaties zijn niet verbeterd. Windows hangt nog steeds om de zoveel tijd, wat er ook voor zorgt dat het capturen van video niet goed gaat. Ik heb het nu maar even gauw opgelost door m'n RAID niet te gebruiken en m'n dvd-rom speler af te koppelen. Zo kan ik iig m'n 2 80gb en m'n 1 20gb schijf gebruiken. Ik wacht wel tot Asus er ook achter komt dat er een behoorlijk probleem is met dit bord.

• Brakius
Ik denk dat asus geen probleem met dit bord heeft, maar dat jij een probleem hebt met jouw schijven of zo. Ik had eerst een zeer slecht presterende raid en het bleek aan 1 van de Maxtor schijven te liggen. Vervangen was de oplossing.

Wanneer mijn tips in jou geval niet geholpen heeft, is er toch wel degelijk een probleem. Sandra score van 11.000 is echt slecht. Dit moet minsten het dubbele zijn.

Heb jij toevallig usb apparatuur welke veel data genereerd? Dat gaat namelijk over dezelfde bus.

Hoe had jij je raid aangesloten? Je moet namelijk beide harde schijven iedes een eigen kabel geven en beiden als master instellen (dus elke hd een eigen promise ide-poort, en geen cdrom of dvdspeler op die poorten aansluiten).

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 22:54 schreef Brakius het volgende:
Ik denk dat asus geen probleem met dit bord heeft, maar dat jij een probleem hebt met jouw schijven of zo. Ik had eerst een zeer slecht presterende raid en het bleek aan 1 van de Maxtor schijven te liggen. Vervangen was de oplossing.

Wanneer mijn tips in jou geval niet geholpen heeft, is er toch wel degelijk een probleem. Sandra score van 11.000 is echt slecht. Dit moet minsten het dubbele zijn.

Heb jij toevallig usb apparatuur welke veel data genereerd? Dat gaat namelijk over dezelfde bus.

Hoe had jij je raid aangesloten? Je moet namelijk beide harde schijven iedes een eigen kabel geven en beiden als master instellen (dus elke hd een eigen promise ide-poort, en geen cdrom of dvdspeler op die poorten aansluiten).
Ik heb ook 2 schijven van Maxtor, maar die zijn net nieuw en aan de gewone ide werken ze prima, dus daar zal het niet aan liggen denk ik. Wat betreft USB-aparaten, ik heb een muis, een scanner en een cardreader, maar de laatste 2 waren toen niet aangesloten en aan de muis zou het toch niet moeten liggen denk ik.

Ik had m'n schijven idd ieder op een aparte kabel. Wel allebei op slave denk ik, aangezien ze daarvoor op de gewone ide hebben gezeten. Zou dat uitmaken? kan me haast niet voorstellen. Maar goed dat zal ik nog wel eens proberen. M'n schijf staat nu al aardig vol met videomateriaal dus het laat nog even op zich wachten.

Goed, laat staan dat Asus idd dit probleem niet heeft en dat het echt aan mij ligt. Dan nog is het gedoe met die geluidskaart wel vaag. Dat moeten ze daar toch ook gezien hebben. Veel andere tweakers hebben daar ook last mee gehad.
Geloof niet dat ik dat al es eerder in dit topic gemeld heb, maar de onboard soundcard werd op m'n eerste asus a7v333 niet gezien en er was ook geen optie voor in de bios. Nu heb ik een nieuwe plank, het geluid werkt maar ik heb nog steeds geen optie in de bios om hem eventueel uit te schakelen, terwijl die er volgens de handleiding wel zou moeten zijn :?. Iets is toch niet helemaal lekker aan dit bord lijkt me

• Brakius
Dat klopt. De onboard geluid kun je alleen maar uitzetten door een jumper op de moederbord te wijzigen. In de handleiding staat inderdaad een scherm waar dit in de bios zou kunnen (zelfs in de laatste versie van de handleiding).

Ik heb zelf een van de eerste Asus moederborden en ik heb geen problemen met onboard geluid. Echter, ik heb direct maar een Audigy ingezet.

Ik denk dat jouw probleem wel te maken had met slave-slave.

En toch voor de zekerheid jouw harde schijven testen!!! Bij mij werd een hd traag wanneer hij warm was. In een koude situtatie werkte hij perfect. Dus een kwartiertje kopieren en dan met Atto de hd testen. Dan moet de schijfperformance stabiel zijn en niet wisselvallend.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
1) Maxtor schijven presteren vrij slecht in Raid 0. Zie de search voor een oplossing hiervoor. 16k blocksize schijnt het beste te zijn.
[topic=429158/1/25]

2) Heb je wel een raid 0 array gemaakt :? Je kan nl ook gewoon die harde schijven aan de promise controllers hangen, waardoor ze niet in raid 0 werken. Windows herkent ze gewoon.

3) Hang beide harde schijven op master.

• Brakius
Ik heb zelf twee maxtors in raid met een stripe size van 64 en ik haal met Sandra ruim 32.000.

Ja, das ook een possibility: had jij wel raid 0 en niet raid1?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 21 juli 2002 10:32 schreef Brakius het volgende:
Ik heb zelf twee maxtors in raid met een stripe size van 64 en ik haal met Sandra ruim 32.000.

Ja, das ook een possibility: had jij wel raid 0 en niet raid1?
Dat bedoel ik.
Met 2x ibm 120gxp schijfjes haal ik 53.000 puntjes. Op 16k stripe size zou die van jou het beter moeten doen.

• Brakius
Op zondag 21 juli 2002 10:38 schreef wwillem het volgende:

[..]

Dat bedoel ik.
Met 2x ibm 120gxp schijfjes haal ik 53.000 puntjes. Op 16k stripe size zou die van jou het beter moeten doen.
Ja, dat weet ik dat je dat bedoelt, echter hij had maar 11.000. Ik geef ook toe dat IBM gewoon beter presenteert in raid (bij meting via Sandra).

En by the way: Sandra moet je niets van aantrekken! Test maar effe met HDTach en Atto. En als je helemaal goed wil vergelijken, dan moet je met WinBench testen.

[url="http://www.etestinglabs.com/benchmarks/winbench/winbench.asp"]http://www.etestinglabs.com/benchmarks/winbench/winbench.asp[/url]

In mijn geval:
Business Disk = 11.700
High End Disk = 25.400

Verwijderd

Topicstarter
Ben ff een tijdje weggeweest. Searchengine werkt niet helemaal lekker op het nieuwe forum geloof ik. Zoeken op topic gaat bij mij vaak fout iig. Anyways, over mijn Raid-probleem. Ik heb WEL een array aangemaakt van in totaal dus een 160gb (2x80gb). Als ik het goed heb is Raid 0 stripe en Raid 1 mirror. Ik heb in ieder geval stripe gebruikt aangezien dit een betere performance op zou moeten leveren (mirror heb ik niet echt veel aan, ik geloof zo ook wel dat m'n data behouden blijft). Ik zal nog es kijken met die 2 schijven om ze op master te zetten en es kijken wat ie dan doet.

Verwijderd

In sisoft 2002 haal ik 44167 met mijn beide maxtors.

Windows 2000 - ntfs
Via Miniport driver
Via Raid Patch
PCI latency patch 020
Via 4 in 1 440(a)p3

Verwijderd

Topicstarter
waar ik dus net achter kwam is dat ik niet 2 dezelfde schijven had. 1 was een maxtor en de andere seagate. mogelijk was dat het probleem. nu met 2x maxtor op master draait iig prima! heb hem nog niet gebenchend :*)

Verwijderd

Ik heb ook dat mobo + 2 hd's raid en haal met sandra 6000 pionts.

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
De Promise drivers die in XP zitten zijn de laatste "stabiele" en die werkten op mijn A7V266-E RAID bordje niet zo geweldig (understatement).
Gebruik je wel deze Promise 2.0beta drivers?
Pagina: 1