Toon posts:

Booten vanaf USB CD-RW

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen.

Is het iemand wel eens gelukt om te booten vanaf een externe CD-RW via USB?
Ik heb van IBM een stuurprogramma gevonden en die in de autoexec en config.sys van m'n win98 bootdisk geplaatst maar die werkte helaas niet.
Het gaat om een Dell pc die bij ons standaard geleverd worden zonder cd-rom speler.
Er is geen stroomstekkertje over in die Dell's, anders had ik natuurlijk wel een ide cd-rom speler eraan gehangen.
Ook hebben we geen stroom splitstekkertjes voorhanden helaas.

Volgens mij moet het kunnen.

Iemand suggesties?

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
staat "USB function for DOS" ofzo wel aan in je BIOS?

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 14:35 schreef The_Dud3 het volgende:
staat "USB function for DOS" ofzo wel aan in je BIOS?
Heb ik ook gechecked. De bios'en van Dell pc's wijken enigzins af van de meeste andere bios'en (award b.v.).
Alles wat met usb te maken had stond aan voor zover ik heb kunnen zien.

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Wat voor brander is dat? (Merk,type,usb 1 of 2,enz...)
Ik zou toch (zeker op termijn) een IDE erin zetten, dat zal veel sneler gaan dan een USB.
In de lokaale PC shop kun je zo een splitter kopen, kost 2*niets.
Een ander idee is om een 2de voeding te gebruiken, dan heb je meteen extra stekers >:)

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 14:57 schreef The_Dud3 het volgende:
Wat voor brander is dat? (Merk,type,usb 1 of 2,enz...)
Ik zou toch (zeker op termijn) een IDE erin zetten, dat zal veel sneler gaan dan een USB.
In de lokaale PC shop kun je zo een splitter kopen, kost 2*niets.
Een ander idee is om een 2de voeding te gebruiken, dan heb je meteen extra stekers >:)
Is allemaal mogelijk.
Ware het niet dat het hier om een bedrijfscomputer gaat en niet particulier. We moeten de stations gelijk houden en ik weet niet of je wel eens een Dell pc gezien hebt, maar dat wijkt qua connectoren en plaats voor uitbreidingen erg af.
We willen dus liever niet teveel veranderen eraan.

Buiten dat vind ik het wel interessant om te weten of en hoe het kan. We hebben nog een oude externe cd-rom speler uit het jaar 0 die via de paralelle aansluiting werkte en daar zat een programma'tje bij genaamd shutlle manager. Mischien wel bekend voor sommige. Dit werkte in principe heel goed en hoop eigenlijk dat zoiets ook bestaat voor andere aansluitingen (serieel, scsi, usb, firewire etc) De vraag aan onze inkoper was dan ook een vervanger voor die paralelle te halen maar die was (te verwachten) niet verkrijgbaar bij de lokale hardwareboer. Toen kwam hij met als alternatief met deze usb/firewire externe cd-rw. Ik wilde toch verder kunnen dus ben ik er toch maar mee aan de slag gegaan.
Het is best wel vreemd dat de meeste moderne bios'en wel standaard kunnen booten vanaf ide, floppy, scsi, en zip maar niet externe randapparatuur zoals ik wil via usb of firewire.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

het klinkt alsof dit niet thuis is maar op het werk ofzo,
wij hebben een supernieuwe "NOT" externe cd-rom, gewoon aansluiten op 220, kast los ide erin en klaar. super handig, voor een bedrijf waarbij je compaq's dell's of andere pc's hebt zonder cd-rom speler gewoon een must.

[edit] oke gelezen, zoiets heb je al
Pagina: 1