Toon posts:

[MSI K7T Pro 2-a] Deze condensators van belang?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om deze twee bovenste condensators, boven aan het plaatje...

Afbeeldingslocatie: http://www.thetechzone.com/reviews/motherboards/msi/k7tpro2a/Image165.jpg

Als deze nu eens los zouden zitten, is dat een probleem?

Kan ik ze er mogelijkerwijs weer aan solderen?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Opnieuw erop solderen zal geen probleem zijn denk ik..

Maar die dingen zijn wel degelijk van belang.. Dat zijn de buffers voor je voedingscircuit, dus als ze er niet op zitten, zul je geen werkend systeem hebben..

(overigens, als je met loszitten bedoelt dat ze kunnen bewegen: Da's niet zo'n probleem.. Als de verbindingen maar vast zitten!)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk het idee is, ze zitten er nog wel op, maar ze zitten zo in de weg, dat mijn cooler (HCC L61 Coolermaster) er niet op kan, ook de vulcano koeler kan niet erop...

Nou ja das op zich geen probleem, zij het niet dat ik de rest allemaal teveel herrie vind maken...

dus ik zit te overwegen, om die dingen eraf te trekken en weer vast te solderen met wat draadjes ertussen...

enige probleem is, hoe zitten die caps vast aan het mobo?

hoeveel draden enzo...

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 16:09
condensator zit met 2 pinnetjes vast aan je Mammaplank.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 14:36 schreef Flappie het volgende:
condensator zit met 2 pinnetjes vast aan je Mammaplank.
Juistem, hoe is de beste manier om dat los te krijgen en er weer aan te solderen?

Adviezen en ideeen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik las op een website:
When we have to replace capacitors on mainboards we always remove them with hot air slowly and gently heat up the back of the motherboard with hot air of 370°C and when the solder on both of the pins for each capacitor begins to melt, give it a waggle and hey presto its in your fingers (hot fingers). You can then just put that capacitor onto the back of the board in the same orientation and solder onto the topside of the board.
is dat een vereiste?
ik bedoel ik heb wel een soldeerbout, en ik heb ook soldeer, alleen een lucht toevoer van 370 graden uit mijn Fohn ga ik niet redden :9

Anywayz, die dingen er langzaam 'af wiebelen' is dat aan te raden?

Verwijderd

Topicstarter
En als ik et er dan heb afgewiebelt, dan is et geen probleem om met normaal draad die dingen iets verderop te plaatsen zonder problemen :?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:48
zorg wel dat je geld heb liggen voor eventueel een nieuw mobo :P :Y)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Je kan ze met wat fantasie wel 'wiebelen'. Linkerpootje verhitten, stukje lostrekken, rechterpootje, stukje lostrekken etc... Dat is geen probleem. Wees wel voorzichtig met de printbaantjes en eilandjes op je mainboard; als je een te hoge temperatuur gebruikt kunnen die los gaan zitten!

Je kan ze met een niet al te lang stuk draad gewoon weer vast zetten. Meestal gaan er geen timing-critische signalen door die dingen, dus dat moet geen probleem zijn. Als je een lijmpistool hebt; dat spul is perfect om ze ergens anders op je mainboard vast te plakken. Hangen ze ook niet te bungelen, wat na een tijdje gegarandeerd losse draadjes oplevert.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 15:01 schreef Qlone het volgende:
Je kan ze met wat fantasie wel 'wiebelen'. Linkerpootje verhitten, stukje lostrekken, rechterpootje, stukje lostrekken etc... Dat is geen probleem. Wees wel voorzichtig met de printbaantjes en eilandjes op je mainboard; als je een te hoge temperatuur gebruikt kunnen die los gaan zitten!

Je kan ze met een niet al te lang stuk draad gewoon weer vast zetten. Meestal gaan er geen timing-critische signalen door die dingen, dus dat moet geen probleem zijn. Als je een lijmpistool hebt; dat spul is perfect om ze ergens anders op je mainboard vast te plakken. Hangen ze ook niet te bungelen, wat na een tijdje gegarandeerd losse draadjes oplevert.
Lijmpistool is aanwezig, maar ik zit ff te kijken,
maar die dingen zitten zo strak op het mobo dat ik onmogelijk die pennetjes kan zien, laat staan lossolderen...

Of moet ik de pennetjes aan de onderkant van het mobo verhitten??

Verwijderd

Je kan ze ook kapotknippen en de bestaande draadjes als soldeerlip gebruiken. Die elco's zijn niet duur (paar piek).
Hou er wel rekening mee dat ze polariteit hebben

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 15:20 schreef chablis het volgende:
Je kan ze ook kapotknippen en de bestaande draadjes als soldeerlip gebruiken. Die elco's zijn niet duur (paar piek).
Hou er wel rekening mee dat ze polariteit hebben
Hoe bedoel je dat?

Verwijderd

Een plus en een min kant dus :)

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 12:04
Je kijkt gewoon aan de onderkant onder die condensator en zoek die 2 pinnetjes, daar zet je je soldeerbout tegenaan totdat het tin vloeibaar wordt en dan trek je ze er zo vanaf! Zet desnoots de soldeerbout tegen allebei de pinnetjes. Let wel op dat er bij het lostrekken geen tin afspat door een te snelle beweging ofzo, als dat namelijk op je mobo komt wordt het erg lastig om het weer te verwijderen.

Maar zou je niet overwegen om een andere koeler aan te schaffen? Ik zou het risico niet nemen als mijn koeler er niet op past, je garantie vervalt op deze manier ook he.
Waarom geen silverado erop? Die zijn mooi,stil en koelen goed. In ieder geval succes :)
Pagina: 1