[mailserver] ben overgestapt

Pagina: 1
Acties:

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
halloo

ik ben eerst een hele tijd bezig geweest met qmail, om een werkende smtp + pop3d server te maken

helaas mocht dit me echt niet gelukken, ik was wel een heel eind, maar toch klopte er iets niet met de users/asssignen

maar oke ik heb nu gekozen voor postfix, en het versturen had ik vrij snel klaar! alleen nu moet ik nog een mailserver erbij aan hangen! heeft iemand nog een goede howto? google leverder maar 1 of 2 beknopte op, mischien heeft iemand hier een betere zeg maar!

ik hoop!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Ben ik heel dom als ik zeg dat postfix al een mailserver is?

Als je een POP3-server bedoelt: ik gebruik zelf gnu-pop3d met een paar patches zodat hij met virtual mailboxes werkt. Naar tevredenheid. Ik gebruik zelf exim en gewone mailboxen in mbox-formaat (dus 1 enkele file), ik weet niet wat Postfix doet.

Het is niet zo moeilijk de POP daemon te configureren. De README die erbij zit is duidelijk genoeg. "Het werkt gewoon".

Verwijderd

misschien heb je hier wat aan?
[url="http://www.postfix.org/docs.html"]http://www.postfix.org/docs.html[/url]

• M4RTiN
Op vrijdag 19 juli 2002 14:14 schreef rollebol het volgende:
Ben ik heel dom als ik zeg dat postfix al een mailserver is?

Als je een POP3-server bedoelt: ik gebruik zelf gnu-pop3d met een paar patches zodat hij met virtual mailboxes werkt. Naar tevredenheid. Ik gebruik zelf exim en gewone mailboxen in mbox-formaat (dus 1 enkele file), ik weet niet wat Postfix doet.

Het is niet zo moeilijk de POP daemon te configureren. De README die erbij zit is duidelijk genoeg. "Het werkt gewoon".
je hebt gelijk ik bedoele pop3 server, maar oke ik zal eens zien of die pop3 van je wat is

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Op vrijdag 19 juli 2002 14:17 schreef M4RTiN het volgende:
je hebt gelijk ik bedoele pop3 server, maar oke ik zal eens zien of die pop3 van je wat is
Het is waarschijnlijk de simpelste die er is. Op [url="http://freshmeat.net/projects/vm-pop3d/"]Freshmeat.net[/url] staat-ie. Dat is met de patches. Zonder patches staat hij gewoon bij [url="ftp://ftp.gnu.org/"]ftp.gnu.org[/url] ergens (even zoeken).

Verwijderd

Als je postfix hebt en je hebt Maildir's lijkt het me verstandig om Courier-IMAP te gebruiken...daar zit gelijk een IMAP en POP3 server in :)

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 23:16
Op vrijdag 19 juli 2002 14:59 schreef Felix het volgende:
Als je postfix hebt en je hebt Maildir's lijkt het me verstandig om Courier-IMAP te gebruiken...daar zit gelijk een IMAP en POP3 server in :)
..en smtp en ldap en ssl en http en webmail en mailing lists en UUCP en FAX en... >:)

Daarom, Courier.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 12:41

Scharnout

Meuk

Dat wil niet altijd gelijk werken dat courier :)

zie [url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/552882"]mijn topic[/url] waar ik nog steeds niet uit ben

And Bob's your uncle ...

• M4RTiN
wat is trouwens het verschil tussen imap en pop3?

• Newjersey
  • Laatst online: 10-08 23:25
Op zaterdag 20 juli 2002 17:13 schreef M4RTiN het volgende:
wat is trouwens het verschil tussen imap en pop3?
bij imap slaat ie de mail op op de server.. dus je hebt je mail dan overal bij de hand. Met pop3 haalt ie ze van de server af en stored ze op je eigen computer :)

• MyDyingBride
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07 20:19
Een andere pop3 server is qpopper:
[url="http://www.eudora.com/qpopper/"]http://www.eudora.com/qpopper/[/url]

Deze gebruik ik persoonlijk al jaren en ik heb nooit de behoefte gehad om over te stappen op iets anders.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:36
Ik draai nu qmail + courier maildrop + courier-IMAP/POP3
draait als een tierelier. Maildrop gebruik ik samen met userdb voor mn virtual domains.

• M4RTiN
oke ik heb nu postfix werkend

vm-pop3d luistert op poort 110

postfix zet de mail nu in /$HOME/Maildir/

hoe laat ik vm-pop3d daar de mail uithalen?

als ik nu mn mail controleer zegtie:
code:
1
Jul 20 22:58:18 heko vm-pop3d[1271]: Unable to use martin's mailbox; using /dev/null for testing

• M4RTiN
ik lees dus dat vm-pop3d geen maildir aankan :-(

dus heb ik postfix maar mbox laten gebruiken
alles komt nu in /var/mail/$username volgens mij

moet ik nu nog wat instellen aan vm-pop3d?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:36
Courier is een IMAP/POP3 daemon die gewoon ~/Maildir ondersteunt, dus waarom moeite doen om je PostFix om te zetten?

BTW: Maildir vind ik persoonlijk beter dan mbox. Voordeel: veel sneller, nadeel: veel kleine bestanden

• M4RTiN
oke hehe eindelijk ik heb het allemaal werkend!

een simpele pop3 server en smtp d.m.v. postfix en tpop3d (die Maildir ondersteund!)

nu alleen nog smtp-access configgen bij postfix, weet iemand hoe dat ongeveer gaat?

• jep
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Op zondag 21 juli 2002 12:03 schreef M4RTiN het volgende:
oke hehe eindelijk ik heb het allemaal werkend!

een simpele pop3 server en smtp d.m.v. postfix en tpop3d (die Maildir ondersteund!)

nu alleen nog smtp-access configgen bij postfix, weet iemand hoe dat ongeveer gaat?
relayhosts of mynetworks in main.cfg (ff geen zin om te testen welke van de 2 het echt deed :P.)

Postfix ruled trouwens grote tijd! Ik gebruik 't op hele grote schaal, met mega veel domeinen en 't is gewoon super.. zeker als je de configuratie van sendmail kent.

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 12:27 schreef jep het volgende:

[..]

relayhosts of mynetworks in main.cfg (ff geen zin om te testen welke van de 2 het echt deed :P.)
Gewoon de ip-range van je locale net opgeven bij mynetworks.
relay_domains is bedoeld om mx relay te spelen voor de domeinen van je vriendjes. ;)

• jep
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Toch. :)

• M4RTiN
oke dan ga ik dat doen, enne wat is het beste mailbinnenhaal prog om emailaccount te syncen? (ik gebruik dus wel maildir's he!)

• M4RTiN
oke ik heb nu
code:
1
mynetworks = 192.186.0.0/8, 127.0.0.0/8, 213.46.157.35

eerst het netwerk
dan localhost
dan een ip waar ik ook mee wil kunnen verzenden

Verwijderd

Op zondag 21 juli 2002 14:06 schreef jep het volgende:
Toch. :)
De reactie was (ookal quote-te ik jou) meer voor m4rtin bedoeld, jij wist het toch al wel... :P

Maar postfix is inderdaad relaxed, logische config ook.
QMail schijnt ook wel te rocken, maar die heb ik zelf nog nooit gebruikt oid.

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 09:35
code:
1
mynetworks = 192.186.0.0/8, 127.0.0.0/8, 213.46.157.35
Ik weet weinig van mailservers, maar wel wat van netwerken. Volgens mij kan je maar beter 192.186.0.0/8 vervangen door 192.168.0.0/16.

192.186 is geen private range!
Pagina: 1