Gekraste CD Backuppen

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 16:49

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Ik heb hier dus net een nieuwe cd van Tiesto - In Search of Sunrise 3, en die is bij een feestje op de grond gevallen, en 1 track is beschadigd.
In normale CD-spelers doet die track het niet zo mooi meer, maar in me cd-brander kan ik er nog wel prachtige muziek uit halen.

Ik heb dus besloten de CD opnieuw te branden.
Daarvoor moet ik eerst rippen; on the fly copieren geeft de krassen weer net zo hard terug op de nieuwe cd.

Kan ik dan de tijdelijke backup beter maken met 256kbit MP3, of met dikke WAV ???
alvast bedankt !

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Dikke WAV geeft -geen- kwaliteitsverlies. Als je toch alleen een kopie wil maken, laat compressie dan achterwege.

Oh, en gebruik Exact Audio Copy voor de rip als de CD beschadigd is.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

als je het origineel heb mag je um copyeeren
dus zou je hem ook als mp3 kunnen downloaden en dan weer fikken ( heb je geen last van je krassen )

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
Hmmmm met Exact Audio Copy lukte het me niet, die maakte alleen maar stilte :? duszz
ik heb met Nero een Image van de cd gebrand (804MB) en die ben ik op et moment op cd aan het fikken, als het goed is moet dat wel gaan lukken, en dan heb ik ook echt GEEN kwaliteitsverlies (8>

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Heb je wel je drive goed ingesteld in EAC (dus al die dingetjes laten zoeken naar je drive voor instellingen)?

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:11
en dan heb ik ook echt GEEN kwaliteitsverlies
ROFL.. Grapjas... Meen je dat nou echt?!

• BaatZ

BaatZ

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 18:06 schreef DIJK het volgende:

[..]

ROFL.. Grapjas... Meen je dat nou echt?!
Is dat niet zo dan ?
Een iso ript toch gewoon alle bitjes van de cd en schrijft die weg ?

of zit ik fout >?

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op vrijdag 19 juli 2002 19:50 schreef BaatZ het volgende:

[..]

Is dat niet zo dan ?
Een iso ript toch gewoon alle bitjes van de cd en schrijft die weg ?

of zit ik fout >?
Je hebt gelijk; misschien bedoelt DIJK dat die kras je cd beschadigt heeft; maar al is de iso goed dan is de kopie perfect!

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• DIJK
Je hebt gelijk; misschien bedoelt DIJK dat die kras je cd beschadigt heeft; maar al is de iso goed dan is de kopie perfect!
Wat wauwelen jullie nou. Als je een Iso maakt van een audio cd heb je bijna ZEKER geen perfecte kopie. Alleen als de cd helemaal stof/krasvrij is en je een erg goede DAE lezer hebt. Want wat nero doet om de boel als ISO weg te schrijven is gewoon matige DAE net als audiograbber bijvoorbeeld. Wil je ECHT een perfecte kopie dan blijven er maar weinig opties over (NEE GEEN NERO en ook geen clonecd). Waarschijnlijk alleen exactaudiocopy zoals eerder vermeld.

Voor je computer is er echt geen optie om een audiocd bit voor bit te lezen. Alleen via DAE (dat doet EAC dus ook maar die leest alles minimaal 4X (maximaal 32X meen ik) zodat je bijna zeker een goede kopie hebt)

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op vrijdag 19 juli 2002 22:10 schreef DIJK het volgende:

[..]

Wat wauwelen jullie nou. Als je een Iso maakt van een audio cd heb je bijna ZEKER geen perfecte kopie. Alleen als de cd helemaal stof/krasvrij is en je een erg goede DAE lezer hebt. Want wat nero om de boel als ISO weg te schrijven is gewoon matige DAE net als audiograbber bijvoorbeeld. Wil je ECHT een perfecte kopie dan blijven er maar weinig opties over (NEE GEEN NERO en ook geen clonecd). Waarschijnlijk alleen exactaudiocopy zoals eerder vermeld.

Voor je computer is er echt geen optie om een audiocd bit voor bit te lezen. Alleen via DAE (dat doet EAC dus ook maar die leest alles minimaal 4X (maximaal 32X meen ik) zodat je bijna zeker een goede kopie hebt)
oh mijn god het is niet alleen iemand met verstand.... hij kan het nog uitleggen ook :)

Hulde aan DIJK voor het eindelijk eens ontzenuwen van dat ge**l dat de kopie een excacte van het origneel is.. nogmaals HULDE. (ps ik vind hem thuis horen in de FAQ :) )

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Hoor jij dat stofje ook wat op me cd zit ?
- Ja nu zit die op de lens
Jaman wat een kwaliteits verlies
- Echt wel

:o

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:15

lonkhuijzen

100% ADH

ik gebruik zelf blindwrite suite voor slchte cd's
Ding is dan soms wel een uur bezig om je cd proberen te lezen maar meestal maakt ie er weer een goeie versie van..

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Verwijderd

er zijn van die apparaatjes te koop die de onderkant van een cd opnieuw kunnen pollijsten of zo ...
Zijn in NL ook wel te koop maar weet niet wat ze hier kosten ... in de states lagen ze voor 20 $ of zo .. (als het om 1 cd gaat kan je die beter downn en branden, of een nieuwe gaan halen(red je ook maar net met de cd prijzen van vandaag)).

• DIJK
- Echt wel
Ow ja dat kan zeker wel... Als je een goede cdrom (of dvd drive) hebt die een redelijke DAE aflevert zal je dat niet zo gauw gebeuren (plextor is nog altijd de beste qua DAE).. Maar als jij met je cheap ass cyberdrive of weet ik wat voor drive een vieze cd inleest dan gaat het toch echt mis. Hoe vaak heb ik met mijn toch vrij goede cdromspeler (ASUS CDS500) niet gezien dat EAC sectoren maar bleef lezen omdat er niet elke keer dezelfde resultaten uitkwamen terwijl na even oppoetsen van de cd dezelfde cd zo in ene keer 100% goed ingelezen werd.
ik gebruik zelf blindwrite suite voor slchte cd's
Ding is dan soms wel een uur bezig om je cd proberen te lezen maar meestal maakt ie er weer een goeie versie van..
Volgens mij is die blindwrite suite inderdaad ook wel een aardige optie om dergelijke cds in te lezen ja.

Overingens werd je van de resultaten van die polijst setjes nou niet echt meteen blijer (soms werd het alleen maar erger).

Edit --> Thx Baklap BTW...

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op vrijdag 19 juli 2002 22:10 schreef DIJK het volgende:

[..]

Wat wauwelen jullie nou. Als je een Iso maakt van een audio cd heb je bijna ZEKER geen perfecte kopie. Alleen als de cd helemaal stof/krasvrij is en je een erg goede DAE lezer hebt. Want wat nero doet om de boel als ISO weg te schrijven is gewoon matige DAE net als audiograbber bijvoorbeeld. Wil je ECHT een perfecte kopie dan blijven er maar weinig opties over (NEE GEEN NERO en ook geen clonecd). Waarschijnlijk alleen exactaudiocopy zoals eerder vermeld.

Nou ja, weer wat geleerd he! Toch heb ik nooit begrepen waarom een audio cd niet gewoon op bit niveau kan worden gelezen; en dus op dezelfde snelheid als een data cd kan worden geript; is er geen mogelijkheid om de data van een audio cd 'raw' te lezen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• DIJK
Toch heb ik nooit begrepen waarom een audio cd niet gewoon op bit niveau kan worden gelezen; en dus op dezelfde snelheid als een data cd kan worden geript; is er geen mogelijkheid om de data van een audio cd 'raw' te lezen?
Nee je kunt de data van een audio cd niet raw lezen. Dat heeft te maken met het feit dat de audio cd een hele andere standaard (red book) heeft dan de data cd (yellow book). Het is meer een soort streaming data en niet enkele files die je zo ff van de cd kunt kopieren (plugins en programmatjes die ervoor zorgen dat je tracks zo vanuit de explorer naar de harddisk kunt kopieren doen dus ook gewoon aan DAE). Die red book cd is ook zo ontworpen dat een kras op de cd opgevangen wordt en ondanks dat er een deel van een frame dan misschien niet goed te lezen meer is hoor je het niet bij het afspelen in je cd speler.. Maar als je deze cd dan gaat rippen heb je grote kans dat je wel een tik krijgt waar die frame beschadigd is.

EDIT -> Ik was trouwens wat pessimistisch met het inschatten van het maximale aantal keer dat EAC een sector leest. Het was geen 32X maar 82X (ik heb het ff moeten opzoeken).

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Op zaterdag 20 juli 2002 11:49 schreef DIJK het volgende:

[..]

Nee je kunt de data van een audio cd niet raw lezen. Dat heeft te maken met het feit dat de audio cd een hele andere standaard (red book) heeft dan de data cd (yellow book). Het is meer een soort streaming data en niet enkele files die je zo ff van de cd kunt kopieren (plugins en programmatjes die ervoor zorgen dat je tracks zo vanuit de explorer naar de harddisk kunt kopieren doen dus ook gewoon aan DAE). Die red book cd is ook zo ontworpen dat een kras op de cd opgevangen wordt en ondanks dat er een deel van een frame dan misschien niet goed te lezen meer is hoor je het niet bij het afspelen in je cd speler.. Maar als je deze cd dan gaat rippen heb je grote kans dat je wel een tik krijgt waar die frame beschadigd is.
dank DIJK ;) heel duidelijk! verdiend idd bijna een plaatsje in de FAQ

---

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op zaterdag 20 juli 2002 11:49 schreef DIJK het volgende:

[..]

Red book heeft helemaal geen error correctie. Het is idd streaming audio waarbij de stream niet continu hoeft te zijn, de player kan weer synchroniseren bij een volgend frame (bij eenvolgende frame header om precies te zijn). Error correctie was pas noodzaak bij data: Daarom gaat er 700 MB audio en maar 650 MB data op een standaard CD. Die laatste 50 is pure backup.

En daar het om een pure stream aan data gaat is ASPI of Win32 raw sector read de manier van DAE. En is dus toch raw read de enige methode voor digitale audio extractie.
En dat CDR(W)'s soms wat stabieler zijn met het lezen over krassen komt meer door het betere (preciezere) laserkop-plaatsingsmechanisme als anders wat.

Moest ik toch ff kwijt... :(

Forget your fears...
...and want to know more...

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op zaterdag 20 juli 2002 01:24 schreef Driez het volgende:
- Echt wel

:o
er is nog altijd een verschil tussen kwaliteitsverlies en hoorbaar kwaliteitsverlies.

Altijd dat eeuwige gezwemel over "minidisc is geen kwaliteisverlies! een cd kopie is geen kwaliteitsverlies!"

Dat JIJ (of iemand anders) het niet hoort zegt ook niet alles.
Op zaterdag 20 juli 2002 10:22 schreef DIJK het volgende:

[..]

Ow ja dat kan zeker wel... Als je een goede cdrom (of dvd drive) hebt die een redelijke DAE aflevert zal je dat niet zo gauw gebeuren (plextor is nog altijd de beste qua DAE).. Maar als jij met je cheap ass cyberdrive of weet ik wat voor drive een vieze cd inleest dan gaat het toch echt mis. Hoe vaak heb ik met mijn toch vrij goede cdromspeler (ASUS CDS500) niet gezien dat EAC sectoren maar bleef lezen omdat er niet elke keer dezelfde resultaten uitkwamen terwijl na even oppoetsen van de cd dezelfde cd zo in ene keer 100% goed ingelezen werd.
Ga jij [url="http://www.cdrlabs.com"]www.cdrlabs.com[/url] eens lezen :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• DIJK
Red book heeft helemaal geen error correctie. Het is idd streaming audio waarbij de stream niet continu hoeft te zijn, de player kan weer synchroniseren bij een volgend frame (bij eenvolgende frame header om precies te zijn).
Nee klopt... wat ik had willen/ moeten zeggen is dat de DAC van je cd speler de error correctie regelt (die niet zo heel veel voorstelt).
Ga jij [url="http://www.cdrlabs.com"]www.cdrlabs.com[/url] eens lezen
Volgens mij is de Plextor PX-40TS nog altijd onovertroffen als het gaat om DAE hoor.. Misschien niet in snelheid maar toch wel in kwaliteit.

EDIT --> gekeken op CDRlabs en wat zag ik op die site bij de review van de Plextor UltraPlex Wide 40x CD-ROM

Best DAE in the industry in terms of speed and accuracy. - GUILTY.... Lijkt me duidelijk of niet?! (misschien zelf nog wat beter lezen >:))

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 23:13
gewoon lekker de mp3's downloaden...

Als je het orgineel hebt, is dat legaal :)

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op zaterdag 20 juli 2002 15:17 schreef DIJK het volgende:

Best DAE in the industry in terms of speed and accuracy. - GUILTY.... Lijkt me duidelijk of niet?! (misschien zelf nog wat beter lezen >:))
die review is van 30 oktober 2000 :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• DIJK
die review is van 30 oktober 2000
Mjah maar waar staat dan een betere drive?!
gewoon lekker de mp3's downloaden...
lemme guess.. Jij gebruikt ook audiograbber om je cds te rippen

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 13:00 schreef Aetje het volgende:

Red book heeft helemaal geen error correctie. Het is idd streaming audio waarbij de stream niet continu hoeft te zijn, de player kan weer synchroniseren bij een volgend frame (bij eenvolgende frame header om precies te zijn). Error correctie was pas noodzaak bij data: Daarom gaat er 700 MB audio en maar 650 MB data op een standaard CD. Die laatste 50 is pure backup.
Bij een audio-cd wordt wel degelijk correctie toegepast. Bij een data-cd wordt meer correctie toegepast wat een betere verklaring is voor de kleinere opslagruimte.

Verwijderd

[quote]Op zaterdag 20 juli 2002 13:57 schreef dreeke het volgende:

[..]

er is nog altijd een verschil tussen kwaliteitsverlies en hoorbaar kwaliteitsverlies.

Altijd dat eeuwige gezwemel over "minidisc is geen kwaliteisverlies! een cd kopie is geen kwaliteitsverlies!"

Dat JIJ (of iemand anders) het niet hoort zegt ook niet alles.
[..]
Ik vind het net andersom gezemel zoalang je het niet hoort is het toch ok. Of moet je om een gevallen bit geen kopie maken ?

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Of je het nu hoort of niet de hele draad is gevormd door de 1e reply van Aetje zie hieronder. Dat woordje GEEN nodigde wat mensen uit te reageren en tegelijk uit te leggen dat dat niet zo werkt :)
Op vrijdag 19 juli 2002 12:14 schreef Aetje het volgende:
Dikke WAV geeft -geen- kwaliteitsverlies. Als je toch alleen een kopie wil maken, laat compressie dan achterwege.

Oh, en gebruik Exact Audio Copy voor de rip als de CD beschadigd is.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Pagina: 1