Weet iemand waarom zijn planeten rond zijn ???
Dit vroeg iemand laatst aan mij en ik had er geen verklaring voor.
Dit vroeg iemand laatst aan mij en ik had er geen verklaring voor.
De eivorm van de aarde wordt veel te overdreven voorgesteld, de afwijking is hoogstens een kilometer.Op vrijdag 19 juli 2002 11:42 schreef wfvn het volgende:
Planeten zijn niet rond. In ieder geval zou bolvormig een betere term zijn. Maar los daarvan: onze aarde is ook geen bol maar een afgeplatte bol; net alsof iemand de aarde bij de polen tussen z'n handen heeft gehad en toen de bol heeft samengedrukt.
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Verwijderd
ze zoude net zo goed ovaal kunnen zijn hoor.Op vrijdag 19 juli 2002 11:42 schreef wfvn het volgende:
Planeten zijn niet rond. In ieder geval zou bolvormig een betere term zijn. Maar los daarvan: onze aarde is ook geen bol maar een afgeplatte bol; net alsof iemand de aarde bij de polen tussen z'n handen heeft gehad en toen de bol heeft samengedrukt.
Maar waarom een bol?
De aarde bestaat uit enorm veel massa. Massa trekt elkaar aan.
Wat is de meest ideale vorm zodat alle massa zo dicht mogelijk bij elkaar zit? Juist: een bol. Dat kom je ook tegen bij bijvoorbeeld vallende waterdruppels (hoewel hier de oppervlaktespanning een belangrijkere rol speelt, maar goed, het gaat ook hier weer om krachten die de boel bijeen houden), bij atoomkernen, ook die zijn 'bolvormig' en zo zijn er vast nog wel meer zaken te verzinnen.
Maar waarom is de aarde een afgeplatte bol? Omdat de aarde draait. De stof waaruit de aarde is opgebouwd, heeft door die draaiing de neiging om naar buiten geslingerd te worden; de aarde rekt als het ware zichtzelf bij de evenaar een beetje op door de draaiing.
Verwijderd
eivormig is de aarde volgens mij niet. Een afgeplatte bol lijkt mij logischer.Op vrijdag 19 juli 2002 12:23 schreef blobber het volgende:
De eivorm van de aarde...
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq