Ik ben nu al een redelijk tijdje bezig met een e-mailserver en ik loop nog vast op een paar dingen.
1. Mijn Courier-imap wil kosten wat het kost niet inloggen.
2. Mijn postfix wil niet via virtual domains in een mysql table werken.
Deze problemen hebben misschien wel te maken met elkaar omdat ze beide gebruik maken van dezelfde maildirs en dezelfde database.
Wat gaat er fout?
Wat belangrijke passages uit wat configfiles:
authdaemonrc:
authmysqlrc:
main.cf
De users tabel-output:
En enkele logs ter verduidelijking
Mijn mysql.log:
In mijn mail.log staat als ik een mail naar dat adres verstuur hetvolgende als ik het domein op virutal instel:
Als ik hem op local instel doet hij het wel.
1. Mijn Courier-imap wil kosten wat het kost niet inloggen.
2. Mijn postfix wil niet via virtual domains in een mysql table werken.
Deze problemen hebben misschien wel te maken met elkaar omdat ze beide gebruik maken van dezelfde maildirs en dezelfde database.
Wat gaat er fout?
Wat belangrijke passages uit wat configfiles:
authdaemonrc:
code:
1
2
| authmodulelist="authmysql" version="authdaemond.mysql" |
authmysqlrc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| MYSQL_SERVER localhost MYSQL_USERNAME mailserver MYSQL_PASSWORD password MYSQL_SOCKET /var/run/mysqld/mysqld.sock #ja hij staat hier echt! MYSQL_DATABASE maildb MYSQL_USER_TABLE users #MYSQL_CRYPT_PWFIELD crypt MYSQL_CLEAR_PWFIELD clear MYSQL_UID_FIELD uid MYSQL_GID_FIELD gid MYSQL_LOGIN_FIELD id MYSQL_HOME_FIELD home MYSQL_NAME_FIELD name MYSQL_MAILDIR_FIELD maildir MYSQL_WHERE_CLAUSE 'imapok=1 AND bool1=1 AND bool2=1' |
main.cf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| append_dot_mydomain = no myhostname = newton alias_maps = hash:/etc/aliases alias_database = hash:/etc/aliases myorigin = /etc/mailname mydestination = schoutrop.nl, newton, localhost.localdomain, localhost, $transport_maps relayhost = mynetworks = 127.0.0.0/8 mailbox_command = mailbox_size_limit = 0 recipient_delimiter = + #added for MySQL transport_maps=mysql:/etc/postfix/transport.cf virtual_mailbox_maps=mysql:/etc/postfix/mysql_virt.cf virtual_uid_maps=mysql:/etc/postfix/uids.cf virtual_gid_maps=mysql:/etc/postfix/gids.cf virtual_mailbox_base=/ virtual_maps =mysql:/etc/postfix/virtual.cf |
De users tabel-output:
code:
1
2
3
4
5
6
| mysql> select * from users where id='arno@schoutrop.nl'; +-------------------+-------------------+------------------+---------+------+------+------+------+--------------+-------------+--------+-------+-------+ | id | address | crypt | clear | name | uid | gid | home | domain | maildir | imapok | bool1 | bool2 | +-------------------+-------------------+------------------+---------+------+------+------+------+--------------+-------------+--------+-------+-------+ | arno@schoutrop.nl | arno@schoutrop.nl | 173e11eb39bac80f | Password | Arno | 1001 | 5001 | / | schoutrop.nl | /home/mail/ | 1 | 1 | 1 | +-------------------+-------------------+------------------+---------+------+------+------+------+--------------+-------------+--------+-------+-------+ |
En enkele logs ter verduidelijking
Mijn mysql.log:
code:
1
2
3
| 8 Connect mailserver@localhost on
8 Init DB maildb
8 Query SELECT id, "", clear, uid, gid, home, maildir, "", name FROM users WHERE id = "arno@schoutrop.nl" AND ('imapok=1 AND bool1=1 AND bool2=1') |
In mijn mail.log staat als ik een mail naar dat adres verstuur hetvolgende als ik het domein op virutal instel:
code:
1
2
| Jul 19 09:29:56 newton postfix/qmgr[344]: A1CBDFE47: from=<Order@voorverkoop.net>, size=1946, nrcpt=1 (queue active) Jul 19 09:29:56 newton postfix/virtual[790]: A1CBDFE47: to=<arno@schoutrop.nl>, relay=virtual, delay=31774, status=deferred (maildir delivery failed: create ///home/mail/tmp/1027063779.790_1.newton: Permission denied) |
Als ik hem op local instel doet hij het wel.
And Bob's your uncle ...