uiters irritante pieptoon uit de computer

Pagina: 1
Acties:

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Topicstarter
Mijn vaders computer geeft, wanneer hij ongeveer een uurtje aanstaat, een uiterst irritante hoge pieptoon, zo'n 12000Hz toon ofzo... zoiets is enorm irritant en nauwelijks te lokaliseren. Weet iemand hoe zo'n pieptoon veroorzaakt wordt? Een P233MMX met 48Mb intern enzo...
Oh ja, 't is niet de pcspeaker ofzo.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:35
Monitor misschien?

Verwijderd

De monitor misschien?

• Frank Timmer
  • Laatst online: 11:35
LOL

• HaaZ
  • Nu online

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Topicstarter
euhm.. ik neem aan dat die nix doet als ie uit staat... :)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

heheheh... Jij was eerder Snake...

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Never mind, begon over monitors, niet goed gelezen :o

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• HaaZ
  • Nu online

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Topicstarter
monitor staat uit-->piep gaat door...
mijn conclusie zou dan zijn: probleem is NIET de monitor... of ben ik nou gek... ja ok, dat ben ik, maar je snapt het wel... :)

Verwijderd

Het kan je voeding zijn. heb ik ook, zelfs als hij uitstaat

Dat komt omdat deze voedingen ongeveer zo werken:
netspanning
220 V ~
Transformator
400 ~
gelijkrichter
400 =
Condensator
Functiegenerator
400 ~ veel Hertz
Transformator
+20~ en -20~
gelijkrichter
+20 en -20
voltage regeling en Stabilisatie
+15 +5 -15 uitgang

die veel Hertz wordt gedaan omdat een transformator efficienter werkt als de frequentie hoger is.
Daardoor kan je een kleine voeding bouwen die veel vermogen levert.
Dit veroorzaakt soms ook een hoge pieptoon, Zoiets al bijvoorbeeld het brommen van een lamp dimmer.

Als je gewoon van 220V 50 hertz en 300 Watt naar 20V transformeert met 1 transformator dan weegt je voeding al snel 20 kilo, komt veel warmte af, en veroorzaakt een groot magnetisch veld.

-------------------------------------------
Ik had net een heeeeeel er uitgebreid stuk hierover geschreven , drukte op submit en kreeg de error: kon verbinding met databast niet tot stand brenken.

BEDANKT HE !!!!!!

/edit toch maar even die superflaim over de servers en systeembeheerder van T.net verwijdert

• HaaZ
  • Nu online

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Topicstarter
ja, het zou inderdaad van de voeding kunnen komen. Die pieptoon is er sinds ik van een P133 naar een P233MMX heb upgegraded, neemt die meer stroom ofzo?

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Het zou de voltage regulator op je mobo ziet kunnen zijn. Mijn P120 begon er mee toen ik hem ging overclocken naar P133. Ik had een mobo die de proc op 100 of 133 kon laten draaien, niet op 120. Nou dan is de keuze makkelijk....133 alleen dan beept ie.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08 10:57
tweakers je schijnt er verstand van te hebben, dan even off-topic:

waarom zijn de computervoedingen relatief goedkoop (als je kijkt naar het vermogen dat ze kunnen leveren voor de prijs)

en waarom wordt deze techniek niet toegepast in de voedingen die bijv. conrad verkoopt?
deze zijn veel duurder voor veel minder vermogen.

Verwijderd

De voedingen zijn relatief goedkoop omdat er veel van worden gemaakt, er aardig wat concurentie is, en de componenten erin niet super duur zijn.

Even over conrad: veel hebbedingetjes die na een bepaalde tijd in self-destruct mode gaan.
Aleen de losse componenten afdeling is erg uitgebreid en goedkoop.

Ik weet niet over welke voedingen je het van de conrad heb, maar ik neem aan de lab-voedingen.

Deze zijn gewoon met een vette transformator opgebouwd.
Er zit veel electronica in die zo precies mogenlijk de spanning stabiel houd, en soms ook een ingebouwde voltmeter.

hij is duurder omdat conrad ze zef bouwt (?) of omdat er niet zo veel van verkocht worden.

Waarom zouden ze zon lab-voeding met 300 watt uitbrengen? Dat is echt max overkill hoor.

• aatos
ik heb het over wat wordt aangeboden als 'labvoedingen' idd

voor een 12v 10 A geval leg je dan zo 300 piek neer.

een comp voeding die over de 12v ook 10 A kan trekken kost 50 piek ofzo.

en dan bedoel ik de uitvoering zonder voltmeter (die ook niet al te duur kan zijn, een knaak ofzo)

en het precies op spanning houden: dat zal een comp voeding toch ook wel doen, een computer zal ook wel niet al te graag spanningsveranderingen hebben.

conrad maakt die dingen niet zelf.

ik heb ze overigens gezien tot 12v 40 A, dus ook voor meer dan 300 watt worden ze aangeboden (voor prijzen rond de 800 piek)

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-08 15:48
Wedden, het is de harddisk. Heb ik ook gehad toen ik een Seagate Barracuda had. Ik werd er helemaal gek van, na een week teruggebracht en een IBM gehaald, die heeft niet van die rare toeren...:)

Verwijderd

Dualdude
Een piep zou idd ook uit de voltage regulator kunnen komen.

Sommige typen moederboarden houden met snelle pulsjes een condensator opgeladen.
Met de spanning van die condensator word dan de cpu gevoert.

Die pulsjes gaan ook snel, dus kan inderdaad ook een piepje vanaf komen.

Ik dacht dat dit aleen in nieuwere moederbaorden word toegepast (dit weet ik niet zeker)
omdat ze een goed rendement hebben.
Deze pusjes maakt de spanning wel iets minder stabiel.

Verwijderd

Ohja, aatos
Het zou best kunnen dat die voedingen met 300 watt wel geschakeld zijn, dus niet met 1 grote travo.
Ik zou het echt niet weten, ik heb er nog geen opengesloopt.

Ik ben er niet echt van overtuigt dat de spanning van een computer voeding geen ruis heeft.

Als iemand een scoop heeft mag die wel even testen, en het hier posten

BTW, Ik heb de oplossing tegen de piep:
Zet een paar casefans meer in je systeem.
Heb ik ook. Het blaas en zuig lawaai overstemt de piep helemaal.
Om dat straaljager geluid weer weg te werken zet ik de mp3's gewoon wat harder.

• aatos
maar als je kijkt bijv. acculaders, die werken vrijwel altijd met 1 trafo.(ze zijn tenminste altijd zwaar en de paar die ik heb opengesloopt werkten altijd met 1 trafo) toch is er voor het laden van een accu echt geen schoon signaal nodig.

Verwijderd

een acculader is geen 300 watt :D

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 21:35

Slein

NERD

Ik heb tijdelijk een Seagate Barracuda en inderdaad, ik word GEK van dat gepiep. Net of je TV aanstaat. Leefde mijn IBM nog maar :(

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

Het zou ook nog een adapter van van bv. je printer of je scanner kunnen zijn
Pagina: 1