Toon posts:

[MAIL] Backup mailserver ivm instabiele server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hiero een compleet instabiele exchange2000 server, zit em in de hardware en er komt een nieuwe server, maar dit duurt nog 1,5 week. We hebben geen fallback mail, dus als de server niet bereikbaar is is de mail weg die er op dat moment op weg is vanaf het internet naar die server.

Nou doen ze een beetje moeilijk bij de provider om tijdelijk een fallback server te activeren voor ons want we gaan over op een andere provider.

Goed, wat wil ik nu, ik wil het gratis OS linux tijdelijk of voor goed gaan gebruiken als fallback server hierzo lokaal, houd dus in dat ik de Pix hier ff verander, alle mail.domain.nl uit het MX op het internet komt op ip x uit, die moet ik even naar een ander inter ip sturen. Dit lukt me allemaal wel, alleen moet ik even weten wat een goed+gratis pakket is om dus als fallback server kan fungeren.

Ook moet ik er even rekening mee houden dat we over 4 weken nog 2 andere mail domains gaan hosten op de exchange, dus dit moet die fallback ook ondersteunen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat ik niet begrijp Je hebt nu een exchange server staan en die wil je gaan vervangen door een tijdelijke server. Echter die clients zijn Microsoft exchange clients en ik betwijfel of er een exchange server is voor linux :)

Maar sendamil kan alles wat je iwl maar dat richt je oznder kennis niet zo heel erg snel in. Qmail kan het waarschijnlijk ook wel.
Trouwens waardeloos dat de provider geen backup wil regelen je betaalt toch gewoon tot het eind echt onzin dit.
Stel je auto gaat kapot ze willen je geen leenauto geven omdat je over 2 maanden een ander merk geven.
Verder is dit denk ik geen PNS. De vraag is eigenlijk
welke mailserver onder linux moet ik gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 11:07 schreef TrailBlazer het volgende:
wat ik niet begrijp Je hebt nu een exchange server staan en die wil je gaan vervangen door een tijdelijke server.
NEEEEEEE, LEZEN.
bestaande server is instabiel, vervangende server komt over 1 a 2 weken, we hebben geen fallback bij de provider en dit willen ze nu ook niet voor ons regelen. Ik wil dus zelf hier intern een andere server neerzetten als fallback server voor als de instabiele server weer eens offline is, hierdoor zal de mail dan hier komen te staan, de clients kunnen dan wel geen mail ophalen op dat moment, maar als de exchange server dan weer in de lucht is haalt deze de mail wel van de fallback linux bak af.

DUS de vraag wat is een goed pakket, misschien gewoon sendmail dat stelden ze hier ook al voor, om een fallback server in te richten zodat de mail altijd wel hier binnen komt en niet ergens op het internet in een zwart gat valt wanneer onze echge server offline is.
SNAP?!

Zit trouwens te denken, als dit goed werkt, ken ik hetzelfde dalijk op een nieuwe server laten installeren en dan als ik het dmz hier klaar heb die linux bak in het dmz plaatsen, doe ik liever niet met MS producten, net als de webservers dit worden ook cubes waarschijnlijk.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

zodat de mail altijd wel hier binnen komt en niet ergens op het internet in een zwart gat valt wanneer onze echge server offline is.
SNAP?!
:? :?

Als mail niet bij een MX kan worden afgeleverd, zal de verzendende partij dit even later nogmaals proberen.
Dit gaat geloof ik uur door, en dan word het mailtje teruggestuurd naar de afzender.
Mailtjes raken niet zomaar kwijt op het grote internet.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

meeste SMTP servers hebben een retry interval van 1,2,4,8 etc uur. tot max 2 dagen dacht ik zelfs. dus als je exchange bak een dag plat ligt is dat geen probleem hoor.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op vrijdag 19 juli 2002 11:39 schreef vandamage het volgende:

[..]

NEEEEEEE, LEZEN.
bestaande server is instabiel, vervangende server komt over 1 a 2 weken, we hebben geen fallback bij de provider en dit willen ze nu ook niet voor ons regelen. Ik wil dus zelf hier intern een andere server neerzetten als fallback server voor als de instabiele server weer eens offline is, hierdoor zal de mail dan hier komen te staan, de clients kunnen dan wel geen mail ophalen op dat moment, maar als de exchange server dan weer in de lucht is haalt deze de mail wel van de fallback linux bak af.

DUS de vraag wat is een goed pakket, misschien gewoon sendmail dat stelden ze hier ook al voor, om een fallback server in te richten zodat de mail altijd wel hier binnen komt en niet ergens op het internet in een zwart gat valt wanneer onze echge server offline is.
SNAP?!
Bijzonder vriendelijke reactie moet ik zeggen zo zullen mensen je echt veel vaker willen helpen. Zoals je het nu zegt had je het gewoon de 1e keer moeten zeggen |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 12:11 schreef Koffie het volgende:

[..]

:? :?

Als mail niet bij een MX kan worden afgeleverd, zal de verzendende partij dit even later nogmaals proberen.
Dit gaat geloof ik uur door, en dan word het mailtje teruggestuurd naar de afzender.
Mailtjes raken niet zomaar kwijt op het grote internet.
Yup, alleen wil ik gewoon de mail binnen krijgen en niet dat hij terug gaat naar de verzender, daarnaast is het probleem met de huidige INSTABIELE server dat hij gewoon bij een ping 2 op de 10 pings niet berijkbaar is. Dus ook al staat ie aan de andere kant op 1 uur of 2, 4, 8 uur dan ken het nog zijn dat het NIET binnen komt, dit gelofde ik zelf niet maar heb nu een test account hiero en op de buitenwereld heb ik een taak op een server ergens lopen die als test ( en tevens bewijs ) iedere 2 minuuten een test mailtje stuurt, en daarvan krijg ik er toch echt een hele zooi niet. Dit probleem ligt echt aan de hardware, voorheen was het nl. een Notes mailserver en die had hetzelfde probleem.

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer

Sorry dan maar, maar ik ben ff erg druk met wat andere problemen waar ik niet uit kwam, denk help ff en collega met dit probleem omdat ik uit dat van me zelf niet uit kom.
Post op verschillende boarden en heb veel nuttigs binnen, alleen was dat van jou de 5x reply die ik las waar ik van dacht "LEES DAN". Je weet wel, druk druk druk, stessen en dan krijg je dat he?!

Sorry OK!?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op vrijdag 19 juli 2002 13:33 schreef vandamage het volgende:
TrailBlazer

Sorry dan maar, maar ik ben ff erg druk met wat andere problemen waar ik niet uit kwam, denk help ff en collega met dit probleem omdat ik uit dat van me zelf niet uit kom.
Post op verschillende boarden en heb veel nuttigs binnen, alleen was dat van jou de 5x reply die ik las waar ik van dacht "LEES DAN". Je weet wel, druk druk druk, stessen en dan krijg je dat he?!

Sorry OK!?
als je het al 5 keer eerder zag dan moet je toch eens na gaan denken over hoe je de vraag hebt geformuleerd lijtk me >:)

Verwijderd

Topicstarter
Niet nodig toch? als er ook eerst nuttigs binnen komt?
Ligt het toch ook aan de manier van lezen en niet alleen aan de manier van formuleren.
Ik laat ze qmail ff downloaden en dat proberen, moet lukken.

Verwijderd

Waarom zouden we zo'n ongeduldig en onbeleefd persoon eigenlijk gaan helpen? :? Zonde van m'n tijd... :z

Verwijderd

als het maar twee weken duurt zou ik me de ellende van die extra server niet op de hals halen. regel ergens een backup SMTP server en laat je provider even je DNS record aanpassen met een tweede MX host. Die bewaart alles en forward het als je server weer online is. ook handig voor je migratie straks.

wil je dat niet of kan het niet zou ik een PeeCeetje met Linux als SMTP relayer instellen en achter je PIX op de plek van je exchange server hangen (bSMTP). Vervolgens alleen je Exchange bak herconfigggen dat ik naar je Linux bakkie luistert. Kun je daarna je nieuwe server erachterhangen, testen, en Linux er weer tussenuit.

Je kan natuurlijk ook die hele server uit het raam gooien en een echt machine kopen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 14:20 schreef mousehouse het volgende:
als het maar twee weken duurt zou ik me de ellende van die extra server niet op de hals halen. regel ergens een backup SMTP server en laat je provider even je DNS record aanpassen met een tweede MX host. Die bewaart alles en forward het als je server weer online is. ook handig voor je migratie straks.

wil je dat niet of kan het niet zou ik een PeeCeetje met Linux als SMTP relayer instellen en achter je PIX op de plek van je exchange server hangen (bSMTP). Vervolgens alleen je Exchange bak herconfigggen dat ik naar je Linux bakkie luistert. Kun je daarna je nieuwe server erachterhangen, testen, en Linux er weer tussenuit.

Je kan natuurlijk ook die hele server uit het raam gooien en een echt machine kopen :)
Geloof dat ze het al aan de gang hebben, als ik volgende week tijd heb ken ik hem in het DMZ gooien, die "migratie" tja das alleen ff move mailboxen en andere shit van de 1ne naar de andere server, merkt niemand iets van.
Allemaal geregeld met qmail.
Die server die gaat ook het raam uit :) nieuwe server heb ik een paar dagen geleden al voor ze besteld, is zo'n nieuwe G2 piza doos van compaq, standaard 2 gigabit nic's erin, alleen ff glasvezel kaartje erin voor de diskstorage en klaar is ie.
Pagina: 1