Toon posts:

IP migratie in netwerk met DC*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment maken we gebruik voor ons LAN een ip-range 192.9.221.0/24 dit is een publieke range.
We kunnen nu ook maar 253 apparaten aansluiten.

We willen dus over naar een bredere range die gelijk ook een prive range is.

We besloten over te gaan naar 192.168.0.0/19

Onze Server. (Benoems waardig)
SVR1 = PDC and WINS NT4 SP6
SVR2 = PROXY NT4 SP6
SVR3 = FILE-SERVER (BDC) NT4 SP6
SVR4 = EXCHANGE NT4 SP6

We hebben op al deze servers het tweede ip-adres in deze nieuwe range erbij gezet, zodat de oude situatie nog zou werken.

Ook in de WINS database hebben we die nieuwe adressen aan de namen gekoppeld.

Toen hebben we een werkstation in de nieuwe range geplaats. Ook hebben we zijn wins server adres aan het nieuwe ip-adres van de wins server gekoppeld.

Nu kan ik vanaf het werkstation wel de PDC pingen. Ik kan me alleen niet aanmelden op het domein. Ook kan ik niet pingen op een netbeui naam ondanks die regels in de WINS database staat.

Wie weet hoe we overkunnen schakelen naar de nieuw ip-range zonder de oude uit te zetten.

Bedankt..

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Als je crossforum post doe dan tenminste de moeite om het te vertalen :( :( :(</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Op vrijdag 19 juli 2002 10:25 schreef Jammed het volgende:
In het engels.... Want anders moet ik de boel vertaalen. :)
Mja, Got is een nederlands forum, hier wordt verwacht dat je in het nederlands post.

Dan moet je maar een beetje de moeite nemen om het opnieuw te schrijven hoor.

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 12:41
Vertaald uit het zwahilees waarschijnlijk want woorden als "Resolf" etc komen in mijn engelse woordenboek niet voor. >:)

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Verwijderd

Zet er dan maar meteen bij welk NOS het is en welke SP er op die servers staan (NT4 waarschijnlijk, maar goed voor de zekerheid)

Verwijderd

Ok ok ok, het komt eraan !!

Verwijderd

Topicstarter
Hee...

Airwolf, Sniekieboe en Aeacos.

Weten jullie nog een antwoord of kwamen jullie alleen vertelen dat het in het Nederlands moest.
;)
??

Verwijderd

Ja inderdaad, help die jongen toch eens....

Verwijderd

Op vrijdag 19 juli 2002 10:55 schreef Jammed het volgende:
Hee...

Airwolf, Sniekieboe en Aeacos.

Weten jullie nog een antwoord of kwamen jullie alleen vertelen dat het in het Nederlands moest.
;)
??
Nee ik ben gewoon een wijsneus :P, ik kijk even ofdat ik wat voor je kan vinden brb

[edit]
ff nog een vraagje, die PDC heeft als eigen ip-adress nog 192.*?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 juli 2002 10:58 schreef Aeacos het volgende:

ff nog een vraagje, die PDC heeft als eigen ip-adress nog 192.*?
De PDC heeft nu twee ip-adressen 192.9.221.35 en 192.168.1.28

Tnx.

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

offtopic
Op vrijdag 19 juli 2002 10:38 schreef LaraD het volgende:
Ok ok ok, het komt eraan !!
Op vrijdag 19 juli 2002 10:58 schreef LaraD het volgende:
Ja inderdaad, help die jongen toch eens....
Goh net nieuw en nu al een grote mond? Ik ben ook nieuw maar mijn eerste twee posts waren toch wat opbouwender :)
/offtopic

BTW waarom wil je alles dubbel testen, en wat wil je bereiken, ik begrijp dat je je adresspace wil vergroten maar verder is het verhaal nogal onduidelijk. Maar ff een schetsje in ascii van wat je wilt. Wat zijn de eisen etc etc.

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
We zijn er al redelijk uit. maar toch...

We hebben nu een netwerk live draaiend..
In onze server ruimte staan meerdere servers. We hebben +/- 150 Werkstations. Dit samen met al onze routers ,switches en printers, komen we toch al gauw aan de 253 ip-adressen.
Dit netwerk is dus 192.9.221.0/24
Allemaal gelijke ipadressen.

Nu moeten we gaan uitbreiden zonder het live systeem plat te gooien. We hebben hier ongeveerd 150 werknemers zitten die allemaal moeten kunnen werken... We hebben in onze server ruimte onderandere een file-server, mail-server, printer-server, image-server en een proxy server. Dus Sommige servers mogen niet zomaar uitgeschakeld worden. Ook kunnen we niet alle 150 werkstations en printers en routers etc in een weekend omzetten en dan er zeker van zijn dat alles werkt.

Wat we daarom dus willen is een dubbel systeem. Twee naast elkaar draaiende segmenten die afzonderlijk van elkaar draaien.
192.9.221.0/24 (oud) en het 192.168.0.0/19 (Nieuw)

Probleem.
Het eerste probleem was de WINS server. Welk ip-adres moest ik nou statisch in de WINS server zetten....
. Blijkt lekker makkelijk te zijn... Voor iedere server moet een MultiHomed record in de WINS database aangemaakt worden... Ze werken dan allebij.

Probleem 2.
Het grootste probleem is de Brouwser service. Een NIC kan maar op 1 Brouwser service aanmelden. Ook kan er maar 1 brouwser-list per NIC zijn..
En om er voor te zorgen dat iedereen toch kan brouwsen over de servers moet er in iedere server een tweede netwerkkaart geinstalleerd worden... 1 NIC per segement.

Dat komt gelijk weer met een ander probleem... Het aantal aansluitingen in onze server ruimte... Maar dat is niet iets wat hier beandwoord kan worden. ;)

In iedere geval bedankt voor het zoeken...

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
1 ding, ik zie niet in waarom je niet in 1 weekend de boel zou kunnen overzetten,

-je hebt maar 4 servers? (en mischien wat jetdirect kastjes her en der), die kun je gewoon snel een ander ip adres geven

-de clients draaien naar ik aanneem allemaal op DHCP? (dan is het helemaal een fluitje van een cent)

al met al ben je meer tijd kwijt met het aan elkaar knopen van allerlei 'vage' ip constructie's dan dat je daadwerkelijk kwijt bent door het gelijk goed te doen ;)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
We hebben namelijk nog meer servers dit draaien over dit systeem... die werken niet via WINS .. Maar moeten 24/7 online blijven.... zijn bevoorbeeld voorraad calculatie's en factuur programma's Onze online internet site etc..

Ook moeten we er zeker van zijn dat alles blijft werken... Als we alles ineens over moeten zetten dan is de kans groot dat er na "het weekend" een aantal dingen niet werken... Dat mag in geen geval gebeuren...

Verwijderd

Kun je nog eens exact de nieuwe ip-range doorgeven?
Ik begreep dat je nieuwe range:
192.168.0.0
tot
192.168.19.0

Gaat worden?????
Welk subnetmask ga je daar dan voor gebruiken?

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Op maandag 22 juli 2002 11:58 schreef mig_01 het volgende:
Kun je nog eens exact de nieuwe ip-range doorgeven?
Ik begreep dat je nieuwe range:
192.168.0.0
tot
192.168.19.0

Gaat worden?????
Welk subnetmask ga je daar dan voor gebruiken?
Zo werkt dat niet, ze gaan van een 24 bits subnet mask naar een 19 bits, dus van 255.255.255.0 naar 255.255.224.0, daardoor heb je meer IP adressen in je subnet. (waarom neem je niet de 172.31.x.x range :? )

Mijn iRacing profiel

Verwijderd

He moet je het weer verpesten voor me .... :)
Daar wou ik ook heen maar ik liet hem zelf eerst even antwoorden.
Denk namelijk dat ze gewoon vrolijk 255.255.0.0 zijn gaan gebruiken.
Wij hebben hier in eerste instantie ook geprobeerd om in de 192.168 range te blijven maar hebben na wat rekenwerk geconcludeerd dat 172.16.x.x een hoop meer voordelen heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Huh??

Wat zijn de voordelen van 172.16.*.*
Het zijn toch bijde privite ranges...???

Plplplplease tell me.....

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op woensdag 24 juli 2002 14:18 schreef Jammed het volgende:
Huh??

Wat zijn de voordelen van 172.16.*.*
Het zijn toch bijde privite ranges...???

Plplplplease tell me.....
die is groter :9 (je kan er meer pc's in kwijt)

172.16.x.x > 172.31.x.x

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1