Toon posts:

acces probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor mijn werk (Post order berdrijfje) een acces programmaatje maken, Ik heb nog niet veel ervaring ermee dus vraag ik hier om hulp.

Het zit zo:

Ik heb in Acces een lijst met alle bezorgers, deze moeten met een paar gegevens (naam, adres, wijk die ze bezorgen) op een zogenaamd "strookje" komen. Nu zijn er vaak wijzigingen met de wijk die ze bezorgen. Hoe kan ik dit koppelen zodat je als je 1 keer in de lijst met alle bezorgers iets wijzigd dit ook op het "strookje" wordt gewijzigd.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

Ik heb een database met alle bezorgers.
Ik heb een database met de strookjes.
Ik heb ze een relatie gegeven via hun ID nr.

please help me :?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Op donderdag 18 juli 2002 23:15 schreef Tha_Mars het volgende:
Ik moet voor mijn werk (Post order berdrijfje) een acces programmaatje maken, Ik heb nog niet veel ervaring ermee dus vraag ik hier om hulp.

Het zit zo:

Ik heb in Acces een lijst met alle bezorgers, deze moeten met een paar gegevens (naam, adres, wijk die ze bezorgen) op een zogenaamd "strookje" komen. Nu zijn er vaak wijzigingen met de wijk die ze bezorgen. Hoe kan ik dit koppelen zodat je als je 1 keer in de lijst met alle bezorgers iets wijzigd dit ook op het "strookje" wordt gewijzigd.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

Ik heb een database met alle bezorgers.
Ik heb een database met de strookjes.
Ik heb ze een relatie gegeven via hun ID nr.

please help me :?
Je hebt een database gemaakt? Je hebt tabellen gemaakt, hoop ik...
Sowieso zou ik eens kijken naar de begrip 'normalisatie' als ik jou was, hier op GoT of op Google.

Een volledige structuur is met deze gegevens niet te maken; Kan een bezorger 1 of meerdere wijken hebben, heeft een wijk een of meerdere bezorgers, waar bestaat een wijk uit? Wat is een strookje? Welke velden met types op dit moment heb je?

Als je deze gegevens post, wil ik je wel een stuk op weg helpen.

edit:

Ik gok namelijk dat je helemaal geen tabel met strookjes moet hebben en een verkeerd database ontwerp hebt

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Als het ontwerp van de database ok is maak je een selectie-query.

Op basis van deze query maak je een rapport.

Als je de wizards gebruikt kan er niet veel fout gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 23:21 schreef gorgi_19 het volgende:

[..]

Je hebt een database gemaakt? Je hebt tabellen gemaakt, hoop ik...
Sowieso zou ik eens kijken naar de begrip 'normalisatie' als ik jou was, hier op GoT of op Google.

Een volledige structuur is met deze gegevens niet te maken; Kan een bezorger 1 of meerdere wijken hebben, heeft een wijk een of meerdere bezorgers, waar bestaat een wijk uit? Wat is een strookje? Welke velden met types op dit moment heb je?

Als je deze gegevens post, wil ik je wel een stuk op weg helpen.

edit:

Ik gok namelijk dat je helemaal geen tabel met strookjes moet hebben en een verkeerd database ontwerp hebt
uhm ja een tabel met alle bezorgers.
een bezorger kan meerdere wijken hebben maar kan ook bijv. op vakantie zijn.
Een wijk bestaat uit een postcode ( bv. 1122 of 1123 west (er is dan natuurlijk ook een oost))
Een strookje is voor de "inpakkers" en de koerier, zodat ze weten bij welk adres ze het moeten inleveren, ook noteren de inpakkers hoeveel stuks er voor een bepaalde wijk is.
Een strookje bestaat uit de volgende velden : IDnr, Voornaam, Achternaam, bestemmingsadres , Postcode,plaats, bezorgings wijk.

de tabel van alle bezorgers bestaat uit : IDnr, voornaam , achternaam, adres enzenz...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Op donderdag 18 juli 2002 23:43 schreef Tha_Mars het volgende:

[..]

uhm ja een tabel met alle bezorgers.
een bezorger kan meerdere wijken hebben maar kan ook bijv. op vakantie zijn.
Een wijk bestaat uit een postcode ( bv. 1122 of 1123 west (er is dan natuurlijk ook een oost))
Een strookje is voor de "inpakkers" en de koerier, zodat ze weten bij welk adres ze het moeten inleveren, ook noteren de inpakkers hoeveel stuks er voor een bepaalde wijk is.
Een strookje bestaat uit de volgende velden : Voornaam, Achternaam, bestemmingsadres , Postcode,plaats, bezorgings wijk.
Owke, belofte maakt schuld, ik zou je een stuk op weg helpen..

Je hebt 2 tabellen in je database staan

Bezorgers:
bezorgerID Autonumber
Achternaam text / string (tekstveld)
Tussenvoegsels text / string (tekstveld)
Voornaam text / string (tekstveld)
Adres text / string (tekstveld) (van de bezorger)
Huisnummer Numeriek
Navoegsels text / string (tekstveld) (i.v.m. evt 1hoog)
Postcode text / string (tekstveld) (van de bezorger)
Woonplaats text / string (tekstveld)
Geboortedatum datum/tijd
Telefoonnummer text / string (tekstveld)

Wijken
WijkID Autonumber
BezorgerID
Postcode text / string (tekstveld)
Regio text / string (tekstveld)

De relaties kan je wel leggen.. ;)

Hoe krijg je de orderbonnen / strookjes? Door een select-query met joins, maar daar heeft Access hele mooie wizards voor (is een hele standaardquery), dus die mag je eerst zelf uitproberen.

Wijkgegevens wijzigen (b.v. postcode, oost heet opeens oostelijk, whatever > tabel wijken)
Je select-query wijzig je 'programmeertechnisch' gezien niet.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie maar ik heb niet het gewenste effect gekregen, ik heb het ff helemaal anders gedaan >

Ik heb nu een tabel met de volgende kolommen:
naam adres enz.
bezorgt (wijk die hij bezorgt) / tekst
ma (of hij hem op maandag bezorgt / ja/nee
do (of hij hem op donderdag bezorgt / ja/nee
enbezorgt (wijk die hij ook nog bezorgt) / tekst
ma (of hij hem op maandag bezorgt / ja/nee
do (of hij hem op donderdag bezorgt / ja/nee

Nu moet ik het zo zien te krijgen dat als het strookje voor maandag wordt gemaakt alleen de wijken op het strookje komt te staan die dan dus ook bezorgt worden, en dus andersom ook voor donderdag
ik ben er al een tijdje mee bezig dus... hulp is welkom :z

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:18

Dido

heforshe

Je kunt gorgi_19's suggestie volledig verwerpen, maar dat lijkt me niet verstandig...

In jouw nieuwe model kom je in de problemen met meer wijken per bezorger!

Als je nou gorgi_19's model eens gebruikt en de bezorgdag(die je niet had aangegeven in eerste instantie) toevoegt aan de wijken tabel (wijk A maandag is dus een andere dan Wijk A dinsdag), dan gewoon je linkjes legt, gaat het vanzelf goed.
code:
1
2
3
4
5
6
7
BEZORGER             WIJK
========             =========
ID Autonumber --1-.   ID AutoNumber
Achternaam     '---n-- BEZORGER.ID
...             Postcode
                   Bezorgdag
                   Text

Is echt de simpelste oplossing!

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, het lukt nu goed alleen is er nog een probleem, die bonnen worden op maandag of donderdag uit gedraaid, de wijken die er zijn, zijn verdeeld in (bezorgt,bezorgt2 - tekst & ma,do,ma2,do2- ja/nee) dus als het donderdag is moeten de wijken van do do2 op JA worden weergegeven in het rapport en die van ma niet, ook als er niks is ingevuld moeten die niet worden weergegeven... wie helpt

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Dit is imho toch echt wel gewoon simpel programmeerwerk hoor...
P&W is er niet om alles voor te gaan kauwen, je mag zelf ook wel eens iets uitzoeken.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.