Toon posts:

ODBC koppeling Data access pagina

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al 2 dagen probeer ik tevergeefs een zogenaamde data access pagina werkend te krijgen. Ik wil een grafiekje publiceren en gebruik maken van een draaitabel.

Probleem :
De pagina werkt perfect op de webserver: openen in IE en tadaa!

Op alle overige werkstations in het intranet krijg ik een foutmelding :

1. Deze pagina maakt gebruik van gegevens in een ander domein (klinkt onschuldig, lijkt mij een beveiligingspolicy van de browser)

Vervolgens is de browser enige tijd "bezig met verbinding..."

2. Nogmaals verschijnt bovenstaande melding gevolgd door :

3. "Kan de gegevensvoorziening niet initialiseren"

4. De Microsoft Database Jet Engine kan het bestand //webserver/test/info.mdb niet openen. Het is exclusief geopend door een andere gebruiker of u heb een machtiging nodig om de gevens te kunnen bekijken.

Het systeem :

Lokaal intranet
Webserver IIS op Windows 2000 prof
Office 2000 met o.a. access 2000
MDAC 2.7
IE 5.0

Client :
Zelfde configuratie echter zonder IIS en MDAC

Naar mijn idee is dit een rechten kwestie. Op de webserver is het immers geen probleem.

De database info.mdb staat in de virtuele map test (Gedeeld door het web met als alias "test") Op zowel de map als het bestand hebben "Iedereen" en "IUSR_WEBSERVER" alle rechten.

De ODBC driver linkt het bestand d:\test\info.mdb aan de naam "verkoopinfo" welke in access (op de webserver zelf) prima werkt.

De database staat op "delen"
Er is geen firewall geinstalleerd

De koppeling :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<a:OWCVersion>9.0.0.2710</a:OWCVersion>;

<a:ConnectionString>
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;
User ID=Admin;
Data Source=\\webserver\test\info.mdb;
Mode=Share Deny None;
Jet OLEDB:System database="";
Jet OLEDB:Database Password=""
</a:ConnectionString>;

<a:DefaultRecordsetName>Omzet</a:DefaultRecordsetName>;

Ik wordt hier stapel dol van. Wat vergeet ik ?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Op donderdag 18 juli 2002 22:35 schreef crazyme een heel triest verhaaltje:
De koppeling :
Data Source=\\webserver\test\info.mdb;
Ik gok dat hier de fout zit; kan je de datasource niet veranderen naar bijvoorbeeld: c:\inetpub\wwwroot\etc?

Voor de grap moet je webserver anders, voor de test, eens wijzigen in je 'intranetwebserver', best kans dat het probleem dan andersom is.. :)

Als dit klopt, laat het dan even weten, dan ga ik wel een theorie erbij bedenken (heb wel een vaag vermoeden, maar om een hele onwaarheid te vertellen... Twijfel nog.. ;) )

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
De lokatie moet goed zijn. Als ik in de browser

http://webserver/test/info.mdb

intik wordt het bestand braaf gedownload....

• gorgi_19

gorgi_19

Op donderdag 18 juli 2002 22:48 schreef crazyme het volgende:
De lokatie moet goed zijn. Als ik in de browser

http://webserver/test/info.mdb

intik wordt het bestand braaf gedownload....
Yup, maar de hamvraag van mij is: Mag jouw intranetserver het internet op om een database van een website te halen? (Dat die dan toevallig op dezelfde computer staat, maakt niet uit). Volgens mij mag ie dat namelijk niet; dit probleem kan je 'verhelpen' door een harde lokatie neer te zetten (Ik neem aan dat je webserver = intranetserver (althans, zelfde computer?)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 22:41 schreef gorgi_19 het volgende:

Ik gok dat hier de fout zit; kan je de datasource niet veranderen naar bijvoorbeeld: c:\inetpub\wwwroot\etc?
Ik heb de source verplaatst naar d:\inetpub\wwwroot\etc\

foutmelding :
d:\inetpub\wwwroot\etc\info.mdb is geen geldig pad. zorg ervoor dat de padnaam correct is gespeld en dat u een verbinding hebt met de server waarop het bestand zich bevind.

Op de webserver werkt het overigens wel.

• gorgi_19

gorgi_19

Op donderdag 18 juli 2002 23:40 schreef crazyme het volgende:

[..]

Ik heb de source verplaatst naar d:\inetpub\wwwroot\etc\

foutmelding :
d:\inetpub\wwwroot\etc\info.mdb is geen geldig pad. zorg ervoor dat de padnaam correct is gespeld en dat u een verbinding hebt met de server waarop het bestand zich bevind.
Erh.. bedoelde eigenlijk: etc = etcetera = pseudodirectory. Al heb je hem in c:\Ikke\is\db.mdb gezet
Snap je? Je werkelijk pad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de database al de hele server rondgetrapt. Alleen nog niet achter wwwroot gezet. Dit maakt dus kennelijk niets uit.

• gorgi_19

gorgi_19

Op donderdag 18 juli 2002 23:49 schreef crazyme het volgende:
Ik had de database al de hele server rondgetrapt. Alleen nog niet achter wwwroot gezet. Dit maakt dus kennelijk niets uit.
:? Ik volg je nu even niet? Wat bedoel je?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel dat ik het bestand info.mdb al op diverse lokaties op de webserver heb geplaatst (Mijn documenten, blabla\bla\blablabla\ etc etc etc ...)

Alleen had het bestand nog niet in het "standaard bereik" van IUSR_webserver gestaan. Op basis van jouw suggestie heb dat dus geprobeerd. Tevergeefs.

Verwijderd

Topicstarter
Is hier iemand die zich oot door de fijn leesbare kost van microsoft heeft heengeworsteld ?
Die weet wat Msdfmap.ini doet, op welke dirs DAPI_user moet staan ?
Ben ik de enige die gebruik wil maken van DataAccessPages ? Ik heb nu bijna 15 artikelen gelezen maar ik krijg het nog steeds niet werkend.

Wie gaat de uitdaging aan ?

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-08 11:17

Defspace

Administrator

[quote]
Op donderdag 18 juli 2002 22:35 schreef crazyme het volgende:
Al 2 dagen probeer ik tevergeefs een zogenaamde data access pagina werkend te krijgen. Ik wil een grafiekje publiceren en gebruik maken van een draaitabel.

Probleem :
De pagina werkt perfect op de webserver: openen in IE en tadaa!

Op alle overige werkstations in het intranet krijg ik een foutmelding :
1. Deze pagina maakt gebruik van gegevens in een ander domein (klinkt onschuldig, lijkt mij een beveiligingspolicy van de browser)
Het is geen beveiligingsfout van de client. Het zit in je server config.
De database info.mdb staat in de virtuele map test (Gedeeld door het web met als alias "test") Op zowel de map als het bestand hebben "Iedereen" en "IUSR_WEBSERVER" alle rechten.
Hij hoeft dus niet in de webdirectory te staan. Is zelfs niet slim. En IUSR_WEBSERVER hoeft er ook geen toegang toe.
Ik zou wel SYSTEM toegang geven.
De ODBC driver linkt het bestand d:\test\info.mdb aan de naam "verkoopinfo" welke in access (op de webserver zelf) prima werkt.

De koppeling :
[code]<a:OWCVersion>9.0.0.2710</a:OWCVersion>;

<a:ConnectionString>
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;
User ID=Admin;
Data Source=VERKOOPINFO;
Mode=Share Deny None;
Jet OLEDB:System database="";
Jet OLEDB:Database Password=""
</a:ConnectionString>;
Je moet bij datasource je DSN naam opgeven (verkoopinfo).
En volgens mij moet dat hem dan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
De beveiligingsmelding is weg na het toevoegen van de webserver onder "vertrouwde sites" in de browser.

De database heeft system rechten. Beveiliging is op dit moment geen issue, als alles werkt ga ik mij hierop storten...
Je moet bij datasource je DSN naam opgeven (verkoopinfo).
En volgens mij moet dat hem dan zijn.
Let op, het is geen ASP/PHP maar XML (een of andere taal tussen office web components) Office moet namelijk ook client-side geinstalleerd zijn.

Nog een klein stukje code om een indruk te geven van de prachtige code die Access aanmaakt :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
&lt;HTML XMLNS:o=&quot;urn:schemas-microsoft-com:office:office&quot; 
XMLNS:x=&quot;urn:schemas-microsoft-com:office:excel&quot; 
XMLNS:a=&quot;urn:schemas-microsoft-com:office:access&quot; 
XMLNS:dt=&quot;uuid:C2F41010-65B3-11d1-A29F-00AA00C14882&quot;&gt;
&lt;HEAD&gt;
&lt;LINK href=&quot;./grafiek2_bestanden/filelist.xml&quot; rel=File-List type=text/xml&gt;
&lt;TITLE&gt;grafiek2&lt;/TITLE&gt;
&lt;META content=FrontPage.Editor.Document name=ProgId&gt;
&lt;META name=VBSForEventHandlers VALUE=&quot;TRUE&quot;&gt;
&lt;META content=&quot;text/html; charset=windows-1252&quot; http-equiv=Content-Type&gt;
&lt;STYLE id=MSODAPDEFAULTS type=text/css rel=&quot;stylesheet&quot;&gt;.mstheme-label {

&gt;knip
}
.MsoShowDesignGrid {
    BEHAVIOR: url(#DEFAULT#MsoShowDesignGrid)
}
&lt;/STYLE&gt;

&lt;OBJECT classid=CLSID:0002E530-0000-0000-C000-000000000046 
codeBase=file:E:\msowc.cab#version=9,0,0,2710 id=MSODSC&gt;&lt;PARAM NAME=&quot;XMLData&quot; VALUE=&quot;&lt;xml xmlns:a=&amp;quot;urn:schemas-microsoft-com:office:access&amp;quot;&gt;&amp;#13;&amp;#10; &lt;a:DataSourceControl&gt;&amp;#13;&amp;#10;

Voor de grap heb ik nog even de DSN naam op de plaats van de datasource gezet, IE gaat lokaal zoeken naar verkoopinfo en vangt dus bot.

XML crack in da house ?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is wel erg breeeeeed :)
Pagina: 1