[SuSe] USB Logitech Optical Muis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eergisteren heb ik voor het eerst linux zelf geinstalleerd, te weten Suse 8.0 (kernelnr ff niet bij de hand..). Tijdens de installatie detecteerde linux zelf mijn usb-muis. Ik helemaal blij :D. Na de eerste reboot werkte ook alles nog prima!

Maar..

Sinds gisteren pakt hij mijn muis de ene keer wel en de andere keer niet. Tijdens het booten wordt de hardware gescand en als hij bij usb aankomt, klinkt er soms een piepje. Als dat zo is, werkt later mijn muis wel, hoor ik niks, komt er geen reactie op mijn muisbewegingen.

Als ik tail -f /var/log/messages doe en dan mijn muis er opnieuw inplug, wordt deze wel gedetecteerd. Ook cat /dev/input/mice geeft allemaal crap op het scherm, dus de muis wordt wel degelijk gevonden :?

Ik heb XF86Config bekeken en daar staat:

Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/mouse"

en de module mousedev wordt gewoon geladen.. Maar hij doet het dus soms ook wel!

Heeft iemand een idee waarom mijn muis met precies dezelfde config na een reboot het wel weer (of niet meer) doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt al bijna alsof het aan de kabel of aan de muis ligt. Probeer eens gewoon op de PS/2 poort aan te sluiten en kijken of je dan dezelfde verschijnselen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was ik al van plan, maar heb mijn USB>PS/2 adapter uitgeleend |:( Maar onder WinXP heb ik er geen enkel probleem mee, dus ik denk niet dat het aan de kabel ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 19:54
Dit had ik ook vaak met mijn dual optical met Suse 8.0 in het begin na de installatie.
Maar nadat ik een reinstall deed was het probleem er niet meer zeer raar.
Misschien de muis in port 2 doen in plaats van port 1 en kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:42
Ff kijken, het is een tijdje geleden dat ik met linux heb lopen klooiem.

Maar je moet je muis als HID device instellen, dan lukt het wel. In windows wordt een optical namelijk ook zo herkend.

Zoek ff met google dan vind je vast wel ergens een how-to.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem al als HID geinstalleerd, hij doet het af en toe dus wel.. En een reinstall mocht ook niet baten :?

Ik heb vrijwel alle busmouse en usb howto's al doorgelopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 19:54
En bij hardware als een intellimouse zetten of een andere usb poort werkt het dan wel goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een andere USB-aansluiting zit hij inmiddels op. Met bij Hardware bedoel je in XF86Config? Daar staat nu inmiddels:
code:
1
2
3
Section "ServerFlags"
  Option   "AllowMouseOpenFail"
EndSection

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "InputDevice"
  Driver     "mouse"
  Identifier "Mouse[1]"
  Option     "Device" "/dev/mouse"
  Option     "Emulate3Buttons" "on"
  Option     "Name" "AutoDetected"
  Option     "Protocol" "imps/2"
  Option     "Vendor" "AutoDetected"
  Option     "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Inmiddels ben ik iets tegengekomen wat zeer waarschijnlijk ook een probleem is.. Onder Windows zit mijn Ethernetkaart op IRQ 19 en de USB-aansluiting op IRQ 10. Maar onder Linux schijnen ze allebei op 10 te zitten.. Hoe kan dat in hemelsnaam? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee dan! Ethernetkaart in een ander PCI-slot geduwd en de muis weer terug in de oude poort en hij doet het weer! (zelfs na een reboot :)) Zelfs het scrollwheel doet het!! :9

In ieder geval bedankt voor de moeite.. Ben nog steeds benieuwd hoe IRQ's kunnen verschillen tussen Windows en Linux btw.. Nu is mijn ethernetkaart onder Windows 18 en onder Linux 10.. :? Maar mij hoor je niet meer klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

IRQ 18, 19? Heb je een Dual CPU systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:15

johnwoo

3S-GTE

Op vrijdag 19 juli 2002 02:29 schreef deadinspace het volgende:
IRQ 18, 19? Heb je een Dual CPU systeem?
Sommige nieuwere chipsets hebben meer IRQ channels... Het hoogste IRQ in gebruik op mijn P4T533-C is 23 :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een bekend probleem met SuSE 8.0, kun je op hun site lezen. ;) (Support database van suse)

Zij hebben ook een evt. oplossing. Deze werkt bij mij echter niet, ik moest vaak even de mouse uit de USB poort halen en er opnieuw in stoppen waarna de muis het wel weer deed.

Heb je ook al geupdate met YOU? misschien is het al gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal die update later proberen idd.. Zit nu toch maar weer even onder XP te werken :)

Als ik opstartte met de muis in de ene USB-poort en na het booten hem in de andere stopte, deed ie het sowieso. Ik blijf het vaag vinden 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 19 juli 2002 03:14 schreef johnwoo het volgende:
Sommige nieuwere chipsets hebben meer IRQ channels... Het hoogste IRQ in gebruik op mijn P4T533-C is 23 :)
Ja, maar normaalgesproken hebben alleen chipsets voor dual CPU systemen een APIC (en die APIC zorgt ervoor dat je meer dan 16 irqs hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
known bug.

De hardwarescan wordt te snel na het opstarten van de usb daemon uitgevoerd waardoor de usb mouse niet herkend wordt, het probleem is in de SDB te vinden (kweet alleen ff niet waar), voor mij werkt de fix prima om aan het eind van het opstarten van de betreffende service in /etc/sysconfig/hotplug
code:
1
sleep 1

toe te voegen. (Voor de duidelijkheid: deze regel aan het einde van de file toevoegen!) Dit doet de machine 1 seconde wachten na het opstarten van elke service, bij mij is dat net genoeg om de mouse te herkennen.
Je kan het opstarten van de usb daemon trouwens ook ietsjes eerder in je runlevels zetten, dat zou het probleem ook moeten fixen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, Sebas. Ik heb de regel toegevoegd en het lijkt te helpen. De laatste 3 reboots ging het detecteren goed. :)
Pagina: 1