Toon posts:

Mac-Users kunnen mijn site niet gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg regelmatig te horen dat mensen met een Mac de links op mijn site (PC) niet kunnen lezen, openen of aanklikken. Ik weet niet waar het aan ligt. De Rubriek Vraag/Aanbod bestond uit een stylesheet (CSS), maar heb ik nu veranderd in gewone tekst om er zeker van te zijn dat iedereen het kan lezen. Verder kunnen ze wel in de Index Vocalisten komen. Heeft iemand advies of een tip? Mijn site: www.vocalisten.nl
Alvast bedankt!

Diana

Verwijderd

In de index staat ook CSS.

Verder zou elke normale browser de talen die je gebruikt (HTML, CSS en Javascript voor zover ik zo snel heb gezien) moeten kunnen lezen en parsen.

Weet je ook wat de foutmelding is, die Mac users dan krijgen? Of krijgen ze gewoon een leeg scherm?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
heb je de site door de HTML/CSS validator van w3.org gehaalt?

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, voor zover ik weet krijgen ze tekst te zien die onleesbaar is (heel vaag en alsof de letters 'geschud' zijn (was in de Rubriek Vraag/Aanbod, die ik inmiddels heb veranderd in normale tekst) en verder hoor ik vaak dat ze niets aan kunnen klikken. Niet gehoord dat ze een leeg scherm krijgen...behalve dan de Index Vocalisten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 22:42 schreef Justice het volgende:
heb je de site door de HTML/CSS validator van w3.org gehaalt?
Nee, heb ik helaas ook nooit van gehoord :?

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Je rubriek bestond uit een CCS?(gevalletje W3C-politie, lijkt me :P ) Je bedoelt dat er een CSS op toegepast was, neem ik aan? Staat er anders nog steeds in en werkt prima, niks aan doen, lijkt me.

Ik zie aan de code dat je ws. Dreamweaver hebt gebruikt, en dat zou niet al te veel problemen moeten opleveren in de praktijk. Ook de CSS die Dreamweaver erin zet; moet in de praktijk geen problemen opleveren...

Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is de slordige Javascript en de rommelige structuur van de site ( rare url-verwijzingen en opmaak) en dat vraag/aanbod, ik denk dat het daar geen kwestie is van CSS; maar van brakke Bulletin-boardcode waar de mac over struikelt. ( just my 2 cents)

Ik denk dat RM-rf en misschien Ozboz ( ja ik weet dat je het haat :P ) daar wel meer over kunnen vertellen, gok ik oz :)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal w3.org zeker ook raadplegen.
Maar als ik het goed begrijp, moet ik de javascript verwijderen van mijn homepage? (sorry hoor, ben ik een beetje een leek in...). Worden daardoor ook al mijn links verwijderd? (tekst en images niet aanklikbaar meer)?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal ook nog eens precies navragen wat er wel/niet mogelijk is en welke errors er verschijnen.
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
<style>
<!-- A:link {text-decoration: none; color: #yourcolor}
     A:visited {text-decoration: none; color: #yourvlinkcolor}
     A:active {text-decoration: underline; color: #33FF33}
     A:hover {text-decoration: underline; color: #yourhlinkcolor}
-->
</style>

dit ziet er wel wat vreemd uit iig, ....

verder weet ok dat IE5 op Mac best rare dingen kan weergeven, maar dat heeft meer te maken met Layers enzo en die gebruik je niet, wel zou ik oppasen met een te kleine fontsize.
Op donderdag 18 juli 2002 23:00 schreef Diana het volgende:
..Maar als ik het goed begrijp, moet ik de javascript verwijderen van mijn homepage? (sorry hoor, ben ik een beetje een leek in...). Worden daardoor ook al mijn links verwijderd? (tekst en images niet aanklikbaar meer)?
zou ik niet verwijderen, tenminste niet het eerste met de MM codes,..dan werken je rollovers idd niet meer.

Je kunt ook Topstyle Light gratis downloaden, een CSS editor, vlgns mij zit daar zowieso een style-checker bij voor verschillende browsers en platformen! (iig bij de gekochte versie)

Verwijderd

Mac doet errug vreemd, naja tis eigenlijk maar goed ook, maar soms erg irritant, weet je ook welke browser ze dan gebruiken op de mac? (zit ook nog een groot verschil in). Als je bijvoorbeeld op de mac een </font> vergeet dan kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld nergens op een bepaald form meer kan klikken... vreemd...

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Tsja de code is wel vuil...
Ik zal wat dieptepunten opnoemen:

in de index:
- geen DTD declaratie.
- 2x een styleblock, mag er maar 1 zijn;
- daarnaast ontbreekt de type-definitie (text/css) van de style

- hier ontbreekt een hyphen:
<!- end text link ----------------->
dus zo:
<!-- end text link ----------------->
Daarnaast is het document vergeven van FONT-tags terwijl er een begin gemaakt is met CSS... zonde.

Het gaat zeer veel tijd kosten om de zaak te schonen en daarmee de kans te verhogen dat Mac gebruikers ook wat te zien krijgen..

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 23:05 schreef zkywalker het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<style>
<!-- A:link {text-decoration: none; color: #yourcolor}
     A:visited {text-decoration: none; color: #yourvlinkcolor}
     A:active {text-decoration: underline; color: #33FF33}
     A:hover {text-decoration: underline; color: #yourhlinkcolor}
-->
</style>

dit ziet er wel wat vreemd uit iig, ....

verder weet ok dat IE5 op Mac best rare dingen kan weergeven, maar dat heeft meer te maken met Layers enzo en die gebruik je niet, wel zou ik oppasen met een te kleine fontsize.
w3.org gaf dat inderdaad net ook aan van die style. Zal ik aanpassen/verwijderen. Ik weet toevallig dat ze IE5 gebruiken! Misschien is dat het wel. Verder zal ik een ander lettertype uitproberen.
Thanx!

Verwijderd

je code is inderdaad een beetje brak, dus flink poetsen! >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 23:08 schreef Hangloozz het volgende:
Tsja de code is wel vuil...
Ik zal wat dieptepunten opnoemen:

in de index:
- geen DTD declaratie.
- 2x een styleblock, mag er maar 1 zijn;
- daarnaast ontbreekt de type-definitie (text/css) van de style

- hier ontbreekt een hyphen:
[..]

dus zo:
[..]

Daarnaast is het document vergeven van FONT-tags terwijl er een begin gemaakt is met CSS... zonde.

Het gaat zeer veel tijd kosten om de zaak te schonen en daarmee de kans te verhogen dat Mac gebruikers ook wat te zien krijgen..
Het is inderdaad een beetje een chaos met die FONT-tags, dat is een erfenis van een beginperiode. Het wordt wel heel erg tijd om toch op te schonen en aan te passen...
Ik zal de dubbele style verwijderen/aanpassen.

Verwijderd

tip:

1.alle font tags eruit
2.maak een externe CSS
3.heerlijk classes en DIV ID`s toevoegen aanje code

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 23:15 schreef zkywalker het volgende:
tip:

1.alle font tags eruit
2.maak een externe CSS
3.heerlijk classes en DIV ID`s toevoegen aanje code
OK! Zo te zien heb ik weer wat te doen! Ben benieuwd of ze het daarna wel op de Mac kunnen lezen/gebruiken.
Dank!

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Je kunt een kopie maken van de hele site en die op je gemak gaan ontbrakken/codesweepen/debuggen, maar als ik de omvang van de site zie zou ik er denk voor kiezen om met een soort schone lei te beginnen.
Werkt veel minder verwarrend en je voegt op dat moment code toe die de werking verbetert terwijl je het overzicht houdt.
Ga je een bestaand document legruimen dan kom je heel vaak punten tegen waarop je door de code de HTML niet meer ziet.

Maar dit is een persoonlijke keuze; schonen is te doen.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 18 juli 2002 23:39 schreef Hangloozz het volgende:
Je kunt een kopie maken van de hele site en die op je gemak gaan ontbrakken/codesweepen/debuggen, maar als ik de omvang van de site zie zou ik er denk voor kiezen om met een soort schone lei te beginnen.
Werkt veel minder verwarrend en je voegt op dat moment code toe die de werking verbetert terwijl je het overzicht houdt.
Ga je een bestaand document legruimen dan kom je heel vaak punten tegen waarop je door de code de HTML niet meer ziet.

Maar dit is een persoonlijke keuze; schonen is te doen.
Ok, een kopie maken lijkt mij ook het beste en meest veilige. Bedankt :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 18 juli 2002 22:31 schreef Diana het volgende:
Ik krijg regelmatig te horen dat mensen met een Mac de links op mijn site (PC) niet kunnen lezen, openen of aanklikken. Ik weet niet waar het aan ligt.
dat zal wel aan het feit liggen dat mac-gebruikers allemaal van die koppige idioten zijn, met weinig 'gevoel' en 'begrip' hoe met een computer om te gaan ... ;) :)

zonder gekheid, ik ervaar geen echte grote problemen met je site hier op macOSX/msie5.21
ik vermoed ook dat mac/msie5 onder classic dit gewoon prima weergeeft.
edit: dus niet, test hem nu even met msie5 onder classic en dit gaat wel mis.
de links na "Vocale Jazz Avond" en "Landelijke aktie tegen Zinloos Geweld!" zijn allemaal niet meer clickable, zowel tekst-links als de buttons.

het lijkt me dat in die twee linkjes het al misgaat:
vermoedelijk het stukje:
code:
1
color: #yourcolor

in je css.

zorgd dat daar een juist gedefinieerde color staat, en aan te raden valt om je style-definities in de <head> van je document te plaatsen

in netscape4x en 6x/mozilla lijkt gewoon goed te gaan (maar netscape kent ook weinig platform-verschillen)
ik denk dat je specifieker moet navragen wat er mis gaat en op welke pagina en in welke browser, eventueel een screenshot kan ook behulpzaam zijn

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

mozilla en opera laten de kleuren wel zichtbaar zien.
alleen doet dan die nu.nl bar het niet.
zeker IE only ofzo :P

Verwijderd

Vergeef me, ik heb niet het hele topic doorgelezen maar als antwoord op de originele vraag:

Ik dacht dat je door @import voor je CSS code te zetten kon zorgen dat als een browser het allemaal niet meer begreep hij het zou negeren, als hij het wel aankon hij het zou gebruiken. Zodat je niet die hele pagina's plain text hoeft te gaan maken.

Verwijderd

@import is alleen om browserversies lager dan 4 te negeren.

[url="http://www.macromedia.com/desdev/mx/dreamweaver/articles/css_practices.html"]uitleg [/url]

Verwijderd

Eventjes terugkomend op Hanglooz'es betoog. De punten die je hebt opgesomd zijn niet punten waarbij MacOS over de zeik mee gaat.

Het zal hem eerder liggen aan niet bestaande kleurcodes in je CSS, en een overall slechte structuur in je source.

Overigens hele vreemde kleurcode verwijzingen, want dit past ook niet in het lijstje System Defined CSS Colors voor MSIE.

Tevens zie ik JavaScript functions midden in je source staan. Niet dat dit problemen gaat opleveren, maar zet dit soort stukken tussen de <head></head> tags, en zet alleen JavaScript code tussen je source als het runtime code betreft.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Op vrijdag 19 juli 2002 01:18 schreef Gordijnstok het volgende:
Eventjes terugkomend op Hanglooz'es betoog. De punten die je hebt opgesomd zijn niet punten waarbij MacOS over de zeik mee gaat.
true.
maar als je toch gaat opruimen waarom dan gelijk niet ff stofzuigen? ;)

dat dubbele styleblock is wel gevaarlijk.
en dingen als dit:
code:
1
&lt;font face=&quot;Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif&quot; color=&quot;#FFFFFF&quot; size=&quot;1&quot; inschrijven.htm=&quot;inschrijven.htm&quot; target=&quot;_blank&quot;&gt;

kan ook weleens bokken..

www.jurgroessen.nl

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 18 juli 2002 23:06 schreef zellufs het volgende:
Mac doet errug vreemd, naja tis eigenlijk maar goed ook, maar soms erg irritant, weet je ook welke browser ze dan gebruiken op de mac? (zit ook nog een groot verschil in). Als je bijvoorbeeld op de mac een </font> vergeet dan kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld nergens op een bepaald form meer kan klikken... vreemd...
Ik vind dit niet vreemd, het zou, sterker nog, beter zijn als iedere browser hierover zou struikelen.

Een HTML document volgt een W3C specificatie, anders is het gewoon geen geldig document en is het het eigenlijk niet waard om te worden geserveerd.

HTML is scripten, dat is net zoiets als programmeren. Heb jij weleens een compiler gezien waarbij het niet uitmaakt of er nou een extra haakje openen of niet staat?

Expanding the inexpandable

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

* waxle heeft de code nog es doorgeploegd en inderdaad, Grdijnstok heeft een punt: CCS moet zeker overgedaan worden en consequent doorgevoerd.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 19 juli 2002 01:46 schreef Expander het volgende:

[..]

Ik vind dit niet vreemd, het zou, sterker nog, beter zijn als iedere browser hierover zou struikelen.

Een HTML document volgt een W3C specificatie, anders is het gewoon geen geldig document en is het het eigenlijk niet waard om te worden geserveerd.

HTML is scripten, dat is net zoiets als programmeren. Heb jij weleens een compiler gezien waarbij het niet uitmaakt of er nou een extra haakje openen of niet staat?
dat is een ietwat overdreven morele keuze; die geen recht doet aan de toepassingsdoeleinden van HTML.

HTML is ouder dan W3C, en kende twee doeleinden, structurering van texten voor archiveringsdoeleinden en toepassingsgemak voor gebruikers/editors.

hoe het zich ontwikkeld is echter veel groter geworden, het www is een algemeen publicatie-medium geworden, voor veel verschillende doelen en toepassingen.
Het bestaan van non-validerende documenten is een probleem op sommige punten, het ondersteund de monopolie-strategie van ms, maakt van browsers erg logge 'quirky' interpreterende instrumenten, maakt automatische toepassingen kostbaarder.

het is echter een farce om dat enkel als een fout aan de gebruiker-zijde te zien en dit als verantwoordelijkheid aan die mensen op te dringen.
HTML kende lang helemaal geen validatie, alswel een methode voor versie-detectie, pas sinds 3.2 ontstond de DOCTYPE.
zelfs die is nog erg beperkt met enkel transitional en strict (en frameset)

HTML is zeker geen scriptingtaal, maar het heeft wel de overeenkomst dat het een interpreter aan de UA-zijde kent (en geen compiler zoals je abusievelijk meldde), echter waar bij scriptingtalen flags kunt gebruiken (behalve bij PHP, daar moet je in php.ini gaan rommelen :()
De exacte foutmeldingen zijn erg belangrijk bij debuggen (validator-style, regelnummers etc), dit is helaas bij de meeste browsers onmogelijk (met als uitzondering, de hele leuke iCab-browser, echter die is flink verouderd met enkel 4.0-ondersteuning).

het zou heel prettig zijn als browser een console achtige html-debugger krijgen ingebouwd; te vergelijken met de xml-parser in explorer, of de javascript-console in mozilla.

Voor browsers is html-interpretatie echter geen enkel probleem, in het geval hierboven ging het om een buggy interpretatie van CSS (nl, de link vernietigen door een ongeldige color) die niet mag (CSS zou niet gevalideerd te hoeven worden).
validatie van code heeft meer nut als kostenbeparing voor lokale toepassing, automatische code-generatie, eenvoudige indexering etc.
het gemak om individuen code te laten ontwikkelen, met foute, non-validerende code als gevolg, heeft momenteel echter vaak nog altijd voordelen, en blijkt goedkoper te zijn (op de korte termijn) dan volledige automatisering.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Dit vind ik wel heel erg vreemd hoor. Is dit een Dreamweaver tik ofzo? Dit ben ik ook nog nooit tegengekomen eerlijk gezegd.

<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#FFFFFF" size="1" inschrijven.htm="inschrijven.htm" target="_blank">

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

Gordijnstok; dat zeg ik, Gamma :P

www.jurgroessen.nl

Pagina: 1