Toon posts:

koelprobleem en hoge cpu-temp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een TB1200@1350 lopen met een Alpha 8045 en een YS-tech fan erop. In de kast, een A-Open HX08 hangen 2 outtake fans bovenin (2*35CFM), 1 intake fan onderin (1*20CFM) en een HD-koeler die ook uitblaat. :P Er komt binnenkort nog een intake

Nu heb ik vandaag de standaard koelprut vervangen door Arctic Silver 3, maar de CPU-temp (idle) daalde slechts 1 lousy graadje naar 47oC. Ik heb inmiddels de fan op m'n proc op blazen en zuigen geprobeerd (zuigen is idd beter!). Nu viel me op tijdens het vastschroeven van het koelblok dat die voetjes op m'n mobo een beetje doordraaiden. Is dit het probleem van die hoge temps? En is het een id om de voetjes vast te schroeven met metalen moertjes (met isolatieringetje) zodat ze vaster op m'n mobo staan? >:)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? :P

Verwijderd

Doen ze bij mijn zalman 5100cu ook , alleen mijn temp is goed te noemen. Cpu 35 graadjes idle 8-)
Ookal lijkt het mij beter dat ze vast zouden zitten maar ik heb er geen problemen mee.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03

Epsilon

Op vrijdag 19 juli 2002 19:23 schreef TweAx_P het volgende:
Doen ze bij mijn zalman 5100cu ook , alleen mijn temp is goed te noemen. Cpu 35 graadjes idle 8-)
Ookal lijkt het mij beter dat ze vast zouden zitten maar ik heb er geen problemen mee.
|:(
idle zegt helemaal niks

alleen dat je koeler goed contact maakt met je proc
wat met 35 graden zelfs nog redelijk matig is.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 16:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
die intake is ook niet echt geweldig, slechts 20 cfm, hoeveel cm fan is dat, en heb je die gaten wel uitgedremeld? anders kan je er net zo goed geen fan in hangen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog niks aan de kast zelf gedaan. Ik ga morgen een dremel ofzo kopen om m'n kastje te gaan modden. Dus alle in en outtake fans moeten helemaal vrij kunnen draaien? :P

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag dan toch eindelijk een dremeltje gekocht met 25 tooltjes erbij. In de winkel verzekerden ze me dat ik door een comp case zou komen met de slijpertjes. Ik wilde al heel lang een blowhole maken recht boven m'n cpu, dus aan de zijkant van m'n AOpen HX08. Het ging absoluut perfect, na geduldig slijpen was ik er doorheen en na wat afwerking was ie snijvrij! Toen nog een dikke kartonnen koker op m'n fan van m'n alpha blok gezet, dus kan de warme lucht er lekker uit! Volgende week nog een leuke fingergard erop en dan gaan we eens grotere plannen maken! >:)

Maar m'n temp is nog steeds 47oC Idle, 1200@1200, maar ik kan nu al m'n casefans uitlaten, dus wel lekker rustig! :Z Is het de moeite waard om opnieuw de koeler erop te zetten en AS3 ertussen te smeren? Of is dit een normale temp voor dit blok, ik dacht van niet dus..! En kan ik dan de voetjes vast schroeven met metalen moertjes? Moet ik daarbij het mobo IN de case leggen of mag het ook daarbuiten? .....help me outta here..... :P

Verwijderd

wat voor fan zit op je blok want de temp is idd wat hoog die van mij is nu 42 graden dus voor die 1200@1200 proc is dat wel hoog

je kan ook voor een beter airflow zorgen in je case dus cabels rounden en een beetje opbergen en goeie fans kopen
hoewarm voelt het koelblok aan???
daaraan kan je ook zien of ie wel goed contact maakt ;)

[edit]
laatste zin begrijp ik niet maar als je metalen moertjes achter op je mobo bedoelt dan zou ik daar wel een rubber ringetje tussen doen anders heb je duur geluid/vuurwerk(camera ready)
[\edit]

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, wees gerust, isolatie is een belangrijk onderdeel van m'n vak! Wat ik bedoel is, kan het kwaad dat tijdens het vastschroeven van het koelblok die voetjes op m'n mobo een beetje doordraaiden.

Verwijderd

Op zaterdag 20 juli 2002 23:19 schreef Qgene het volgende:
Hehe, wees gerust, isolatie is een belangrijk onderdeel van m'n vak! Wat ik bedoel is, kan het kwaad dat tijdens het vastschroeven van het koelblok die voetjes op m'n mobo een beetje doordraaiden.
dat had ik ook toen dacht ik k*t ze zitten niet goed vast dus patrick harder aan die plastic moertjes draaien en toen draaide ze door dus een metalen opgezet
maar nee dat maakt niet uit want mijn andere 3 doen dat ook

Verwijderd

Topicstarter
Dus het probleem zou in de koelpasta kunnen zitten. Ik haal het zaakje er morgen wel weer eens uit, Kan iemand me nog ff vertellen of 46oC Idle normaal is voor een TB 1200@1200?

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07-2025

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Op zondag 21 juli 2002 00:58 schreef Qgene het volgende:
Dus het probleem zou in de koelpasta kunnen zitten. Ik haal het zaakje er morgen wel weer eens uit, Kan iemand me nog ff vertellen of 46oC Idle normaal is voor een TB 1200@1200?
Ja, voor Thunderbirds is dit volgens mij een redelijk normale temperatuur. TB's worden flink warm, staan ze bekend om..

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op zondag 21 juli 2002 01:09 schreef DenniZ-X het volgende:
Ja, voor Thunderbirds is dit volgens mij een redelijk normale temperatuur. TB's worden flink warm, staan ze bekend om..
Dit ben ik niet helemaal met jou eens. ;)
Een TB wordt van nature al flink warm, toch is 46 graden wel erg veel.

Als ik (ik heb ook een HX-08) al mijn fans uitzet op alleen een intake en een outtake na, dan heb ik een idletemp van ongeveer 43 graden.

Dit is niet asociaal hoog, toch is lager beter.
Waneer ik de rest van mijn fans aanzet dan heb ik ineens een temperatuur van 38 graden, let op, mijn fans draaien dan op ~7 volt.
Op vol vermogen (straaljagerstand) heb ik een temp van ongeveer 35 graden, dat is wat ik noem een acceptabele temperatuur.
Stressed kom ik dan niet boven de 48 graden en dus is dat een temp om trots op te zijn. :)
Als ik mijn fans op 7 volt zet dan is de stressed temo ongeveer 53 graden.

Dit brengt mij meteen op het punt dat het wel meevalt met die TB's, want met een goede airflow (niet te zacht en niet te hard) bereik je een temperatuur van 53 graden.
Dat is erg netjes.

Qgene zou eens wat draden enzo kunnen rounden en bij elkaar kunnen binden.
Als hij dit doet dan zal hij merken dat de temperatuur fors omlaag gaat. :)

Nog een tip:
Dat middengat in die HX-08 is te klein, maak deze groter en de airflow is nog beter geworden, ook dit ga je merken met de temps.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07-2025

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Met een beetje brakke airflow is 46 graden dus niet echt vreemd, vriend van me heeft nl. met ook een TB1200 zelfde idletemp

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, mooi dat ik dit nog ff op tijd lees, dan ga ik dus niet nog een keer m'n mobo eruit slopen om bij die koeler te kunnen! Dus toch maar aan een wat betere airflow gaan denken! Zoals ik al zei, gister een Dremeltje gekocht, dus ik ga wel lekker wat modden en dan laat ik wel weer eens wat horen! :P

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op zondag 21 juli 2002 18:35 schreef Qgene het volgende:
Goed, mooi dat ik dit nog ff op tijd lees, dan ga ik dus niet nog een keer m'n mobo eruit slopen om bij die koeler te kunnen! Dus toch maar aan een wat betere airflow gaan denken! Zoals ik al zei, gister een Dremeltje gekocht, dus ik ga wel lekker wat modden en dan laat ik wel weer eens wat horen! :P
Als je gaat modden dan moet je wel het mobo eruit halen.
Je wilt niet dat er metaalpoeder op/in het mobo en de daarbij behorende onderdelen komt, of wel. :?

Ik zou het zekere voo het onzekere nemen en alles uit die kast te halen voordat jij de dremel erin zet.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde eigenlijk meer iets in de trend van kabels rounden en een andere intake fan. Als dat niet veel uitmaakt gaat de Dremel erin, en waarschijnlijk zal dat ook wel gebeuren. Ik wil eerst de boel goed gaan uittekenen en dan zal ik uiteraard ook de kast leeghalen! Thanks anyway bazs2000..... :P

Verwijderd

Ik heb bij mijn Alpha meer ringetjes er tussen gedaan en metalen moertjes gebruikt. De busjes zitten echt goed vast en de koeler drukt nu harder op de proc. Scheelt wel wat graden. En als je de koeler los haalt blijven de busjes tenminste zitten. Ow, en niet te strak he. Anders gaat het stuk :P
Pagina: 1