[gentoo] oops... gcc ge-unmerged :(

Pagina: 1
Acties:

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Goed, het volgende is het geval.
Ik wilde eens proberen om gcc te upgraden naar versie 3.1.
De link van /etc/make.profile laten verwijzen naar /usr/portage/profiles/default-1.0-gcc3 en gcc geupgrade (emerge -u gcc)
Dat wou toch niet echt lekker dus ik dacht ik haal die er weer af, en blijf op 2.95.
'emerge --pretend unmerge gcc' gaf aan
>> These are the packages that I would unmerge:

sys-devel/gcc
selected: 2.95.3-r5 2.95.3-r7 3.1-r7
protected: none
omitted: none

>>> Packages in red are slated for removal.
>>> Packages in green will not be removed.
Ik denk, mooi, 2.95 staat er ook nog op, dus ik hoef alleen 3.1-r7 maar te verwijderen.
'emerge unmerge gcc-3.1-r7' en weg is ie :)

Niet dus...
Ja hij is wel weg, maar de rest van gcc ook :(
Ik wil dus nu 2.95 weer herstellen, maar een 'emerge gcc' gaat wat rottig zonder gcc om gcc mee te compilen... ik heb gcc zegmaar buitengesloten

Iemand enig idee hoe ik dit kan herstellen, liefst zonder het hele systeem opnieuw te installeren?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

misschien heel stom van mij?

maar probeer gcc op een ander systeem zelf te compilen en dan naar dat systeem te verplaatsen?

Verwijderd

Kijk dit kan natuurlijk gebeuren. Als ik jou was zou ik dit even melden aan een Gentoo developper. Misschien komen ze er dan toch 'ns eindelijk achter dat een gcc binary providen misschien nog niet eens zo onverstandig is...

Crosscompilen is een oplossing idd. Ken je iemand anders die Gentoo draait die je vertrouwt? Kan die voor jou een GCC binary package maken en dan kun jij die installeren.

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Hmm dat is misschien een idee...
probleem is alleen dat ik hier geen ander Gentoo systeem heb, en de gcc vanaf een suse machine afplukken gaat denk ik niet. Het is natuurlijk wat meer dan alleen /usr/bin/gcc...

[edit]
Ik heb misschien een ideetje... Als ik een stage-3 tarball download en in een directory uitpak, en daarheen chroot, dan zit ik in feite in een 'vers' gentoo systeem right?? Daarbinnen kan ik misschien een binary package bakken, die ik vervolgens op het 'main' systeem installeer. Zou dat gaan??
(En hoe bak ik een binary package?)

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 20:12 schreef Operations het volgende:
Het is natuurlijk wat meer dan alleen /usr/bin/gcc...
Je moet ook alleen de "make install" op je eigen bak doen,
dus ./configue en make op andere bak en make install op de jouwe :)

maybe iemand hier die voor jou pc spec's wilt compilen er een tar-etje van maakt en opstuurt?

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Wat je moet doen is stage1+2 overnieuw doen. Dus booten vanaf de CD, stage1 uitpakken en daarna de bootstrap. Hierna moet je systeem (als het goed is) weer prima draaien. Op deze manier blijven al je programma's geinstalleerd. Nadeel is wel dat veel zooi in je /etc directory wordt overgeschreven (fstab/netwerk/modules). Deze moet je dus wel overnieuw instellen of er vooraf een backup van maken.

Succes ermee, ik weet (uit ervaring helaas) hoe vervelend zo'n probleem is.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Gaan we dat maar proberen...
Ik heb nu de stage1 tarball uitgepakt naar de root, dan doet gcc het inderdaad weer, en ik ben nu opnieuw de bootstrap aan het draaien...
Maar afwachten hoe dat gaat, als het niet wil kan ik altijd nog opnieuw installeren :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Om dit soort grappen in het vervolg te voorkomen kun je je eigen pakketten "saven" als tarball:
voorbeeld:
/usr/lib/portage/bin/quickpkg /var/db/pkg/sys-devel/gcc-2.95.3-rx

De resulterende file wordt opgeslagen: /usr/portage/packages/All/<filename>

• _nethack

_nethack

We're all MAD here

Topicstarter
Okay... opnieuw gebootstrapped, en de boel lijkt nu weer te werken :) :) :)

Ook maar gelijk een binary package (tarball) gebakken van gcc en nog wat zaken..

Thanks folks!

Pagina: 1