Toon posts:

[redhat 7.2] kappotte lib's + compilers??? :/

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort problemen met het zelf compilen van proggies en kernels,

Ik zal een aantal voorbeelden geven :) :
Samba 2.2.5 kan ik niet compilen, terwijl dit makkelijk gaat op een andere (redhat)bak.

Als ik een nieuwe kernel compile lukt dit niet, hij geeft de meest vreemde error's tijdens de make dep (enkele voorbeelden: PPP, block dev, char dev.) hetmeest vreemde (IMO) is dat ie steeds een andere fout geeft bij precies dezelfde instellingen.

1 voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
In file included from /usr/src/linux/include/asm/semaphore.h:41,   
             from /usr/src/linux/include/linux/fs.h:200,   
             from /usr/src/linux/include/linux/tty.h:20,   
             from vc_screen.c:28:   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:31: redefinition of `struct __wait_queue'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:41: redefinition of `wait_queue_t'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:41: `wait_queue_t' previously declared here   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:77: redefinition of `struct __wait_queue_head'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:85: redefinition of `wait_queue_head_t'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:85: `wait_queue_head_t' previously declared here   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:156: redefinition of `init_waitqueue_head'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:156: `init_waitqueue_head' previously defined here   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:170: redefinition of `init_waitqueue_entry'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:170: `init_waitqueue_entry' previously defined here   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:183: redefinition of `waitqueue_active'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:183: `waitqueue_active' previously defined here   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:194: redefinition of `__add_wait_queue'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:194: `__add_wait_queue' previously defined here   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:211: redefinition of `__add_wait_queue_tail'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:211: `__add_wait_queue_tail' previously defined here   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:225: redefinition of `__remove_wait_queue'   
/usr/src/linux/include/linux/wait.h:225: `__remove_wait_queue' previously defined here   
make[3]: *** [vc_screen.o] Error 1   
make[3]: Leaving directory `/usr/src/linux/drivers/char'   
make[2]: *** [first_rule] Error 2   
make[2]: Leaving directory `/usr/src/linux/drivers/char'   
make[1]: *** [_subdir_char] Error 2   
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux/drivers'   
make: *** [_dir_drivers] Error 2

Dit gebeurd ook bij elke kernel tot nu toe, 2.4-18 (die ik al eerder wel succesvol heb gecompiled) 2.4-19rc1 2.5-xx 2.4-17.

kernel compilen doek dmv:
code:
1
2
3
4
make clean ; make mrproper ; make menuconfig
make dep && make bzImage 
make modules
make modules_install

Er werd mij al gezegd dat het waarschijnlijk mijn compilers en/of libraries zijn waar iets mis mee is :/

daar ik geen van mijn compileres + libs opnieuw heb installed sinds me Redhat install zelf staan ze allemaal nog als RPM. maar welke zijn dit? of ligt het aan iets anders?

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens een nieuwe poging om samba 2.2.5 te compilen kreeg ik een glibc error, en daar ik hier en daar heb gelezen dat het nog al problemen met zich mee brengt als je het wil upgraden (heb nu 2.2.4) heb ik dus maar gezocht naar een andere oplossing.

Ik zie net dat RedHat7.3 glibc 2.2.5 gebruikt. bezig met downloaden en dan maar upgraden :/

mocht iemand anders nog ideen hebben:
Count this post as a ^Kick^

Verwijderd

En als je glibc weer eens installeert die gewoon bij je RH versie zit ? Kernel compileren zou gewoon moeten kunnen, onafhankelijk van welke recente glibc je ook gebruikt volgens mij.
Alleen glibc updaten is niet zonder risico;s. Je loopt kans dat bepaalde software niet meer werkt en opnieuw gecompileerd moeten worden tegen de nieuwe glibc. Dus de originele (incl headers) van de distro pakken of je hele distro upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. ik ben nu redhat7.3 aant downloaden en zie morgen wel of ik ook echt doe ;)

Maar omdat ik nergens kan zien wat er nou precies niet goed is weet ik ook niet wat ik moet fixen :)

Heb gcc al opnieuw geRPMd.. maar hielp nix.
en tijdens samba compilatie zag ik iets wat met GlibC te maken had.......

Had ook tijdens meerdere pogingen van het compilen van samba steeds een andere fout, NOOIT een zelfde en daar snap ik dus helemaal nix van :(

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ... ik snap er nu nog minder van :/
upgegrade naar 7.3 maar nog steeds hetzelfde....

Ik weet misschien ook waardoor het kwam, deze problemen zijn namelijk onstaan nadat ik een kernel-panic kreeg tijdens een compilatie van een Kernel een aantal weken geleden. ik weet nog steeds niet waarom ik die kernel panic kreeg.. maar ik denk wel dat dat de oorzaak is

Verwijderd

Een spontane kernel panic heeft meestal een oorzaak. Geheugenprobleempje? Ik zou het in eerste instantie in hardware problemen zoeken. Geheugen is daarbij een waarschijnlijke oorzaak, Tijd voor een memtest86 ?

Verwijderd

Topicstarter
Ben er nu thuis mee bezig, duurde een beetje lang dus ben ik maar weg gegaan (nadat ik me susje had uitgelachen dat ze de _HELE_ avond niet kon msn-en >:)

Ik hoop maar dat dat het is, dan heb ik meteen een goeie reden om 2 x 64 SD ram uit me workstation te halen en dat in me server te doen :)

geeft dat btw nog veel verschil?
2x16 EDO naar 2 x 64 SD ? met snelheid van compilen en me webserver enzo ?

Verwijderd

Topicstarter
k, done. 7 uur testing

Alle testen die ik maar kon verzinnen, en/of kon instellen in memtest86 ( [url="http://www.memtest86.com"]http://www.memtest86.com[/url] ). alleen (jammer genoeg) geen fouten :(

what's next?
toch maar andere ramm proberen ?
of.. ?

Verwijderd

Meer geheugen maakt idd veel uit in snelheid met de hoeveelheden die jij hebt.RAM vervangen is een kleine moeite en kan snel duidelijkheid verschaffen in het opnieuw voorkomen van het probleem. Na de memtest verwacht ik daar niet te veel meer van echter.
Maar als het geen geheugenprobleem lijkt te zijn, heb je al eens een verse installatie overwogen. Zal misschien wel niet perse noodzakelijk zijn maar dit is ook niks zo.
Niks kunnen compileren is waardeloos op een Linux systeem.

Vaag probleem.

Verwijderd

Topicstarter
mja verse installatie .. >eek< :)

Meeste services zijn zo weer op de been, daar ik de configuratie files kan backuppen.
Me irc server is alleen een probleem :/
hoop dat ik daar de de source nog van heb.
alles Up krijgen geeft niet zoveel problemen, installatie via ftp ..

Eigenlijk zou ik moeten uitzoeken hoe ik zonder cdrom (iso) een gentoo installatie uitvoer :x
dus vanaf een tarretje

maar voordat ik zo'n stap durf te zetten ist al een paar weken later, ik heb geen zelfvertrouwen en zal dan ook altijd blijven denken dat ik wat vergeten ben te backuppen |:(

en ook moet ik dan eerst een server inrichten voor het msn-en van me susje en online risk voor me vader, daar gentoo compilen op een P233 met 32mb ram niet zo snel gaat :)

naja.. kijken hoelang ik het volhoud het met crosscompilen :x
Pagina: 1