CPU Temp

Pagina: 1
Acties:

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 16:19
Ik heb mijn Mobo op 112Mhz gezet bij een p3 700, als de temp laag blijft is er toch niks aan de hand? Of kunnen er nog andere dingen fouten gaan behalve de temp?

Flickr

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
wat is je voltage is ook errug belangrijk. kijk als jem op 2.0 volt hebt dan denk ik daat de levensduur drastich is verkort. in lagere voltages in mindere mate denk ik dus. maar de p3 1.13 Ghz draait geloof ik op 1.8 volt (daar zijn ook probleme mee), ik denk dat dat nog wel zou kunne voor je cpu naar een jaar al kapot is. kijk je kan de bovenkant wel koelen maar intern worde het door die hoge volts toch erg heet voor de transistoren

• JJay
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-09-2018

JJay

Hit me!

Hogere spanning is absoluut geen probleem voor je CPU, het enige wat wél een probleem is, is de temperatuur van je proc.
(Toevallig zijn die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus _zou_ je ook de conclusie kunnen trekken dat een hogere spanning slecht is voor je CPU)
Laat ik het zo zeggen: Je Fan eraf slopen en je zo CPU 10 gr. warmer laten worden is net zo slecht als de spanning omhoog doen zodat je proc 10 gr. warmer wordt.
Kortom, temp. in de gaten houden, thats all.. en een stabiliteit zou ook érg fijn al, al heeft dat geen gevolgen voor de hardware.. (wel voor de software natuurlijk)

Hardcore-Networking-Wannabe's© | Artistiek? Jahoor! ik kan heel goed MRTG-grafiekjes kleuren

• rkrythe
1,62 Volt
ik heb zo'n programma dat de temp weer geeft en het voltage enzo. is dat wel betrouwbaar? en hoe weet ik dan de echte temp?

Flickr

• JJay

JJay

Hit me!

Bij een beetje redelijk mobo vind je dat terug in de Bios bij 'Power management', dat is wel redelijk te vertrouwen.
De meeste bordjes throttle'en overigens vanzelf de FSB terug als de CPU temp of de Vcore te hoog is..

Hardcore-Networking-Wannabe's© | Artistiek? Jahoor! ik kan heel goed MRTG-grafiekjes kleuren

• rkrythe
tot hoever zou ik heb kunnen clocken mijn Mobo? en gaat het dan nog wel goed met mijn PCI kaarten?

Flickr

• JJay

JJay

Hit me!

Je mobo is vaak het probleem niet, over het algemeen begint je CPU/Cache/Geheugen als eerste te moeilijken. Ook moet je je AGP bus goed in de gaten houden, die trek je nl. voor 2/3 van de FSB mee iedere keer. Wellicht heb je zo'n fantastisch mobo waarbij je de AGP kan terug clocken op 1/3 van je FSB.
PCI is over het algemeen niet het probleem, die trek je 'slechts' voor 1/3 mee, en de meeste kaarten beginnen pas moeilijk te doen boven de 48 MHz. (oftewel 145 MHz FSB)
Het blijft altijd kwestie van uitproberen. Gewoon FSB setten en je systeem goed aan het werk zetten. (Torture proggie, of my favorite 100% belasting, DPC koe'tje laten grazen) Succes!

• rkrythe
waar halen?

Flickr

• rkrythe
ik heb niks in mijn AGP poort, maar als ik het wel heb binnenkort, reageert mijn videokaart dan gewoon niet of sloop je de boel echt?

Flickr

• JJay

JJay

Hit me!

Op een beetje 'overclocking' site vind je alle tools die je nodig hebt. (try www.overclockers.com, anandtech etc.)
Van overclocken gaat er niet zo snel iets kapot, tenzij je zelf echt *domme* fouten maakt óf gewoon _te_ ver gaat wat clocken betreft. Het grootste probleem is stabiliteit verkrijgen, daar zul je meer moeite mee hebben dan de boel heel houden.

• rkrythe
welke utilitie moet ik nemen

Flickr

• JJay

JJay

Hit me!

D'r is een proggie dat 'Torture' heet oid.. als je comp dat overleeft mag je em stabiel noemen :)
Handig tooltje dus

Pagina: 1