Spammen mag :(

Pagina: 1
Acties:

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:41

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Althans, Abfab mag klanten van XS4All weer spammen...

http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/geen_spamverbod.html
GEEN SPAMVERBOD ABFAB

18 juli 2002

Het Gerechtshof Amsterdam heeft vandaag vonnis geveld in de zaak van Abfab vs XS4ALL en 4 klanten. Het hof vernietigt de uitspraak in kort geding waarin Abfab werd verboden nog langer ongevraagde commerciele e-mails (spam) te sturen naar klanten van XS4ALL, op straffe van een dwangsom van 50 EURO per bericht. Wel laat het Hof de mogelijkheid open om in het algemeen spammers te vervolgen als zij overlast veroorzaken; "In het geval van het type spam dat voor overlast zorgt, zijn de proportionaliteits-eisen in het geding en kan bij niet-inachtneming daarvan van onrechtmatigheid sprake zijn."

Het Hof gaat uitgebreid in op verschillende gronden waarop XS4ALL het spamverbod had gebaseerd, namelijk telecommunicatie-wetgeving, privacy- en (netwerk-)eigendomsrechten. Helaas concludeert het Hof dat geen van deze gronden voldoen om het in de ogen van XS4ALL zeer onwenselijke gedrag van Abfab een halt toe te roepen.

Ronduit lichtvaardig acht XS4ALL de constatering van het Hof dat de inbreuk op de privacy van de geadresseerden relatief gering is. In een moeilijk te begrijpen redenering stelt het Hof vast dat een e-mail adres een minder publiek gegeven is dan een (woon-)adres, en dus zeker een vertrouwelijk karakter heeft, maar dat het uitlekken ervan anderzijds minder schade zou aanrichten dan een echt adres, omdat je makkelijk en tegen geringe kosten van e-mail adres kunt veranderen. In de ogen van XS4ALL geeft het Hof hiermee blijk van gering inzicht in de waarde die internetters hechten aan behoud van hun e-mail adres als digitale identiteit. Zeker nu veel internetters overstappen op vast, breedbandinternet, gaat het bovendien om forse overstapkosten om van adres te veranderen.

XS4ALL is teleurgesteld over deze negatieve uitspraak en laat zich adviseren over de mogelijkheid om in cassatie te gaan. De nieuwe Europese Richtlijn voor Privacy in de Telecommunicatiesector vaardigt een expliciet verbod uit op het hinderen van internetters met ongevraagde bulkmail. De Europese Raad heeft de definitieve tekst inmiddels geaccepteerd en publicatie in het officiele publicatieblad van de EU wordt dan ook verwacht op korte termijn. Daarna hebben de lidstaten nog 15 maanden de tijd om het verbod te implementeren. Het Hof onderkent dit en stelt: "Wel zal het probleem van XS4ALL en [de 4 klanten] zich, naar zich nu laat aanzien, vanzelf oplossen." XS4ALL had van harte gehoopt haar klanten met onmiddellijke ingang verdere overlast van Abfab en vergelijkbare digitale marketingbedrijven te besparen, maar kan klanten nu alleen maar helpen met het instellen van technische spamfilters om de toegang open te houden tot serieuze communicatie.

Meer informatie over de opt-in spamfilters van XS4ALL:
http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/spamfilter.html

Het vonnis:
http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/abfab180702.html

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 16:43
maakt ht uit dat dat is opgeheven,
aangezien er in geheel Nederland een verbod is tegenwoordig op Spam :D:D

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb al een paar keer het (verboden) idee gehad, om een SMTP server volledig plat te pingen (of een andere vorm van DOS attack). Naar mijn mening is de eigenaar van de server verantwoordelijk voor de spam die op zijn server wordt verstuurd, en daarom heb ik er ook geen morale bezwaren tegen om zo`n server vast te laten lopen (met alle nare gevolgen van dien voor de eigenaar). Ik word zo ongelovelijk ziek van spam, en volgens mij valt er niet veel tegen te doen.

Eventueel zou je ook alles van v Abfab vast kunnen laten lopen, door ze te overspoelen met spam ;) en dat soort dingen.

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 17:46 schreef Alarmnummer het volgende:

Eventueel zou je ook alles van v Abfab vast kunnen laten lopen, door ze te overspoelen met spam ;) en dat soort dingen.
Niet iedereen aansporen om "evol" dingen te gaan doen he !? :)

• Bender
  • Laatst online: 07-08 16:43
ik heb een spam account, dat er zo uitzxiet [als email adres]
website.com@pam.triloxigen.nl

en alle spam die binnenkomt op dat adres word fijn geforward naar @website.com

heb ik er geen last meer van :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Persoonlijk ben ik eigelijk voor het herinvoeren van wat stevigere straffen. Zweep en stokslagen als een aperatiefje, en bij herhadelijke spam overgaan tot het verwijderen van ledematen, handen, voeten ogen en neuzen. Misschien dat ze het dan eens begrijpen.

• kamerplant
  • Niet online
Ach, aan dat spammen zal voorlopig toch geen end komen. Een aantal providers doen er tegen wat ze kunnen, maar echt veel kunnen ze ook niet omdat elk mailtje controleren ook weer wat te ver gaat.
Op de overheid hoeven we ook niet te rekenen aangezien die altijd ZO traag zijn, dat als hun er een regel tegen hebben dat er dan wel weer een andere manier voor is..

Helaas ;(

🌞🍃

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Maar ze kunnen toch controleren op mass mailers? Je kan mij niet wijsmaken dat er niets tegen gedaan kan worden. Desnoods moet er een centraal punt worden opgericht waar iedereen zijn spam heen kan sturen, en dan kan er meteen worden uitgezocht welke server verantwoordelijk is. De eigenaar van de server kan op de hoogte worden gesteld, en hij kan de desbetreffende verwijderen van zijn systeem. Daarnaast vind ik dat er een centrale db moet komen waar alle eigenaren van spam vermeld moeten worden (op persoons naam, en niet op bedrijf) en als iemand meerdere keren betrapt wordt op het versturen van spam dan mag hij geen email account meer nemen. Waar een wil is is een weg.

• Crazy D
  • Laatst online: 13:59

Crazy D

I think we should take a look.

Ja maar hoe wil je daar op filteren dan?
Naam is te faken, je belt in, nieuw ip, mailserver die mail rechtstreeks het web opspuugt, geen provider die er tussen zit. Werkt dus ook niet. Domeinnamen? Ik krijg tegenwoordig spam waarbij de afzender mijn domeinnaam laat zien met hun eigen ip erbij :(

En wat ik nou echt niet snap: waarom? Wat denken ze nou te bereiken? Dat ik opeens himailer als mijn spam-verstuurder ga kopen, incl. database met miljoenen email adressen? Of dat ik een levensverzekering via email ga afsluiten? |:(

Exact expert nodig?

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ronduit lichtvaardig acht XS4ALL de constatering van het Hof dat de inbreuk op de privacy van de geadresseerden relatief gering is. In een moeilijk te begrijpen redenering stelt het Hof vast dat een e-mail adres een minder publiek gegeven is dan een (woon-)adres, en dus zeker een vertrouwelijk karakter heeft, maar dat het uitlekken ervan anderzijds minder schade zou aanrichten dan een echt adres, omdat je makkelijk en tegen geringe kosten van e-mail adres kunt veranderen.
En hieruit blijkt maar weer dat er te licht over een email-adres als postadres gedacht wordt. :(
Het Hof heeft volgens mij nog nooit aan den lijve ondervonden hoe spam een inbreuk kan wezen op andermans privacy, ik hecht veel waarde aan mijn privacy, ik mag aannemen dat zij dit ook doen.

Ik heb inmiddels 300+ domeinen geblocked waarvan ik spam heb mogen onvangen, en nog blijft het maar binnenkomen.
En iedere keer als ik een spambericht ontvang dan block ik trouw het domein ven de afzender.

Weet je hoe die domeinen eruit zien?

4rtrgf345@wrv01.blah.com
4rtrgf345@wrv02.blah.com
4rtrgf345@wrv03.blah.com
4rtrgf345@wrv04.blah.com
4rtrgf345@wrv05.blah.com

En zo gaat het maar door en door, en je kunt er niets aan doen.
Je laat je mailadres nergens achter, behalve op de plaatsen waar dit nodig is.
Want ja, je moet je op het inet ergens kunnen registreren en dan moet je een emailadres achterlaten.
En wanneer je dit doet dan ben je aan de goden overgeleverd.

Ook het adres van mijn provider is niet heilig, oke het is niet veel wat ik erop ontvang aan rotzooi, maar het komt wel binnen.
En ik heb er nog nooit om gevraagd.

Als jij op jouw brievenbus een sticker plakt dat jij geen folders meer wilt ontvangen, dan kan dat toch wel?
Als je dan toch folders krijgt dan kun je dat bedrijf bellen om je ongenoegen daarover te uiten, en dan is het over.

Nee op het internet schijnt dit niet te kunnen en het Hof wil er gewoon niet aan.
Want het emailadres is niet belangrijk ten opzichte van een postadres. :r

Dat is de grootste bullshit die ik in mijn leven heb gehoord.
Ik betaal voor mijn emailadres en dus zou ik zelf moeten kunnen bepalen wat daarop binnenkomt.

Weet je wanneer ik dit zelf kan bepalen?
Door rules te maken dat alleen vertrouwde mensen mail kunnen versturen, alles dat niet in de rules voorkomt zal dan gebounced worden.

Maarja, dat betekent wel dat niemand mij meer een email kan sturen vanaf GoT als ze mij een vraag willen stellen, om maar even een voorbeeld te geven. :{

Edit:

Typo's. :{

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op donderdag 18 juli 2002 17:27 schreef TRiLoXiGeN het volgende:
maakt ht uit dat dat is opgeheven,
aangezien er in geheel Nederland een verbod is tegenwoordig op Spam :D:D
Abfab spamt altijd netjes via zijn eigen adsl-lijntje :D

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Op donderdag 18 juli 2002 20:32 schreef Marzman het volgende:

[..]

Abfab spamt altijd netjes via zijn eigen adsl-lijntje :D
gaan we toch met zun allen dat ADSL pijpje pingen ? >:)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

De echte rechter moet er maar even naar kijken (HR). Kunnen de rechtbank en het gerechtshof weer terug naar hun zaakjes over het hek tussen de buren... :P

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:33
ik weet niet hoe het met jullie zit, maar 99.99% van de spam die ik ontvang is afkomstig van US spammers. Van abfab heb ik nog nooit iets gezien, terwijl ik vast ontzettend geinteresseerd ben in hun produkten :)

Verwijderd

Wat mij wel opviel was dat toen xs4all een proces begon tegen abfab, ik werd overladen met spam. Zelf zit ik ook bij xs4all. Heeft meneer AbFab misschien zijn lijstje met email adressen ergens laten "slingeren"?

Verwijderd

Op Imode, om een voorbeeld te noemen, is spam en banners nog erger. Je betaalt veel voor dataverkeer en dus ook alle data die gegenereert wordt door banners en spam, hetzelfde is ook te zeggen voor regulier internet en dan vooral ISDN en dial-up verbindingen. Voor ADSL en Kabel is het misschien minder maar het blijft ongewilde dataverkeer.

En helaas blijtk spam te werken, en dan vooral op de Atechnische mensen die denken dat zoiets apart voor hun geschreven is etc... het zijn die mensen die in de meeste truukejs stappen en ook de doelgroep van de spam verstuurders. Spam kost mij dus geld maar ik kan het nergens verhalen. Het is vervelend, irriterend en zou hard aangepakt moeten worden. E-mail is voor communicatie niet voor reclame. Als je een SPAM SMTP server vindt die die zooi verspreid heb je mijn zegen om die neer te halen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op vrijdag 19 juli 2002 22:50 schreef jimius het volgende:
Op Imode, om een voorbeeld te noemen, is spam en banners nog erger. Je betaalt veel voor dataverkeer en dus ook alle data die gegenereert wordt door banners en spam, hetzelfde is ook te zeggen voor regulier internet en dan vooral ISDN en dial-up verbindingen. Voor ADSL en Kabel is het misschien minder maar het blijft ongewilde dataverkeer.

En helaas blijtk spam te werken, en dan vooral op de Atechnische mensen die denken dat zoiets apart voor hun geschreven is etc... het zijn die mensen die in de meeste truukejs stappen en ook de doelgroep van de spam verstuurders. Spam kost mij dus geld maar ik kan het nergens verhalen. Het is vervelend, irriterend en zou hard aangepakt moeten worden. E-mail is voor communicatie niet voor reclame. Als je een SPAM SMTP server vindt die die zooi verspreid heb je mijn zegen om die neer te halen.
Ook voor mensen die met een laptop + gsm vanuit het buitenland inbellen om hun mail te checken wordt het zo niet te betalen. XS4ALL had beter de rechtszaak kunnen voeren op grond van de kosten die mensen moeten maken door alle spam in plaats van het te spelen op inbreuk op privacy (wat het dus niet is volgens de rechter en daar heeft hij dan wel weer gelijk in).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1